Vettä!!!
Posted: Sun Apr 18, 2004 23:44 pm
Tervehdys
Kun aikanaan vaihdoimme vanhan H-veneen Fe83:seen aiheutti ensimmäisenä kesänä ihmetystä, että pilssissä oli aina vettä (H-veneen pilssi oli pölykuiva). Likaistakin se vesi oli, niin ettei tehnyt mieli maistaa onko se makeaa vai suolaista.
Ajattelin, että kyllähän pilssissä kaiketi vettä aina voi olla...
No asia unohtui, kunnes huomasimme, että pistopunkan patja oli jalkopäästään märkä. Eli jostain vuotaa. Epäilin vuotoa hanskalokerosta. Erilaiset kastelut yms konstit eivät paljastaneet vuotokohtaa.
No kerran poijussa ollessa huoltelin konetta ja minulta tippui työkalu moottrin alle ja enkä ylettynyt siihen käsin. Päätin avata ulkosäilytystilan tarkistusluukun jos sitä kautta ylettyisin. Jätin koneen pikkukierroksilla lataamaan akkua ja avasin luukun. Etsiessäni työkalua samalla tutkittuani konetilaa silmin havaitsin jotain erittäin ihmeellistä. Koneen täristäessä vannasputken ja laminaatin välistä tihkuin vettä. Ahaa täältä se vesi tulee pilssiin, ainakin osaksi.
Aloitin pohdinnat korjaavista toimenpiteistä. Seuraavana keväänä ajoin porakoneella kovametalliviilaa käyttäen vannasputken ulkopään laminaatin auki. Pohjustin pinnat epoksilla (vesieriste), koska en usko pelkän primerin estävän riittävästi vettä tunkeutumasta laminaattiin. Tämän jälkeen tein mikropalloista ja epoksista pakkelin, jolla paikkasin poistetut osat. Primerit ja myrkyt pintaan ja vesille. Ja kas kummaa, vettä ei tullut enää samassa määrin pilssiin ja vesi oli vielä makeaa. Tarkistin vielä koneen käydessä ettei vannasputken ja laminaatin välistä enää tihkunut. Siis korjaus oli onnistunut
.
Toinen merkittävä vuodon kohde Fe83:ssä on keulaluukku
. Sen lasin ja pokan välissä oleva tiivistemassa on auringon paahde ja ajan patina kovettanut ja siksi halkeillut. Luukun päällä kun on suojana ne metallitangot on lasin uudelleen tiivistäminen varsin hankalaa, kunnes keksin tiivistää lasi sen alapuolelta siis sisältä. Väritöntä silikonia lasin ja pokan reunaan teipillä rajaten sain aikaan kohtalaisen siistin tiivistyksen. Ja mitä parasta se TOIMIIN. Keulaluukku on nyt Tiivis
.
Kun aikanaan vaihdoimme vanhan H-veneen Fe83:seen aiheutti ensimmäisenä kesänä ihmetystä, että pilssissä oli aina vettä (H-veneen pilssi oli pölykuiva). Likaistakin se vesi oli, niin ettei tehnyt mieli maistaa onko se makeaa vai suolaista.
Ajattelin, että kyllähän pilssissä kaiketi vettä aina voi olla...

No kerran poijussa ollessa huoltelin konetta ja minulta tippui työkalu moottrin alle ja enkä ylettynyt siihen käsin. Päätin avata ulkosäilytystilan tarkistusluukun jos sitä kautta ylettyisin. Jätin koneen pikkukierroksilla lataamaan akkua ja avasin luukun. Etsiessäni työkalua samalla tutkittuani konetilaa silmin havaitsin jotain erittäin ihmeellistä. Koneen täristäessä vannasputken ja laminaatin välistä tihkuin vettä. Ahaa täältä se vesi tulee pilssiin, ainakin osaksi.
Aloitin pohdinnat korjaavista toimenpiteistä. Seuraavana keväänä ajoin porakoneella kovametalliviilaa käyttäen vannasputken ulkopään laminaatin auki. Pohjustin pinnat epoksilla (vesieriste), koska en usko pelkän primerin estävän riittävästi vettä tunkeutumasta laminaattiin. Tämän jälkeen tein mikropalloista ja epoksista pakkelin, jolla paikkasin poistetut osat. Primerit ja myrkyt pintaan ja vesille. Ja kas kummaa, vettä ei tullut enää samassa määrin pilssiin ja vesi oli vielä makeaa. Tarkistin vielä koneen käydessä ettei vannasputken ja laminaatin välistä enää tihkunut. Siis korjaus oli onnistunut

Toinen merkittävä vuodon kohde Fe83:ssä on keulaluukku

