Track:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=140
Olipa vähän liian tapahtumarikas päivä. Ensin aamulla naarmu autoon, ja sitten tämä.
Koivusaaresta lähdettiin allekirjoittaneen, Ponen ja Bothon (6v) voimin. Kerrankin sai vetää ykkösen salkoon, tämä oli ensimmäinen genoapurjehdus minulla tällä kaudella. Gäddasta poimittiin vielä Freda kyytiin ja ultranopean nosto-jiippi-laskun jälkeen olimme valmiit lähtemään.
Päivän ennusteet ja havainnot menivät melkoisen ristiin, joten pikkuisen yllätti lautakunnan valinta ykkösrata. Ykkönenhän kiertää Melkin, Rysäkarin ja Rönnkobbenin kautta joten pituutta radalla oli olosuhteisiin nähden.
Lähtösuunnitelma oli toissijainen, radalla oli kuitenkin vain kuusi venettä (mihin ne viimeviikkoiset hävisivät?) ja kisasta tulisi pitkä. Tästä huolimatta otimme -40s kohdalla vendan styyralle ja ylitimmekin viivan nopeimpana veneenä.
Kohti vihreää pikkuisen vastaan kääntyvässä tuulessa, leen puolella X-79 Kikka ajeli alemmas pitkin Varsasaaren rantaa mutta me pystyimme pitämään suunnan kohti vihreää.
Vihreältä kryssi kohti seuraavaa vihreää, joka meni mielestäni oikein hyvin. Mitä nyt käytiin ehkä turhaan kokeilemassa oikean puolen huonoa vetoa. Johdossa kuitenkin.
Sitten tuli emämoka, muistikuvassa oli että vihreän jälkeisten kivien eteläpuolelta voi mennä. Kun rupesi kuulumaan epävarmoja soraääniä komennettiin nuorin turkkilevyille istumaan ja Pone huuteli syvyyslukemia. 2,2 - 2,4 - 2,4 - 1,9 ja pum. Ilmeisesti pintakivestä kaakkoon suuntautuva kallionkieleke olikin sitten liian pitkä ja vesikin hiukan matalalla. Siinä sitten killuttiin ja pyrittiin omin voimin purjein ja kallistamalla pois, samaan aikaan kun koko muu fleetti ohitteli hihittäen partaansa.
Pääsimmekin hiukan vekslaamalla vendan kautta takaisinpäin. Kiersimme pintakivet ja skuuttasimme sisään ja pum uudestaan kallioon kiinni. Tästä oli hyvä lähteä ajojahtiin.
Merelli oli Guyn kanssa karannut alas vauhdilla kohti Melkin keskiosaa, ja edessä oli Anneli jota lähdimme jahtaamaan. Annelin perässä totesimme sitten että plotteri oli saanut tärinästä ähkyn, joten sokkona mentiin ja tiedossa oli että seuraava pinnanalainen kivi on lähempänä Melkkiä. Siinä sitten ei uskallettu ajaa höjdillä vapaisiin, vaan oli pakko ajaa Annelin perässä. Yllättäen samaa vauhtia prikulleen, toisen perästä on näköjään aika vaikea lähteä ohittelemaan!
Kun plotteri saatiin muutaman buuttauksen ja kirosanan jälkeen taas pelikuntoon, lähdimme ajamaan höjdiä kohti Melkin jääpoijua. Allamme ja edessä Guy ja Merelli, edessämme vielä T-mini sekä johtavana veneenä Bajan! Onnittelun Bajaninen porukalle, jotain tehdään ilmeisesti oikein siinä veneessä. Perässämme oli Kikka, ja kovaa takaa saavutti Blue Café.
Kun poiju lähestyi, tuli sitten Merelli paaralla vastaan selvästi edessä. Merelli vendasi edessä olevan T-minin eteen ja alle ja aloitti siitä kiipeämisen heidän eteen. Samassa rytäkässä tuli Blue Café ohi juuri ennen merkkiä.
Merkinkierrossa jatkoimme vähän matkaa styyralla, ja vendasimme kohti Rysäkaria. Tällä kryssillä ei näköjään meillä ainakaan ollut oikein siftit hallussa, sen verran kiersi tuulet edes takaisin. Oikeallahan pitäisi olla, kun kerran oikealle kääntyvää tuulta luvattiin. Siispä olimme vasemmalla. Tästä huolimatta emme saanet Bajania kiinni, vaan rysäkarin viitan kiersimme järjestyksessä Kikka, Merelli, Bajan, Charlotta jne.
Tuli sitten taas todettua että slöörillä ei sitten ohiteta. Bajan pysyi kuin tatti meidän allamme/edessämme ja urheileminen spinnullakaan ei auttanut.
Onneksi tuli merkinkierto, jonka yhteydessä pääsimme Bajanin päälle ja pikkuhiljaa ohikin. Edessä Merelli oli jonkun ison luokan veneen kanssa hiukan kiipelissä, mutta se ei valittettavasti vaikuttanut vauhtiin paljoakaan.
Vihreältä paaran pitkä halssi maaliin, jonka aikana olisi pitänyt päästä Merellistä ohi päästämättä Bajania osingolle. Yritimmekin monta kertaa, mutta Merellissä oltiin hereillä ja he pysyivät samassa vaiheessa meidän kanssa joten aika toivotonta oli tässä vaiheessa enää päästä ohi.
Niitä ohituspaikkoja oli kuitenkin 3-4 melkin ja rysäkarin välillä mutta emme pystyneet niistä yhtään hyödyntämään.
Maaliin, todetaksemme että perässä tulevilla on tosi kiire ehtiä ennen 21:15 maaliin, jolloin se menee kiinni. Taisi tulla oikein hyvä sijoitus kaikesta kivillikäymisistä huolimatta.
Kotimatkalla piti sitten vielä käydä koputtelemassa kölillä jotain kiveä Varsasaaren rannassa. Olin jo hiukan masentunut tässä kohtaa. Kolmas tai neljäs kerta parin tunnin sisällä, ei -tana!
Lämpimät onnittelut sekä Bajanin että Merellin porukoille!