Page 1 of 1

Vanttien vastakappaleet

Posted: Fri Nov 18, 2011 16:23 pm
by harald
Taas yksi huoltokohde lisää kevääksi;

http://www.valpuri.org/blog/blog20111117180805.html

Posted: Sat Nov 19, 2011 14:27 pm
by vvoltti
Kuvasta päätellen helan ollessa kiinni, murtumakohta on siellä mastoputken sisällä. Onkohan mitään keinoa tarkistaa helan kuntoa irrottamatta sitä?

V.

Posted: Sat Nov 19, 2011 15:58 pm
by Joakim
Tuo on tunnettu ongelma 80-luvun ainakin Selden-mastoissa. Mm Diva 39:stä noita on hajonnut useita. Valpurin sivulta ymmärsin, että pieni halkeaman alku oli näkyvissä ja paljastui suuremmaksi irroitettaessa. Tosin ei sitä suoraan sanottu. Itse olen aina tarkastanut ko. helat ennen maston nostoa silmämääräisesti eikä ole murtumia näkynyt, mutta eipä ole mastotkaan olleet Seldenin.

Posted: Sun Apr 01, 2012 17:04 pm
by VVille
Kannattaa tosiaan tarkistaa, katsottiin Teasen mastoa nyt taas kevään kunniaksi ja pinnalle asti näkyvä halkeama oli ilmestynyt kolmeen vastakappeleeseen neljästä. Irrotettiin yksi ja sisältä löytyi vielä paljon pitempi ja isompi halkeama. Kauhistuttaa ajatellakin mitä olisi käynyt jos nuo olisi vielä muutaman vuoden menneet huomaamatta. Eli tosiaan juuri noin kuin Valpurin sivuillakin mainittu, pinnalla näkyy pieni halkeama ja sisältä löytyy iso. Electripin (ex. Kumiankka) mastossa ei pinnalle asti näkyviä halkeamia ollut, ero johtunee mailimääristä, Tease kun on ehtinyt jo jonkun mailin purjehtia.

Posted: Sat Apr 07, 2012 21:06 pm
by VVille
Irroteltiin tänään loputkin ja paljastui että ainoa pahasti murtunut oli tuo ekana irrotettu. Eli lopputulemana kahdesta FE:n mastosta tuossa vähemmän ajetussa (Electrip ex. Kumiankka) oli kaikki kappaleet ehjiä, enemmän ajetussa (Tease, varmaan koko fleetin mailimäärien kärkeä) kolmessa oli pieniä murtumia tuossa pinnalle näkyvässä osassa jossa T-kappale tarttuu vastakappaleeseen. Yhdestä löytyi tuosta vastakappaleen rungosta Valpurin kuvaa vastaava pitkä murtuma, 50% poikkipinnasta. Tuo pitkä murtuma ei näkynyt päälle juurikaan. Mutta vaihdellaan nyt varuiksi kaikki niin ei tarvi ihmetellä. Ovat kuitenkin halpoja (~15¤/kpl) verrattuna kaatuneeseen mastoon.

Noita uusia kappaleita pyydystäessä tuli Jotikolta tieto että tuo 507-552 on jo vahvistettu malli, eka versio oli erilainen ja niitä oli jokunen mennyt, tuo päivitettiin 80-luvun alussa eli oletettavasti hiukan ennen kuin FE:t tehtiin. 5mm kappale tuo siis. 6mm versio 507-554 oli päivitetty vielä uudestaan kuten Valpurin blogista näkyi, 5mm versiolle joka FE:ssä on vastaavaa päivitystä ei ole tehty.