VSSR 2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11098
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

VSSR 2012

Post by harald »

Volvo Suursaari-Race lähti tänään illalla. Pone kävi ottamassa vähän kuvia. Kuvien seassa löytyi Merelli;

Image

Muut kuvat tuosta;

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album515

Toivottavasti tästä saadaan jonkinlainen kertomuskin, Antti varmaan kirjoittelee mielellään pitkiäkin stooreja tuolla hoglanding takana pläkässä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11098
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Merelli on vissiin ORCi luokassa, toivotaan siis kokonaiskisan voittoa heille!

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/e ... 16&form=77

http://vssr.fi/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Pitäisikö tästä päätellä että Merelli johti tasoitetussa ajassa ainakin menomatkalla
http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... o_2012.HTM

Aika maltillisesti tuolla tuulee täällä pk-seudun mittapisteissä mutta Kotkassa puhaltaa 5-6 m/s idänpuoleista, joten vauhdilla pääsevät ainakin lähietäisyydelle stadia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11098
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niinpä.

Sitten kun Merelli voittaa, voidaan yhdessä riemuita mun mielestä. Merellin sijoitus on meidän kaikkien sijoitus. Ilman meidän kaikkien yhteistyötä olisi kyllä vaikeampaa kehittää venettä tuohon malliin. Minusta tuntuu että noin kymmenesosa minusta istuu tälläkin hetkellä sateessa Merellissä, eikös teidän kaikkien? Etenkin WHC kisaajien?

Toivottavasti tuo kotkan paluu ei tarkoita sitä että voitto menee sen takia että VHF:llä ei saatu yhteyttä. Näinhän kävi autotalolle pari vuotta sitten.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllä se valitettavasti on vähän niin, tai siis, siinä on riski penalttiin. Kävin tuossa äsken juuri rannassa ja yksi vene ilmoitti ohituksensa 14 minuuttia "myöhässä" (ts. ilmoitti 2314 ohittaneensa ilmoituspisteen 23 tasan) joten nähtäväksi jää onko sekin sitten jo liian myöhään vai ei, orderien sanaa "hieman" saadaan sitten tulkita todenteolla. Myös BC on ilmeisesti ilmoittanut ekan ohituksensa jotenkin arveluttavan myöhään ja noita asioita kyllä varmaan setvitään sitten protestihuoneessa kun voittotaistelustahan siinä on kyse.

Kaitpa kelikin vaikuttaa "armonaikaan", tuollahan tuulee nyt kovaa, periaatteessa pitäisi sanoa Fenekovaa :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11098
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt ottaa jo vähän pannuun nämä suoritukseen vaikuttavat nillittämiset.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Nyt ottaa jo vähän pannuun nämä suoritukseen vaikuttavat nillittämiset.
Nojaa, mutta toisaalta nuo ovat sikäli ihan järkeenkäypiä "avomerikisan" turvallisuuskulttuurin takia.
Koska järjestäjän kannalta on tärkeää tietää missä veneet menevät hätätilanteitten takia niin tällöin veneitten vastuuta tästä paikkatiedon toimittamisesta pitää valvoa tiukasti, ilman sanktiota jengi aivan satavarmasti jättäisi nuo ilmoitukset kokonaan tekemättä tai tehtäväksi "sitten joskus kun on paremmin aikaa".
Tosin tietenkin nykyaikana olisi muitakin tapoja hoitaa tuota... maksavatko GPS-GSM-vekottimet sitten niin paljon että kisamaksu nousisi merkittävästi?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Nojaa, mutta toisaalta nuo ovat sikäli ihan järkeenkäypiä "avomerikisan" turvallisuuskulttuurin takia.
Mä en kyllä oikein usko, että tuo kovin paljon edistää turvallisuutta. Ei siellä kuitenkaan etsintöjä aloiteta, jos joku jättää ilmoittamatta. Eikö voisi sopia että ilmoittaa sitten kun on hätä, eikä silloin kun ei ole?

Aikamoinen kato muuten käynyt yöllä...

http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... 14-30.html
Yön kovat tuulet aiheuttaneet keskeytyksiä

10.6.2012

Tuuli kääntyi ja voimistui sääennusteen mukaisesti yltyen lähes myrskylukemiin. Purjehtijat raportoivat tasaisia 15 m/s vastatuulia Suursaaren jälkeen. Puuskissa tuuli nousi ajoittain jopa lähelle myrskylukemia.

