Fe:n koristeraidat
Fe:n koristeraidat
Tervehdys
Alkuperäiset Fe:n koristeraidat sekä ruffin kyljessä että vesilinjassa on toteutettu tarralla . Nämä tarrat ovat kaikissa näkemissä veneissä enemmän tai vähemmän UV-n polttamia ja hapertamia. Enää ei voida puhua koristeraidoita, vaan ihan jostain muusta.
Meillä aikanaan ruffin kyljistä poistimme tämän rumiluksen ja maalasimme uuden siistimmän raidan MIRANOLILLA erään veneenrakennuksen ammattilaisen neuvosta.
Itse tarrojen poisto oli kamala homma, ennen kuin oikeat lääkkeet löytyi. Kuumailmapuhaltimella pehmensimme tarraa, jonka jälkeen revimme sitä pois sormin ja skrapalla. Pienet repaleet istuivat todella tiukassa. Asetoni puri, mutta haihtui liian nopeasti. Puhdistettu petrooli oli se taikasana, jolla helpotusta oli havaittavissa. Petroolihan on raskaampi rasvainen liuotin, joten haituminen ei enää haitannut vaan liima ikään suli mömmöksi, jota oli jo melkein ilo skrabata pois . Lopuksi huolellinen pyyhkiminen rasvanpoistajalla ja maalia pintaan.
Jos (lue kun) muut ovat painineet saman ongelman kanssa niin kertokaa ihmeessä mikä oli paras työmuoto, ettei kaikkien tarvitse ruuti keksiä .
Alkuperäiset Fe:n koristeraidat sekä ruffin kyljessä että vesilinjassa on toteutettu tarralla . Nämä tarrat ovat kaikissa näkemissä veneissä enemmän tai vähemmän UV-n polttamia ja hapertamia. Enää ei voida puhua koristeraidoita, vaan ihan jostain muusta.
Meillä aikanaan ruffin kyljistä poistimme tämän rumiluksen ja maalasimme uuden siistimmän raidan MIRANOLILLA erään veneenrakennuksen ammattilaisen neuvosta.
Itse tarrojen poisto oli kamala homma, ennen kuin oikeat lääkkeet löytyi. Kuumailmapuhaltimella pehmensimme tarraa, jonka jälkeen revimme sitä pois sormin ja skrapalla. Pienet repaleet istuivat todella tiukassa. Asetoni puri, mutta haihtui liian nopeasti. Puhdistettu petrooli oli se taikasana, jolla helpotusta oli havaittavissa. Petroolihan on raskaampi rasvainen liuotin, joten haituminen ei enää haitannut vaan liima ikään suli mömmöksi, jota oli jo melkein ilo skrabata pois . Lopuksi huolellinen pyyhkiminen rasvanpoistajalla ja maalia pintaan.
Jos (lue kun) muut ovat painineet saman ongelman kanssa niin kertokaa ihmeessä mikä oli paras työmuoto, ettei kaikkien tarvitse ruuti keksiä .
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Meillä on taas hyviä kokemuksia tarroista. Olen seurannut vierestä
miten yhdistyksen toinen jäsen on maalaillut vesilinjan viivan uudestaan
joka kevät kun meidän tarra on kai ihan ok:n näköinen vielä runsaan
20 vuoden (?) jälkeenkin.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0960
Onhan tuo vesilinjan tarra saanut vähän reikiä mutta viiden metrin
etäisyydellä sitä ei enää huomaakaan;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000125
Ruffikaton tarrat on sitten aika monessa yksilössä ollut hieman vähemmän
edustavan näköisiä. Näin ainakin -81 mallisissa. Meidän tarrat on
mielestäni ihan ok kunnossa. Olisiko niin että ovat jälkeenpäin laitettu
paremmalla matskulla tai alunperinkin? Tarroista löytyy huonommin ja
paremmin UV-säteilyä kestävää laatua.
Kun se maalipinta vaatii kuitenkin jotain ylläpitoa niin mielestäni
tarra on aika huoleton vaihtoehto.
