Viikonlopun kisa oli nopein kokemani Emäsalon lenkki. Tuulta riitti koko yöksi eikä perinteikästä pläkää tullutkaan!
Päivä aloitettiin kisapaikalle siirtymisellä Marjaniemestä, jossa olin edellisenä yönä ollut väijyssä. Ajatuksena oli edellisenä iltana ollut, että pääsisin kokeilemaan purjeet ja mastotrimmin samalla kun ajelen Pyysaareen mutta aikaa ei ollut riittävästi.
Kippari kokouksen jälkeen miehistö alkoi valua paikalle ja varusteiden paikalleen laiton jälkeen starttasimme koneen, ajatuksen olla ajoissa lähtöalueella Siten ehtisimme kokeilla miten fene kulkisi 7-9m/s tuulessa G3:lla ja pystyisimmekö sen sijaan lähteä ykkösellä. Laiturista irrottuamme, kenties kisajännityksestä johtuen, onnistuimme ajamaan peräköyden potkuriin. Tätä seurasi koneen sammuminen ja paluu takaisin laituriin ihmettelemään seuraavaa operaatiota. Yritimme saada liinan irti pyörittämällä konetta edestakaisin toiveena pelastua uinti reissulta. Lopulta totesimme, että köysi ei lähde irti ja reipas köyden pudottaja hyppäsi 10 asteiseen veteen ja kävi hakemassa köyden pois.
Startti sujui varsin mallikkaasti Nereidan vanavedessä styyralla ajellen. Pystyimme nostamaan Nereidan yläpuolelle ennen vastarantaa ja he joutuivat väistämään perän takaa paarahalssille lahdettäessä. Myös Bajan väisti meitä rannan tuntumassa ja saimme hyvät asemat alkukryssille ollen ylimpänä veneenä kruunuvuoren selälle tultaessa.
Nereidaa vartioidessa jäi Bajan pienemmälle huomiolle ja kun lähdimme ajamaan kohti Vasikkasaarta, oli Bajan vain aavistuksen meidän perässä ja näytti siltä, että se saavutti kokoajan. Saimme kuitenkin puristettua itsemme Vasikkasaaren ohi yhtä halssi ajaen ja siten myös Bajan pysyi takana. Trimmit olivat kaiketi talven jälkeen vielä hakusessa ja kryssi tuntui tukkoiselta.
Haminansalmen läpi ajo oli tällä tuulensuunnalla erinomainen vaihtoehto. Mielenkiintoista olisi ollut nähdä tilanne jossa olisimme joutuneet kryssimään siitä läpi eli kisajärjestäjien täytyy todella miettiä miten tulevina vuosina asia järjestetään.
Salmesta päästyämme nostimme spinnun ja lähdimme laskettelemaan kohti Sipoon selkää. Nereida, Bajan ja yksi h-veneistä seurasi tiukasti perässä välillä saavuttaen, välillä jääden. Olin aivan varma ettemme saisi eroa aikaiseksi lenssillä, joten näytti todennäköiseltä, että Emäsalon pohjoiskärjessä otettaisiin uusinta startti ja paikat jaettaisiin uudelleen. Yllättäen vene kulki hyvin ja Sipoon selän ylityksen jälkeen olimme saaneet revittyä lisää eroa takana olevaan kolmikkoon, allekirjoittaneen toimiessa keulagastin roolissa. Edessä alkoi näkyä luokkamme pienimmät veneet ja laskeskelimme, että meidän vauhti olisi kohdillaan jos pääsisimme niistä ohi ennen Emäsalon pohjoiskärjen kääntömerkkiä. Luotin tosin siihen, että saisimme Folkkareihin ja Scanperiin (Camilla) enemmän eroa kryssillä kuin lenssillä. Kääntömerkille saapuessamme oli yksi folkkari ja Scanper meidän edellä, muut oli ohitettu ennen merkkiä. Ajoimme sivutuulessa helposti viimeisen folkkarin ohi mutta Camilla piti hyvää vauhtia yllä ja sen ohi pääsimme vasta kun kurssi nousi hieman enemmän tuuleen ja purjeet alkoivat olla kryssitrimmissä.
Emäsalon eteläkäjessä alkoi sitten kryssi kohti Helsinkiä. Tuuli oli keventynyt 3-4m/s emmekä saaneet venettä kulkemaan ja scanper roikkui tikasti kyydissä jääden mielestämme liian hitaasti.
Isot veneet alkoivat jyrätä takaa ohi jo ennen Onasta ja yritimme ajaan mahdollisimman ylhäällä, jotta kaikki veneet eivät ajaisi meidän yläpuolelta ohi. Ajoimme aivan väylän reunaa pitkin siten ohittaville veneille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ajaa väylän ulkopuolella tai alapuolelta. Osoitus siitä, että halu ohittaa yläpuolelta on niin suuri että ajetaan riskillä myös paikoissa jossa on matalaa. Veneseuramme saaren kohdalla yksi isoista veneistä yritti päästä ylimmäksi veneeksi ja lähti oikomaan kohdassa jossa on vettä ~1m. Kartassa tätä ei näy vaan se pitää tietää...
Loppumatka sujui ilman sen suurempia ongelmia ja tuuli kääntyi yön aikana sen verran, että vendojen määrä jäi vähäiseksi. Maaliin tultiin spinnulla lähes varmana siitä, että Camilla voittaisi kisan. Sen verran vakuuttavasti vene kulki viimeisen kerran nähdessämme sen Emäsalon eteläkärjessä.
Rankan kisan jälkeen lopputulos oli hyvä ja antoi hyvän alun kaudelle.