Kevätkunnostusta 2012

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Kevätkunnostusta 2012

Post by FE-Sillanpää »

Mitä mainetekoja fenekansalla on suunnitteilla?

Tuli tilattua ledipolttimoita ja uusia kehriä mastoon ja puomiin. Tavoitteena olisi myös uimataso, wallaksen huolto (ensimmäistä kertaa), sähkötaulun korjaus, vaihdevivun virittely koska epäilen ettei etähallinta anna riittävän pitkää liikettä vivulle, brydon pytyn kumien vaihto ja jos pressujen poiston jälkeen tekisi kylkien myllytyksen (ensimmäistä kertaa).


[edit] Taidan vaihtaa koko pytyn uuteen Jabscoon, 199 euroa tarjouksessa. Lisäksi kontaktiliimaa on ostettu roikkuvaa seinämattoa korjaamaan + silikonia jolla saumat menisivät näkymättömämmiksi.
Last edited by FE-Sillanpää on Mon Mar 19, 2012 13:49 pm, edited 1 time in total.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Oisko täs jotain pientä puuhan alla... Tuskin enää kenellekään uutuus ja ei nyt varsinainen kevätremontti kun on viime kesästä asti tehty ja tänävuonnakin mennee reilusti kesälle ennenkuin tuo pääsee uimaan, mut ehkä tää mainetekojen sarjaan menee, kunhan valmistuu. Tosiaan remppaillaan Kumiankasta ElecTrip, nimi kertonee jo jotain olennaista tekniikasta ja kun tuo nyt otettiin projektin alle niin samalla rempataan vähän kaikki muukin siitä kuin vaihdetaan kone perämoottorista sähköön. Listalla mm. peräsin, pohja, sähköt kokonaan uusiksi, sisäkatto, keittiö, salongin sohvat, lämmitin, heloitus, ledivalot sekä sisälle et ulos... Ei tätä tunnista samaksi veneeksi ennen ja jälkeen rempan. Projektin nykytilasta paremmin tarinaa http://e-vene.blogspot.com/ .

Teaseen ei onneksi ihmeitä tarvi tehä, pari sähkövikaa kuntoon, purjeiden paikkailua ja vesille. Ei se kaunis ole enää, mutta kulkee, käyttö on jättänyt jälkensä. Onneksi ei tarvii tehdä moneen veneeseen isoa remppaa samaan aikaan sentään.

Ja nyt kun tuo ei-FE:kin on peruskorjattu niin laivasto alkaa oleen aika kivassa kunnossa :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Teillä kun alkaa olla kohta tuollainen FE-remonttimies-armaada koulutettuna, niin milläs tuntihinnalla myytte palveluitanne muille :)
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Uuden ison myötä täytyisi uusia vaijerifallit dyneemaksi, laittaa sisäskuutit ja jos aikaa ja rahaa jää yli, niin nexus serveriin pitäisi lisätä tuulianturi, monitoiminäyttö ja läppäri...
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Petri wrote:Teillä kun alkaa olla kohta tuollainen FE-remonttimies-armaada koulutettuna, niin milläs tuntihinnalla myytte palveluitanne muille :)
:D

Hmm, ei täs olla kyl vielä telakkaa perustamassa, vaikka tää muutaman veneen remppaaminen onki ehkä jotain opettanu. Enempi ollu ajatus et kun sais kaluston kuntoon ni vois keskittyä olennaiseen eli purjehtimiseen, hauskanpitoon ja kurssien pitämiseen. Ja juokseva kunnossapito on paljon helpompaa kun vene on kutakuinkin ehjä, tulee vähemmän vaurioita ja ne on helpompi korjaa samantien kun ei oo käsivarren mittasta listaa niskassa. Mut aattele Pete positiivisesti, jos se onnistuu meiltä ni se onnistuu teiltäkin, ja teil on sentäs vaan 1/3 työmäärästä meihin verrattuna ;)

Jankka: Kato samalla toki falliboksin kehrät läpi (tää toki lienee itsestääselvyys mut sanon nyt varuiksi kuitenkii), vaijerilta köyteen vaihto voi vaatia uudet kehrät, tai sitten ei, riippuu tilanteesta. Iso vois mennä ilman vaihtoa jos kehrä vaan on ehjä mut keulapurjeille vaihto on pakollinen, kahta köyttä tonne ei mahdu ja tupla vaijerikehrä syönee köyden alta aikayksikön. Maritimista saa onneks melkolailla suoraan sopivia kehriä ja vaihto on helppoa niinkauan kun masto on vaakatasossa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Keulafalleihin ei sitten mitään muovista rissa, se ei vain kestä.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 42008271_G

Meillä tuo todo-lista on pitkä. Kölisauma, kölin etureunan pakkelointi. Läpivientien laminointi ja jääkaapin vaihto. Mastojalan korjaaminen, kylkien pesu ja kiillotus (taas) jne jne. Ja nämä ennen vesillelaittoa, saa nähdä koska ehtii vesille kun kukaan (se kuuluisa joku) ei ole tehnyt yhtään mitään vielä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Läpivientien laminointi
Ettekö jo laitteneet läpiviennit kuntoon muutama vuosi sitten?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, mutta kun pentrin on vielä tekemättä ja jääkaappi jos ja kun vaihtuu niin siinäkin on reikä rungossa joka umpeutuisi. Jos oikein jaksaisi paskarrella voisi vetää sitloodan tyhjennykset peräpeilistä läpi ja laminoida nekin reiät umpeen mutta se tehdään vasta joskus ehkä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

harald wrote:Keulafalleihin ei sitten mitään muovista rissa, se ei vain kestä.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 42008271_G

Meillä tuo todo-lista on pitkä. Kölisauma, kölin etureunan pakkelointi. Läpivientien laminointi ja jääkaapin vaihto. Mastojalan korjaaminen, kylkien pesu ja kiillotus (taas) jne jne. Ja nämä ennen vesillelaittoa, saa nähdä koska ehtii vesille kun kukaan (se kuuluisa joku) ei ole tehnyt yhtään mitään vielä.
Kölien ongelmista nyt on ollut puhetta jo vuodesta miekka ja kypärä, mutta millainen toi mastojalan ongelma on? Mulla nimittäin pari vuotta sitten mastoa pystytettäessä kävi niin, että se jalka (vissiin valurautaa?) napsahti niin, että yläosa murtui siten, että maston "kiinnittävä" pultti jäi ilman vastinkappalettansa. Mutta hyvinhän se masto pysyy paikallaan pelkillä staakeilla ja vanteilla vaikka mastojalassa moinen ongelma olikin. Vai pysyykö? Kyllä se riki kesti pahimmillaan 40 m/s ukkospuuskan Pohjanmerellä, vaurioitumatta.
s/y Lorelei, FIN-2740
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Alumiinia se mastojalka on. Kukaan ei ole tietääkseni vielä avannut rakenteita, mutta arvailen että väliaineena on vaneri tuossa kohtaa mastonjalan alla. Nyt kun ollaan ajettu kireällä rikillä sen kymmenen kautta alkaa mastonjalka taipumaan, ilmeisesti väliaine on pehmennyt. Tämän on yleinen ongelma mm. Expresseissä, googlella löytää tästä lisää.

Nyt olisi ideana meillä sahata ulkolaminaattiin luukku, ja tehdä umpilaminaatista uudet täytteet. Miksi noihin on muuten aikanaan tehty vanerilla välipala? Ja miksi vielä ST-fokan kiskon ruuvit edestäpäin siihen vaneriin?

Meilläkin on vissiin tuo "pulttireikä" irtipoikki.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

harald wrote: Nyt olisi ideana meillä sahata ulkolaminaattiin luukku, ja tehdä umpilaminaatista uudet täytteet. Miksi noihin on muuten aikanaan tehty vanerilla välipala? Ja miksi vielä ST-fokan kiskon ruuvit edestäpäin siihen vaneriin?
Tehtiin tuo operaatio Elanin mastonjalalle, ja hyvin onnistui. Siellä ainakin oli tuota vaneria, joka oli hiukka pehmyttä maston alta ja vieressä menevien sähkön läpivientien kohdalla ehtaa kukkamultaa. Suht suoraviivainen projekti, ja luukku tosiaan kannattaa tehdä yläkautta vaikka kansilaminaatti onkin paksumpi kuin alapuolen laminaatti, kuitenkin paljon kivampi laminoida alas kuin kattoon ;) (Harva homma on yhtä perseestä kuin kattoon laminointi...) Toi on hyvä tehä joko niin et leikkaa aukon hiukan pienemmäksi kuin mastonjalan korotus, jolloin reunan jämistä näkee oikean tason (näin me tehtiin, toimi, ja kolon saa kyllä tungettua täyteen katkomattoa), tai sitten mittailee huolella oikean korkeuden ennenkuin leikkaa vanhat pois.

Syy tuohon vaneritäytteen käyttöön voisi olla laminointitekninen, hartseilla kun tapaa olemaan joku sallitun paksuuden yläraja jonka saa kerralla tehdä ja mastonjalassa tuo ylittyisi helposti. Lähtisi kai kovettuessa hartsin eksotermi käsistä ja menisi piloille laminoinnit. Helpompi tunkea sekaan vaneria kuin laminoida useammassa erässä, ainakin sarjatuotannossa. Niinkauan kuin tuohon ei ole tehty reikiä se on ihan käypänen tapa rakentaa, mut Elanissa oli noita sähköjohdon reikiä ja FE:ssä tosiaan nuo ST-fokan kiskon ruuvit, ja tietäähän sen mitä käy ajan kanssa kun veneessä on reikä, kyllä siitä senverran vettä läpi saadaan jotta ydinaine vettyy ja sitten mennään.