Ja Miranoli ei vissiin kuivu ihan kunnolla ikinä vaan siinä on sellainen
hiukan rasvainen pinta aina, vai onko?
miten yhdistyksen toinen jäsen on maalaillut vesilinjan viivan uudestaan
joka kevät kun meidän tarra on kai ihan ok:n näköinen vielä runsaan
20 vuoden (?) jälkeenkin.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_0960
Onhan tuo vesilinjan tarra saanut vähän reikiä mutta viiden metrin
etäisyydellä sitä ei enää huomaakaan;
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000125
Ruffikaton tarrat on sitten aika monessa yksilössä ollut hieman vähemmän
edustavan näköisiä. Näin ainakin -81 mallisissa. Meidän tarrat on
mielestäni ihan ok kunnossa. Olisiko niin että ovat jälkeenpäin laitettu
paremmalla matskulla tai alunperinkin? Tarroista löytyy huonommin ja
paremmin UV-säteilyä kestävää laatua.
Kun se maalipinta vaatii kuitenkin jotain ylläpitoa niin mielestäni
tarra on aika huoleton vaihtoehto.
Ja Miranoli ei vissiin kuivu ihan kunnolla ikinä vaan siinä on sellainen
hiukan rasvainen pinta aina, vai onko?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote: Kun se maalipinta vaatii kuitenkin jotain ylläpitoa niin mielestäni tarra on aika huoleton vaihtoehto.
Ja Miranoli ei vissiin kuivu ihan kunnolla ikinä vaan siinä on sellainen
hiukan rasvainen pinta aina, vai onko?
Tuo Miranol pinta on ollut noin 10 vuotta jo veneen ruffin kyljessä. Kertaakaan se ei ole saanut pesua kummoisempaa hoitoa. Lisäksi se on edelleen siisti. Alkuperäinen tarrapinta oli samassa ajassa karsean näköinen .
Miranoliahan mainostetiin aikanaan TV:ssä jokapaikan iskunkestävänä maalina. On totta, että pinta tuntuu käteen hieman liukkaalta (no jaa tosi vähän), mutta se mielestäni johtuu pinnan sileydestä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Vanha aihe on ainakin täällä taas ajankohtainen:
- onko kenelläkään tietoa, mikä on ruffin raidan korkeus? Kontaktimuovia on tarjolla tyypillisimmin 45 cm leveänä rullana, saako tuosta halkaisemalla riittävän korkean tarran?
Edit: - mitattu, tarran korkeus on ruffin takaosassa n. 20 cm.
- onko kenelläkään tietoa, mikä on ruffin raidan korkeus? Kontaktimuovia on tarjolla tyypillisimmin 45 cm leveänä rullana, saako tuosta halkaisemalla riittävän korkean tarran?
Edit: - mitattu, tarran korkeus on ruffin takaosassa n. 20 cm.
Granada 31 FIN-3405
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
ex-FE 83 FIN-2033 s/y Ellipsis...
Hei,
sattuneesta syystä Charan kevätaskareisiin oli aikaa enemmän kuin normaalisti ja päätin usean vuoden pohdintojen jälkeen poistaa varalaidasta kuluneet tarrat. Kokeilin tässä säikeessä olleita keinoja ja kuten kaikki kokeilleet tietävät niin tuskaista oli.
Ammattilaisten avulla päädyin kokeilemaan seuraavaa kombinaatiota, joita myy Koivunen Oy:
- Pneutrend:in puhdistuskone (286-82015)
- ko. koneeseen sopiva kuminen pyyhinlaikka tarrojen poistoon (246-153008)
- paineilmakompressori 0-12 baria, mutta jonka virtausarvoa en tullut tarkistaneeksi
Sain näin poistettua tarrat kahdessa tunnissa kun kummallakin puolella oli päällekäin kaksi max. viiden sentin tarraa siten, että samalla lähti myös kaikki liima. Jäljelle jäi siisti pinta eikä laikka ollut kuluttanut pintaa ainakaan näkyvästi. Suosittelen.
