Page 1 of 2

Akselin korjauksesta

Posted: Sun Mar 25, 2012 10:52 am
by topi
Nyt kun mulla on vähän astetta isompi kevätremppa edessä, olisi taas kysymyksien paikka viisaammille.

Miten FE:n potkuriakseli kannattaa korjata? Se on todnäk hieman vääntynyt, kun paatti hyppäsi alas pukilta ja akselinkannattimen laminoinnissa näkyy pieniä vaurioita.

Samantien kannattaa myös akselinkannatin laminoida uusiksi? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota, onko siinä joitain erityisjuttuja, jotka kannattaa huomioida?

Koska akseli on kiinni merivaihteessa, lienee mahdollista, että merivaihde on vaurioitunut?

Re: Akselin korjauksesta

Posted: Sun Mar 25, 2012 15:13 pm
by Panu
topi wrote:Nyt kun mulla on vähän astetta isompi kevätremppa edessä, olisi taas kysymyksien paikka viisaammille.

Miten FE:n potkuriakseli kannattaa korjata? Se on todnäk hieman vääntynyt, kun paatti hyppäsi alas pukilta ja akselinkannattimen laminoinnissa näkyy pieniä vaurioita.

Samantien kannattaa myös akselinkannatin laminoida uusiksi? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota, onko siinä joitain erityisjuttuja, jotka kannattaa huomioida?

Koska akseli on kiinni merivaihteessa, lienee mahdollista, että merivaihde on vaurioitunut?
Tervehdys

Akseli irti ja vie se akselitöitä tekevälle konepajalle suoristettavaksi. Akselinkannattimen tukevoittaminen laminoimalla ei ole yhtään huonompi juttu. Tuohon merivaihteen laakerivikaan en oikein jaksa uskoa?

Re: Akselin korjauksesta

Posted: Sat Aug 04, 2012 20:49 pm
by topi
Panu wrote:
topi wrote:Nyt kun mulla on vähän astetta isompi kevätremppa edessä, olisi taas kysymyksien paikka viisaammille.

Miten FE:n potkuriakseli kannattaa korjata? Se on todnäk hieman vääntynyt, kun paatti hyppäsi alas pukilta ja akselinkannattimen laminoinnissa näkyy pieniä vaurioita.

Samantien kannattaa myös akselinkannatin laminoida uusiksi? Onko kukaan tehnyt tällaista operaatiota, onko siinä joitain erityisjuttuja, jotka kannattaa huomioida?

Koska akseli on kiinni merivaihteessa, lienee mahdollista, että merivaihde on vaurioitunut?
Tervehdys

Akseli irti ja vie se akselitöitä tekevälle konepajalle suoristettavaksi. Akselinkannattimen tukevoittaminen laminoimalla ei ole yhtään huonompi juttu. Tuohon merivaihteen laakerivikaan en oikein jaksa uskoa?

Palaan nyt takaisin asiaan, kun pääsin uudestaan käymään paatilla.

Pyöritin akselia potkuripäästä ja se pyörii ihan nätisti ilman mitään vipatusta. Ehkä vähän jäykästi. Kun kurkistin merivaihteen puolelle, sielläkin akseli pyörii ihan nätisti. Mutta peräsimen suunnalta tarkasteltuna potkuriakseli on ihan selkeästi vinossa (sen melkeinpä saisi vedettyä ulos ilman peräsimen irti tiputtamista). Kaiken logiikan mukaan akseli on suora, koska se pyörii ilman vipatusta. Lienee niin, että se akselin kannatin on ainoa osa, joka on antanut periksi ja vääntynyt? Kannattaiskohan se vääntää takaisin, katselin tankin alle että siellä on joku metallipalkki, jossa se akselinkannatin on vissiinkin kiinni?

Otin vielä kuvan akselista merivaihteen kohdalta. Jos joudun purkamaan akselin irti koneesta, pitääkö mun irrotella kaikki noi osat, esim. ton kauluksen, johon tulee musta kumiletku? Mitä varten se edes on, jäähdyttää akselia?

topi

Image

akseli irti

Posted: Mon Aug 27, 2012 09:15 am
by jbeardie
Kiitokset hienosta sivustosta. Fe83.org:n olemassaolo oli yksi vahva perustelu miksi päädyimme tänä kesänä hankkimaan fe83:n. Kesä on mennyt harjoitellessa purjehdusta eiliseen asti menestyksekkäästi.

Meillä kävi eilen ikävänlainen tapaturma voimansiirron kanssa. Olimme siirtymässä suoraan spinnuilusta moottorikäytölle ja hässäköinnissä jäi toinen spinnuskuutti coilaamatta ennen koneen käynnistystä.. Ja minnehän se köysi sitten päätyikään.
No, nyt meillä on köysivyyhti potkurin ympärillä. Tästä seurasi myös akselin irtoaminen sinisestä laippa/puristusliitospalikasta. Ilmeisesti köysi on kiertynyt akselinkannattimen ja potkurin väliin aiheuttaen voimakkaan väännön taaksepäin.

