Paikoitusongelmia

Moderators: Petri, harald

Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Paikoitusongelmia

Post by Artsi »

Tuskailtiin lomalla useaan otteeseen varsinkin Turun saaristossa palvelusatamien paikkojen täyttymisen kanssa. Pitäisi lähteä liikkeelle jo kuudelta aamulla ja ajaa koneella täysillä seuraavaan satamaan, jos aikoo saada laituripaikan (ekat bavariat ovat jo kahdeksan jälkeen aamulla odottelemassa, että paikkoja vapautuu :evil: !). Jos tulee myöhässä (klo 15 jälkeen!) ei auta, vaikka kuinka kiertelisi laituria ympäri vaimo anovasti kiinnitysköysi kädessä keulakannella. KUKAAN ei ole tarjoamassa kylki-, tai peräkiinnittymismahdollisuutta! Siinä sitten eräänä iltana satamalahdessa ankkuroituneena tuli mieleen idea: Pitäisi perustaa "Parkkilippuyhteisö". Vene voisi lunastaa esim. metri x metri kokoisen sinisen P-lipun (kuten paikoitusalueen merkki tieliikenteessäkin) jonka sitten kiinnittää niin halutessaan joko mantookiin jos sallii kylkikiinnityksen, tai sitten peräkaiteeseen. Samanlaisen lipun omistava venekunta voisi sitten lippua vilauttamalla kiinnittyä luvan antaneeseen veneeseen. Simppeliä! :D
Tällaisen systeemin luominene tietysti kuuluisi "eräälle keskusjärjestölle", mutta tuskin moisesta on toivoa. Yhdistyksellä olisi sen verran varoja, että voisi teettää aluksi muutaman kymmenen lipun sarjan. Lipun hinnaksi voisi pistää 2x valmistuskulut. Jolleivät muut veneilijät innostu asiasta, niin ainakin FEneilijät voisivat HALUTESSAAN auttaa kanssaFEneilijää..
Mielipiteitä? :roll:
terv. Artsi/DANIELA
Patrik

Post by Patrik »

Tämän kesän neljän viikon lomapurjehduksella tuli havaittua sama asia sekä Ruotsin, että Suomen puolella. Venekanta lisääntyy jatkuvasti ja etenkin veneiden koko on todella kasvanut. Isoja 40" ja siitä suurempia sekä purje, että moottoriveneitä on liikkeellä paljon. Tämän kokoiset veneet alkavat olla myös jo niin leveitä, että kolme sellaista vie laiturissa viiden feneen tai vastaavan tilan.

Reissun ahtaimmat paikat olivat ehdottomasti Visby, Sandhamn, Maarianhamina ja Kasnäs. Aina löytyi kuitenkin paikka, joskus tosin pienellä kikkailulla. Toki pahin sesonki on vain muutamien viikkojen mittainen ja sesongin ulkopuolella saa varmasti myös palvelusatamissakin valita paikkansa ihan melkein mistä haluaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minä olen ainakin aina tarjonnut peräpeiliäni tovereilleni. Tovereitani on kilpa- ja matkapurjehtijat, lapsiperheet, FEneilijät, kaverit, tuttavat, tuttavien tuttavat, sukulaiset sekä selvästi kiinnittymistarpeet tarvisevat. Joskus tosin harmittaa kun liikkeellä on poikaporukka joka joutuu ravamaan kuusen tai männyn juuressa vähän väliä. Mutta vain vähän, joskus ravaan itse :)

Etenkin sellaiset paikat missä vaihtoehdot ovat vähissä ovat mielestäni sellaiset missä ei pidä odottaa että peräpeilin takana olisi kaunis auringonlasku vaan seuraavan veneen pulpitti.

Palvelusatamat nyt erikseen, niissä on yleensä peräpaalut tai sivuponttooni. Niissä voi tosiaan jäädä paitsioon. Helsingholmissa esim. olisi mielestäni enemmän kuin paikallaan että tarjoaa kiinnittymistä peräpeiliinsä.

Moottoriveneille en yleensä tarjoa paikkaa, enkä hirveästi yli 10 metrin veneille sillä veneet eivät sovi vierekkäin niin että hommasta tulisi järkevää. Harvoin on tosin tarvettakaan, nämähän ovat jo ehtineet satamaan ennen meitä.

Bavaria-burger;
Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Patrik wrote: Reissun ahtaimmat paikat olivat ehdottomasti Visby, Sandhamn, Maarianhamina ja Kasnäs. Aina löytyi kuitenkin paikka, joskus tosin pienellä kikkailulla. Toki pahin sesonki on vain muutamien viikkojen mittainen ja sesongin ulkopuolella saa varmasti myös palvelusatamissakin valita paikkansa ihan melkein mistä haluaa.
Kasnäs oli tosiaan melko tyhjä jo heinäkuun lopulla. Kävin autolla muissa asioissa niin tuli todettua että kausi on todella lyhyt.

