Page 1 of 2
Finngulf nurin
Posted: Mon Oct 24, 2011 15:04 pm
by Olli
Posted: Mon Oct 24, 2011 15:21 pm
by KaleviHarkonen
Harmin paikka, siinä taisi mennä viimeinen merkittävä alle 100-jalkaisten veneiden valmistaja Suomessa.
Jos FG:n myynnin kehitystä katsoo vaikka täältä:
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/133622
niin onhan se karun näköistä.
Posted: Mon Oct 24, 2011 15:36 pm
by FE-Sillanpää
Surkea homma, fg:t ovat sentään komeita veneitä. Konkkaan mennään jo, vaikkei kaukoidän kilpailu ole edes vielä alkanut. Najadikin kaatui elokuussa.
Mitä Nykra edellä, sitä muut perässä

Posted: Mon Oct 24, 2011 15:51 pm
by Petri
Onhan tuo surullista kun 40 henkeä työllistävä ja isoakin liikevaihtoa pyörittävä pulju kaatuu täysin, mutta toisaalta, kai tuossa oli jotain opittavaakin. Hinnalla on käytännössä mahdoton kilpailla Euroopan ihmeitä vastaan, vaatii todellista tahtoa maksaa 120k 28 jalkaisesta Finngulffista jos samalla rahalla saa 40 jalkaisen Bavarian. Tai toisinpäin, 60k:lla saa 30 jalkaisen Bavarian ja jäljellejäävän rahan voi sitten käyttää vaikkapa matkusteluun...kilpaintoinen ihminen taas ostaa Firstin ja silti säästää.
Ja sitten taas se laatu mikä kai oli yksi akilleen kantapää jos laiturihuhuja on uskominen, löytyy niitä suomalaisia veistämöitä jotka ovat selvinneet lamasta vähemmillä tappioilla. Sikäli olisi mielenkiintoista tietää millaisen impaktin FG43 oikeastaan teki yhdessä sitten talouskriisiin joka söi varmasti vientiä, koska ihan halpa projekti se ei varmaankaan ollut ja kun vene sitten jäi aika surkeaksi suorituskyvyltään niin vaikea on myydä kallista cruiser-racer-venettä joka on raaserina hidas.
Posted: Mon Oct 24, 2011 16:17 pm
by vvoltti
KaleviHarkonen wrote:Harmin paikka, siinä taisi mennä viimeinen merkittävä alle 100-jalkaisten veneiden valmistaja Suomessa.
Harmillista, vaan ei järin yllättävää. Onhan meillä nyt kuitenkin Maestro ja Finn Yachts ja taitaa olla joku pienempikin jäljellä, vaikkeivät toki FG:n volyymiin yllä.
Ville
Posted: Mon Oct 24, 2011 16:22 pm
by Joakim
40 hengen työllistäjä FG on ollut viimeksi 2008. 2010 töissä oli kolme henkeä ja kaikki mallit tehtiin Virossa tai Puolassa.
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/133622
Aika kovia ovat tappioluvu liikevaihtoon nähden, mikä tuntuu henkilöstämäärään nähden ihmeelliseltä. Erityisen ihmeellistä oli se, että tappiota tuli roimasti myös silloin kun tilauskirjat olivat täynnä vuosi eteenpäin.
FF:n tappioluvut ovat sentään järjellisiä (vaikkei ilmeisesti hyvin menekään), vaikka viime vuosina on esitelty kolme uutta mallia:
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/840806
Posted: Mon Oct 24, 2011 16:32 pm
by Petri
EF:lläkin on menty alas
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/132630
Balticia sen sijaan rahvaan talousongelmat eivät tunnu niin haittaavan
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/127872
Mutta toki liikevoittoprosentti ei sekään ole mikään kummoinen, mutta toisaalta, siitä kun toimittaa yhden Hetairoksen niin johan liikevaihto pomppaa. Mutta sinänsä voisi siis kuvitella että kun yrityksen henkilöstömäärä on taas kasvanut vastaavasti ~40 hengellä viime vuosina, niin kaitpa ne FG:n veneenveistäjät sitten ovat siirtyneet esim. Balticille.
Tosiaan 7 miljoonan liikevaihdolla on jo saanut myydä aika monta FG:täkin, mitkäköhän tuotannon volyymit oikein olivat "hyvänä aikana".
No nytkun naputtelee vähän enemmän hakuja niin aika rajuja tappioita Nautorkin on tehnyt jo ennen lamaa ja liikevaihdon lasku on FG:n omaista, mutta en sitten tiedä kähmitäänkö rahaa vain jonnekin ulkomaille ja siksi tulos on noin ruma.
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/476375
Posted: Tue Oct 25, 2011 08:49 am
by KaleviHarkonen
Petri wrote:Balticia sen sijaan rahvaan talousongelmat eivät tunnu niin haittaavan
Balticilla selvästi on luettu edes joitain yritysstrategian oppikirjoja, niin kirkasotsaisesti he noudattavat kilpailtujen markkinoiden perusteesiä: erottuminen. Aikanaan (yli 10 vuotta sitten) kävin Balticilla muutaman kerran, ja joka tapaamisessa he korostivat liiketoimintansa punaista lankaa: paino pois. Baltic oli valmis kokeilemaan hyvinkin eksoottisia ratkaisuita, jos niillä saatiin kilogrammoja vähennettyä. Niinpä sitten vängättiin yksittäisten puolijohdereleiden grammapainosta, vaikka lopputuote joka tapauksessa painaa kymmeniä tonneja.
Erotu tai kuole. Sen on Baltic osannut. Jälkiviisaas voisi kysyä, mitkä olivat FG:n erottumistekijät? Se, että tuotteen laatu ja ominaisuudet on kohdallaan, ei yksin vielä riitä.
Posted: Tue Oct 25, 2011 09:04 am
by Joakim
Mahtaako Balticillakaan niin hyvin enää mennä? Liikevaihto kasvoi rajusti 2007->2010, mutta voitto pieneni olemattomaksi. Miten käy nyt kun Panamax on luovutettu? Varmasti liikevaihto on pienempi, mutta jääkö kulut.
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/127872
Posted: Tue Oct 25, 2011 10:13 am
by Petri
Tuossakin voiton pienenemisessä voi hyvin vaikuttaa se, jos esim. juuri Panamax/Hetairoksen osalta on tehty investointeja mutta toisaalta parempi sitä on olla pientäkin voittoa tuottava pulju kuin rajusti persnettoa ottava yritys FG:n tai Nautorin tavoin. Edit: Itseasiassa joissain Panamaxiin liittyvistä jutuista puhutaan uusista tuotantotiloista, joten kaitpa niitten hankinta sitten näkyy tuloksessa.
Jostain tullin kirjoista varmaan ko. veneen arvokin löytyisi, koska on tuo varmaan kohtalaisen kokoinen yksittäinen vientituote.
Tilauskirjojen julkisuudesta vs. nettisivujen tiedot en osaa ottaa kantaa, mutta tälläkin hetkellä rakenteilla näyttäisi olevan 83 ja 58 jalkaiset veneet, eihän noitten hinta kuitenkaan liene kuin pari miltsiä yhteensä mutta toisaalta tulevien projektien kohdalla taas odottaa 170 jalkainen vekotin.
Posted: Tue Oct 25, 2011 19:56 pm
by KaleviHarkonen
Joakim wrote:Mahtaako Balticillakaan niin hyvin enää mennä?
Verrattuna nyt vaikka sitten FG:iin, Balticilla sujuu hyvin.
Tässä uutislehtisessä selitetään filosofiaa sivulla 3:
http://www.balticyachts.fi/Link.aspx?id=1152061
Harvassa on ne yritykset, joilla linja näkyy myös käytännön toiminnassa, vuodesta toiseen. Ne puhui ihan samalla tavalla jo yli 10 vuotta sitten.
Posted: Wed Oct 26, 2011 18:42 pm
by Artsi
Panamax/Hetairosta korjattiin Raisiossa STX:n kuivatelakalla pari viikkoa ja lisäksi vielä laiturissa saman verran. Kannelle oli asennettu valtavan kokoiset huippuimureilta vaikuttavat hökötykset todennäköisesti laminaattihöyryjen tuulettamiseen tms. Vene oli kuulemma neitsytmatkaltaan kääntynyt Tanskasta takaisin rakenneongelmien takia.

