Finngulf nurin
Finngulf nurin
Olli Niemi
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Harmin paikka, siinä taisi mennä viimeinen merkittävä alle 100-jalkaisten veneiden valmistaja Suomessa.
Jos FG:n myynnin kehitystä katsoo vaikka täältä:
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/133622
niin onhan se karun näköistä.
Jos FG:n myynnin kehitystä katsoo vaikka täältä:
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/133622
niin onhan se karun näköistä.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Onhan tuo surullista kun 40 henkeä työllistävä ja isoakin liikevaihtoa pyörittävä pulju kaatuu täysin, mutta toisaalta, kai tuossa oli jotain opittavaakin. Hinnalla on käytännössä mahdoton kilpailla Euroopan ihmeitä vastaan, vaatii todellista tahtoa maksaa 120k 28 jalkaisesta Finngulffista jos samalla rahalla saa 40 jalkaisen Bavarian. Tai toisinpäin, 60k:lla saa 30 jalkaisen Bavarian ja jäljellejäävän rahan voi sitten käyttää vaikkapa matkusteluun...kilpaintoinen ihminen taas ostaa Firstin ja silti säästää.
Ja sitten taas se laatu mikä kai oli yksi akilleen kantapää jos laiturihuhuja on uskominen, löytyy niitä suomalaisia veistämöitä jotka ovat selvinneet lamasta vähemmillä tappioilla. Sikäli olisi mielenkiintoista tietää millaisen impaktin FG43 oikeastaan teki yhdessä sitten talouskriisiin joka söi varmasti vientiä, koska ihan halpa projekti se ei varmaankaan ollut ja kun vene sitten jäi aika surkeaksi suorituskyvyltään niin vaikea on myydä kallista cruiser-racer-venettä joka on raaserina hidas.
Ja sitten taas se laatu mikä kai oli yksi akilleen kantapää jos laiturihuhuja on uskominen, löytyy niitä suomalaisia veistämöitä jotka ovat selvinneet lamasta vähemmillä tappioilla. Sikäli olisi mielenkiintoista tietää millaisen impaktin FG43 oikeastaan teki yhdessä sitten talouskriisiin joka söi varmasti vientiä, koska ihan halpa projekti se ei varmaankaan ollut ja kun vene sitten jäi aika surkeaksi suorituskyvyltään niin vaikea on myydä kallista cruiser-racer-venettä joka on raaserina hidas.
40 hengen työllistäjä FG on ollut viimeksi 2008. 2010 töissä oli kolme henkeä ja kaikki mallit tehtiin Virossa tai Puolassa.
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/133622
Aika kovia ovat tappioluvu liikevaihtoon nähden, mikä tuntuu henkilöstämäärään nähden ihmeelliseltä. Erityisen ihmeellistä oli se, että tappiota tuli roimasti myös silloin kun tilauskirjat olivat täynnä vuosi eteenpäin.
FF:n tappioluvut ovat sentään järjellisiä (vaikkei ilmeisesti hyvin menekään), vaikka viime vuosina on esitelty kolme uutta mallia: http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/840806
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/133622
Aika kovia ovat tappioluvu liikevaihtoon nähden, mikä tuntuu henkilöstämäärään nähden ihmeelliseltä. Erityisen ihmeellistä oli se, että tappiota tuli roimasti myös silloin kun tilauskirjat olivat täynnä vuosi eteenpäin.
FF:n tappioluvut ovat sentään järjellisiä (vaikkei ilmeisesti hyvin menekään), vaikka viime vuosina on esitelty kolme uutta mallia: http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/840806
EF:lläkin on menty alas
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/132630
Balticia sen sijaan rahvaan talousongelmat eivät tunnu niin haittaavan
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/127872
Mutta toki liikevoittoprosentti ei sekään ole mikään kummoinen, mutta toisaalta, siitä kun toimittaa yhden Hetairoksen niin johan liikevaihto pomppaa. Mutta sinänsä voisi siis kuvitella että kun yrityksen henkilöstömäärä on taas kasvanut vastaavasti ~40 hengellä viime vuosina, niin kaitpa ne FG:n veneenveistäjät sitten ovat siirtyneet esim. Balticille.
