Page 1 of 1

Ylisuuri spinnu ja kilpailu?

Posted: Sat Feb 05, 2011 22:10 pm
by max
Mittailin veneeni spinnun kokoa ja totesin, että se on isompi mitä luokkasäännöt sallivat. Sivuliikin pituus oli 8,3m ja skuuttikulmien välinen etäisyys 5,5m. Muita mittoja en mitannu, mutta spinnu vaikuttaisi muuten olevan vastaava mitä Harald myi jokin aika sitten:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1767

Mitäs tälläinen yli-iso spinnu käytännössä tarkoittaa kilpailumielessä? Minulla oli ajatus, että ensikesänä kokeilisin osallistua johonkin kilpailuun veneellä. Onnistuuko se yli-isolla spinnulla?

..max

Posted: Sun Feb 06, 2011 00:29 am
by Petri
Tuohan on siis kai Scandi-Cup-spinnu l. n. 10 neliötä LYS-spinnua isompi.

Sinänsähän mikäänhän ei estä ko. spinnulla kisaan lähtöä mutta muutama mutta siinä on noin tulosmielessä.

Feneen LYS-luku on juurikin LYS-kokoiselle spinnulle, eli yli-iso spinnu ei täytä LYS-luvun ehtoja ja sikäli siis tällöin ei virallisesti voi kilpailla Feneen luokka-LYS-luvulla vaan sinun pitäisi hakea LYS-todistus veneellesi, mutuna heittäisin että todnäk antaisivat LYS-luvuksi 1,08, ei niin että isompi vanha kulahtanut spinnu välttämättä edes antaisi tuollaista (sadasosan) etua.

Mutta jos nyt tahdot kokeilla kilpailua satunnaisessa iltakilpailussa, niin älä missään nimessä lue edellistä tekstiä, ilmoittaudu kisaan Feneen normi-LYS:llä, nauti kesästä ja jos kisaaminen alkaa vakavammin kiinnostaa:
a) Hanki LYS-todistus veneellesi
b) Hanki luokkasääntöjen kokoinen spinnu

Posted: Sun Feb 06, 2011 09:08 am
by max
Petri wrote:Tuohan on siis kai Scandi-Cup-spinnu l. n. 10 neliötä LYS-spinnua isompi.

Sinänsähän mikäänhän ei estä ko. spinnulla kisaan lähtöä mutta muutama mutta siinä on noin tulosmielessä.

Feneen LYS-luku on juurikin LYS-kokoiselle spinnulle, eli yli-iso spinnu ei täytä LYS-luvun ehtoja ja sikäli siis tällöin ei virallisesti voi kilpailla Feneen luokka-LYS-luvulla vaan sinun pitäisi hakea LYS-todistus veneellesi, mutuna heittäisin että todnäk antaisivat LYS-luvuksi 1,08, ei niin että isompi vanha kulahtanut spinnu välttämättä edes antaisi tuollaista (sadasosan) etua.

Mutta jos nyt tahdot kokeilla kilpailua satunnaisessa iltakilpailussa, niin älä missään nimessä lue edellistä tekstiä, ilmoittaudu kisaan Feneen normi-LYS:llä, nauti kesästä ja jos kisaaminen alkaa vakavammin kiinnostaa:
a) Hanki LYS-todistus veneellesi
b) Hanki luokkasääntöjen kokoinen spinnu
Hyvä tietää, että uutta spinnua ei tarvi heti ostaa. Tarkoitus oli toisaan kokeilla kilpailemista ja siihen tuo nykyinen spinnu saa riittää. Jos kilpailu viehättää enemmän niin uusi spinnu laitetaan ostoon.

Nykyisen spinnun kunto on tosiaan aika huono. Sen voi joutua uusimaan hyvinkin nopeasti.