Kovat tuulet karsivat osanottajia raskaalla kädellä. Kaikkiaan 45 venettä on keskeyttänyt yön aikana. Jonkin verran on rikkoutunut purjeita ja varusteita mutta pääasiallisin syy keskeytyksiin on ollut merisairaus ja väsymys, jolloin kipparit ovat tehneet oikean päätöksen hakeutuessaan suojaan. Kaksi mastoa on katkennut, parilla veneellä on ollut peräsinongelmia ja viranomaiset ovat suorittaneet meripelastustehtäviä mm. hinaamalla aluksia turvallisemmille vesille. Vakavilta vahingoilta on toistaiseksi vältytty eikä järjestäjien tietoon ole tullut yhtään henkilövahinkoa.

Aamun valjetessa tuuli keveni ja loput veneet purjehtivat aamuseitsemältä kohti maalia leppoisassa 5 m/s tuulessa.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote: Mä en kyllä oikein usko, että tuo kovin paljon edistää turvallisuutta. Ei siellä kuitenkaan etsintöjä aloiteta, jos joku jättää ilmoittamatta. Eikö voisi sopia että ilmoittaa sitten kun on hätä, eikä silloin kun ei ole?
Joo, en minäkään tiedä tuon varsinaista arvoa mutta olettaisin kuitenkin sen liittyvän kokonaisturvallisuuteen ts. jostain veneestä ei ole kuulunut mitään pitkään aikaan niin voi alkaa haravoida veneitä jotka ovat ilmoittautuneet edellisellä pisteellä samoihin aikoihin jne.

Mä olen niin voimakkaasti hengessä mukana että yö menikin sitten oksennellessa, ilmeisesti ruokamyrkytyksen tms. takia mutta kysehän on vain toki sijaiskivusta jota tunnen Merellin puolesta siellä aaltojen keskelle.

Mutta huhuh minkälaisen kaulan First317 Penelope on repäissyt Suursaaren kierrossa, sinne mennessä olivat näköetäisyydellä LL:stä, paluumatkalla seuraavana tullut Miss Piggy jäänyt 5h. Kaitpa tuo kelirintaman muutos sitten luettiin täydellisesti Penelopessa vai onkohan tuolla keskeytyksiäkin siinä välissä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Mutta huhuh minkälaisen kaulan First317 Penelope on repäissyt Suursaaren kierrossa, sinne mennessä olivat näköetäisyydellä LL:stä, paluumatkalla seuraavana tullut Miss Piggy jäänyt 5h. Kaitpa tuo kelirintaman muutos sitten luettiin täydellisesti Penelopessa vai onkohan tuolla keskeytyksiäkin siinä välissä.
Yli puolet firsteistä taisi keskeyttää. Hämmentävän hyvin oli kärki kasassa vielä 20 tunnin purjehduksen jälkeen:

http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... u_2012.htm
Last edited by Olli on Sun Jun 10, 2012 11:52 am, edited 1 time in total.
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Onkos tämä tulkittavissa, että Merelli sai tuloksen?

http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... i_2012.HTM
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote:Onkos tämä tulkittavissa, että Merelli sai tuloksen?

http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosu ... i_2012.HTM
Ei tuolla näy missään että olisivat alustavat, hienosti Antti pääsi maaliin asti vaikka tulos ei sikäli sitten olekaan alkuodotusten mukainen :)
Edit: AMP on jo laskenut rankingin nykyisten tulosten valossa joten kai pitää tulkita niin että kyse on lopullisista tuloksista.

Pitäisikö sanoa että jotain positiivista horror-kelissäkin, jopa Hesari uutisoi tällaisesta amatööripurjehduksesta
http://www.hs.fi/kotimaa/Merivartiosto+ ... 5573839812
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 907
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

VSSR on käyty ja koettu myös Merellillä :)

Tässä muutama komentti vuodenkisasta.
Ensimmäinen vuorokausi meni kuten suunniteltiin vaikka tulos Kotkanportilla yllätti ainakin minut (olisi mukava nähdä paluumatkan tulos myös koska siinä olisi mukana hieman kryssiäkin).
Toinen vuorokausi ei sitten sujunut suunnitelmien mukaan vaikka olimme etukäteen varautuneet ~10ms vastatuuleen. Nukkumisesta ei muistettu pitää riittävästi huolta ja samoin säännöllinen ruokailu unohtui jostain syystä :(.

