Page 2 of 2

Posted: Thu Jun 09, 2011 14:25 pm
by harald
KaleviHarkonen wrote: Lähdössä tottumattomuus kostautui, veneitä pyöri paljon ahtaan tuntuisella alueella lähtöviivan ja rantakivien välissä ja enemmän piti keskittyä törmäysten välttämiseen kuin hyvän lähtöpaikan saamiseen. Tämä sitten johti siihen, että lähdön jälkeen oltiin fleetin hännillä ja sen pakkituulissa.
Kyllä se siitä, outo paikka ja oudot vastustajat niin siinä menee hetki ennen kuin voi ruveta keskittymään siihen oleelliseen. Vielä kun itse oppisi sen...

Posted: Thu Jun 09, 2011 14:29 pm
by harald
Tuo 15 venettä radalla on tietynlainen ennätys. 2010 oli enimmillään 12 venettä radalla. 2009 oli parikin kertaa 15, ja kerran 16 venettä radalla. 15 venettä radalla, ja 16 ilmoittatuneena on myös aika hyvä prosentti. Vain teekkareiden uusi ElecTrip puuttui ilmoittautuneiden joukosta.

WHC:n uusi tuleminen? Toivotaan näin!

Posted: Thu Jun 09, 2011 15:42 pm
by Petri
harald wrote: Me ajamme vendat fokalla niin, että kerrasta suoraan normikryssikurssille (eli molemmat langat suoriksi) ja päästetään levanki alas sitloodan leen reunaan. Jos on vähänkin kovempi keli päästetään myös sisäskuutti täysin auki vendan jälkeen.
Joo no tossa on taas se ongelma ettei meidän levankia säädä kovinkaan helpolla, pitää ehkä tehdä asialle jotain mutta saa nähdä viitsiikö investoida.
Sen takia olen yleensä itse hakenut (etenkin ykkösellä) vauhtia ajamalla vähän alemmas ja samalla trimmaaja on pitänyt skuutin löysemmällä. Sitten kun vauhti nousee niin kiristetään ja nostetaan.

Skuuttausmielessä meillä kolmonen on aika levynä, alhaalta se on vantissa kiinni, mutta käytännössä kyllä siihen väistämättä vähän twistiä tulee. Mutta tosiaan nyt kun vakiotrimmaaja on ties missä niin eipä noita ehdi paljoa katselemaan hienosäätömielessä.
Koita ajaa hiukan löysemmällä skuuttauksella tuolla fokalla, se ehkä auttaa? Höjdi tulee nopeudesta, ei tiukasta skuuttauksesta!
No ei tuo nousukulma niin paljon huonompi ole kyllä sitten kun pääsee ajamaan vapaissa. Ongelma oli enemmänkin huonosti ajetut vendat ja sitten väärä laita.

Posted: Thu Jun 09, 2011 18:26 pm
by Arttu
Petri wrote:
Koita ajaa hiukan löysemmällä skuuttauksella tuolla fokalla, se ehkä auttaa? Höjdi tulee nopeudesta, ei tiukasta skuuttauksesta!
No ei tuo nousukulma niin paljon huonompi ole kyllä sitten kun pääsee ajamaan vapaissa. Ongelma oli enemmänkin huonosti ajetut vendat ja sitten väärä laita.
Mä kyllä hiukan ihmettelin mihin me siinä lähivendan jälkeen lähditte ajelemaan? :roll: Valuitte niin kovin alas ja suurinpiirtein samaa kyytiä mentiin. Mä en muuten usko että se vasen laita välttämättä olisi ollu mikään huono, jos olisi vähän enemmän katsonut ympärille. Kyllä siellä tuuli, ja oli hyviä nostavia puffeja, joista hyvin ajamalla olisi saanut paljonkin etua. Mahtoiko oikea laita olla vaan tasaisempi ja helpompi tuuli? Mä ainakin omalta osaltani ryssin enkä saanu talteen niitä, ku piti sohlata kaikkea muuta, kuten keulan skuuttausta ja sitten tulikin ne styyran veneet...

Me itseasiassa tajuttiin omalta osaltamme tuo yliskuuttaus, joskin aika paljon liian myöhään. Varsinki käärmesaarten jälkeen tuulen keventyessä tuntui ettei oikein päästä mihinkään. Eikä kyllä päästykään kun vauhdista puuttui reilusti yli puoli solmua. Vähän se vauhti heti parani kun löysättiin pari senttiä skuutista. Skuuttipiste olisi ehkä sittenkin pitänyt olla yhden napsun edempänä.

