Page 1 of 1

Veneilyn yhtiöittäminen?

Posted: Sat Sep 17, 2011 23:35 pm
by harald
Voisiko joku talousnero selittää minulle "minä vain purjehdin" rautalangasta miksi kannattaisi yhtiöittää veneomistajuus? Tiedän että suomessakin on muutama venekunta jonka veneen omistajaksi merkitään OY.

Sinänsä veneen (tai veneitten) arvo riittäisi varmaan osakeyhtiön pääomaksi. Mutta mitä tällä voitaisiin saada aikaan?

Ilmeisesti tästä voisi olla jotain hyötyä noin arvonlisäverotusmielessä?

Posted: Sat Sep 17, 2011 23:49 pm
by Petri
Yhtiöittäminen toimii kunnolla kai vain jos kyseessä on kimppavene ja veneellä on selvästi muitakin tulonlähteitä kuin omistajien investoinnit.
Ja sitten kun kyse on yhtiöstä, on osakkuuksia helppo hallinnoida, sponsorirahat on helppo tulouttaa ja eritoten sponsorisopimuksia lienee helpompi tehdä kun vastaanottajana on firma eikä yksittäinen purjehtija l. koko homman voi myydä palveluna sisältäen sponssikeikat jne.
Osinkoja tuskin mikään kilpapurjehdus OY pääsee maksamaan :)

Mutta jotta alveja oikeasti säästää, pitää myös myydä jotain eli kaitpa hankintojen alveja säästänee sen verran kuin tulonlähteistä taas peritään niitä asiakkailta.

Posted: Sat Sep 17, 2011 23:57 pm
by harald
Eli jos yhtiössä on vene, jota vuokrataan (osakkaille, ehkä muille) niin voisi toimia?

Posted: Sun Sep 18, 2011 00:16 am
by Petri
No sanotaan nyt näin, että on olemassa kyllä kaikenlaisia todella ovelia tapoja hankkia vene itselleen edullisemmin keräten veroedun yrityksen tuloverotukseen jos käytössä on toimiva yritys mutta se on sitten toinen juttu :)

Osakkaille vuokraamisesta en ole ihan varma mutta jos se toimisi niin se olisi yksi ovelampi tapa kierrättää vaikkapa purjehankintarahoja liikevaihdoksi, tai niin että siitä voisi jotenkin kunnolla hyötyä. Mutta jos venettä vuokrataan muille, sitten se olisi liiketoimintaa josta tulisi ALV-tuloa jolla voisi taas kuitata hankinnoista maksettuja alveja tai jotain sinnepäin. Pitää tosin huomioida että OY:n vaatima byrokratiakin maksaa, eli säästöjen pitää olla riittäviä että touhu kannattaa.

Posted: Sun Sep 18, 2011 00:25 am
by harald
Eli pitäisi olla sen luokan sponssirahoja liikenteessä, että pitäisi olla edellytykset lähettää lasku sponsorille jossa olisi ALV-rek merkintä vai?

Posted: Sun Sep 18, 2011 00:33 am
by Petri
harald wrote:Eli pitäisi olla sen luokan sponssirahoja liikenteessä, että pitäisi olla edellytykset lähettää lasku sponsorille jossa olisi ALV-rek merkintä vai?
No siis ei sponssirahojen nyt isoja tarvitse olla ja kaikenkokoisista palveluistahan alvia maksetaan, mutta vielä parin tonnin liikevaihdoilla touhu ei taida välttämättä kannattaa. Tilintarkastukset yms. eivät ihan ilmaisia ole ja mitä muita velvoitteita OY:illä sitten onkaan.

Eri asia sitten Autotalot yms. joilla liikevaihtoa kertynee kymmeniä tuhansia euroja(sen verran pieni summa ettei kaupparekisterin ilmaispalveluista tietoa löydy) ja sponsseiltakin saa ehkä jotain muuta kuin tarran kylkeen.