Keli muodostui sitten hieman kovemmaksi mitä olimme aavistelleet. Edellä mainittujen asioiden laiminlyönti vaikutti tukevasti meidän lopputulokseen. Meitä oli siis neljä veneessä ja kun kaksituntia oltiin paukutettu nousevaan aallokkoon ~14-15m/s tuulessa oli keitos valmis. Toimintakykyisiä miehistön jäseniä oli siis veneessä illan taittuessa yöksi enää 1, kolmen vuorotellessa laidalla. Ruokaa oli aivan turha kuvitella laittavansa ja kun merisairaus on jo iskenyt ei siihen juuri mikään auta eli ruoka ei kuitenkaan olisi pysynyt sisällä.
Aamun valjetessa keli tasottui ja kaksi tottuneemmista miehistön jäsenistä pääsi taas kehiin ja ruoka sekä juoma alkoi pysyä sisällä.

Keli oli kohtuu kova muttei mahdoton, aallot ehtivät kasvaa sen verran suuriksi, että niitä pystyi jo ajelemaan.

Vene kesti hyvin tuon ryskeen, eikä suurempia kalustovaurioita tullut. Perälippu oli aamunsarastaessa kyllä kadonnut ja purjeet vaativat huollon. Varsinkin iso, jonka takaliesmassa on puolenmetrin pituinen repeämä ja snörppi pitää vaihtaa kun olin pakotettu laittamaan sen poikki kun reivasimme.Ykkösestä löytyi pienempi haava, joka myös vaatii jonkin sortin ensiapua.
VHF toimi, eikä meillä ollut mitään ongelmia veneen muidenkaan laitteiden kanssa eli Kotkanporttin paluu aika puuttuu nähtävästi vain kirjaus teknisistä syistä.

Kirjoittelen tarkemman selostuksen purjehduksellisista asioista kunhan olen levännyt sen verran, että ajatus taas kulkee ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 907
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Lähtö-Hramtsow
Startti otettiin rauhassa muita seuraillen linjan veneen päästä. Donnan nostatellessa Low:ta aukesi meille hyvä paikka läheltä venettä ja saimme mielestämme hyvän startin. Paukun kajahtaessa meillä nousi spinnu ja lähdimme ajelemaan melkin kupeessa sijaitsevaa poijua TWS:n oleessa 100-120 välillä. Pienimpänä veneenä pääsimme ajamaan vapaissa tuulissa toisten taistellessa sijoituksista ja merkkipaikasta hieman edempänä. Mittaristo näytti kokoajan ajelevamme hieman yli targettien eli hyvältä tuntui. Poijun kierto sujui erinomaisesti. Ratakisoista tuttuun tapaan G1 ylös, Spinnu alas, puomi pois ja puntit laidalle...
Edessä olevat veneet eivät olleet vielä kaukana ja kaikki näyttivät ajelevan hieman ylemmäs mitä oli tarve ajatuksena varmaankin nostaa spinnu jo ennen Hramtsowin tutka merkkiä. Tosituuli oli Melkin poijulta lähtiessä kuuden- ja seitemänkymmenen välillä. Edessä ei spinnuja vielä näkynyt. Ensimmäisenä nosti spinnunsa joku meidän luokan veneistä, joka oli hivuttautunut paljon muita ylemmäs. Ajoimme jotakuinkin suoraan Hramtsowia kohti ja kun tuuli alkoi kääntää enemmän sivulle saavuttaen 90 asteen rajapyykkin, nostimme spinnun uudelleen. Tässä vaiheessa muut edessä olevat veneet ajeliva vielä ilman spinnua.
Hramtsowille tultaessa kellotimmi edessä olevia veneitä ja tosimme etäisyyksien pysyneen maltillisina. Takaa tullut First 31.7 luokka ei ollut saanut meitä vielä kiinni ja seuraavalle legille suunnitelma oli ainoastaan ajaa vapaissa tuulissa lähellä rhumblinea.