..max

Posted: Mon Feb 07, 2011 10:37 am
by KaleviHarkonen
Petri wrote:a) Hanki LYS-todistus veneellesi
b) Hanki luokkasääntöjen kokoinen spinnu
Petrin listaa voisi jatkaa:

c) Kysy etukäteen kisan järjestäjiltä lupaa tulla lähtöön poikkeavalla spinnulla. Uskoisin että ainakin kroonista osallistujapulaa kärsivissä kerhosarjoissa lupa tulee.
d) Jos kisailua haluaa kokeilla, siitä vaan mukaan. Jos sijoitus on häntäpäässä, ei kukaan kiinnitä huomiota väärään spinnuusi. Jos niin iloisesti sattuu käymään että löytää itsensä tuloslistan kärkipäästä, ainoa vahinko on että joku kanssakilpailija saattaa protestoida.

Posted: Mon Feb 07, 2011 11:32 am
by harald
Kyllä minä olen Petrin linjalla. Oikeita vaihtoehtoja ei ole kuin se että joka hankkii sen mittakirjan tai sitten hankkii oikeanmittaisen purjeen. Kaikki muu on sääntöjen vastaista ja epäreilua sekä lajia että kanssakilpailijoita kohtaan.

Kun kerran spinnu on jo mitattu mittakirjahan ei vaadi kuin pari sähköpostia ja pari kymppiä muistaakseni, eli siitä se ei saa olla kiinni.

Jos on tarkoitus osallistua meidän OD-kilpailuihin on mahdollista hakea erillisvapautta sääntötoimikunnalta.

Posted: Mon Feb 07, 2011 11:53 am
by KaleviHarkonen
Tottakai sääntöjen tahallinen rikkominen on sellaista, minkä suositteleminen on vähän kyseenalaista.

Mutta mielestäni puhuttiin, että onko väärä spinnu kynnyskysymys kilpailun kokeilemiselle. Ja mielestäni ei saisi olla, sikäli kun kokeilemisella ei tarkoiteta mitään luokkamestaruuskisoja tms. tiukempia karkelointa. Koko kauden rankingeissa ei pari häntäpään tulosta sotke mitään.

Sanoisin että jos vaikka KLV:ssä haluaa kokeilla lähdön pari niin siitä vaan. Sitten jos kärpänen puree, hankkii seuraavaksi kaudeksi sen virallisen spinnun.

EDIT: Jahas, olinkin lukenut Petrin viestin huonosti, siinähän jo sanottiin satunnaisesta iltakilpalusta se sama asia mitä minäkin yritin.

Posted: Mon Feb 07, 2011 15:33 pm
by Petri
Jep, eli en minä esim. WHC-järjestäjänä nyt ala kieltämään osanottoa tuollaisen asian takia ja oikeasti pienimmällä vaivalla pääsee (kaikkien kannalta) kun on vain hiljaa asiasta, kisaa kisan ja mikäli nyt sattuu pärjäämään erityisen hyvin niin sitten voi seuraavaan kisaan mennessä tehdä asialle jotain (LYS-todistuksen kyllä saa päivässä-parissa kun kyse on pienestä erosta vakioveneeseen) tai jopa todella suoraselkäisenä ratkaisuna pyytää RAF:ia itselleen edellisestä kisasta, koska tuollaisellakin asialla voi periaatteessa olla vaikutusta vaikkapa ranking-sarjan lopputuloksiin muitten veneitten osalta.

LYS-todistustenkin kohdalla joustoa on hyvinkin paljon, jos veneeseen ei tule mitään muutoksia niin on vanhentuneita LYS-todistuksia katsottu läpi sormien häntäpään veneiltä kunhan nyt parin vuoden välein todistukset uusitaan, jokavuotinen todistuksen uusiminen veneeltä joka kisaa muutaman iltakisan keskinkertaisella menestyksellä ei ole mikään erityisen hyvä markkinointitapa millä houkutellaan kisaajia kilpailuihin.

Jos taas systemaattisesti kisaa enemmänkin kisoja väärällä mittaluvulla pärjäten hyvin, niin se on taas sitten jo enemmän huijaamista mutta itseään siinä ehkä eniten pettää. Ja toisaalta kärkiveneet kyllä osaavat pitää huolen siitä, ettei ihan vilunkikonsteilla kärkeen ole asiaa.

Posted: Fri May 13, 2011 14:10 pm
by max
Homma on nyt saatu ratkaistua siten, että sain lainaan luokkasääntöjen mukaisen spinnun. Ei tarvitse ihmetellä LYS todistuksen kanssa.