Luukku

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Luukku

Post by elmo »

Gebo kansiluukku.Pysyykö luukku itsestään auki eri asennoissa vai täytyykö tukea? :shock:
S/Y Aurora
FIN 2775
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Luukku

Post by Panu »

elmo wrote:Gebo kansiluukku.Pysyykö luukku itsestään auki eri asennoissa vai täytyykö tukea? :shock:
Tervehdys

Kyllä pysyy, jos niin haluat. Saranan jäykkyys on kiintoavaimella säädettävissä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Toinen mikä tohon sopii on Lewmarin Low Profile kokoa 60. Tiedä sitten kumpi on parempi ja/tai halvempi. Ainakin tuon Lewmarin kanssa tarvii olla juuri oikean mittaiset kiinnitysruuvit et sisäkehyksen saa siististi, ja tuota vielä vaikeuttaa se ettei kansilaminaatti ole keulaluukun alueella tasapaksua. Sopiva ruuvi olisi ollut ehkä M5x14, mutta 16 menee jos pystyy elämään sen kanssa ettei tuo ole ihan täydellinen.

Joka tapauksessa tarvii pistosahalla laajentaa reikää jotta sopii kohdalleen, tuossa on kätevä tehdä ensin kaavat jostain suht jäykästä aineesta kuten pahvista ni saa kerralla oikean kokoisen reiän oikeaan paikkaan. Paperikaavoilla hommasta ei tule yhtään mitään jos tuulee ;) Lasikuidun sahaamiseen näyttäisi hyvä terä olevan karkeampi metalliterä, kestää hampaat terässä koko matkan ja jälkikin on kohtuullinen, jotain puuteriä on menny aika nopeasti hampaattomiksi kuidulla.

Sinänsä kyllä luksusta vesitiivis vene. Jos joku haluaa vuotavan Houdinin vaikka seinäkoristeeksi niin Hoskilla olisi yksi ylimääräinen, matkaa roskiin kunhan kerkiää.
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Eiköhän näiden vesitippojen kanssa olla leikitty jo ihan tarpeeksi! Minulla kanssa iroittettu houdini varastossa ,lahjoitetan jos joku haluaa. :D
S/Y Aurora
FIN 2775
elmo
kokelas
Posts: 159
Joined: Thu Aug 12, 2004 13:05 pm
Location: Kaarina

Post by elmo »

Onko teillä laipaton vai laipallinen luukku?Tuossa Haraldin kuvassa näkyy
alhaaltapäin että on tuo lisävarusteena saatava kehikko .
S/Y Aurora
FIN 2775
Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

Post by Sasu »

Ainakin Lewmarin luukuissa sisäkehys kuuluu hintaan.
s/y Gaia
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

elmo wrote:Onko teillä laipaton vai laipallinen luukku?Tuossa Haraldin kuvassa näkyy
alhaaltapäin että on tuo lisävarusteena saatava kehikko .
Tervehdys

Kun itse olin Geboa hankkimassa, niin Olli sanoi minulle, ettei tuota kehikkoa tarvita. No kun noin suoraan se sanottiin, niin uskoin sen kerralla. No oikeassa Olli oli. Kaksi kautta on Gebolla seilattu, enkä kehystä ole ymmärtänyt kaivata.
Ystävällisin veneily terveisin PR
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Riippuu tuon Lewmarin kanssa mistä ostaa, Hjertmansilla tuo sisäkehys oli erikseen. Itse luukut oli ainakin kuukausi sitten suht kivasti tarjouksessa ;) Pääasiallinen tarkoitushan tuolla sisäkehyksellä on pultinkantojen peittäminen, jos onnistuu hoitamaan kannat siististi piiloon / matalaksi ilman niin ei välttämätön. Vaan törröttämään niitä ei sovi jättää, siihen on potentiaalia tarttua ja repeytyä kaikella luukusta kulkevalla päänahasta purjesäkkeihin ja ah niin edullisiin sadeasuihin. Tuo mukana tuleva sisäkehykseen kiinnitettävä itikkaverkko on periaatteessa kiva mut käytännössä sen varastoiminen veneeseen vaikuttaa jäykän rakenteen ja koon takia etukäteen ajateltuna senverran hankalalta et mahtanee mennä rikki tai kulkeutua varastolle aika pian.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Panu wrote:Kun itse olin Geboa hankkimassa, niin Olli sanoi minulle, ettei tuota kehikkoa tarvita. No kun noin suoraan se sanottiin, niin uskoin sen kerralla. No oikeassa Olli oli. Kaksi kautta on Gebolla seilattu, enkä kehystä ole ymmärtänyt kaivata.
Lisätään tähän vielä sen verran, että esteettisistä syistä kehys olisi kiva, mutta Gebon kehys on huono ja kallis. Siksi en ole sitä kovin vuolaasti suositellut muille.