Itse en tietenkään valita, kerhon satamissa on (vielä) tilaa vaikka huru mycket. Kun niissä vielä viihtyy päivän tai pari niin Kasnäsit ja muut käynnit jäävät kaupankäynnin pituisiksi.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

2009 reissulla tuli ihailtua sekä Ruotsin että Tanskan satamissa asennetta, jolla aina tuleville veneille löytyi tila vaikka ns. viralliset paikat olivat jo varattuina. Olisi ollut vain omaa tyhmyyttä lähteä etsimään tilaa seuraavasta satamasta, joka sekin olisi varmaan ollut ns. täynnä.

Satamaan tulija yleensä vilkuili sopivaa venettä, jonka kylkeen kiinnittyä. Tämän jälkeen vain mentiin rohkeasti juttelemaan, että sopisiko tulla kylkeen. Koskaan en havainnut kenenkään olleen tätä vastaan ellei esim. poijun kuormitus alkanut olla jo rajoilla tai sitten veneiden koon epäsuhta olisi olla uhkana ruhjoa pienempää venettä. Näin "pienveneilijänä" liikkueesa kylki kuin kylki oli tietenkin sopiva. Luonnollisesti keskusteluissa oli syytä selvittää mm. seuraavan aamun aikataulut, ettei sitten yllättäen rantaa lähimpänä oleva pyrkinyt lähtemään ensimmäisenä liikkeelle.

Möllösundissa, Göteborgin pohjoispuolella, oli parhaimmillaan kylkikiinnityksessä seitsemän venettä. Kuriositeettina pakko mainita, että tungoksen päälle satama-altaaseen mahtui venekuntia viihdyttämään vielä hylje, joka leikitteli saalistamansa kalan kanssa.

Eli, haastan kaikkia venekuntia rannassa ollessaan vilkuilemaan tulevien venekuntien suuntaan ja tarjoamaan kylkeänsä/peräänsä kiinnittymiseen virallisten paikkojen ollessa varattuja. Tämä muutos on joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin edessä myös Suomen satamissa veneilyn lisääntyessä ja veneiden koon kasvaessa.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Re: Paikoitusongelmia

Post by vvoltti »

Artsi wrote: KUKAAN ei ole tarjoamassa kylki-, tai peräkiinnittymismahdollisuutta!
No ei tietenkään, kuka nyt juuri omaan peräänsä toisen veneen haluaisi.

Se toimii niinpäin, että otat vaan poijun kiinni ja ajat siihen väliin ja rupeat kattelemaan mihin köydet saisi kiinni. Siinä vaiheessa se naapuri sitten joko auttaa tai rupeaa aukomaan päätään. Jälkimmäinen vaihtoehto taitaa valitettavasti yleistyä koko ajan, mitä uudempi ja saksalaisempi paatti niin sitä todennäköisemmin, mutta ei kai sille mitään voi.

Jokatapauksessa siihen toisten perään pitää vaan mennä, ei sieltä rannalta kukaan rupea kutsumaan, ei semmosta tapahtunut edes "vanhoina hyvinä aikoina".

On se nyt helvetti jos ihan perus hyvää merimiestapaa pitäisi ruveta jotenkin erityisesti liputtamaan. En ymmärrä mistä on syntynyt se yleinen käsitys, että toiseen riviin kiinnittyminen vaatisi jonkun luvan ensiksi tulleelta. Höpöhöpö sanon minä.

V.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Re: Paikoitusongelmia

Post by Artsi »

Se kun nyt vaan on niin, että se vene, johon olet kiinnittymässä on ns. kotirauhan piirissä, eikä sinne ole kenelläkään mitään asiaa (ei edes poliisilla!) ilman ko. veneenomistajan lupaa, (kuten ei esim. kenenkään autoonkaan voi mennä, eikä kesämökille voi tehdä "saksalaista visiittiä") Siksi olin ehdottamassa kyseistä systeemiä. Silloin kaikki halukkaat voivat viestiä, että "meille voi tulla kylään".
Tämä liputusjuttu olisi mielestäni fiksu ja simppeli systeemi :roll: Toki ilman sitäkin voidaan elää. Täytyy vain yrittää pahimpaan lomaruuhkan aikaan yrittää välttää palvelusatamia. Mulla ei ainakaan pokka ja hermo kestä kierrellä kerjäämässä apuja, puhumattakaan tunkeutua vaatimaan kiinnittymislupaa, jos sitä ei vapaaehtoisesti tarjota.
Last edited by Artsi on Fri Aug 05, 2011 23:29 pm, edited 1 time in total.
terv. Artsi/DANIELA
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Satamien varsinainen tilarosvo on katamaraani. Olen ajatellut, että se ei meikäläisiin olosuhteisiin sovellu, mutta kaikesta päätellen moni on eri mieltä, koska venetyyppi on selvästi yleistymään päin.
User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Thu Mar 15, 2018 20:09 pm, edited 2 times in total.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Ei kai tässä rupea menemään puurot ja vellit sekaisin? Kun kiinnittäydytään laituriin muiden veneiden viereen normaalisti, ei tietenkään mitään ongelmaa ole olemassa. Luonnonsatamassa ei tietenkään voi "omia" mitään vesialueita. Toki on fiksua pitää sen verran etäisyyttä naapuriin, ettei esim. vaihtelevissa tuuliolosuhteissa törmäillä toisiinsa. Mutta kun astutaan toisen veneen kannelle, tai kiinnitytään toiseen veneeseen, ollaan jo kotirauhan piirissä. Ilman lupaa et voi näin tehdä. Kaikki veneen rakenteet kuuluvat kotirauhan piiriin. Se ei ala vasta ruffin luukusta! Toki esim rantautuessa ja laiturista lähdettäessä voit huoletta esim. pitää kiinni naapuriveneen kaiteista tai vanteista kosketuksen estämiseksi (paitsi kesällä Lappossa eräs bavariakuski raivostui totaalisesti, kun hänen kaiteisiinsa koskettiin!)
Minulle naapurit eivät ole ongelma. Siksi alunpitäen otin koko aiheen puheeksikin. Ajatuksena oli vai kehittää systeemi, jossa ei koskaan tarvitsisi tunkeutua kenenkään alueelle, tai kerjätä lupaa sellaiseen, vaan yhteisellä koodilla näkisi jo kaukaa ystävällisen ja yhteistyöhaluisen kanssaveneilijän :-s