Pitää muuten varmaan yrittää tulla starttireeneihin ja aloittaa vaikka ensinnäkin siitä että tulisi pelipaikalle edes ennen 5min paukkua... Se on paha miettiä minkäänlaista lähtöstragediaa tai edes ottaa vauhtia viivalle kun ei ole kellosta kuin vienoja arvauksia gepsiajasta. Näillä starteilla ei kyllä kisoissa pärjää...

-Arttu, S/Y Bice

Posted: Thu Jun 09, 2011 20:12 pm
by Petri
Paha sanoa mikä siinä meni, kyllä silloin tuntui että ihan ok meni, mutta ei sitä yhtään päässyt ylemmäs vaan sen takia valuttiin. Mä taas ehkä keskityin liikaa tellareihin ja unohdin ettei Jori kuitenkaan ole noita purjeita trimmannut koskaan ja vakipianolla taas ei ole trimmisilmää, joten trimmit olivat todnäk vähän pielessä eikä siinä tullut mieleen muutellakaan niitä.

Mutta siis sitten esim. se Melkille kryssi meni imo ihan normisti, ette tekään saaneet kaulaa juuri yhtään vaikka olisi kyllä pitänyt :)
En toki väitä että se alkukryssi olisi ollut mikään ajotaidon mestariteos ja laita vaan olisi ollut huono mutta niin paljon siellä vasemmalla otettiin takkiin ja sitten kun ei tuo kärki sen jälkeen enää olennaisesti karannut, että vaikea siitä takamatkasta olisi syyttää vain huonoa ajamista.
Pitää kyllä vakavasti pistää harkintaan tuo työmatkapyöräily+purjehduskisa, ei oikein tunnu paukkuja löytyvän enää polkemisen jälkeen ja tavarankantokapasiteetti on siinä määrin pieni ettei oikein saa mitään evästäkään mukaan...pitää viedä Olgalle ainakin joku energiageeli-varasto kun muu ei kuitenkaan säily.

Starttitreenit ovat aina hyvä idea, mukaan vaan! Hyvä puoli noissa treeneissä on se että vaikkei nyt ehtisi paikalle tasaksi, on sitten nopeasti uusi yritys vuorossa.

Posted: Thu Jun 09, 2011 21:34 pm
by max
Panu wrote:
max wrote: Toisella punaisella jääpoijulla ruvettiin virittelemään spinnua paaran halssilla. Onneksi hiffattiin, että tässä kandee tehdä ensin jiippi ja sitten nostaa spinnu.
Tervehdys

Kyllä ainakin kolme ensimmäistä venettä veti spinnun ylös paaralla ja sitten jiippasi styyralle, kun sen aika tuli.
Joo, noin varmaan jos spinnu nousi about punaiselta. Meillä meni vähän pidemmäksi toi spinnun nostaminen...
Panu wrote:
max wrote: Lenssi meni nyt jotenkuten. Spinnun plokit eivät oikein luistaneet kun veneen omistaja oli laiskotellut varusteiden virittelyssä/korjaamisessa.
En tiedä johtuuko se teidän "luistamis" ongelma plokeista vai skuuteista. Jos on plokit vanhat niin on nuo skuutitkin aivan liian tukevaa tavaraa ja siten painavaa. Saattaisi olla syytä panna molemmat vaihtoon, jos kukkaro kestää.
Joo, plokit ja skuutit menee vaihtoon.

Posted: Fri Jun 10, 2011 11:55 am
by Arttu
Petri wrote: Mutta siis sitten esim. se Melkille kryssi meni imo ihan normisti, ette tekään saaneet kaulaa juuri yhtään vaikka olisi kyllä pitänyt :)
Joo, annettiin vähän tasoitusta vendoissa kun joka toisen vendan jälkeen oli skuutti engelsmannilla. :) Ja Melkin kärjessä päästettiin ohikin kun yritettiin saada se tellari irti hekistä. Mutta totta, oli kyllä vauhtikin hukassa. Käärmesaarten jälkeen tuntui että kolmonen on liian vähän ja olisi mennyt ihan hyvin ykköselläkin. No, ei se ole ainut syy...

Selittelynä toki voi vauhtiongelmaan voi olla Emäsalon kivlleajo. Kölissä lienee melkoinen lommo. Siitä johtuvat pyörteet varmaankin aihetti hassunhauskoja peräsimen sakkaamisia menomatkalla vihreeltä vihreelle. Outo tunne kun yht'äkkiä peräsin nytkäyttää vähän tyhjää ja sitten saa taas pidon. Ihan uusi juttu mulle.