Kompressori ja puhdistukone kannattaa vuokrata, mutta laikan joutunee ostamaan hinnan ollessa 37 Euroa. Koneen listahinta on 199 Euroa, joten kertakäyttöä varten sitä ei kannata hankkia paitsi esim. yhdistykselle tai sitten muuten kimpassa.
t. Raimo
sattuneesta syystä Charan kevätaskareisiin oli aikaa enemmän kuin normaalisti ja päätin usean vuoden pohdintojen jälkeen poistaa varalaidasta kuluneet tarrat. Kokeilin tässä säikeessä olleita keinoja ja kuten kaikki kokeilleet tietävät niin tuskaista oli.
Ammattilaisten avulla päädyin kokeilemaan seuraavaa kombinaatiota, joita myy Koivunen Oy:
- Pneutrend:in puhdistuskone (286-82015)
- ko. koneeseen sopiva kuminen pyyhinlaikka tarrojen poistoon (246-153008)
- paineilmakompressori 0-12 baria, mutta jonka virtausarvoa en tullut tarkistaneeksi
Sain näin poistettua tarrat kahdessa tunnissa kun kummallakin puolella oli päällekäin kaksi max. viiden sentin tarraa siten, että samalla lähti myös kaikki liima. Jäljelle jäi siisti pinta eikä laikka ollut kuluttanut pintaa ainakaan näkyvästi. Suosittelen.
Kompressori ja puhdistukone kannattaa vuokrata, mutta laikan joutunee ostamaan hinnan ollessa 37 Euroa. Koneen listahinta on 199 Euroa, joten kertakäyttöä varten sitä ei kannata hankkia paitsi esim. yhdistykselle tai sitten muuten kimpassa.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Joo, kyllä siinä aika suuri sävyero tulee olemaan. Maalattiin viime keväänä Merellin kanssa uudet raidat tarrojen tilalle ja maalin rajausteipit (maalarinteippi) oli helppo kiinnittää vanhoille paikoille gelkkarin sävyeron mukaan.
Vesihiomalla (2000, 3000, 4000), oksaalihappokäsittelyllä ja lopuksi kiillottamalla, sävyrajan saa käytännössä katoamaan.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... eippaukset
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album582
Vesihiomalla (2000, 3000, 4000), oksaalihappokäsittelyllä ja lopuksi kiillottamalla, sävyrajan saa käytännössä katoamaan.
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... eippaukset
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album582
s/y Mariko, FIN-2380
Kiilto Oy:n Remover-nimisellä aineella lähtee kyllä tarra kuin tarra "sulamaan". Sisältää EU:n kulutusmyynnissä kieltämää kloorattua hiilivetyä, mutta silti ammattikäytössä sallittu. Netistä saa tilaamalla. Liima on kyllä minulla niin tiukassa, että konstit sen irrottamiseen ovat vähissä. Kun eivät liukene mihinkään tuntemaani aineeseen. Mutta kokeillaan. Hionnan kanssa saa olla kyllä tarkkana, päällimmäinen kerros on ohut ja alta alkaa paistamaan tuotapikaa sinertävä väri.
Linkki kuvaan:
http://www.fe83.org/albums/album538/Tarrat6.sized.jpg
Linkki kuvaan:
http://www.fe83.org/albums/album538/Tarrat6.sized.jpg
Ah, tape removing business pops up every year.
I removed waterline tape this year. Used Kärcher steam machine (like this - http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ypuhdistin). It is a lot safer that hot air gun - you won't overheat the gelcoat, and is very fast - two people removed the whole waterline in less than 2 hours. With no unhealthy solvents and no damage to gelcoat. The only disadvantage is hot water is running inside your sleeves, but I got used to it quite fast.
I removed waterline tape this year. Used Kärcher steam machine (like this - http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... ypuhdistin). It is a lot safer that hot air gun - you won't overheat the gelcoat, and is very fast - two people removed the whole waterline in less than 2 hours. With no unhealthy solvents and no damage to gelcoat. The only disadvantage is hot water is running inside your sleeves, but I got used to it quite fast.