Posted: Sun Sep 18, 2011 00:35 am
by harald
Mikä on liikevaihto? "minä vain purjehdin".

Lainojen lyhennykset, korot?

Posted: Sun Sep 18, 2011 01:18 am
by Joakim
Jos veneen omistaa yhtiö ja verottaja uskoo sen olevan "työkalu", saa ALV:stä monta etua. Jos vielä syntyy verotettavaa tuloa, saa veneen arvonalennuksesta vähennystä.

Venettä ostettaessa ALV:n saa vähentää täysimääräisesti. Suurimmalle osalle yrityksistä ALV ei ole kulu eli sponssit ja vuokrat voi ALV-velvollisena periä ALV:n verrran suurempina. Saatu ALV menee valtiolle, mutta siitä saa vähentää maksetut ALV:t eli venetarvikkeet "saa" ALV:n verran halvemmalla.

Jos sattuu saamaan enemmän ALV:tä kuin maksaa, pienellä liikevaihdolla saa osan ALV:stä pitää.

Eli ALV-velvollisuudesta on selkeää etua varsinkin silloin, kun rahoitusta tulee ALV-velvollisilta asiakkailta/sponsseilta.

Posted: Sun Sep 18, 2011 12:07 pm
by vvoltti
Asia ei ole ihan niin yksinkertainen, että sama vene oy:n nimissä verotettaisiin tavalla a ja yksityishenkilön nimissä tavalla b. Jos vene on yrityksen käyttöomaisuutta ja sitä käytetään VAIN tulonhankintaan, niin silloin tilanne on selvä. Mutta jos yrityksen omistajat käyttävät venettä lomapurjehduksiin, niin siihenpä verottaja puuttuukin. Todennäköisesti joutuisit esim. lokikirjalla osoittamaan täsmälleen "privaattikäytön" ja "ammattikäytön" määrät ja firman kuluiksi hyväksyttäisiin vain todellisen ammattikäytön kulut. Oy:stä ei voi noin vain ottaa rahaa ulos ilman veroseuraamuksia, tämä koskee ihan samalla tavalla rahaa ja "luontoisetua" eli firman veneen käyttöä yksityistarkoituksiin. Oma kuvionsa syntyy taas siitä, jos osakkaat maksavat yhtiölle vuokraa omista lomapurjehduksistaan. Lisäksi tulee semmoinenkin asia, että jos vene on firman ja sen joskus myy, niin siihen myyntihintaan pitää sitten laittaa alvi päälle ja se alvi tilitetään valtiolle. Mitään ihan yksinkertaista laillista veronkiertokeinoa ei löydy sillä että temppuilee veneen oy:ksi. En ole näissä asioissa mikään asiantuntija, mutta saatan käydä tässä jossain vaiheessa juttelemassa verottajan kanssa näistä asioista.

Ville

Posted: Mon Sep 19, 2011 19:06 pm
by FE-Sillanpää
Pikku huomio: Nykyisin ei pienen liikevaihdon Oy:t tarvitse tilintarkastajaa. Raja on sen verran korkealla, että ei tule näissä hommissa vastaan: Tase 100keur tai liikevaihto 200keur.

Muuten, näin sivusta seuranneena ei näytä verottajaa juuri kiinnostavan, vaikka vene on jonkun Oy:n nimissä ja sitä käyttävät pelkästään Oy:n omistavan firman omistajien sukulaiset tms. Talousrikoshan se sellainen veronkierto silti on, hyi olkoon.

Posted: Mon Sep 19, 2011 21:50 pm
by Joakim
Myös toiminimi voi olla ALV-velvollinen ja omistaa veneen. Se, että yritys omistaa veneneen, ei ole mitenkään talousrikos, vaikka sitä käyttäisikin joku yksityinen. Tietysti veneen kulujen vähentäminen täysmääräisenä yhtiön veroilmoituksessa sitten jo on. Samoin ALV:n.