. Miten lie käynyt tuonkin projektin katteelle...
Posted: Wed Oct 26, 2011 22:15 pm
by KaleviHarkonen
TS sanoo että vika oli ohjauksessa.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/250297.html
Tuli silmäiltyä Balticin viimeistä uutiskirjettä. Pääkirjoituksessa pisti silmään
hieman arrogantti tokaisu:
"One hundred feet is a nice size."
Mitäpä tuota kiistämään.
Posted: Sat Nov 12, 2011 12:46 pm
by Sinisilmä
Artsi wrote:Panamax/Hetairosta korjattiin Raisiossa STX:n kuivatelakalla pari viikkoa ja lisäksi vielä laiturissa saman verran. Kannelle oli asennettu valtavan kokoiset huippuimureilta vaikuttavat hökötykset todennäköisesti laminaattihöyryjen tuulettamiseen tms. Vene oli kuulemma neitsytmatkaltaan kääntynyt Tanskasta takaisin rakenneongelmien takia.

. Miten lie käynyt tuonkin projektin katteelle...
Tuli vähän kautta rantain kuultua että siinä hienossa kölirakenteessa oli jotain vakavia ongelmia, ei niinkään ohjauksessa. Sama lähde myös hieman arveli että ne katteet todellakin paloivat tässä takukorjauksessa.
Posted: Mon Dec 12, 2011 19:37 pm
by Petri
Plaanaasta bongattuna että FF:kin on sitten protestilistalla...ei sikäli ihme kun veneitä ei saa ulos halleista ja maksujakin pitäisi maksaa.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/p ... stiLista.1
Yksi maksu ei toki kesää tee, mutta on se aina pieni oireellinen merkki siitä etteivät kaikki asiat toimi kuten pitäisi. Jos maksuja pitää jättää maksamatta, kaitpa tuollainen random-ulkomaalainen veneitten siirtoja tekevä firma olisi eka jonka maksua voisi siivyttää siinä missei suoria alihankkijoita kannata suututtaa.