Olli wrote:
Muillakin näköjään ongelmia plokien kanssa... Meillä räjähtivät tänään molemmat:
Melko lujaa noista lentää osia, kun räjähtää...
Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 57 mm:set plokit omasta mielestäni. Taittoplokeiksi sitten 57 mm:set ratchamaticit. (edit, oli 75 mm väite, mutta meillä olikin 57mm:et)
Kun kuuntelee miten kireänä oleva gaija eilenkin 75° apparentissa soi, voi hyvin kuvitella minkälainen kuorma tuossa takaplokissa on.
harald wrote:
Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni. Taittoplokeiksi sitten 57 mm:set ratchamaticit.
Mulla on 75 mm spinnuplokit, vaikka vene painaa tuplasti ja spinnu on tuplasti isompi.
57 Carbo Ratchamaticille luvataan 227 kg työ- ja 907 kg murtokuorma. Miksi takaplokin pitäisi olla merkittävästi lujempi? Kai nyt Carbo 57:n 359/1079 kg riittää helposti. Puhumattakaan Black Magic 57:sta, jonka arvot 750/1500 low-loadina ja 1134/2268 high-loadina.
harald wrote:Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni.
Hui, tuossa kokoluokassa on jo vähän hintaakin... Olisko tämä hyvä:
2 kpl 75 mm carbo block harken-onlinesta 126 ¤ Suomeen roudattuna. Pitäisikö kysyä kilpaileva tarjous Larusta? Tietääkö joku tuleeko tohon hintaan vielä jotain tulleja tai alveja jenkeistä tilattuna?
10-15 päivää toimitusaikaa, sen voisi sietää, kun on muutenkin viikon duunimatka edessä...
Näköjään 70¤/kpl Suomessa, eli 75 mm kannattaisi tilata, 57 milliset tulisivat jo halvemmaksi Suomesta ostettuna 40¤/kpl, kun rahti maksaa saman verran kuin isommissa...
Olli wrote:Näköjään 70¤/kpl Suomessa, eli 75 mm kannattaisi tilata, 57 milliset tulisivat jo halvemmaksi Suomesta ostettuna 40¤/kpl, kun rahti maksaa saman verran kuin isommissa...
Tervehdys
Miten olisi Bilipaliteman 50mm plokit 6-12 mm köydelle? Kuormankantokyky 700kg ja murtokuorma 1400kg. Hinta vaivaiset 8.99¤/kpl . Tuolla hinnalla ei paljoa menetä, jos ei toimi. Sitäpaitsi olen kokeillut tuota plokimallia ja toimii hyvin kevyesti ja tasaisesti eikä pykimisiä esiinny. Eri asia on, että kuinka kauan. Erittäin positiivinen ensikokemus.
Se nyt on vain tyhmään maksaa liikaa... Toisaalta elämä on...
harald wrote:Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni.
Hui, tuossa kokoluokassa on jo vähän hintaakin... Olisko tämä hyvä:
2 kpl 75 mm carbo block harken-onlinesta 126 ¤ Suomeen roudattuna. Pitäisikö kysyä kilpaileva tarjous Larusta? Tietääkö joku tuleeko tohon hintaan vielä jotain tulleja tai alveja jenkeistä tilattuna?
10-15 päivää toimitusaikaa, sen voisi sietää, kun on muutenkin viikon duunimatka edessä...
Jos tilaa Suomeen, tullee hintaan päälle tulli ja alvi, karkeasti laskettuna nykyisellä taalan kurssilla voi hintaan laittaa yhtäsuuruusmerkin eli tullit ja alvit lisättynä taalahinta on eurohinta. Tietty jos ite käy hakemassa, ei näitä pulmia ole.
harald wrote:Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni.
Hui, tuossa kokoluokassa on jo vähän hintaakin... Olisko tämä hyvä:
2 kpl 75 mm carbo block harken-onlinesta 126 ¤ Suomeen roudattuna. Pitäisikö kysyä kilpaileva tarjous Larusta? Tietääkö joku tuleeko tohon hintaan vielä jotain tulleja tai alveja jenkeistä tilattuna?
10-15 päivää toimitusaikaa, sen voisi sietää, kun on muutenkin viikon duunimatka edessä...
Meillä taitaa olla "Harken 011 3.00 Heavy Duty Cruiser Block" eli sitä classic-mallia takaplokeina. "Max. working load (lb) 750" eli noin 340 kg työkuorma. Se on ainakin kestänyt toistaiseksi. Hunsvottia noissa ei valitettavasti ole, joten siinä mielessä tuo black magic on parempi. Siitä hunsvotista voi ripustaa plokin alempaan kaidevaijeriin kuminarulla niin se ei hakkaa kantta.
EDIT Meillä olikin 57 mm:et takaplokit.
Muistakaa myös että liukulaakeroitu ploki on yleensä parempi kuin halpa kuula-laakeroitu. Tuossa kohtaa voisi myös miettiä jotain isokehräistä liukulaakeroitua plokia? Ehkä tuollainen lewmar?
harald wrote: "Max. working load (lb) 750" eli noin 340 kg työkuorma. Se on ainakin kestänyt toistaiseksi. Hunsvottia noissa ei valitettavasti ole, joten siinä mielessä tuo black magic on parempi.
Eli heikompi kuin Carbo 57. joka maksaa 40 ¤ ja jossa on reikä, josta voi sen kuminauhan virittää. Black Magic on sitten "big boat" ploki ja maksaa 143 ¤ eli sitä ei kannata laittaa mihinkään FE83:ssa.
SVB:ssä Harkenin plokit ovat ainakin yhtä kalliita kuin ProSailorissa ja päälle tulee vielä rahti.
Korjaus edellisiin, takaplokimme on tosiaan vain 57 mm:et kuten taittoplokina toimivat ratchamaticitkin. Nuo takaplokit ovat kyllä kestäneet meillä tosi hyvin, joten eiköhän se Carbo 57 ole ihan sopiva ploki.
Tuo Black Magic taitaa olla rulla-laakeri, eikä kuula-laakeri. Tarantellassa taitaa olla moinen spinnufallin plokina, siinä ei mikään muu kestä. Black Magic on tosiaan aika overkill FEneeseen.
Joakim wrote:
57 Carbo Ratchamaticille luvataan 227 kg työ- ja 907 kg murtokuorma. Miksi takaplokin pitäisi olla merkittävästi lujempi? Kai nyt Carbo 57:n 359/1079 kg riittää helposti.
Kannattaa huomioda missä kulmassa köysi kulkee plokin läpi. Takaplokeille tulee kaksinkertainen kuorma mitä köydessä on vetoa, koska köysi tekee 180 asteen käännöksen. Jarruplokin ei saa läheskään yhtä paljon kuormaa. Riippuen kummalle vinssille skuutin vetää jarruplokilta, plokin kuorma on luokkaa 0,7-1,4 kertainen köydessä olevaan kuormaan.
Uusia spinnukuutteja tilaillessani laskeskelin ja ihmettelin tätä plokien kestoa verrattuna köysien kestoihin. Jos lähtökohtana on, että takaploki hajoaa noin 1000kg kuormassa niin köydeksi riittäisi melkein mikä tahansa joka kestää yli 500kg kuormaa. Ploki hajoaa ennen kuin köysi. Näin siis vain köyden keston osalta. Muut ominaisuudet kuten kevys, venymä, tuntuma kädessä, hinta jne. vaikuttavat tietysti lopullisesti köyden valintaan.
Tuo 57 mm Carbohan kestää jo selkeästi enemmän kuin Haraldin taittoploki.
Spinnuskuuteilla kestävyys ei ole mikään ongelma, mutta venyminen on gaijassa suuri ongelma. Siksi on syytä laittaa dyneemaa. 8 mm dynalite (dyneema, jos haluaa kuoria) riittää varmasti ja mielestäni riittävän paksu käsillekin. Tempossa oli 8 mm dyneema kuorittuna ja nyt on Bavariassa 10 mm dynalite. Molemmat toimi sinänsä hyvin, mutta tuosta kuorinnasta oli paljon riesaa (alussa skuutit värjäsivät kaiken kuoritun osan maalilla, kuori lähti useaan kertaan irti liitoksesta, kuorittu osa katkesi kerran hinkattuaan vanttiruuvin kiristysreiän reunaan jne.)
Solveigissa kuorimattomat 8mm Dyneema Baltic Riggingista. Toimii hyvin joskin 4 1/2 vuoden käytön jälkeen on käynyt mielessä hankkia varaskuutit jospa joku niistä menisi poikki kesken kisaa...
Entä kun ei ole noita 83:n hienoja varvaslistoja vaan vain 741:n muotoilut lujitemuovissa? Meillä on spinnu ahkerassa käytössä, mutta vain kevyillä tuulilla. Parempi ollakin, koska ploki on onnettoman kevyesti kaidetolpan jalassa kiinni. Pitänee siirtää kovalla tuulella takaknaapeihin (pikaratkaisu) mutta pysyvästi voisi tehdä tukevammat kiinnitykset kiskonpätkästä läpipulttaillen. Olisiko ehdotuksia toteutuksesta?
Meillä on myös aivan tuoreet Bilteman 50mm takaplokit ja ne kestivät ainakin Päijännepurjehduksen ajan vaikka välillä köydet soittelivat ylä C:tä. Kukaan ei kylläkään uskaltanut istua aivan plokin edessä...