Page 1 of 1

Talvidieseliä tankkiin vai ei

Posted: Thu Jan 20, 2011 22:42 pm
by FE-Sillanpää
Tähän aikaan vuodesta kaikkialta löytää talvilaatuista dieseliä. Mutta syksyllä, kun fenettä nostetaan, sitä ei saa mistään. Saati sitten, että voisi tankata jo pitkin loppukesää/syksyä talvilaatua.

Yleensä olen siksi säilytellyt tankissa kesälaatua talven yli ja ongelmia ei ole ollut (rosteritankki sitloodan laatikossa, isohko vedenerotin matkalla 1GM10:lle). Tänä vuonna pakkasta riittää. Kävin viemässä kannullisen talvilaatua tankkiin.

Onko sen talvilaadun kanssa oikeasti pelattava? Ja jos on, jääkö mahdollisuuksiksi
a) ostaa yksi extrajerrykannu, täyttää se aina edellistalvena ja tyhjentää se feneen tankkiin syksyn viimeiseksi tankkaukseksi?
b) nostaa tyhjällä tankilla, kytätä koska talvilaatua on saatavilla ja sitten kuskata jerrykannulla se veneelle.[/list]

Posted: Thu Jan 20, 2011 22:58 pm
by Olli
Eipä ole tähän mennessä ollut ongelmia keväällä, vaikka vene on yleensä seissyt kesälaatua tankissa.

Sen kuitenkin opin kerrasta, että jos talvella aikoo tehdä hommia veneessä, ja haluaa lämmittää veneen työskentelylämpötilaan, niin Webasto ei syty pakkasella kesälaadulla. Pelkkä talvilaadun tankkaaminen ei siinä yhteydessä riitä, vaan Webaston röörit on saatava tyhjäksi kesälaadusta, joka on hyytelöä pakkasella. Toisaalta, jos Webastoa ei tarvitse talvella, se kyllä lähtee sillä talven seisseellä kesälaadulla sitten taas keväällä laakista käyntiin.

Posted: Thu Jan 27, 2011 10:21 am
by harald
Kesälaatuinenkin dieseli juoksee kyllä putkissa pakkasella, mutta suodin tukkeutuu. Parafiini eroittuu muusta nesteestä. Ja jos pakkasta ei kovin paljon ole lämmitin käynnistyy kyllä. Suodattimeen jäänyt parafiini liukenee kyllä takaisin öljyyn kun lämpötila taas nousee.

Neste.fi mukaan kesälaatuinen dieselin suodatettavuus on -5/-15°C, joten pikkupakkasillakin pitäisi kyllä lämppärin lähteä käyntiin jos vain polttoaine on sen verran lämmin. Joskus kesällä voi tosin saada tankkiin myös -0/-10°C laatua, ja tämän kanssa voi kyllä olla tiukkaa.

Sanoisin että syksyllä kannattaa tankata tankki täyteen sitä mitä asemilla on, aika hyvin tuo suodatettavuus on yleensä merkitty ainakin talvilaaduilla.

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... loljyt.htm

Sinänsä hauskaa näitten tupaöljyjen kanssa että parafiini on se joka nostaa tehoa, ja talvella se vuorostaan tukkii suodattimen. Tämän huomaisi mahdollisesti auton keskikulutuksesta mikäli saisi poistettua ekvaatiosta kylmän muut vaikutteet.

Minä tankkaan syksyisin tankin täyteen sitä mitä asemalta saa. Ei ole ollut ongelmaa ja lämppäri on kyllä niinä päivinä lähtenyt käyntiin kun olen kokeillut. Aivan paukkupakkasissa en ole kokeillut.

Webastoon saa sitten muuten pa-letkua kahdella eri paksuudella, voi olla että Lisbethissä on sitä ohuempaa laatua jolloin ongelmaa voi tulla ihan siitä.

Posted: Thu Jan 27, 2011 13:12 pm
by Sasu
Itse olen lisännyt Diesel 100:sta täyteen tankkiin talvisäilytyshuollossa estämään kosteutta ja parafinoitumista.
En kyllä tiedä onko siitä mitään hyötyä, kun tuolla parafinoitumisella ei ole kuitenkaan väliä.

Posted: Fri Jan 28, 2011 20:01 pm
by Artsi
Kävin veneellä pari viikkoa sitten, kun pakkasta oli yli 10 astetta. En yrittänyt käynnistää Webastoa, koska akut ovat kotona, mutta sitloorassa olleessa löpökanisterissa oli muutama litra ainetta, eikä se ainakaan ollut hyytynyt lainkaan. Eri juttu tietysti on tuo parafinoituminen pienissä putkissa ja suodattimien tiloissa. Täytyypä ensi kerralla ottaa akku mukaan ja kokeilla, miten weban käynnistys onnistuu. :mrgreen: