Page 1 of 1

Puomin kiinnityksessä väljää

Posted: Sun Mar 04, 2012 21:10 pm
by FE-Sillanpää
Liikaa väljää maston ja puomin välissä tässä Johnmastin puomin etupäässä. Kolisee ja heiluu turhan paljon. Tappi on kuin uusi, mutta alumiinivalun reikä on muuttunut väljäksi vuosien mittaan.

Messuilta saatu neuvo kuului hitsata tuon mustan osan reikä umpeen ja porata sitten tiukempi uusi samaan kohtaan. Olisiko muita konsteja, erityisesti vähemmän työläitä? Holkitus? Epoksilla täyttö ja rei'itys?

Image

Posted: Tue Mar 06, 2012 11:31 am
by harald
Poraa reikä suoraksi ja laita pronssihylsy tai joku muu sellainen ehkä?

Meilläkin on melko isot reiät puomin helassa, mutta tuo puomin kannatin pitää klapin yleensä poissa.

Posted: Tue Mar 06, 2012 11:59 am
by Olli
Seldenin puomissa tuo kiinnitys on vähän erilainen. Siitä on ollut keskustelua aiemmin tuolla: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2018

Ja kuvia tuolla: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... =puomihela

Siinä on siis haarukka puomin päässä, toisin kuin tossa John mastin puomissa näyttäisi olevan.

Omassa Seldenin puomissa olen ratkonut tämän tunkemalla noissa Handyn kuvissa näkyvän vääntyneen rosteriosan väliin 2-3 prikkaa, ja vielä molemmille puolille muutaman prikan, jolloin haarukka ei enää ole kovin väljä.

Posted: Tue Mar 06, 2012 12:08 pm
by Panu
harald wrote:Poraa reikä suoraksi ja laita pronssihylsy tai joku muu sellainen ehkä?

Meilläkin on melko isot reiät puomin helassa, mutta tuo puomin kannatin pitää klapin yleensä poissa.
Tervehdys

Jos tuolle on pakko tehdä mitään, niin Haraldin ehdottama holkitus on varmaan fiksuin. Se suojaa liitosta jatkossa uudelta kulumiselta tehokkaasti varsinkin, jos liimaat tuon holkin alumiiniin esim. ruuvilukitetta käyttäen. Lujuuden heikentymisestä ei tarvinne olla huolissaan, kun materiaalivahvuudet ovat tuota luokkaa.

Ongelmaksi tullee, ettet löydä mistään ns. vakiokomponenttia holkiksi. Älä kuitenkaan vaivu synkkyyteen. Jokainen "autotalli" sorvaamo pystyy tuon sinulle tekemään varsin helposti, kunhan saat jonkin asteisen mittapiirustuksen siitä väkerrettyä. Toleransseista ja pinnanlaaduista selviät, kunhan luotat tekijään ja kerrot sorvarille miten osa toimii ja mitä sen pitäisi tehdä. Kyllä hän osaa loput... :?

Sorvausta

Posted: Tue Mar 06, 2012 13:05 pm
by FE-Sillanpää
[quote="Panu]Jokainen "autotalli" sorvaamo pystyy tuon sinulle tekemään
[/quote]
Pitänee alkaa käyttää Colchester Bantamia muuhunkin kuin puusorvaukseen... sellainen jokanikkarin unelma on jo perhepiirissä (paitsi paremmassa maalissa oleva) http://youtu.be/fu4gPRNois4 Meillä on jonkin verran sorvattavia muovejakin, voisi sorvailla sopivat kiekot myös vähentämään haarukan ja puomin välistä välystä, tai tehdä myös holkkiosan muovista. Reiän voi sitten joka tapauksessa porata penkkiporalla, jos sisäpuolinen sorvaus käy liian vaativaksi aloittelijalle.

Re: Sorvausta

Posted: Tue Mar 06, 2012 15:33 pm
by Panu
FE-Sillanpää wrote: Pitänee alkaa käyttää Colchester Bantamia muuhunkin kuin puusorvaukseen... sellainen jokanikkarin unelma on jo perhepiirissä ... Reiän voi sitten joka tapauksessa porata penkkiporalla, jos sisäpuolinen sorvaus käy liian vaativaksi aloittelijalle.
Tervehdys

Vähän tuo pieni sorviksi, mutta kyllä tuolla ainakin kynän teräväksi saa :roll: . Kyllähän tuolla pitäisi syntyä osaavissa käsissä syntyä vaikka mitä. Tuo videolinkin perusteella koneesta löytyy kaikkea kivaa:
- syöttöliike myös poikkikelkalle
- kierteensorvaus (johtoruuvi)
- valinnaiset karanopeudet ja syötöt jne.

Parempi tuo on ja hemmetin paljon vaivattomampi käyttää, kuin "kiinan poikien sorvi", jossa joudut vaihtamaan hammasrattaita nopeutta / syöttöjä vaihtaessasi. Käy meinaan pitkän päälle tylsäksi noiden rattaiden kanssa vehtaaminen :x.

Reikään saisit paremman pinnanlaadun sorvaamalla kuin poraamalla. Toisaalta voihan sen poratun reiän vielä viimeistellä kalvimallaa.