Spinnun takaplokit

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Spinnun takaplokit

Post by harald »

Olli wrote: Muillakin näköjään ongelmia plokien kanssa... Meillä räjähtivät tänään molemmat:

Image

Melko lujaa noista lentää osia, kun räjähtää...
Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 57 mm:set plokit omasta mielestäni. Taittoplokeiksi sitten 57 mm:set ratchamaticit. (edit, oli 75 mm väite, mutta meillä olikin 57mm:et)

Kun kuuntelee miten kireänä oleva gaija eilenkin 75° apparentissa soi, voi hyvin kuvitella minkälainen kuorma tuossa takaplokissa on.

Ihme että kestivät näinkin kauan.

mode edit(hh): Aihe pilkottu ulos whc 4/2011-ketjusta.
Last edited by harald on Fri Jun 10, 2011 19:46 pm, edited 2 times in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni. Taittoplokeiksi sitten 57 mm:set ratchamaticit.
Mulla on 75 mm spinnuplokit, vaikka vene painaa tuplasti ja spinnu on tuplasti isompi.

57 Carbo Ratchamaticille luvataan 227 kg työ- ja 907 kg murtokuorma. Miksi takaplokin pitäisi olla merkittävästi lujempi? Kai nyt Carbo 57:n 359/1079 kg riittää helposti. Puhumattakaan Black Magic 57:sta, jonka arvot 750/1500 low-loadina ja 1134/2268 high-loadina.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni.
Hui, tuossa kokoluokassa on jo vähän hintaakin... Olisko tämä hyvä:

Image

2 kpl 75 mm carbo block harken-onlinesta 126 ¤ Suomeen roudattuna. Pitäisikö kysyä kilpaileva tarjous Larusta? Tietääkö joku tuleeko tohon hintaan vielä jotain tulleja tai alveja jenkeistä tilattuna?

10-15 päivää toimitusaikaa, sen voisi sietää, kun on muutenkin viikon duunimatka edessä...
Olli Niemi
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Näköjään 70¤/kpl Suomessa, eli 75 mm kannattaisi tilata, 57 milliset tulisivat jo halvemmaksi Suomesta ostettuna 40¤/kpl, kun rahti maksaa saman verran kuin isommissa...
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote:Näköjään 70¤/kpl Suomessa, eli 75 mm kannattaisi tilata, 57 milliset tulisivat jo halvemmaksi Suomesta ostettuna 40¤/kpl, kun rahti maksaa saman verran kuin isommissa...
Tervehdys

Miten olisi Bilipaliteman 50mm plokit 6-12 mm köydelle? Kuormankantokyky 700kg ja murtokuorma 1400kg. Hinta vaivaiset 8.99¤/kpl :? :shock: . Tuolla hinnalla ei paljoa menetä, jos ei toimi. Sitäpaitsi olen kokeillut tuota plokimallia ja toimii hyvin kevyesti ja tasaisesti eikä pykimisiä esiinny. Eri asia on, että kuinka kauan. Erittäin positiivinen ensikokemus.

Se nyt on vain tyhmään maksaa liikaa... Toisaalta elämä on...
Ystävällisin veneily terveisin PR
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Olli wrote:
harald wrote:Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni.
Hui, tuossa kokoluokassa on jo vähän hintaakin... Olisko tämä hyvä:

Image

2 kpl 75 mm carbo block harken-onlinesta 126 ¤ Suomeen roudattuna. Pitäisikö kysyä kilpaileva tarjous Larusta? Tietääkö joku tuleeko tohon hintaan vielä jotain tulleja tai alveja jenkeistä tilattuna?

10-15 päivää toimitusaikaa, sen voisi sietää, kun on muutenkin viikon duunimatka edessä...
Jos tilaa Suomeen, tullee hintaan päälle tulli ja alvi, karkeasti laskettuna nykyisellä taalan kurssilla voi hintaan laittaa yhtäsuuruusmerkin eli tullit ja alvit lisättynä taalahinta on eurohinta. Tietty jos ite käy hakemassa, ei näitä pulmia ole.
-Erkka / Awasome
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote:
harald wrote:Nuo ei kyllä mitään spinnuplokeja olleetkaan. Takaplokeiksi vähintään 75 mm:set plokit omasta mielestäni.
Hui, tuossa kokoluokassa on jo vähän hintaakin... Olisko tämä hyvä:

Image

2 kpl 75 mm carbo block harken-onlinesta 126 ¤ Suomeen roudattuna. Pitäisikö kysyä kilpaileva tarjous Larusta? Tietääkö joku tuleeko tohon hintaan vielä jotain tulleja tai alveja jenkeistä tilattuna?

10-15 päivää toimitusaikaa, sen voisi sietää, kun on muutenkin viikon duunimatka edessä...
Meillä taitaa olla "Harken 011 3.00 Heavy Duty Cruiser Block" eli sitä classic-mallia takaplokeina. "Max. working load (lb) 750" eli noin 340 kg työkuorma. Se on ainakin kestänyt toistaiseksi. Hunsvottia noissa ei valitettavasti ole, joten siinä mielessä tuo black magic on parempi. Siitä hunsvotista voi ripustaa plokin alempaan kaidevaijeriin kuminarulla niin se ei hakkaa kantta.

EDIT Meillä olikin 57 mm:et takaplokit.

Muistakaa myös että liukulaakeroitu ploki on yleensä parempi kuin halpa kuula-laakeroitu. Tuossa kohtaa voisi myös miettiä jotain isokehräistä liukulaakeroitua plokia? Ehkä tuollainen lewmar?

