Page 1 of 1
Fallin kuoren uusinta
Posted: Fri Mar 04, 2011 11:00 am
by FE-Sillanpää
Haluaisin uusia kuoren ison nostimen köysiosaan. Netti on pullollaan suosituksia unohtaa vaijerit ja siirtyä dyneemafalliin, mutta alkuperäinen on aina alkuperäinen

Vaijerin paino on myös positiivinen asia silloin, kun nostinta siirretään dirkiksi. Lisäksi pleissin kohta _ei_ kulu rissassa tai väänny mutkille, koska takiloija on mitoittanut vaijeriosan niin ammattitaitoisesti, ettei se tule ikinä näkyviin maston huipusta eikä myöskään jalasta.
Ostin messuilta kuorta ja mietin onko tässä onnistumisen mahdollisuuksia. Ydin ja vaijeri on varmaankin pleissattu toisiinsa, samalla kuori on ohennettu ja kiinnitetty langalla, vai kuinka?
(Jos homma menee pieleen, voi aina luopua perinteiden vaalimisesta ja käydä dyneemakaupassa

)
Posted: Fri Mar 04, 2011 14:44 pm
by PasiS
Minulla on keulan nostimessa samanlainen ratkaisu, jonka uusiminen alkaisi olla ajankohtaista, ja olin juurikin miettimässä samaa asiaa. Onko hyviä syitä pysyä tuollaisessa vaijeriratkaisussa sen sijaan että vaihtaisi tilalle vain köyden?
Posted: Fri Mar 04, 2011 15:52 pm
by Olli
Tärkein syy pitäytyä vanhassa on varmaankin se n. 100 ¤ minkä yksi dyneemafalli kustantaa. Jos keulapurjeelle on tuplaploki falliboksissa, tulee vielä hankittavaksi leveämpi ploki siihen, jotta köysi mahtuu.
Itsellä ei ole kyllä tullut vaijerifalleja ikävä. Köysi on miellyttävä käsitellä, se on pehmeä, ei kolise jos osuu mastoon, ei rispaa niin että saa haavoja, eikä vaijeria paksumpana hyppää plokin väliin jumiin.
Melkoinen lypsäminen kyllä tuossa kuoressa, jotta saa vanhan köyden päälle. Pleissauspuikoista voi olla apua, multa liikenee hieman kärsinyt setti tarvittaessa lainaan, jos joku tuolle tielle lähtee.

Re: Fallin kuoren uusinta
Posted: Fri Mar 04, 2011 21:19 pm
by mihor
FE-Sillanpää wrote:Ydin ja vaijeri on varmaankin pleissattu toisiinsa, samalla kuori on ohennettu ja kiinnitetty langalla, vai kuinka?
Eipä ole tullut tehtyä vaijeri -köysi liitoksia, mutta ymmärtääkseni liitoksissa aina sekä ydin että kuori pleissataan vaijerin säienippujen sekaan. Omasta vanhasta vaijeristani aikoinaan hävisi tuo narupunos ja kuori pysyi hyvin paikoillaan ilman punostakin. Tuo selviää viimeistään kun poistat vanhan kuoren.
Uuden kuoren pujottaminen vanhan ytimen päälle ei varmaan ole kovin vaikeaa. Itse lähtisin tekemään tuota teippaamalla ydin kiinni reilun puolen metrin mittaiseen sileäpintaiseen tankoon. Tangon ujuttaminen uuden kuoren sisällä (ja ytimen paikoilleen lypsäminen) luulisi olevan kohtalaisen helppoa. Toinen tapa voisi olla, vetää ensin kuoren sisään muutaman millimetrin paksuinen pilottilanka ja sitten vasta lypsää varsinainen ydin uuden kuoren sisään pilottinarun avulla. Lopuksi pleissataan päästään harvennettu kuori vaijerin sisään (tämä lienee operaation vaikein vaihe) ja sitten vielä uusi narupunos liitoksen päälle.
Käytettävyydestä en tiedä, mutta ulkonäkö varmasti paranee tällä operaatiolla. Ja onhan se aina hienoa, jos vanhoja varusteita pidetään huoltamalla hengissä -- vaikka itse kuitenkin heittäisin vaijerin menemään ja laittaisin tilalle köyden.
-mikko
Re: Fallin kuoren uusinta
Posted: Fri Mar 04, 2011 21:29 pm
by asalovuo
FE-Sillanpää wrote:
(Jos homma menee pieleen, voi aina luopua perinteiden vaalimisesta ja käydä dyneemakaupassa

)
...muista että falliboksi muutos on syytä tehdä jos joudut vaihtamaan dynemaan. Boksin muutos maksaa vaivaiset 5 euroa ja se on erittäin helppo tehdä ennen kauden alkua eli sen takia ei kannata pilata kallista köyttä liian ahtaassa mastohelassa.