Page 1 of 1

Wallaksen ylimääräisen surinan poistaminen

Posted: Mon Sep 05, 2011 08:12 am
by FE-Sillanpää
Wallas 1800 Sail toimii muuten hyvin, mutta noin 10-15 min käytön jälkeen täysteholla se alkaa päristä reilusti kovempaa kuin kuuluisi. Puolella teholla ei tätä ilmene.

Suurin harmi metelistä koituu yöllä, kun haluaa sammuttaa puolella teholla olleen lämmityksen ja viimeiset 7 min laitehan puhaltaa aina täysillä.

Onko edessä laakerinvaihto, puhaltimen vaihto vai mikä? En ole Wallasta koskaan avannut, kun laite on toiminut muuten moitteetta.[/quote]

Posted: Mon Sep 05, 2011 09:09 am
by harald
Onko pärinä puhaltimen laakereista johtuvaa, vai onko tuossa pienoinen hormipalo päällä? Tekstitse on kyllä hiukan vaikea kuvailla pärinää.

Jos flektin laakeri pärisee vaihtaisin hetikohta kaikki puhaltimet. Meillä kävi niin että laakeri leikkasi varoittamatta kiinni kun 3-kuinen nukkui keulassa. Itse istuimme onneksi rantakalliolla, ja kuulimme humps-äänen ja näimme miten joka rakosesta rupesi tulvimaan sankkaa valkoisa savua. Tämän pikku insidentin jälkeen tulikin sitten hankittua webasto.

Posted: Mon Sep 05, 2011 10:29 am
by FE-Sillanpää
harald wrote:Onko pärinä puhaltimen laakereista johtuvaa, vai onko tuossa pienoinen hormipalo päällä? Tekstitse on kyllä hiukan vaikea kuvailla pärinää.

Jos flektin laakeri pärisee vaihtaisin hetikohta kaikki puhaltimet. Meillä kävi niin että laakeri leikkasi varoittamatta kiinni kun 3-kuinen nukkui keulassa. Itse istuimme onneksi rantakalliolla, ja kuulimme humps-äänen ja näimme miten joka rakosesta rupesi tulvimaan sankkaa valkoisa savua. Tämän pikku insidentin jälkeen tulikin sitten hankittua webasto.
Tämä pärinä alkaa aina suunnilleen samalla minuutilla, eli laitteen lämmittyä sopivasti. Hormipalohan on mielenkiintoinen teoria.

Venenetissä on näköjään ladattavissa 3 e hintaan juuri tuon laitteen huoltoartikkeli.

Täytyy tähän muistella myös savukokemusta, tosin diesellämppärillä aikaansaatua: Toisessa lähes omassa veneessämme diesel-lämmitin sai aikaan koko laituritienoolle valkoisen savusumun. Syynä oli ilmeisesti se, että pakoputki on kyljessä ja sinne oli päässyt meri jossakin kovemmassa luovissa. Savun, tai siis höyryn määrä oli käsittämättömän suuri eikä ihme että naapurit pelästyivät.

Posted: Mon Sep 12, 2011 09:26 am
by Arttu
Mulla on myöskin Wallas pärissyt aika ajoin tänä kesänä. Oireet on aika lailla kuvatun tyyppisiä.

Ongelma on puhaltimessa, mistä sitten seuraa laitteen ylikuumeneminen ja lämpökytkimen laukeamminen. En ole vielä vehjettä irroittanut, mutta ilmeisesti syystä tai toisesta puhaltimen lavat ottaa johonkin kiinni, eikä se pääse kunnolla vauhtiin ja kaikki lämpö jää laitteeseen. Ainakin se pärinä on ennemminkin sellaista räpätystä, kuin laakerivaurion ujellusta/murinaa. Mene ja tiedä. Täytyy ottaa talvella irti ja tutkia.

Ongelmasta pääsee eroon pienellä napautuksella laitteen kylkeen puhaltimen kohdalla. Sen kuulee äänestä, kun puhallin pääsee vapaasti puhaltamaan. Sen jälkeen on toiminut pitkään ihan moitteettomasti. Tämä on tuntunut ilmaantuvan lähinnä silloin, kun sitä ei ole käytetty vähään aikaan.

Posted: Mon Sep 12, 2011 15:09 pm
by FE-Sillanpää
Toissayönä ei pärissytkään, mutta eilen päivällä taas pärisi. Pärisee siis myös jäähdytysaikana eli kun ei ole enää lämmittämässä. Tosiaan, äänihän voi olla siiven rapinaa kehykseensä. Meillä ei ole vaikuttanut lämmön siirtymiseen, ainakaan vielä. Salongissa lämpö nousi iloisesti 24 asteeseen lauantaina illalla. Yöllä piti katkaista puoleltakin teholta pois, kun oli liian kuuma nukkua, jonka vuoksi herätessä oli enää 15 astetta.

Wallaksen kylkeen on paha napauttaa meidän paatissa, kun laite on niin kekseliäässä paikassa piilossa. Varmaankin sama operaatio edessä "talvella" (lue: viime tingassa kevätkunnostuksen yhteydessä).

Posted: Tue Sep 13, 2011 22:35 pm
by Guest
Onko se nyt surinaa vai pärinää?

Yölliseen pärinään varmasti auttaa ruokavalion muutos paremmin kuin Wallaksen naputtelu...

Hormipalo taas kuulostaa enemmänkin utkutukselta ja siihen auttaa kun lisää niitä levyjä joiden läpi poltoaine imeytyy. Liioittelu aiheuttaa tehon tippumisen.

Surina varmasti selviää varmastiainakin täällä:

http://www.directa.fi/yritykset/6988278 ... HANSKIFIX/

Tai viimeistään vaihtamalla Safireen, loppuu mekkalointi.