Image

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 52008275_G
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... 52008276_G

edit: Katso myös harkenin hintoja svb.de sivustolla. 57 mm 39,90¤.

Aiempia keskusteluita aiheesta:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ht=ratcham*
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ratcham%2A


Pitää näköjään käydä mittaamassa onko meillä tosiaan 57 vai 75 mm:set :)
Last edited by harald on Fri Jun 10, 2011 11:26 am, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: "Max. working load (lb) 750" eli noin 340 kg työkuorma. Se on ainakin kestänyt toistaiseksi. Hunsvottia noissa ei valitettavasti ole, joten siinä mielessä tuo black magic on parempi.
Eli heikompi kuin Carbo 57. joka maksaa 40 ¤ ja jossa on reikä, josta voi sen kuminauhan virittää. Black Magic on sitten "big boat" ploki ja maksaa 143 ¤ eli sitä ei kannata laittaa mihinkään FE83:ssa.

SVB:ssä Harkenin plokit ovat ainakin yhtä kalliita kuin ProSailorissa ja päälle tulee vielä rahti.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Korjaus edellisiin, takaplokimme on tosiaan vain 57 mm:et kuten taittoplokina toimivat ratchamaticitkin. Nuo takaplokit ovat kyllä kestäneet meillä tosi hyvin, joten eiköhän se Carbo 57 ole ihan sopiva ploki.

Tuo Black Magic taitaa olla rulla-laakeri, eikä kuula-laakeri. Tarantellassa taitaa olla moinen spinnufallin plokina, siinä ei mikään muu kestä. Black Magic on tosiaan aika overkill FEneeseen.

Hintaluokka puoliintui. Lauttasaarelaisesta Veneilijän Verkkokaupasta saa noita 57mm Carboja hintaan 32,26¤ kpl.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sinisilmä
kokelas
Posts: 137
Joined: Mon Sep 26, 2005 14:08 pm
Location: Vantaa

Post by Sinisilmä »

Meillä on Ramdatassa ne Spinlokin lukittavat, aivan loistavat.
Onhan noilla hintaa: http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa ... php?p=3254

Totahan löytyy myös 50 mm kehrällä.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Joakim wrote:
57 Carbo Ratchamaticille luvataan 227 kg työ- ja 907 kg murtokuorma. Miksi takaplokin pitäisi olla merkittävästi lujempi? Kai nyt Carbo 57:n 359/1079 kg riittää helposti.
Kannattaa huomioda missä kulmassa köysi kulkee plokin läpi. Takaplokeille tulee kaksinkertainen kuorma mitä köydessä on vetoa, koska köysi tekee 180 asteen käännöksen. Jarruplokin ei saa läheskään yhtä paljon kuormaa. Riippuen kummalle vinssille skuutin vetää jarruplokilta, plokin kuorma on luokkaa 0,7-1,4 kertainen köydessä olevaan kuormaan.

Uusia spinnukuutteja tilaillessani laskeskelin ja ihmettelin tätä plokien kestoa verrattuna köysien kestoihin. Jos lähtökohtana on, että takaploki hajoaa noin 1000kg kuormassa niin köydeksi riittäisi melkein mikä tahansa joka kestää yli 500kg kuormaa. Ploki hajoaa ennen kuin köysi. Näin siis vain köyden keston osalta. Muut ominaisuudet kuten kevys, venymä, tuntuma kädessä, hinta jne. vaikuttavat tietysti lopullisesti köyden valintaan.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuo 57 mm Carbohan kestää jo selkeästi enemmän kuin Haraldin taittoploki.

Spinnuskuuteilla kestävyys ei ole mikään ongelma, mutta venyminen on gaijassa suuri ongelma. Siksi on syytä laittaa dyneemaa. 8 mm dynalite (dyneema, jos haluaa kuoria) riittää varmasti ja mielestäni riittävän paksu käsillekin. Tempossa oli 8 mm dyneema kuorittuna ja nyt on Bavariassa 10 mm dynalite. Molemmat toimi sinänsä hyvin, mutta tuosta kuorinnasta oli paljon riesaa (alussa skuutit värjäsivät kaiken kuoritun osan maalilla, kuori lähti useaan kertaan irti liitoksesta, kuorittu osa katkesi kerran hinkattuaan vanttiruuvin kiristysreiän reunaan jne.)
Jan

Post by Jan »

Solveigissa kuorimattomat 8mm Dyneema Baltic Riggingista. Toimii hyvin joskin 4 1/2 vuoden käytön jälkeen on käynyt mielessä hankkia varaskuutit jospa joku niistä menisi poikki kesken kisaa...
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

spinnun jalustaminen kun varvaslista puuttuu

Post by FE-Sillanpää »

Entä kun ei ole noita 83:n hienoja varvaslistoja vaan vain 741:n muotoilut lujitemuovissa? Meillä on spinnu ahkerassa käytössä, mutta vain kevyillä tuulilla. Parempi ollakin, koska ploki on onnettoman kevyesti kaidetolpan jalassa kiinni. Pitänee siirtää kovalla tuulella takaknaapeihin (pikaratkaisu) mutta pysyvästi voisi tehdä tukevammat kiinnitykset kiskonpätkästä läpipulttaillen. Olisiko ehdotuksia toteutuksesta?
filia
alokas
Posts: 34
Joined: Tue Jun 29, 2010 13:28 pm

Post by filia »

Meillä on myös aivan tuoreet Bilteman 50mm takaplokit ja ne kestivät ainakin Päijännepurjehduksen ajan vaikka välillä köydet soittelivat ylä C:tä. Kukaan ei kylläkään uskaltanut istua aivan plokin edessä...

Pasi.
Post Reply