Nyt olisi tarkoitus käydä sukeltelemassa köysi irti ja keksiä jokin keino potkurin survomiseksi takaisin puristusliitokseen. Onko siinä sinisessä palikassa pelkästään puristusliitos, vai jotain muuta huomioitavaa? Onko vastaavanlaisista operaatioista kokemusta? Haaveena olisi että pääsisimme jatkamaan vielä purjehduskautta ilman ylimääräistä hinausta ja veneen nostoa

-JB

Posted: Mon Aug 27, 2012 09:33 am
by harald
Siinä on vain puristusliitos. Riippuen vähän akselin suuntauksesta ja sen pituudesta vaara akselin valahtamisesta kokonaan irti on pieni mutta olemassa. Peräsin ottanee kiinni ennen kuin se tippuu kokonaan pois.

Stefojen kanssa voi olla vähän äheltämistä jos akselin pää pääsee niin pitkälle vetäytymään.

Mielenkiintoista että pää irtosi, olisikohan ollut puristusliitos vähän löysällä?

Jos kiinnität köyden keulaknaapiin ja potkurin kautta toiseen keulaknaapiin saat ehkä jonkinlaisen työnnön aikaseiksi ihan kannelta käsin. Muista vain poistaa köysi ennen ensimmäistä testikäynnistystä.

Älä ota millään pihdeillä kiinni akselista, siihen tulee jälkiä ja joko tulee ongelmia laipan kanssa, tai sitten stefat rispaantuvat.

Meillä on jossain kuvia tuosta laipasta. Kaivelen niitä.

Missäs tämä JB:n vene muuten sijaitsee? Tervetuloa FEneilijöiden iloiseen joukkoon!

Posted: Mon Aug 27, 2012 09:35 am
by harald
Image Image Image

Kuntoon tuli

Posted: Tue Aug 28, 2012 22:57 pm
by jbeardie
Noniin seiluut jatkuu.

Kävin sukeltamassa spinnuköyden pois ja virittelimme vinkkisi mukaisen köyden potkuriin. Köyden avulla saimme akselia siirtymään n.3mm sisäänpäin. Tämän jälkeen keksin toisen menetelmän akselin siirtämiselle:

1. Vaihteen laippapultit löysälle
2. Sinisen palikan siirto taaksepäin 5mm ja puristusliitoksen kiristys.
3. Laippapultit kireälle ja samalla akselin pyöritystä.

Tällä lailla pumppaamalla sain akselin n.10mm puristusliitoksen sisään. Toki olisin voinut vetää akselia pidemmällekin, mutta en halunnut aiheuttaa stefoille tarpeetonta rasitusta. Tällä mennään kausi loppuun ja asiaan paneudutaan tarkemmin sitten kuivalla maalla.

Vene on meillä tällä hetkellä Helsingin Laajasalossa, mutta ensi kesäksi on paikka hakusessa Espoon puolelle.

Kiitokset vinkeistä. Laitamme jäsenhakemusta vetämään tässä piakkoin.

T: JB

Re: Kuntoon tuli

Posted: Wed Aug 29, 2012 14:13 pm
by Panu
jbeardie wrote: ...Tällä lailla pumppaamalla sain akselin n.10mm puristusliitoksen sisään. Toki olisin voinut vetää akselia pidemmällekin, mutta en halunnut aiheuttaa stefoille tarpeetonta rasitusta. Tällä mennään kausi loppuun ja asiaan paneudutaan tarkemmin sitten kuivalla maalla...
Tervehdys

On hyvin erikoista, että akseli on noin "jumissa". Oletan, että avasit vetolaipan ruuvit riittävän auki. Tuon akseli pitäisi liikkua ihan kädellä vetämällä. Se, että olet joutunut käyttämään "järeitä" kikkoja kertoo, ettei kaikki ole niin kuin pitää.

Onko varma, että sait kaiken köysimateriaalin pois akselista ja sen kannatinlaakerista. Jos kannatilaakerin väliin olisi jäänyt jotain selittäisi se tuota akselin jähmeyttä. Pyörihän akseli normaalisti. Jos pyöriin niin oletettavasti kannatilaakeri on kunnossa.

Onko akselin suuntaus vetolaippaan kohdallaan? Jos akseli ei osu laipan reikään keskelle, vaan painaa johonkin sivuun voimakkaasti, estää kitka akselia liikkumasta.

Posted: Thu Aug 30, 2012 18:29 pm
by jbeardie
akseli ei ollut erityisen jäykkä. jouduin käyttämään laippakitkuttelua koska puristusliitoksen ja stefapaketin välissä on vain muutama milli paljasta akselia. Noissa Topin ja Haraldin kuvissa paljasta akselia näyttää olevan useita senttejä. Potkuri pyörii käsin, akselilinja on ok ja huippuvauhti moottoriajolla on n. 5 solmua.

Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.

Posted: Thu Aug 30, 2012 21:18 pm
by Olli
jbeardie wrote:Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.
Kun potkuria työntää sisäänpäin, se nousee samalla lähemmäs pohjaa. Kannattaa selvitellä potkurivalmistajan suositus minimietäisyydeksi pohjaan. Vaikka se ei kiinni ottaisikaan, niin virtausten takia siinä pitäisi olla jonkin verran rakoa.

Posted: Fri Aug 31, 2012 10:18 am
by Panu
jbeardie wrote:akseli ei ollut erityisen jäykkä. jouduin käyttämään laippakitkuttelua koska puristusliitoksen ja stefapaketin välissä on vain muutama milli paljasta akselia.
Tervehdys

Ok. Eli tuo "hankaluus" johtui siis tilanpuutteesta, mikä on tässä tilanteessa se paras selitys.
jbeardie wrote:...Potkuri pyörii käsin, akselilinja on ok ja huippuvauhti moottoriajolla on n. 5 solmua.
Kuulostaa muuten hyvältä, mutta vauhtia pitäisi olla enemmän. Millä tuon nopeuden mittasit? Jos se on lokin näyttämä, niin syksyllä lokin anturiin on usein ainakin meillä kasvanut levää yms sontaa, niin että lokia tulee kalibroida uudelleen / putsata aika-ajoin. Feneen pitäisi kulkea Yanmarilla kaasupohjassa puhtaalla pohjalla tuollaiset 6-6.5 solmua. Tuo mainitsemasi 5 solmua onkin jo sopiva matkavauhti.
jbeardie wrote: Tutkailin edellisen omistajan ottamia valokuvia viime talvisäilytyksestä. Akselin kannattimen ja potkurin välissä on n. 5 cm tilaa. veneen ali sukeltaessani tilanne oli kutakuinkin sama. tästä akselinpätkästä kannattanee jatkossa siirtää suurin osa puristusliitoksen puolelle. nyt en lähde kuitenkaan siirtämään sitä ettei ala stefapaketti vuotamaan.
Olet oikeassa, että tuohon liitokseen ja sen pitävyyteen kannattaa panostaa. Pelkonahan on, että moottorilla voimakkaasti jarruttaessa voi potkurin veto vetää akselin irti laipasta aina peräsimeen asti. Silloin vannasputkesta tulee vettä sisään tulvimalla. Yksi mies ei ehdi äskäröimään sitä pois mitä uutta virtaa sisälle. Älä kysy mistä tiedän ](*,) .

Ei ole huono ajatus siirtää stefapaketin paikkaa akselilla muutaman vuoden käytön jälkeen. Näin ehkäiset akselin uraantumisen stefan kohdalta. Ura akselissa pahimmassa tapauksessa kuluttaa stefat ennenaikaisesti loppuun. Rikkinäiset stefat taas eivät tiivistä ja päästävät voiteluainetta mereen #-o .

Posted: Fri Aug 31, 2012 10:48 am
by harald
Me ajattelimme kuivan pilssin toivossa kokeilla tuota Volvon Black-Jack nimistä tiivistettä. PItää vain muistaa aina puristaa siitä ilmat, mutta muuten sen pitäisi kuuleman mukaan olla huoltovapaa ja kuiva.

Kannattaisikohan akseli uusia samalla? Siinähän on nyt varmaan 30 v stefan jälkiä. Samalla saisi tasapainotettua akselin.

Posted: Fri Aug 31, 2012 11:44 am
by Olli
harald wrote:Kannattaisikohan akseli uusia samalla? Siinähän on nyt varmaan 30 v stefan jälkiä. Samalla saisi tasapainotettua akselin.
Vaatii vaan joko perämelan tai moottorin irroittamisen, jotta saat akselin jommasta kummasta suunnasta pihalle :(

Posted: Fri Aug 31, 2012 12:09 pm
by Juice
Kannattaisikohan akseli uusia samalla? Siinähän on nyt varmaan 30 v stefan jälkiä. Samalla saisi tasapainotettua akselin.
Speedi-Sleeve?
http://www.skf.com/files/344136.pdf

Posted: Sat Apr 16, 2016 15:47 pm
by harald
Tuli nyt tilattua tuollainen Stuffy Box Evo kumitiiviste.

http://www.mepratuote.fi/akselistot/kum ... eella.html

Saas kattoo onko meillä kuiva pilssi sen jälkeen. Samalla pitää tietysti keskittää tuo akseli kunnolla.

Yllätys oli että tuo oli suomalaisesta kaupasta halvin, vielä 0¤ rahti.

Tuo Speedi-sleeve oli hyvä vinkki, kiitos siitä. Ihan ETRA:sta saisi noita.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g17233066/sp ... -akselille

Onko yhtään ideaa paljonko tuollainen sitten maksaa? Laittaisiko sellaisen ihan vain huvin vuoksi?