hatunnosto luotsille - 9m aalloissa laivaan
Posted: Thu Dec 22, 2011 08:53 am
Aikamoisia merimiehiä nuo luotsit:
Räjähde- ja ohjuslastissa Kotkaan pysäytetty Thor Liberty -alus joutui myrskyssä vaikeuksiin Saaristomerellä vajaat kaksi viikkoa sitten. Thor Liberty pyysi Utön saaresta luotsin, joka ohjasi aluksen suojaan parin päivän ajaksi odottamaan myrskyn laantumista.
Luotsina laivalla toimineen Kaj Wikbergin mielestä kyseessä oli ilmiselvä vaaratilanne. Ilman luotsia onnettomuus olisi ollut kovassa merenkäynnissä hyvin todennäköinen, sillä aluksella ei ollut alueen merikortteja ja seudun väylät ovat vaikeita.
Alus oli matkalla Kotkaan, mutta ei myrskyn takia voinut pitää kurssiaan, vaan oli pakotettu suuntaamaan matkansa kohti Utön saarta.
Myrskytuuli puhalsi jopa 34 metriä sekunnissa ja aallonkorkeus oli yhdeksän metriä.
Kaj Wikberg sai kautta rantain tietää, että laivan lastina oli joitain räjähteitä. Hän kuitenkin taiteili itsensä henkensä kaupalla luotsiveneen kannelta Thor Libertyn kannelle ja sai ohjattua laivan suojaan.
Kun alus oli ankkuroitunut Nötön edustalle, miehistö ryhtyi tutkimaan ruumaa ja luotsikin näki rahdista valokuvia. Osa räjähdelaatikoista oli levinnyt pitkin ruumaa.
Luotsin olisi kuulunut saada tietää, että laiva jo tuolloin oli kaiken järjen mukaan lastattu ohjuksin.
- Toisaalta kyllä ymmärränkin, että kun tämä nyt tuntuu jonkinlainen hämärä lasti olevan, niin ei miehistö siitä minulle ilmoittanut, Wikberg sanoo.
Räjähde- ja ohjuslastissa Kotkaan pysäytetty Thor Liberty -alus joutui myrskyssä vaikeuksiin Saaristomerellä vajaat kaksi viikkoa sitten. Thor Liberty pyysi Utön saaresta luotsin, joka ohjasi aluksen suojaan parin päivän ajaksi odottamaan myrskyn laantumista.
Luotsina laivalla toimineen Kaj Wikbergin mielestä kyseessä oli ilmiselvä vaaratilanne. Ilman luotsia onnettomuus olisi ollut kovassa merenkäynnissä hyvin todennäköinen, sillä aluksella ei ollut alueen merikortteja ja seudun väylät ovat vaikeita.
Alus oli matkalla Kotkaan, mutta ei myrskyn takia voinut pitää kurssiaan, vaan oli pakotettu suuntaamaan matkansa kohti Utön saarta.
Myrskytuuli puhalsi jopa 34 metriä sekunnissa ja aallonkorkeus oli yhdeksän metriä.
Kaj Wikberg sai kautta rantain tietää, että laivan lastina oli joitain räjähteitä. Hän kuitenkin taiteili itsensä henkensä kaupalla luotsiveneen kannelta Thor Libertyn kannelle ja sai ohjattua laivan suojaan.
Kun alus oli ankkuroitunut Nötön edustalle, miehistö ryhtyi tutkimaan ruumaa ja luotsikin näki rahdista valokuvia. Osa räjähdelaatikoista oli levinnyt pitkin ruumaa.
Luotsin olisi kuulunut saada tietää, että laiva jo tuolloin oli kaiken järjen mukaan lastattu ohjuksin.
- Toisaalta kyllä ymmärränkin, että kun tämä nyt tuntuu jonkinlainen hämärä lasti olevan, niin ei miehistö siitä minulle ilmoittanut, Wikberg sanoo.