Ison fallin pyplyrä vaikuttais olevan halkaisijaltaan 57mm ja leveydeltään 13mm. Mutta onko tietoa onko reikä 8, 10 tai 12 mm? En ehtinyt purkamaan maston päätä tähän hätään.
Ei mikään paniikki vaihtaa, mutta hieman on vaijeri kaivanut itselleen uraa.
Vaijerin tilalle dyneema
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Haulla "pylpyrä*" löytyy kaikenlaista. Mm tuo;
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 4%2A#21956
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 4%2A#21956
FE-Sillanpää wrote:Toppiin ison fallin kehrä, Alumiiniharald wrote:Millaisia kehriä tarkalleen, ja mihin käyttöön?
Halkaisija: 45 mm ulkomitta, 40 mm uran pohjalta mitattuna
Paksuus: 10-12 mm
Akseli: 8mm
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuolla "pylpyrä" hakusanalla etsiskelinkin, mutta ei osunut silmään. Tänään sitten ruuvasin topin mastosta irti ja ison pylpyrä oli mallia Seldén 504-009 (meidän toppi on näköjään mallia 501-039 /16). Kun yritin mitata pylpyrän tappia irroittamatta sitä, niin lähinnä se vaikutti olevan 9mm, johon pylpyrän mallinumerokin vähän viittaisi.
Varmaan huomenna yhteys Seldéniin selventämään asiaa.
Varmaan huomenna yhteys Seldéniin selventämään asiaa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Harvinainen nostin-ongelma
Kävi tuossa Pers Openista kotiutuessa harmittava tapaus. Isopurjeen nostin jumiutui, eikä purjetta saatukaan alas, kun piti rantautua . Aluksi ei ongelmaa pystynyt paikallistamaan, mutta siinä tovin repiessä purjetta ylös-alas sen metrin verran, jonka se liikkui, paljastui, että dyneeman nylonkuori oli rispaantunut niin pahoin, että kuori oli katkennut ja ja jumittui maston alaplokille! kuori oli myös irti usean metrin matkalta, mutta tietysti tiukasti kiinni alkupäästään, joka ei ole koskaan joutunut mihinkään rasitukseen. Ainoa nopea ratkaisu oli katkaista alkupäästä pari metriä pois ja sitten "lypsää" se irtonainen nylonkuori pois, jotta nostin juoksisi alaplokin läpi. Onneksi jäljellä oleva pituus riitti, että vanhan nostimen avulla pystyy pujottamaan uuden sisälle mastoon.
Nostin on noin 8 vuotta vanha. Maston plokit ovat hyvässä kunnossa. Nostin hankittu SVB:tä, merkkiä en muista.
Nyt on edessä uuden asennus. Ehdotuksia materiaalista, rakenteesta ja tuotemerkistä?
mode edit(hh): otsikkoa kuvaavammaksi
Nostin on noin 8 vuotta vanha. Maston plokit ovat hyvässä kunnossa. Nostin hankittu SVB:tä, merkkiä en muista.
Nyt on edessä uuden asennus. Ehdotuksia materiaalista, rakenteesta ja tuotemerkistä?
mode edit(hh): otsikkoa kuvaavammaksi
terv. Artsi/DANIELA
Meillä on muistaakseni jotain Admiral Dyneemaa, noin kymmenen vuotta takana. Alkaa varmaan olla jo ehtoopuolella, mutta tässä vähän auttaa, jos muistaa joka vuosi pätkäistä palan, jotta plokit ja lukot eivät hierrä aina samaa kohtaa. Tietysti peli on jo menetetty jos kuori on ehtinyt rispata.
Saiskohan noista vanhoista falleista kierrätettyä ohennettuja spinnun tai jennin skuutteja? Jos kuori on jo valmiiksi poikki, niin sen voisi ehkä poistaa toisesta päästä kokonaan, ja pleissata katkaisukohdasta ytimen sekaan?
Saiskohan noista vanhoista falleista kierrätettyä ohennettuja spinnun tai jennin skuutteja? Jos kuori on jo valmiiksi poikki, niin sen voisi ehkä poistaa toisesta päästä kokonaan, ja pleissata katkaisukohdasta ytimen sekaan?
Olli Niemi
Hätäisellä etsinnällä lähitienoilta löytyy Bauhausista dyneemaa, joka on kierretty nylonin kanssa yhteen, eli erillistä kuorta ei ole. Idea ai ainakaan minulle ole selvinnyt . Ehkä siitä saa hieman paremmen otteen, kuin pelkästä dyneemasta, joka liukuu käsissä helposti. Meillä sitä on käytössä hekin taljassa. Liikkeessä köyteen tutustuessa vaikutti ainakin siltä, että alkuvenymää on paljon riippuen juuri "löysästä" rakenteesta. Lisäksi vetolujuus on vajaa puolet vastaavasta 10mm:n dyneemasta, mutta riittänee kyllä nostimessa. Hintaa on euron verran vähemmän/metri, kuin kuorellisessa dyneemassa, eli kokonaissäästö vain muutaman kympin luokkaa. Täyden kireyden jälkeen venymä on todennäköisesti olematon, mutta onko hyöty suurempi, kuin esivenytetyllä nailonköydellä, joka on puolet halvempaa? . Kas siinäpä pulma...
Fokan nostimessa venymää ei tietenkää saa olla, mutta miten lie tuon ison laita. Cunninghamillakin saisi löysät tarvittaessa pois
Fokan nostimessa venymää ei tietenkää saa olla, mutta miten lie tuon ison laita. Cunninghamillakin saisi löysät tarvittaessa pois
terv. Artsi/DANIELA
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos haluaa käyttää lukkoja, suosittelen Admiral's Racing Dyneema 8 mm paksuna. Tässä on polyesteri-välisukka, joka on ihan hötöä. Välisukka lisää kuitenkin kitkaa, joka vähentää ytimen liikkumista kuorman alla. Tämän joutuu kiristämään ainakin kerran noin puolen tunnin purjehduksen jälkeen kun ylimääräinen paksuus puristuu pituuteen, sen lösän välivaipan takia.
Jos haluaa enemmän vaijerimaisen fallin, niin sama Admiral's Racing Dyneema mutta 6 mm paksuisena. Tässä pitää tosin olla melkein ylimääräinen vinssi, ja rapulukko pelkästään fallia varten. Ainakin tuo meidän käyttämä spinlock syö kuoren poikki jos esim. ajaa aaltoon.
Tuo Admiral's Racing Dyneema ei muistaakseni ollut sieltä kalliimmasta päästä.
Muokkasin otsikkoa hiukan. Ja tästä on keskusleltu aiemmin;
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=dyneem*
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+fall%2A
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+fall%2A
Ja kannattaa ehdottomasti pätkäistä 30 cm sakkelipäästä joka kevät.
Jos haluaa enemmän vaijerimaisen fallin, niin sama Admiral's Racing Dyneema mutta 6 mm paksuisena. Tässä pitää tosin olla melkein ylimääräinen vinssi, ja rapulukko pelkästään fallia varten. Ainakin tuo meidän käyttämä spinlock syö kuoren poikki jos esim. ajaa aaltoon.
Tuo Admiral's Racing Dyneema ei muistaakseni ollut sieltä kalliimmasta päästä.
Muokkasin otsikkoa hiukan. Ja tästä on keskusleltu aiemmin;
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=dyneem*
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+fall%2A
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... 2A+fall%2A
Ja kannattaa ehdottomasti pätkäistä 30 cm sakkelipäästä joka kevät.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tuli sitten ostettua uusi ison nostin Bauhausista vanhan kuoriutuneen tilalle. Punottua dyneema-nylon seosta hintaan 4.50ekeä/metri. ÄLKÄÄ OSTAKO TÄTÄ KÖYTTÄ! Ainakin tämä 8mm:n venyy aivan älyttömästi. Aluksi tuntuu, että kyseessä on kumiköysi! Toki sitten vinssillä moneen kertaan kiristettynä pitää mittansa, mutta kyllä millä tahansa kuorellisella dyneemalla pääsee paljon helpommalla samaan hintaan!
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... usi_nostin
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... usi_nostin
terv. Artsi/DANIELA