Tosiaan 7 miljoonan liikevaihdolla on jo saanut myydä aika monta FG:täkin, mitkäköhän tuotannon volyymit oikein olivat "hyvänä aikana".
No nytkun naputtelee vähän enemmän hakuja niin aika rajuja tappioita Nautorkin on tehnyt jo ennen lamaa ja liikevaihdon lasku on FG:n omaista, mutta en sitten tiedä kähmitäänkö rahaa vain jonnekin ulkomaille ja siksi tulos on noin ruma.
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/476375
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/132630
Balticia sen sijaan rahvaan talousongelmat eivät tunnu niin haittaavan
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/127872
Mutta toki liikevoittoprosentti ei sekään ole mikään kummoinen, mutta toisaalta, siitä kun toimittaa yhden Hetairoksen niin johan liikevaihto pomppaa. Mutta sinänsä voisi siis kuvitella että kun yrityksen henkilöstömäärä on taas kasvanut vastaavasti ~40 hengellä viime vuosina, niin kaitpa ne FG:n veneenveistäjät sitten ovat siirtyneet esim. Balticille.
Tosiaan 7 miljoonan liikevaihdolla on jo saanut myydä aika monta FG:täkin, mitkäköhän tuotannon volyymit oikein olivat "hyvänä aikana".
No nytkun naputtelee vähän enemmän hakuja niin aika rajuja tappioita Nautorkin on tehnyt jo ennen lamaa ja liikevaihdon lasku on FG:n omaista, mutta en sitten tiedä kähmitäänkö rahaa vain jonnekin ulkomaille ja siksi tulos on noin ruma.
http://www.finder.fi/Veneitä%20ja%20vei ... dot/476375
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Balticilla selvästi on luettu edes joitain yritysstrategian oppikirjoja, niin kirkasotsaisesti he noudattavat kilpailtujen markkinoiden perusteesiä: erottuminen. Aikanaan (yli 10 vuotta sitten) kävin Balticilla muutaman kerran, ja joka tapaamisessa he korostivat liiketoimintansa punaista lankaa: paino pois. Baltic oli valmis kokeilemaan hyvinkin eksoottisia ratkaisuita, jos niillä saatiin kilogrammoja vähennettyä. Niinpä sitten vängättiin yksittäisten puolijohdereleiden grammapainosta, vaikka lopputuote joka tapauksessa painaa kymmeniä tonneja.Petri wrote:Balticia sen sijaan rahvaan talousongelmat eivät tunnu niin haittaavan
Erotu tai kuole. Sen on Baltic osannut. Jälkiviisaas voisi kysyä, mitkä olivat FG:n erottumistekijät? Se, että tuotteen laatu ja ominaisuudet on kohdallaan, ei yksin vielä riitä.
Mahtaako Balticillakaan niin hyvin enää mennä? Liikevaihto kasvoi rajusti 2007->2010, mutta voitto pieneni olemattomaksi. Miten käy nyt kun Panamax on luovutettu? Varmasti liikevaihto on pienempi, mutta jääkö kulut.
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/127872
http://www.finder.fi/Veneit%C3%A4%20ja% ... dot/127872
Tuossakin voiton pienenemisessä voi hyvin vaikuttaa se, jos esim. juuri Panamax/Hetairoksen osalta on tehty investointeja mutta toisaalta parempi sitä on olla pientäkin voittoa tuottava pulju kuin rajusti persnettoa ottava yritys FG:n tai Nautorin tavoin. Edit: Itseasiassa joissain Panamaxiin liittyvistä jutuista puhutaan uusista tuotantotiloista, joten kaitpa niitten hankinta sitten näkyy tuloksessa.
Jostain tullin kirjoista varmaan ko. veneen arvokin löytyisi, koska on tuo varmaan kohtalaisen kokoinen yksittäinen vientituote.
Tilauskirjojen julkisuudesta vs. nettisivujen tiedot en osaa ottaa kantaa, mutta tälläkin hetkellä rakenteilla näyttäisi olevan 83 ja 58 jalkaiset veneet, eihän noitten hinta kuitenkaan liene kuin pari miltsiä yhteensä mutta toisaalta tulevien projektien kohdalla taas odottaa 170 jalkainen vekotin.
