Page 1 of 3
Kilpapurjehdussääntökertaus for dummies
Posted: Wed May 16, 2012 08:48 am
by KaleviHarkonen
Muistelen, että on huhuiltu tärkeimpien kilpapurjehdussääntöjen perään suomen kielellä.
Voinhan toki muistaa väärinkin. Mutta jokatapauksessa, KLV tiististen ratakarttaesityksessä on kerätty yhteen myös tärkeimmät kilpasäännöt. Nuo kun hallitsee (ja tietää väistää paaralla), pitäisi sääntöosaamisen olla kunnossa ainakin viikkokisojen osalta.
http://www.kivenlahdenvenekerho.fi/imag ... 202011.ppt
Posted: Wed May 16, 2012 08:55 am
by harald
Ihan hyvä slide-setti. Miten sivun 14 tilanne, väistääkö tosiaan styyran vene paaran venettä? Molempien on tehtävä venda.
Mitä minä olen ymmärtänyt niin jos veneet ovat eri halsseilla vastatuulimerkillä ei 18 sääntö päde.
Posted: Wed May 16, 2012 09:35 am
by Petri
Tosiaan 14 hämää muakin, tuossa vähän kuin vihjataan että sen styyran veneen pitäisi väistää toista venettä koska se pääsee merkille ilman vendaa. Koska vaikka paaran vene on "fetching" niin se ei silti poista R10:n vaikutusta ennen kuin styyran vene vendaa.
Mielestäni styyran vene voi ajaa suoraan leikkarille, mutta ei yli, ja pakottaa paaran veneen joko laskemaan alta tai vendaamaan alle.
Sama kyssäri koskien slaidia 18, mä en kyllä ymmärrä mistä tuo väite tulee että veneen ei tarvitse antaa tilaa esteelle jos se on itse pääsemässä esteen ohi. 19.2 b) on aika selvä koska veneillä on peitto ja ainoa tapa(=proper course) ROW-veneelle ohittaa este on vendata ja ei 19.3:ssakaan puhuta sellaisista rajoituksista jotka pätisivät tuohon tilanteeseen.
Posted: Wed May 16, 2012 09:41 am
by Joakim
Tuossa on yritetty esittää monimutkaisiakin sääntöpykäliä vahvasti yksinkertaistaen, jolloin on tullut pahoja virheitä:
Sivu 14: Täysin väärin, sääntö 18 ei päde eri halssilla luovivien välillä lainkaan. Tuo on puhdas styyra-paara.
Sivu 15: Ei ole olemassa "radan suunnassa" termiä. Se on "proper course" (suomeksi?), joka voi olla aivan muuta kuin radan suunta riippuen muista veneistä, tuulesta ja veneen ominaisuuksista (lähinnä leikkauskulma). Jos vaikka uskoo (ja pystyy jotenkin perustelemaan), että voimakas yläbanaani voisi olla nopeampi reitti, se on "proper course". Kyse on juuri tuon veneen "proper coursesta" ei sen, joka joutuisi väistämään!
Sivu 16: Ei oikein auennut mitä tällä ajetaan takaa.
Sivu 18: Vahva, harhaanjohtava ja jopa vaarallinen yleistys! Tuo pätee vain, jos este on myös merkki eli on määrätty purjehdusohjeissa jätettäväksi ko. puolelle. Lisäksi sääntö ei sano, että tilaa ei tarvitse antaa, vaan ettei sitä saa pyytää! Ero voi kuulostaa mitättömältä, mutta on turvallisuuden kannalta tärkeä. Jos joku pyytää tilaa käännökseen, on se aina annettava! Tilaa annettuaan voi sitten protestoida, jos pitää tilanpyyntiä aiheettomana.
Posted: Wed May 16, 2012 09:43 am
by Joakim
Petri wrote:Koska vaikka paaran vene on "fetching" niin se ei silti poista R10:n vaikutusta ennen kuin styyran vene vendaa.
Mielestäni styyran vene voi ajaa suoraan leikkarille, mutta ei yli, ja pakottaa paaran veneen joko laskemaan alta tai vendaamaan alle.
"Fetching" tarkoittaa, että pääsee merkin "yli", paaran venehän on menossa merkin alapuolelle ja ei ole "fetching", mutta asialla ei ole mitään merkitystä ko. tilanteessa.