Hramtsow-Luodemata
Merkin kierto oli helppo eikä ylimääräistä purjehässäkkää ollut koska meillä oli spinnu jo ylhäällä. Suurin osa takaa tulleista Firsteistä jatkoi Hramtsowilta ulommas eikä meillä ollut ongelmaa päästä puhtaisiin tuuliin. Low ja Donna näkyi edessä hieman ulompana. Koko tämän legin ajoimme tarkasti seuraten rhumlinea kuitenkin tuulimittarin kulmaa seuraten ja pitäen kulman selaisena kuin taulukko käski. Kalbodan lähestyessä ensimmäinen pari miehistöstä lähti nukkumaan ja kun heräsin mukavan viiden tunnin nukkumisen jälkeen totesin ympärillä olevien veneiden olevan jotakuinkin samoja kuin nukkumaan mennessä. Firstit olivat edelleen kohtuullisen lähellä osa edessä ylempänä osa selkeästi takana. Vahdin vaihto, aamu kahvi ja nopea tilanne katsaus antoi hyvät eväät ajoon luodematalaa kohti. Jatkoimme siitä mihin edellinen pari oli jäänyt eli pysyimme koko ajan lähellä rhumblinea ajatuksena se, että tuuli alkaisi kääntyä etelää kohti ennen kuin saavuttaisimme Luodematalan. Näin saisimme paremman kulman sinne kuin muut etelämpää ajavat veneet. WHF:stä alkoi kuulua ensimmäisiä ilmoittautumisia, joista ensimmäinen taisi olla Lunan. Luodematalan lähestyessä alkoi jo hieman jännittää kun meidän luokan veneitä ei vielä ollut ilmoittautunut eli tässä vaiheessa alkoi näyttää siltä, että reitti valintamme oli onnistunut. Ilmarinen taisi ilmoittautua ensimmäisenä Tarantellan seuratessa perässä.
Low ja Donna olivat vielä näköyhteyden päässä eli olimme ajaneet ensimmäisen pätkän hyvin!

Suursaarenkierto
Merkin kierto onnistui taas erinomaisesti neljällä hengellä ja Suursaarta kohti lähdettiin purjeet kryssiasennossa. Yritimme ajaa niin ylös kuin pystyimme, jotta takaa tulleet veneen eivät lähtisi kaikki ajamaan meidän yläpuolelta. Suurin osa ajoikin kiltisti alapuolelta mutta kuten aina muutama häntäpään isovene sai kicksejä pienemmän veneen kyykyttämisestä. Nuolimme suursaaren ranto kryssiessämme etelää kohti ja seurasimme takaa tulevia veneitä varoen jäämästä kenenkään peittoon. Ranta tuntui vetävän taas hyvin ja saimme useaan kertaan haettua hyvät shiftit rannan tuntumasta. Osalla isoista veneistä tuntui jopa olevan vaikeuksia päästä meistä ohi.
Suursaaren eteläkärjessä nostimme spinnun kun tuulimittari kertoi sen olevan mahdollista, otimme muutaman lähikuvan majakasta ja lähdimme spinnuttelemaan kohti pohjoista, Luodematalaa. Jiippejä tehtiin hatarien muistikuvien mukaan 2, jotka onnistuivat normaaliin tapaan erinomaisesti. Luodematalalla olimme hyvissä ajoin. Edellä olleet luokamme veneet alkoivat ilmoittautumaan luodematalalla ja huomasimme, ettemme olleet jääneet edelleenkään muista liian kauas vaan olimme yhä kisassa mukana.