Jos katossa on sitä alkuperäistä melko ohutta kylpyhuonetapettia, niin kehyksen ulkoreunalle jää rako, koska kehys jää kanittamaan katosta pultintynkien miinus tapetin paksuuden verran. Raon joutuu sitten täyttämään esim. sikaflexillä, eikä kehys sen jälkeen ehkä ole enää kovin esteettinen. Mulla on katossa luukun kohdalla 6 mm solumuovia, ja sen päällä 3 mm paksua verhoilumateriaalia. Yhdessä nämä ovat jo melko lähellä pultintynkien korkeutta, joten rakoa ei pahasti jää. Siistein ratkaisu olisi kyllä, jos jaksaisi tehdä luukun ympärille puisen kehyksen...
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Houdinin puolesta

Post by FE-Sillanpää »

Meillä on nyt 27 v houdini, eikä siitä mitään tipu. Minusta varsin pitkä koeaika, eli ei se malli sinänsä voi huono olla. Ehkä kiltimmin kohdeltu kuin vuotavissa veneissä, tms.

Näytti olevan Houdineja Maritimissa edelleenkin myynnissä. Onkohan mitat samat kuin 80-luvulla? Kannattaako oikeasti mallia vaihtaa sitten jos ja kun lopulta vuoto alkaa?


Niin, mua voisi kiinnostaa vuotava Houdini. Päijännepaatissa (microclass) kun on niin kehno luukku, että ette uskokaan!
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Houdinin puolesta

Post by Panu »

FE-Sillanpää wrote:...ei se malli sinänsä voi huono olla. Ehkä kiltimmin kohdeltu kuin vuotavissa veneissä, tms.
...Kannattaako oikeasti mallia vaihtaa sitten jos ja kun lopulta vuoto alkaa?
Tervehdys

Kaksi kautta olen Geboillut ja ainoa asia, jota kadun on, että miksi odotin Houdinin vaihdon kanssa niin kauan.

Ei ole Houdinin vuotaminen kiltistä kohtelusta kiinni. Yksinkertaisesti se kitti, millä lasi on tiivistetty kehykseen ei kestä auringon paahdetta ja se halkeilee päästäen veden valumaan sisäpuolelle lasin ja kehyksen välistä. Vuoto vesi sitten turvottaa luukun kahvojen nailon puslat, joka aiheuttaa puslien noputunutta kulumista. Pian vesi löytää tiensä sisään kuluneen puslan ja kahvan akselin välistä.

Saa tuon Houdinin purettua ja korjattua, mutta miksi nähdä moinen vaiva, kun Gebo on käyttöominaisuuksiltaan niin paljon mukavampi.

On varmasti muitakin hyviä luukkuja, mutta hinta / laatu suhde on Gebossa kohdallaan, kunhan muistaa ostaa luukun ulkomailta. Kotimaan hinnoissa on hilloa ja läskiä leivottu mukaan enemmän, kuin terveys kestää ja lääkärit suosittelevat.

.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Houdinin puolesta

Post by asalovuo »

Panu wrote:Saa tuon Houdinin purettua ja korjattua, mutta miksi nähdä moinen vaiva, kun Gebo on käyttöominaisuuksiltaan niin paljon mukavampi.
...vastaus kysymykseen:
300-500 eur :wink:

No, kerran luukun purkaneena vinkkinä voin kertoa, että lasikehyksen sauman saaminen tiiviiksi on ehkä se haastavin osuus luukun kasaamisessa eli siis se missä kehyksen päät yhtyvät toisiinsa...

Olen katsellut eri vaihtoehtoja houdinin korvaajaksi ja miettinyt pitääkö luukussa välttämättä olla laipallinen kehys?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä tarkoitat laipallisella? Sitä muovista peitelaippaa vai jotain muuta?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tarkoitan tuota luukun "alempaa kehystä" joka pultataan kanteen.
Malleja näyttäisi olevan kaksi:
http://www.svb24.com/index.php?sid=8c0a ... ttype=list
tai
http://www.svb24.com/index.php?sid=8c0a ... 6&anid=346
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuollaisen löysin meidän kirjanpidosta;

Code: Select all

1    GEBO-Flushlineluke 560x560/510x510mm                   41273       1
259,90
Se on varmaan sopiva.

Tuossa Flushline-mallissahan laippa jatkuu suoraan alaspäin, ja peittää näin lasikuidun leikkauksen. Toki sen lasikuidun voisi piilottaa jonkun PVC-muovisen U-listan alle mutta uskon että tuo ylimääräinen laippa flushline:ssa tekee siitä karmista tukevamman.

Toisaalta, se toinenhan on offshore-malli joten uskoisi että se olisi riittävän tukeva. Offshore näyttää olevan tarjouksessakin.

Kokeilemallahan se selviää :)

Tervetuloa katsastamaan meidän luukkua.

edit: nurkkien pyöristyksessä on jotain pientä eroa 42 mm flushline ja 30 mm offshoressa. Onko sillä sitten mitään merkitystä, en tiedä. Ainakin tuo 42 mm näyttää siltä kuin vene olisi rakennettu luukun ympärille.

Image Image Image Image Image
Harmi ettei ole kuvia sisältäpäin jossa on se muovinen peitelista. Koitan muistaa ottaa sellaisia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply