Page 1 of 1

Veneen kaatuminen, ja tavaroiden kiinnitys

Posted: Fri Jun 10, 2011 11:42 am
by harald
Aika mielenkiintoinen video, missä testataan eroa siinä onko luukut ja irtotavarat kunnolla kiinni vai ei jos vene kaatuu ympäri;

http://www.blur.se/2011/06/06/capsize-b ... %28blur%29

Tuossa oli sentään akusto kiinni. Panee kyllä vähän miettimään että miten hyvin omassa veneessä on kamat kiinnitetty ja varmistettu hihnoilla jne.

Re: Veneen kaatuminen, ja tavaroiden kiinnitys

Posted: Fri Jun 10, 2011 12:01 pm
by Joakim
harald wrote: Panee kyllä vähän miettimään että miten hyvin omassa veneessä on kamat kiinnitetty ja varmistettu hihnoilla jne.
Minä jäin miettimään mikä on paras ratkaisu turkkilevyjen osalta. Tippuminen kaatuessa 180 astetta on toki vakava juttu, mutta miten käy pahemmassa karilleajossa? Vettä tulee sisään, mutta et tiedä mistä irroittamatta turkkilevyjä. Aika hidasta touhua, jos jokainen turkkilevy on vähintään neljällä ruuvilla kiinni. Itämerellä tuo paha karilleajo on kuitenkin lähes äärettömän paljon todennäköisempää kuin 180 asteen kaatuminen.

Tosin luin mukavasti ennen veneenhakureissua jostain englantilaisesta lehdestä artikkelin, jossa vene oli ilmeisesti tehnyt 180 asteen kaatumisen ja menettänyt mastonsa ja kaksi miehistön jäsentä Puolan rannikolla viime heinäkuussa yllättäneessä myrskyssä. Sekä vene että koko miehistö ajautuivat lopulta hiekkarannalle, jossa vene (Bavaria Cruiseri, 34/36 tjsp.) säilyi täysin ehjänä vaikka jäi aallokkoon keikkumaan rantaan.

Posted: Thu Sep 08, 2011 14:16 pm
by harald

Re: Veneen kaatuminen, ja tavaroiden kiinnitys

Posted: Fri Sep 09, 2011 20:45 pm
by FE-Sillanpää
Meillä mukana olisi saattanut pyöriä mm. 4 litraa Sinolia keittiönkaapista, kitara, vara-ankkuri ketjuineen, pyöräytyksessä revennyt säkkimallinen septitankki (jopa 55L shittiä, argh), työkalupakki, varahelapakki jne., pari purjetta, vaatteita, kirjoja, valtava määrä ruokaa kuten olutta ja säilykepurkkeja ja 1.5 L vichypulloja jääkaapista, pilssistä ja bunkan sisältä ym.

Olisi vaikeaa kotimaisessa miellyttäväsä ja mukavuuksia täynnä olevassa matkapurjehduksessa, FE:n kokoisessa veneessä, varustautua täyspyörähdystä varten.

Peesaan ajatusta, että kannattaa mielummin varautua karilleajoa varten (ja tämä pyöräytysvideo kannatta jättää näyttämättä rouvalle). Mutta olihan se kiva katsoa, varautukaa silti todennäköisemmin siihen että jo satamaan mennessä autonne käväisee katollaan ja tsekatkaa mitä on ovilokeroissa, hattuhyllyllä jne. Purkkarissahan ollaan kuitenkin sitloodassa, mutta autossa ne ylimääräiset kamat iskevät ohimoon.
Joakim wrote: ... menettänyt mastonsa ja kaksi miehistön jäsentä ...vene .... täysin ehjänä vaikka jäi aallokkoon keikkumaan rantaan.

Tuosta ajatus vanhaan totuuteen: Kun pysyy veneessä, ei ole hätää. Pudota tai hypätä ei saa.

Posted: Wed Sep 28, 2011 15:40 pm
by harald
Nyt katsotaan miten käy kun runkoläpivienti prakaa;

http://www.youtube.com/watch?v=H5PDuXvq ... r_embedded

Posted: Wed Sep 28, 2011 17:26 pm
by Panu
Tervehdys

Aika kovaa kamaa tekevät tuolla yksinäisellä saarellaan tuo Yachting Monthly lehden porukka. Mielestäni nämä "worst case" skenariot ovat hyvin opettavaisia. Erityisesti tuo rungon vuoto ja sen tukkiminen oli hyvä.

Osa 1 http://www.youtube.com/watch?v=bRhcXBtm ... ure=relmfu
Osa 2 http://www.youtube.com/watch?v=eUg3TUmnQBs&NR=1

Kuka meistä olisi arvannut, että pienestä reiästä tulee veneeseen muutamassa minuutissa 2 tonnia vettä? Tuolla kuormalla FE ui jo aika syvällä :?.

Posted: Mon Oct 03, 2011 22:41 pm
by vvoltti
Panu wrote:Tervehdys

Aika kovaa kamaa tekevät tuolla yksinäisellä saarellaan tuo Yachting Monthly lehden porukka.
Tuli osteltua noita Yachting Monthlyn irtonumeroita siihen tahtiin, että vaimo tilasi mulle moisen lehden synttärilahjaksi.

Käytän yhden numeron lukemiseen noin 5-10 kertaa sen mikä menee venelehden tai venemestarin lukemiseen. Ja kyse ei ole heikosta englanninkielen taidosta.

Tuo lehti on pullollaan erittäin ammattitaitoisia ja mielenkiintoisia juttuja. Sopii erityisesti "peruspurjehtijalle", ei ole pelkkää superjahtimeininkiä kuten eräissä kilpailijoissa muttei ole myöskään persaukisten teeseitsemiesten rakennusohjekirja, kuten toiset kilpailijat. (Edellisissä en viittaa mihnkään nimenomaisiin suomalaisiin alan lehtiin, vaikka ko piirteet niissäkin toki näkyvät.) Parasta antia ovat mielestäni merimiestaitoon ja purjehdustaitoihin liittyvät monenlaiset artikkelit. Lehti on aika voimakkaasti "cruising-orientoitunut".

Jos tunnet kaipaavasi asiantuntevaa lehteä cruising-purjehtijalle, niin se on tuossa. Suosittelen.

Ville