Edit: Tukholman saaristo on tuttu jo 60-luvulta. Ruotsissa muutenkin asiat ovat olleet näissä hommissa kokolailla eri "planeetalta" jo melko pitkään, mutta ei sielläkään kiinnittäydytä toiseen veneeseen ilman lupaa. :D
terv. Artsi/DANIELA
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Hämmentävää. Ei kyllä ole ikinä tullut mieleen, että toisen veneeseen kiinnittyminen, mikä on ihan normaalia ikiaikaista veneilyrutiinia, voitaisiin tulkita kotirauhan rikkomiseksi. Mihin tämä maailma on oikein menossa?

V.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Toisen veneeseen kiinnittyminen ILMAN LUPAA on kotirauhan rikkomista. Erittäin harvoin tietenkin näin käy.
Aktiivisella yrittämisellä todennäköisesti pääsee kiinnittymään "kakkosriviin", mutta usein silloin mennään "kysymättä kylään". Vaikka olenkin lanseeraamassa tätä ideaa, niin en kaikissa olosuhteissa ole halukas saaman muita veneitä kylkeeni. Tällöinkin tämä systeemi olisi toimiva. Kiinnittyä voisi sitten, kun lippu on näkyvissä :D

Edit
Ainoana positiivisena kommenttina on ollut Haraldin halukkuus auttaa muita veneilijöitä. Kaikenlaista muuta turhanpäiväistä mussutusta on tullut aivan riittävästi. Pääasiassa vaatimuspuolelta :evil:

Unohdetaan koko juttu
terv. Artsi/DANIELA
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Artsi wrote:Edit
Ainoana positiivisena kommenttina on ollut Haraldin halukkuus auttaa muita veneilijöitä. Kaikenlaista muuta turhanpäiväistä mussutusta on tullut aivan riittävästi. Pääasiassa vaatimuspuolelta :evil:

Unohdetaan koko juttu
Tervehdys

Älä masennu Artsi ](*,) . Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Sarvikuonojen maa on edelleen.....? - Yllätys yllätys sarvikounojen maa. Ei se siitä ihan heti muutu. Niin kauan, kun Suomen väestötiheys on Euroopan alhaisimpia, emme opi joustaviksi, sosiaalisiksi ja yhteistoiminnallisiksi #-o :perse: :goodnight: .

Surullista on kerta toisensa jälkeen huomata, että aina kun joku ehdottaa jotain uudistusta taikka muutosta olemassa olevaan traditioon vaikka "paskanjäykkään ryppyotsaisuuteen", niin aina joku katsoo velvollisuudekseen kertoa miksi se "muutos" ei toimi täällä [-X . Yleensä se selityskin / syy / veruke (tarpeeton yliviivataan) on jokin pikku nyanssi vailla suurempaa merkitystä, mutta kun se ei käy, niin se ei kertakaikkiaan käy... Niin eihän se käy [-o< .
Ystävällisin veneily terveisin PR
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Artsi wrote:Toisen veneeseen kiinnittyminen ILMAN LUPAA on kotirauhan rikkomista.
Oliko sulla jotain faktaa tämän väitteen tueksi. Vaikka joku saaressa mökkiään pitävä ilmoittaa että kaikki saaren mustikat ovat hänen omaisuuttaan tai kirjoittaa rantautumiskieltoja, niin ei se niin mene. Vene kuuluu toki kotirauhan piiriin, siitä ei ole epäselvyyttä, mutta jos sulle ei ole esittää jotain oikeustapausta tai viranomaisen tms. uskottavan organisaation lausuntoa asiasta, niin en todellakaan katso rikkovani kenenkään kotirauhaa kiinnittymällä toisen veneen perään.

V.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

terv. Artsi/DANIELA
Post Reply