Tässä kohtaa leikkuuvälineenä toimii kätevästi pikkurälläkkä, jostain jos saa vielä timanttilaikan niin aina parempi. Tuli tuossa kokeiltua muuhun kohtaan pistosahan lasikuituterää (http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=1621), uskomattoman hyvä peli lasikuidun työstöön, leikkuujälki on kohtuu hyvää ja ennen kaikkea sitä syntyy nopeasti ja hirveän pienellä sotkulla. Tuo tekee vähän puupurun tapaista karkeaa mujua, toisin kuin rälläkkä joka levittää hienoa pölyä järkyttävällä paineella pitkin venettä. Vaan tähän hommaan ei toimi kun ei sovi sahata läpi, mut muuten tuo on kovasti käytännöllinen.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

kevätkunnostus vauhdissa

Post by FE-Sillanpää »

Eilen kyljet oksaalihapolla (hempels gelcoat cleaner) pesty ja kansi + sitloodakin tuli valmiiksi. Lainasin hiomakoneen ja Autoglymin B2 aine odottaa käyttäjäänsä kylkiin. Saas nähdä mitä tulee, koskaan en ole myllyttänyt.

Wallas huollettu, jännityksellä koekäyttöä odotellen. Täytyy vielä ensin viimeistellä uimatason kiinnitys että saa wallaksen takaisin paikalleen.

WC-pöntön alustasta löytyi mielenkiintoinen detalji: Paikka on ensiksi rakennettu kemialliselle wc:lle, joten pytyn hyllyn alta löytyi toinen teak-vanerihylly n. 10 cm alempaa. Pitkään mietin saisiko tasoihin jotkut siivousluukut, mutta tyydyin sivelemään Boracolia pintaan ja toivomaan että taas mennään vuosikymmen tai kaksi ennen kuin availlaan pesua tai kunnostusta varten. Alimpaan osastoon, eli alahyllyn sekä eriön lattian ja rungon väliin on vain parin sentin pilssiin johtava reikä, ne jäivät nyt koskematta kun näyttivät vain hieman likaisilta. Kaikki paikat ovat kuitenkin sellaisia, että niiden tilaa pystyy kännykkäkameralla tarkkailemaan.

Yksi asia jurppii: Lauttasaaren liikkeet kierrettyäni ja muualtakin kyseltyäni ei vaan löydy sopivia kehriä. Valikoimat ovat aivan surkeita, mitään 10-15mm paksuja kehriä ei ole hyllyssä. Useimmat liikeet myyvät paria mallia, joilla ei tee meidän takilassa tai kannella mitään. Jotenkin käsittämätön asia, koska onhan rannat täynnä sen ikäisiä veneitä joissa näitä pikkuosia pitäisi uusia. Maritimissa on n. 10 erilaista kehrää tarjolla, mutta ainoa yhteen kohtaan sopiva oli loppu eikä ollut tilauksessakaan. Yhden liian pienen mutta paksun alumiinisen ostin aihioksi, mutta aihiosta on ikävä maksaa 16 eur/kpl. Myöskään rikaukseen erikoistuneet liikkeet eivät varastoi mitään sopivaa. Eipä silti, ei niitä ole helppo löytää maailmaltakaan nettikaupoista. Seuraava askel on mennä ostamaan Etrasta POMia ja marssia vihdoin sorvin ääreen. Ehkä valitus loppuu siihen :-)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Millaisia kehriä tarkalleen, ja mihin käyttöön? Lewmarin ovat toimineet todella hyvin meillä;

Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

harald wrote:Millaisia kehriä tarkalleen, ja mihin käyttöön?
Toppiin ison fallin kehrä, Alumiini
Halkaisija: 45 mm ulkomitta, 40 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 10-12 mm
Akseli: 8mm

Kannen kääntöplokien kehrät, Muovi
Halkaisija: 36 mm ulkomitta, 29 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 15 mm
Akseli: 8mm

Puomin reiviköysien kehrät, Muovi
Halkaisija: 32 mm ulkomitta, 29 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 10 mm
Akseli: 8mm

Masto on alkuperäinen Johnmast ja puomi tuoreempi kulmikas malli, sekin Johnmast.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kääntöplokikäytössä juuri noita lewmareja meillä.

Kts. haulla "Antal" niin pitäisi mahdollisesti löytyä isofalliin sopiva.

Reiviköysiin laitat ihan mitä vain, sillä ei ole merkitystä kunhan ovat pyöreät ja kovat.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply