Page 1 of 1

Mystinen blackout

Posted: Sat Aug 06, 2011 22:37 pm
by vvoltti
Tarveisiä Tammisaaresta siis nykyisestä Raaseporista. Tässäpä pientä pähkinää sähkömiehille.

Tuossa rännissä sisään ajellessa katosi kaikki sähköt. Siis ihan kaikki kerralla, lähti plotteri, loki ja vähän aikaisemmin sytytetystä wallaksestakin lähti virrat, toivottavasti ei sisuskalut pahasti kärähtäny. Mystistä oli, että sähköt lähti myös hiljattain asennetusta akkumittarista, joka on (ainakin näin luulin sen kyktkeneeni) suoraan piuhoilla kiinni hupiakussa. No, eipä tässä vielä mitään ihmeellistä, asian voi selittää esim. piuhan irtoamisella.

Oltiin jo aika lähellä satamaa, joten ensimmäisenä toimenpiteenä painoin koneen hehkutusta, piipitys kuului, joten starttimoottori siis varmaankin saisi virtaa, joten jatkeettiin huoletta perinteisin menetelmin kohti satamaa. Sitten jo alettiinkin olla perillä ja kone käyntiin. Samantien lähtivät sitten myös kaikki mittarit päälle. Vähän hämmästelin, mutta ajattelin että laturin voimalla sitten varmaan jotain reittiä sähkö kulkee. Suurin hämmästys kuintekin syntyi, kun rantautumisen jälkeen sammutin koneen. Kaikki hupiakun varassa olevat sähköt toimi täysin normaalisti?!?!

Any ideas? Akuuttia ongelmaahan ei nyt meillä ole ja ilta on vietetty lähinnä saunoen ja uiden enkä ole toistaseksi ruvennot penkomaan johtoja esille. Mutta jotain kummallista tässä tapauksessa mun mielestä on, olisi ihan kiva selvittää mistä moinen sähköjen katoaminen ja yllättävä palaaminen voi johtua.

Ville

Posted: Sun Aug 07, 2011 20:31 pm
by KaleviHarkonen
Venesähkö on oma tieteenlajinsa. Mutta arvaus: akkukenkä hapettunut tai akun sisäinen kontaktivika.

Sähköjen häviäminen saattaisi olla likaantuneista kontakteista aiheutuvaa. Akkukengässä kontaktiresistanssi kasvaa, jolloin jännite alenee ja lopulta laitteet ei enää toimi. Tämä ei välttämättä selitä sitä että kaikki sähköt häviäisivat samanaikaisesti.

Verkkosähköpuolella on ihan tunnettu ilmiö, että kun kytketään suuritehoinen laite, kontaktiresistanssi poistuu kytkimessä tapahtuvan lämpölaajenemisen, valokaaren tai muun ilmiön johdosta. Eli että hapettunut kytkin ei kytke yhden watin kuormaa, mutta kun sillä on kerran kytkenyt kilowatin kuorman, se wattinen toimii taas jonkun aikaa. Miksei sitten starttimoottori tekisi saman 12 V jännitteelläkin?

Syynä voisi olla myös akun sisäinen kontaktivika. Moottorin käynnistymisestä aiheutuva tärinä olisi 'korjannut' sen joksikin aikaa.

Joten alottaisin putsaamalla akkukengät. Samalla voisi ehkä vaihtaa käynnistys- ja käyttöakun ristiin ja seurata tilanteen kehittymistä.

Posted: Mon Aug 08, 2011 16:53 pm
by Guest
Meillä sattui hieman vastaava ongelma ja syyksi löydettiin (vahingossa) akkukengän ja akkukaapelin välinen irronnut liitos. Oli nätisti kutistesukan sisällä, joten ihan helpolla ei vikaa paikantanut.

Posted: Fri Aug 12, 2011 15:04 pm
by vvoltti
Tänksis neuvoista. Olen hiljattain pistänyt kytkentöjä uusiksi tuon akkumittarin asennuksen yhteydessä, joten tutkinpa alkajaiseksi ne viritykseni sitten kun kerkeän. Akkukengät on kyllä aika kulahtaneet nekin. Oireilu on jatkunut siten, että sähköt välillä tilttaavat hetkeksi, mutta palaavat muutaman sekunnin päästä takaisin, myös ihan ilman moottorin käynnistämistä. Silloin kun sähköt on päällä en ole havainnut jännitehäviöitä tai jännitteen laskua. Raportoin jos löydän selityksen.

V.