Styyran vene saa ajaa vaikka kuuhun saakka. Ei ole mitenkään rajoitettu leikkariin.
Posted: Wed May 16, 2012 09:58 am
by harald
Sivulla 16 näytetään varmaan kikka miten saadaan "nostooikeudet" takaisin. Peitto syntyy kyllä uudestaan, mutta en minäkään ymmärrä tuon tarkoitusta. Takaa tuleva kun ei saa nostatella tuossa tilanteessa niin mitä sitä torjumaan?
Tuota kikkaa käytetään kai lähempänä merkkiä katkaisemaan peitto jotta sisätila saadaa itselle.
Vaikka vene on tilanteessa 1 väistämisvelvollinen on myös sinisellä veneellä rajoituksia, se ei saa nostaa "proper course"a ylemmäksi jos se on siis saavuttanut harmaata venettä.
Posted: Wed May 16, 2012 09:59 am
by harald
Ainoa poikkeus styyra-paara sääntöön on mun tietääkseni jos merkki on myötätuulimerkki niin, että se epätavallisesti kierretään myötäpäivään ja merkille pääsee sekä styyralla että paaralla. Tässä tilanteessa paaran veneellä on oikeus sisäpaikkaan, mutta se on edelleen väistämisvelvollinen.
Posted: Wed May 16, 2012 10:14 am
by Petri
Joakim wrote:
"Fetching" tarkoittaa, että pääsee merkin "yli", paaran venehän on menossa merkin alapuolelle ja ei ole "fetching", mutta asialla ei ole mitään merkitystä ko. tilanteessa.
Styyran vene saa ajaa vaikka kuuhun saakka. Ei ole mitenkään rajoitettu leikkariin.
Aivan, pitäähän tuon paarankin veneen vielä vendata, vaikka sen vendan vasta merkillä tekeekin. Käänsin jo tuon tilanteen mielessäni siihen että paaran vene voisi kiertää merkin suoraan.
Tuolla leikkarille ajamisella tarkoitin sitä että jos se paaran vene vendaa alle niin ei siinä nyt se ylempänä olevan styyran vene voi loputtomiin ajaa merkin ohi (jos se käytännössä sillä estää alapuolisen veneen vendaamisen) ettei R2 rikkoudu, Matchissä sitten tilanne on vähän erilainen. Tosin tiedä sitten miten usein R2-keissejä edes tehdään, mutta jos joku ajattaisi minua vastaavassa tilanteessa (merkki siis sen parin veneenmitan etäisyydellä) merkittävästikin paljon yli leikkarin niin protestoisin kyllä, menisikö protesti läpi olisi eri asia.
Posted: Wed May 16, 2012 10:15 am
by Joakim
harald wrote:Ainoa poikkeus styyra-paara sääntöön on mun tietääkseni jos merkki on myötätuulimerkki niin, että se epätavallisesti kierretään myötäpäivään ja merkille pääsee sekä styyralla että paaralla. Tässä tilanteessa paaran veneellä on oikeus sisäpaikkaan, mutta se on edelleen väistämisvelvollinen.
Kyllä! Valitettavasti tätä sääntöä eivät 99% taida osata, koska yleensä eri halsseilla lähestyttäessä sisäpuolinen vene on myös styyran vene ja moni taitaa luulla, että kyse on puhtaasta styyra-paarasta eikä merkkitilasta.
Pari vuotta sitten olin aika pahassa paikassa gastina Suursaaressa, kun Melkin merkkipoijulle tultiin melko lailla plattista ja me leikkasimme etelään pääklungan leikatessa pohjoiseen. Me siis tulimme paaralla merkin juureen tarkoituksena jiipata sivutuuleen. Suurehkosta leikkauskulmasta johtuen peitto oli koko klungaan satukunta metriä ennen merkkiä. Merkkiä lähestyttäessä sitten useammasta veneestä huudettiin styyraa ja minä karjuin takaisin tilaa merkillä. Tilanne alkoi näyttää aika pahalta, mutta vaihtoehtoina oli oikaista merkki väärältä puolelta, kiertää koko klunga (200 m?) tai tunkea väkisin merkille. Valitsimme viimeisen ja käsillä työntäen kolhuilta vältyttiin kevyessä kelissä. Lähin vene jopa nosti protestilipun, mutta ei kyllä tehnyt protestia. Vieläkään ei taida osa ko. tilanteessa styyralla olijoista uskoa, että tilaa pitää antaa, vaikka asiaa puitiin sähköpostissa ja laiturilla kisan jälkeen.