Anteeksi asiattomuudet pisti vaan yölliset pärinät naurattamaan :lol:

Posted: Sat Sep 17, 2011 21:49 pm
by Guest
Mun Vallas pärisi kans joku kesä takaperin. Otin sen auki seuraavana talvena ja pyörittelin sisällä olevia tuulettimia. Laitoin takasin ja paketti kasaan. Pärinät loppu. Taisi toinen (olikohan siellä kaksi tuuletinta) ottaa hieman runkoon kiinni.

Jussi

Posted: Sun Mar 15, 2015 23:18 pm
by Kman
Onko teidän pärinät olleet tälläisiä? Kävin iskemässä wallaksen tulille keväthuoltojen yhteydessä eilen ja lämmettyään se alkoi pitämään julmaa pärinää.

Tuleeko tuo laakerista vai ottaako joku siipi kiinni runkoon?

https://www.youtube.com/watch?v=45chXcWZLfY

Posted: Mon Mar 16, 2015 13:07 pm
by FE-Sillanpää
Kman wrote:Onko teidän pärinät olleet tälläisiä? Kävin iskemässä wallaksen tulille keväthuoltojen yhteydessä eilen ja lämmettyään se alkoi pitämään julmaa pärinää.

Tuleeko tuo laakerista vai ottaako joku siipi kiinni runkoon?

https://www.youtube.com/watch?v=45chXcWZLfY
Aivan kuin siipi ottaisi runkoon. Melkein uusi laite, ei luulisi laakerin hajoavan. Mutta saako sitä raapimaan runkoa pelkästään käsillä pyörittämällä? Tuolla tavalla vastasivat kun viimeksi oli samanlaista vikaa, mutta vikaahan ei silloin löytynyt tuulettimesta vaan epäilivät liian pitkää paluuputkea tankkiin:

"Laitteessa täytyy olla jokin löysällä/pois paikoiltaan, joskus esim.
kuljetuksessa paketin putoaminen saattaa aiheuttaa puhallin elementin
"tipahtamisen" asennus uraltaan.
Parasta olisi että lähettäisitte laitteen suoraan meille niin laitamme sen
kuntoon pikaisesti.
Lähetys ohjeet löytyvät sivuiltamme.
http://www.wallas.fi/default.asp?id=tehdashuolto
...
Wallas Marin Oy

Posted: Mon Mar 16, 2015 16:34 pm
by Kman
Toi meteli vaikuttaisi tulevan siipien mekaanisesta osumisesta runkoon. Laakerien pitäisi vielä olla ehjänä kun käyttötunteja on melkoisen vähän. Jotenkin se laitteen lämpeneminen vaikuttaa tuohon melun alkamiseen. Täytyy kokeilla laitteen pyörittelyä kylmänä kun seuraavan kerran rantaan taas pääsen.

Posted: Mon Mar 16, 2015 18:58 pm
by Kman
Nyt on ainakin poissuljettu se, että laite pärisisi lämmettyään. Se pärisee myös pelkästään kylmää ilmaa puhaltaessaan, kunhan ensin on noin minuutin pyörinyt normaaliäänellä.

Posted: Tue Mar 17, 2015 11:25 am
by FE-Sillanpää
Kman wrote:Nyt on ainakin poissuljettu se, että laite pärisisi lämmettyään. Se pärisee myös pelkästään kylmää ilmaa puhaltaessaan, kunhan ensin on noin minuutin pyörinyt normaaliäänellä.
Kuulostaa kovasti samalta kuin ketjun aloitusviestini Sep 05, 2011. Silloin oli kyseessä melkein 30v ikäinen Wallas. Mistähän sen jäljittäisi mikä siellä voi olla paikaltaan? Ei siinä montaa vaihtoehtoa voi olla, huollon mainitsema "elementti asennus-uralla" kuulostaa mielenkiintoiselta vaihtoehdolta, koska koko elementin pieni siirto/kohdistus voisi olla mahdollinen toteuttaa.

Myin vanhan 1800:ni romuhinnalla pois hyllyä täyttämästä joten en pääse sen anatomiaa tutkimaan.

Posted: Tue Mar 17, 2015 18:10 pm
by PetriF
Kman wrote:Nyt on ainakin poissuljettu se, että laite pärisisi lämmettyään. Se pärisee myös pelkästään kylmää ilmaa puhaltaessaan, kunhan ensin on noin minuutin pyörinyt normaaliäänellä.
FWIW:
Ota ropelli moottoreineen irti kotelostaan ja käynnistä vapaana. (johdon pitäisi riittää).

Jos metakoi edelleen, se on laakeri.
Jos ei, niin saattaa ottaa pohjaan/kanteen kiinni - ruuvit löysällä?
Tai/ja jos ei auta niin moottorin/kansilevyn nosto ylemmäs prikoilla tms.

ps. laakerit tottelee gaussin käyrää. saattaa kestää 10% luvatusta, ja mahtuu silti tilastolliseen vaihteluun. Kalenteriaikakin vaikuttaa, etenkin veneissä.

pps. ne pikkulaakerit maksaa muutaman euron. Vaihto saattaa vaatia sopivan ulosvetäjän ja/tai maltillista lämmitystä.

Posted: Wed Jun 10, 2015 15:59 pm
by Kman
Tuosta oli se puhaltimen laakeri mennyt. Ropellit pääsi hankaamaan päätylevyyn.

Huollatin Wallaksen huollossa siellä Kaarinan suunnalla toukokuun alussa. Laite tuli takaisin muutamassa päivässä uuden moottoriyksikön kanssa, lisäksi vaihdatin siihen ne huoltopaketin osat polttimeen. Eikä ollut edes kovin kallista hommaa.