Luodematala-Kalbodagrund
Merkillä otimme spinnun taas alas ja lähdimme kryssimään kohti Kalbodaa. Poijulla olimme antaneet väliaika raportin, joka kuitattiin meille vastaan otetuksi. Tuuli alkoi himmata ja noin puolituntia kääntömerkiltä tuulesta ei enää ollut tietoa vaan kelluimme ohjailu kyvyttömänä Kotkan edustalla. Jossakin vaiheessa GPS näytti meille 0,5-1 solmun nopeutta luodematalaa kohti, lokin näyttäessä nollaa eli vesi alkoi pakkautua itään. Tästä oli kyllä pitänyt päätellä, että tuuli olisi nousemassa lounaan/lännen suunnasta ja kun kerran virtaus oli noin voimakas oletettavasti tuulta oli tulossa reilumman puoleisesti. Istuimme pläkässä kaikkiaan 1,5-2 tuntia katsellessa horisonttiin etsien muita meidän luokan veneitä.
Tuulen noustessa uudelleen meillä oli ylhäällä täydet purjeet G1+Iso ja lähdimme kryssimään kohti Kalbodaa. Noin puolentunnin purjehtimisen jälkeen tuulta alkoi olla 15 kts:n verran ja vaihdoimme kolmosen keulille. Tuuli nousi edelleen ja aloimme harkitsemaan reivausta. Tuulimittarin laulaessa puuskissa yli 30 kts:n lukemia reivasimme. Jostain syystä snörpin naru vilahti reiviköyden kanssa puomin sisään eikä tullut enää ulos ja jouduimme ottamaan purjeen alas ettemme rikkoisi sitä. Snörppi pantiin poikki ja solmuun. Operaatioon ei sinänsä kulunut liiemmin aikaan ja saimme purjeen reivattuna ylös varsin nopeasti. Kryssi vauhti ja kulma oli erinomainen, venekulki hyvin pystyssä eikä aaltojenkaan kanssa suuremmin ollut ongelmia. Aaltojen kasvaessa kokoajan ajaminen helpottui samaa tahtia koska vene alkoi mahtua aaltojen väliin ja suurimpia kaatuvia harjoaja oli helppo väistellä. Toki osa aalloista pyyhki suoraan yli mutta nekään ei sinänsä haitannut muutoin kuin siltä osin, että laidalla istunut miehistö alkoi kastua myös sadeasujen sisäpuolelta. Kahden tunnin puristuksen jälkeen kaksi ensimmäistä oli käynyt vuorotellen laidalla ja allekirjoittaneen olo alkoi myös heilahdella siinä määrin, ettei ajamisesta meinannut enää tulla mitään. Silmät eivät pysyneet auki ja vatsan sisältö pyrki ulos kokoajan. Kahden aikaan kippari taiteili itsensä punkkaan ja yritti nukkua mutta siitä ei tullut mitään ja kun nousin takaisin kannelle piti myöntää merisairauden iskeneen. Edellisestä kerrasta olikin jo 25 vuotta ja muistikuvia ei taudin ikävyydestä juuri ollut...
Käskytimme ainoan vielä terveen miehistön jäsenen sisään nukkumaan turvataksemme hieman selustaamme.
Viiden pintaan aamulla saavutimme Kalbodan meritaudin, kylmyyden ja nälän uuvuttamina. Kartassa häämötti väylä, joka johti saariston suojaan ja kipparin taistelukunto oli sen verran heikko, että harkitsin keskeyttämistä (muilla olo oli varmasti yhtä huono ellei pahempi). Päätimme kuitenkin jatkaa ja katsoa vielä tilanteen kehittymistä. Keli näytti hieman hellittävän ja tuulimittari näytti enään 18-19 kts:n lukemia -> reivi purettiin.

Kalbodagrund-Hramtsow
Kalbodan jälkeen paras keskittyminen oli kadoksissa väsymyksen takia. Asko joka oli siis ainoa joka oli kunnossa nostettiin punkasta pinnaan ja kippari kömpi punkaan makuupussin sisään. Keli oli rauhoittunut kun minut kahdeksan jälkeen herätettiin ja voimat oli taasen palanneet. Vilkaisu ympärille osoitti, että miehistö oli kipparin nukkuessa vahtanut keulapurjeen ykköseen Hienoa!!
Näköetäisyydellä oli First 31,7 WataTait ja kun tuulikulma oli taas 90 asteen kohdalla vetäisimme spinnun ylös ja ajoimme alapuolelta ohi.

Hramtsow-Maali
Hramtsowilla annoimme viimeisen VHF ilmoituksen löysäsimme purjeita ja ajelimme Melkkiä kohti hernerokka sumussa. Poijun kierto meni taas hienosti eikä spinnunlaskussa ollut ongelmia. Loppu matka ajeltiin sivutuulessa genoalla.
Maaliin tultiin tyytyväisenä, joskin sijoitukseen pettyneinä (odotin siia luokan viimeistä sijaa).
Lopputuloksissa olimme 5., joka on mielestäni erinomainen suoritus miehistön kunnon ja venekoon huomioon ottaen.


Kiitokset Jarmolle, Tompalle ja erityisesti Askolle (viimevuoden gastikoululainen)!!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Mihis aikaan olitte paluumatkalla Luodematalalla? Lauantai-iltana kiertoaikoja netistä katsellessamme laskimme sen varaan, että Luodematalalla Merelli johtaa edelleen ennen Tarantellaa, Ilmarista ja Lowia.

Hyvin purjehditte!
Post Reply