Kauhulla odotan kesän ratakisoja ja MM-kisoja, joissa tullaan käyttämään kahta alamerkkiä!
Posted: Wed May 16, 2012 10:19 am
by Joakim
Petri wrote:
Tuolla leikkarille ajamisella tarkoitin sitä että jos se paaran vene vendaa alle niin ei siinä nyt se ylempänä olevan styyran vene voi loputtomiin ajaa merkin ohi (jos se käytännössä sillä estää alapuolisen veneen vendaamisen) ettei R2 rikkoudu, Matchissä sitten on ihan eri tilanne.
Kyllä mielestäni voi. R2 on tietysti aina vaikeasti tulkittava, mutta veneethän kisaavat toisiaan vastaan ja voihan toinen vene jarruttaa tms. Tyhmää toki yleensä ajaa yli leikkarin, mutta yhtä lailla olisi tyhmää paaraan veneen tehdä venda eikä kiertää perän kautta.
Posted: Wed May 16, 2012 10:21 am
by Petri
harald wrote:Ainoa poikkeus styyra-paara sääntöön on mun tietääkseni jos merkki on myötätuulimerkki niin, että se epätavallisesti kierretään myötäpäivään ja merkille pääsee sekä styyralla että paaralla. Tässä tilanteessa paaran veneellä on oikeus sisäpaikkaan, mutta se on edelleen väistämisvelvollinen.
Hmm, tuossakin tilannetta mutkistaa se jos paaran veneen pitää jiipata eli zonelle päästyä 18.4 astuu voimaan, eli sikäli paaran veneen väistämisvelvollisuus loppuu kun se saa merkkitilan.
Ei tuo portti mielestäni kyllä mikään suuri ongelma ole jos kyse on OD:sta, mutta annas kun heität radalle spinnuveneitä ja genaakkeriveneitä vielä sopivilla nopeuseroilla niin sitten vasta on jännää

Posted: Wed May 16, 2012 10:27 am
by Petri
Joakim wrote:Petri wrote:
Tuolla leikkarille ajamisella tarkoitin sitä että jos se paaran vene vendaa alle niin ei siinä nyt se ylempänä olevan styyran vene voi loputtomiin ajaa merkin ohi (jos se käytännössä sillä estää alapuolisen veneen vendaamisen) ettei R2 rikkoudu, Matchissä sitten on ihan eri tilanne.
Kyllä mielestäni voi. R2 on tietysti aina vaikeasti tulkittava, mutta veneethän kisaavat toisiaan vastaan ja voihan toinen vene jarruttaa tms. Tyhmää toki yleensä ajaa yli leikkarin, mutta yhtä lailla olisi tyhmää paaraan veneen tehdä venda eikä kiertää perän kautta.
Siis tietenkin voi, kyse on vain siitä miten tilanne sitten nähdään jury-huoneessa. Kuten sanoin, itse protestoisin kyllä vastaavassa tilanteessa (ei siis yleisesti, ainahan sitä välillä vedetään yli leikkarien kun merkki on kaukana ja leikkarin arviointi on vaikeaa) ja olisi sitten juryn homma arpoa noudattiko tuo R2:sta vai ei.
Veneet kisaavat toisia vastaan mutta fleetissä on muitakin veneitä ja niihin nähden sijoitus voi huonontua merkittävästi jos homma menee överiksi, fleetin puutteen takia MR:ssä tosiaan ylämerkeillä välillä ollaan ihan onnellisesti parkissa minuuttejakin kun ei ole muita veneitä millä on väliä. Tottakai regattataktiikan kannalta tuota voi aina perustella sillä että joskus voi olla kannattavaa sabotoida toisen suoritusta oman suorituksen sijaan mutta jurystä (ja syytetyn puhujanlahjoista) se riippuu voidaanko toiminnan tulkita olleen vielä ihan fair playn ja urheiluhengen mukaista.
