Page 1 of 1

Marinetraffic on vekkuli sivusto

Posted: Sun Oct 23, 2011 14:52 pm
by Petri
Kaikkihan tuon tuntevat, mutta sitten kun luin tämän uutisen
http://www.hs.fi/kotimaa/Kalastusalus+t ... 5547796307

Aloin miettimään että voisikin olla mielenkiintoista nähdä voisiko ko. tilannetta näkyä Marinetrafficista. No hetken salapoliiseilu sitten paljasti että AMAZON-niminen rahtialus on kääntynyt Hangon eteläpuolella kurssistaan takaisin Suomea kohti ja on nyt ankkurissa Hangosta parikymmentä mailia etelään.

Ko. kalastusaluksen AIS:ia en löydä, liekö sellaista olemassakaan.
No, ko. rahtialuksen trackia seuraamalla löytyy GMT-aikaan 01:47 kummallinen mutka, mikä sopii siis hyvin uutisen "ennen aamuviittä" kohdille. Eli ilmeisesti rahtialus on jotenkin havainnut ko. kalastusaluksen, yrittänyt näemmä tuon valossa väistääkin mutta ei sitten kai ole onnistunut.

Posted: Mon Oct 24, 2011 09:17 am
by Erkka
Voin olla ankarasti väärässäkin, mutta eikös kaupallisilla aluksilla toi AIS oo pakollinen? Kalastuspaatti oli vieläpä Suomen lipun alla.

Posted: Mon Oct 24, 2011 10:28 am
by Joakim
Vain yli 300 tn aluksilla AIS on pakollinen.

Miten tuolta Marinetrafficista nyt näkee AIS-jäljen? En saanut näkyviin kuin Hangon edustalta eteenpäin eli viimeiset ~12 tuntia.

Posted: Mon Oct 24, 2011 12:04 pm
by Petri
Voi olla että hännän pituus on joku sivustokohtainen asetus, tiedä sitten saisiko rahalla (ts. AIS-tunnarilla tms.) näkyviin enemmänkin häntää.
Vielä eilen siis tuo oletettu tapahtumapaikka näkyi trackissa mutkana+vauhdin hidastumana.

Posted: Mon Oct 24, 2011 13:08 pm
by harald
Noita AIS-laitteita pitää olla muissakin kuin vain 300tn aluksissa. Muistaakseni myös kaikissa matkustaja-aluksissa ja 20 + kn aluksissa. Myös vaarallisten aineiden kuljetusaluksissa.

Posted: Mon Oct 24, 2011 13:58 pm
by Joakim
Tosiaan myös matkustaja-aluksissa, mutta ainakaan tässä ei mainita muuta:

2.4 Bruttovetoisuudeltaan vähintään 300 tonnin aluksissa, joita käytetään kansainvälisillä matkoilla, ja bruttovetoisuudeltaan vähintään 500 tonnin rahtialuksissa, joita ei käytetä kansainvälisillä matkoilla, sekä kaikenkokoisissa matkustaja-aluksissa on oltava automaattinen tunnistusjärjestelmä (AIS) seuraavasti:

Lähde: http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 20030006_2

Mikä on matkustaja-alus? Se löytyy täältä:
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sops ... 19810011_2

Eli enemmän kuin 12 matkustajaa = matkustaja-alus. Onko siis vesibusseissa ja vaikkapa Itämeren Portin lautassa AIS pakollinen? Ilmeisesti. Eipä tuolta Marinetrafficista ainakaan heti löytynyt yhtään vesibussia Helsingistä eikä myöskään Hangon Itäsatamasta.


Tässä tapauksen kannalta hyvin mielenkiintoinen tuore lakiesitys, jolla olisi mahdollistettu AISin vaatiminen kalastusaluksilta:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2011/20110003

Tapahtuiko törmäys reittijakoalueella?

Posted: Mon Oct 24, 2011 15:35 pm
by harald
Nuo kuuluvat kai IMO:n SOLAS-vaatimuksiin.

http://www.imo.org/ourwork/safety/navig ... s/ais.aspx

Tuolla tuomitaan mm. AIS-datan tuomista nettiin :)

Posted: Mon Oct 24, 2011 16:08 pm
by Petri
Nettistalkkeri voi taas sitten jatkaa ihmettelyä etsimällä Rajavartiolaitoksen Merikarhun trackin, siellä se kai viistokaikuluotailee aluetta ja tracki kyllä osuu täsmälleen niille main missä tuon rahtialuksen mutkakin oli.

Kumma juttu kyllä on, että tuonkin löytämiseen piti käyttää sitä sivuston "toista" hakua, se vasemmalla olevan valikon haku ei löytänyt ko. kohdetta.