Jostain tullin kirjoista varmaan ko. veneen arvokin löytyisi, koska on tuo varmaan kohtalaisen kokoinen yksittäinen vientituote.
Tilauskirjojen julkisuudesta vs. nettisivujen tiedot en osaa ottaa kantaa, mutta tälläkin hetkellä rakenteilla näyttäisi olevan 83 ja 58 jalkaiset veneet, eihän noitten hinta kuitenkaan liene kuin pari miltsiä yhteensä mutta toisaalta tulevien projektien kohdalla taas odottaa 170 jalkainen vekotin.
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Verrattuna nyt vaikka sitten FG:iin, Balticilla sujuu hyvin.Joakim wrote:Mahtaako Balticillakaan niin hyvin enää mennä?
Tässä uutislehtisessä selitetään filosofiaa sivulla 3:
http://www.balticyachts.fi/Link.aspx?id=1152061
Harvassa on ne yritykset, joilla linja näkyy myös käytännön toiminnassa, vuodesta toiseen. Ne puhui ihan samalla tavalla jo yli 10 vuotta sitten.
Panamax/Hetairosta korjattiin Raisiossa STX:n kuivatelakalla pari viikkoa ja lisäksi vielä laiturissa saman verran. Kannelle oli asennettu valtavan kokoiset huippuimureilta vaikuttavat hökötykset todennäköisesti laminaattihöyryjen tuulettamiseen tms. Vene oli kuulemma neitsytmatkaltaan kääntynyt Tanskasta takaisin rakenneongelmien takia. . Miten lie käynyt tuonkin projektin katteelle...
terv. Artsi/DANIELA
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
TS sanoo että vika oli ohjauksessa.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/250297.html
Tuli silmäiltyä Balticin viimeistä uutiskirjettä. Pääkirjoituksessa pisti silmään hieman arrogantti tokaisu:
"One hundred feet is a nice size."
Mitäpä tuota kiistämään.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/250297.html
Tuli silmäiltyä Balticin viimeistä uutiskirjettä. Pääkirjoituksessa pisti silmään hieman arrogantti tokaisu:
"One hundred feet is a nice size."
Mitäpä tuota kiistämään.
Tuli vähän kautta rantain kuultua että siinä hienossa kölirakenteessa oli jotain vakavia ongelmia, ei niinkään ohjauksessa. Sama lähde myös hieman arveli että ne katteet todellakin paloivat tässä takukorjauksessa.Artsi wrote:Panamax/Hetairosta korjattiin Raisiossa STX:n kuivatelakalla pari viikkoa ja lisäksi vielä laiturissa saman verran. Kannelle oli asennettu valtavan kokoiset huippuimureilta vaikuttavat hökötykset todennäköisesti laminaattihöyryjen tuulettamiseen tms. Vene oli kuulemma neitsytmatkaltaan kääntynyt Tanskasta takaisin rakenneongelmien takia. . Miten lie käynyt tuonkin projektin katteelle...
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Plaanaasta bongattuna että FF:kin on sitten protestilistalla...ei sikäli ihme kun veneitä ei saa ulos halleista ja maksujakin pitäisi maksaa.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/p ... stiLista.1
Yksi maksu ei toki kesää tee, mutta on se aina pieni oireellinen merkki siitä etteivät kaikki asiat toimi kuten pitäisi. Jos maksuja pitää jättää maksamatta, kaitpa tuollainen random-ulkomaalainen veneitten siirtoja tekevä firma olisi eka jonka maksua voisi siivyttää siinä missei suoria alihankkijoita kannata suututtaa.
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/p ... stiLista.1
Yksi maksu ei toki kesää tee, mutta on se aina pieni oireellinen merkki siitä etteivät kaikki asiat toimi kuten pitäisi. Jos maksuja pitää jättää maksamatta, kaitpa tuollainen random-ulkomaalainen veneitten siirtoja tekevä firma olisi eka jonka maksua voisi siivyttää siinä missei suoria alihankkijoita kannata suututtaa.