Posted: Wed May 16, 2012 10:28 am
by Joakim
Petri wrote:harald wrote:Ainoa poikkeus styyra-paara sääntöön on mun tietääkseni jos merkki on myötätuulimerkki niin, että se epätavallisesti kierretään myötäpäivään ja merkille pääsee sekä styyralla että paaralla. Tässä tilanteessa paaran veneellä on oikeus sisäpaikkaan, mutta se on edelleen väistämisvelvollinen.
Hmm, tuossakin tilannetta mutkistaa se jos paaran veneen pitää jiipata eli zonelle päästyä 18.4 astuu voimaan, eli sikäli paaran veneen väistämisvelvollisuus loppuu kun se saa merkkitilan.
Mitä ihmettä Petri yrität sanoa? 18.4 koskee kulkuoikeutetun ja sisäpuolisen veneen jiippausta. Paaran vene ei ole kulkuoikeutttu, vaikka sillä onkin merkkitilaa.
Posted: Wed May 16, 2012 10:32 am
by Joakim
Petri wrote:
Siis tietenkin voi, kyse on vain siitä miten tilanne sitten nähdään jury-huoneessa. Kuten sanoin, itse protestoisin kyllä vastaavassa tilanteessa (ei siis yleisesti, ainahan sitä välillä vedetään yli leikkarien kun merkki on kaukana ja leikkarin arviointi on vaikeaa) ja olisi sitten juryn homma arpoa noudattiko tuo R2:sta vai ei.
Veneet kisaavat toisia vastaan mutta fleetissä on muitakin veneitä ja niihin nähden sijoitus voi huonontua merkittävästi jos homma menee överiksi
Jos styyran vene vain jatkaa, on erittäin vaikea nähdä tilannetta muuna kuin enintään tyhmyytenä. Eri asia saattaisi olla, jos se aktiivisesti estäisi toista pääsemästä pois vaikkapa jarruttamalla tms. Kyllä käytäntö on selvästi ollut, että muita sääntöjä nuodattamalla on varsin suuri kynnys antaa R2-DSQ:ta.
Posted: Wed May 16, 2012 10:39 am
by Petri
Joakim wrote:Petri wrote:harald wrote:Ainoa poikkeus styyra-paara sääntöön on mun tietääkseni jos merkki on myötätuulimerkki niin, että se epätavallisesti kierretään myötäpäivään ja merkille pääsee sekä styyralla että paaralla. Tässä tilanteessa paaran veneellä on oikeus sisäpaikkaan, mutta se on edelleen väistämisvelvollinen.
Hmm, tuossakin tilannetta mutkistaa se jos paaran veneen pitää jiipata eli zonelle päästyä 18.4 astuu voimaan, eli sikäli paaran veneen väistämisvelvollisuus loppuu kun se saa merkkitilan.
Mitä ihmettä Petri yrität sanoa? 18.4 koskee kulkuoikeutetun ja sisäpuolisen veneen jiippausta. Paaran vene ei ole kulkuoikeutttu, vaikka sillä onkin merkkitilaa.
Onkohan nyt kyse lähinnä terminologiasäädöstä, jos veneellä on oikeus merkkitilaan niin se antaa merkkitilan määritelmän mukaisesti oikeuden kiertää merkki niin että toinen vene ei saa estää tätä kiertoa.
Nähdäkseni tällöin merkkitila antaa ROW:n sille veneelle joka on merkkitilan saanut.
Koska keep clearin määritelmä on
"One boat keeps clear of another if the other can sail her course with no need to take avoiding action "
Eli jos veneen tulee merkkitilan turvin saada purjehtia merkin ympäri vapaasti, silloinhan käänteisesti seuraa että toisen veneen tulee "keep clear" koska muutenhan se toinen vene ei voisi purjehtia kurssinsa mukaisesti vapaasti. Ja jos toisen veneen tulee "keep clear", seuraa siitä taas käänteisesti ROW sille merkkitilan omaavalle veneelle.
Kyse on siis siitä onko merkkitilan omaavalla veneellä ROW, jos on, silloin myös se merkkitilan saanut paaran vene on ROW-vene.
Ja se olennainen pointti on siis yhä se että merkkitila tuo sen poikkeuksen R10:iin siltä osin ettei paaran veneen tarvitse väistää styyran venettä
http://game.finckh.net/situat/tit_gbr/l32_e.htm