Tähän vielä sellainen huomio, että merikartat saa näkyviin paikkatietoikkunassa, kun valitsee liikenneverkkojen alta karttatasoksi elektroniset merikartat, ja tyyliksi full:
Tämähän nyt ei tietenkään riitä, vaan kartta-aineisto pitäisi saada ladattua omalle koneelle.
Käsittämätön on myös tämä hanke:
Maastotietotuotteista poistuvat syvyys- ja merimerkkitiedot saa jatkossa Liikennevirastosta. Liikennevirasto on toteuttamassa tämän vuoden aikana rajapintapalvelua, josta tiedot saa veloituksetta muun muassa viranomais-, tutkimus-, koulutus-, suunnittelu-, rakentamis- yms. yhteiskunnan yleisiin tarkoituksiin.
Miksi törsätään fyrkaa tällaiseen rajapintapalveluun, kun pitäisi julkistaa data kaikille?
Mistä se tyyli säädetään? Never mind, piti saada vain merikartta valitut karttatasot-ikkunaan.
Olen samaa mieltä tuosta rajapinnasta. Kaikille avoin rajapinta niin jäisi ylimääräinen säätäminenkin pois. Jos pelkää seuraamiksia niin sellainen lisenssi että aineistoa ei saa käyttää merenkulkuun, onko kukaan nähnyt tällaista ennen?
Ehdottaisin tämän karttavehkeilyn johdosta, että lahjoitetaan liikenneviraston johtajalle vuoden asiakaspalvelijan palkintona FE83.org kaiverruksella varustettu rautakanki.
harald wrote:Tuossa Ollin mainitsemassa paikkatietoikkunassa on muuten aika kattavasti syvyysmittauksia:)
Hieno kartasto. Mutta kun siirtyy viranomaisten kotivesiltä hiukan sivuun, niin eipä ole enää lisäinformaatiota verrattuna paperikarttoihin. Kts. esim. Sipoonselän itä-koillisosa ja Simsalönselkä. Sipoonrannan edustalla koko Bölsfjärdenillä ei ole merkinnän merkintää, vaikka se on sentään ollut kunnan virallisena (kala)satamana jo vuosikymmenet. Mitäpä sitä mittailemaan tai julkaisemaan, toisaalta. Kaikkihan sen tietää perimätietona mistä voi mennä, ei siihen ole ennenkään karttoja tarvittu, eikö niin?
FE-Sillanpää wrote:Hieno kartasto. Mutta kun siirtyy viranomaisten kotivesiltä hiukan sivuun, niin eipä ole enää lisäinformaatiota verrattuna paperikarttoihin. Kts. esim. Sipoonselän itä-koillisosa ja Simsalönselkä. Sipoonrannan edustalla koko Bölsfjärdenillä ei ole merkinnän merkintää, vaikka se on sentään ollut kunnan virallisena (kala)satamana jo vuosikymmenet. Mitäpä sitä mittailemaan tai julkaisemaan, toisaalta. Kaikkihan sen tietää perimätietona mistä voi mennä, ei siihen ole ennenkään karttoja tarvittu, eikö niin?
Mitähän tossa kattavuuskartassa tarkoittavat nuo eri värit?
Oranssimmat alueet ovat niitä, missä on enemmän aloittelevia veneilijöitä, jotka tarvitsevat syvyysmerkintöjä? Harmaammilla alueilla on sitten syntyperäisiä saaristolaisia, jotka saivat syvyyskäyrät äidinmaidossa?
Kysymysmerkkiä kun painaa, niin siellä sanotaan kuitenkin, että nämä elektroniset kartat kattavat sinisten merikorttien alueet.
Tästä asiasta voi avautua Liikennevirastolle heidän kyselyssään (yleisesti veneilyasioista, täyttämiseen menee ehkä 10-15 min riippuen miten paljon avautuu merikorttidatasta) http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/w ... tkimus2012
Kun tarpeeksi moni muistaa mainita asian niin ehkä jotain tapahtuu
Joakim wrote:Aika tarkkoja ilmakuvia tuolla. Niistä näkee jo onko vene kiinni poijussa yhdellä vai kahdella köydellä ja ainakin oma vene löytyy Espoon kuvista eli on 2011 päivitettyä materiaalia, mikä myös luku kuvan alareunassa, toisin kuin Helsingin kuvissa. Tosin päivämäärä on marraskuulta ja kuvassa satama täynnä, joten kuva on oikeasti joko touko-kesäkuusta tai elo-syyskusta.
Millä tekniikalla muuten valokuvat saa metrin tarkkuudella lentokoneesta kartan päälle? Lentokoneen paikan tietysti saa vaikka GPS:llä, mutta luulisi kameran suuntauksen ja linssivääristymien jo vaikeuttavan hommaa. Onko tuo täysin automaattista vai vaatiiko edelleen käsityötä?
Tein noita työkseni 80-luvun alussa. Täysin käsityötä suurennuskoneen kanssa. Linssivääristymiä ei laadukkaissa kameroissa tuolloinkaan ollut, mutta kartat olivat "mitä sattui" (eli todella epätarkkoja!). Samaan ilmiöön törmää vieläkin, nyt maanrakennushommissa, kun vertaa maastokarttaa ja Google-Earth-kuvaa, varsinkin maaseudulla, jossa karttapohjat saattavat olla vanhoja ennen gps aikaa tehtyjä.
Tämän päivän metodeja en tunne. Todennäköisesti aiheet paikotetaan automaattisesti gps-koordinaateilla.
Kappas vain! Mulla on I-Padissä Navionicsin HD-eurooppa, ja on aivan täydelleen samaa aineistoa . "Onneksi" tuota ilmaisaineistoa ei voine mitenkään käyttää navigointiin. Muuten harmittaisi!