Page 1 of 1
Purjeen syöttöaukko
Posted: Wed Jan 12, 2011 11:34 am
by elmo
Miten on purjeen syöttöaukko mastossa kiinni? Mistä saa uuden.

Posted: Wed Jan 12, 2011 13:25 pm
by Olli
Muistaakseni se alkuperäisen helan runko on kiinni kahdella pop-niitillä. Se liikkuva haarukka irronnee ensin painamalla pohjaan ja ylöspäin kiskomalla. Siinä jousen virkaa toimittaa kuminpalanen. Mutta tämä osahan luultavasti on muutenkin lentänyt mereen, kun kerran vaihtoa mietit.
Mulla taitaa jossain vielä olla alkuperäinen hela, josta tosin se kuminpalanen on joko kulahtanut tai hukkunut. Myyn jos sellaisen haluat.
Kannattaa kuitenkin vaihtaa tilalle kiinteä hela, jota saa ainakin
Jotiko-marinesta
Muistaakseni joku oli Turun suunnalla hankkinut sellaisen Northilta.
Vanhassa helassahan ongelmana on, että esimerkiksi läpilatat painavat sen joustavan haarukan sisään, ja ratsastajat menevät helposti liian syvälle mastouraan. Purje ei välttämättä silloin nouse toppiin asti, ja pahimmillaan sen lasku ei onnistu ilman ylenmääräistä väkivaltaa.
Kiinteää helaa varten vedetään mastoon 2 kpl M5 kierteitä, ja hela asennetaan ruuveilla kun ratsastajat ovat urassa. Sen joutuu siis 2 kertaa vuodessa ruuvaamaan irti, mutta ei ole paha homma.
Tuolta löytyy täydellinen kuvasarja vaihdosta:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album383
Posted: Wed Jan 12, 2011 14:34 pm
by elmo
Kiitti neuvosta .

Re: Purjeen syöttöaukko
Posted: Wed Jan 12, 2011 15:09 pm
by asalovuo
elmo wrote:Miten on purjeen syöttöaukko mastossa kiinni? Mistä saa uuden.

Ruotsista saa kaiketi myös tilattua...
http://www.benns.se/mast--rigg/segelint ... 173-1.aspx
Posted: Thu Jan 13, 2011 02:08 am
by Panu
Olli wrote:Muistaakseni se alkuperäisen helan runko on kiinni kahdella pop-niitillä...
...Vanhassa helassahan ongelmana on, että esimerkiksi läpilatat painavat sen joustavan haarukan sisään, ja ratsastajat menevät helposti liian syvälle mastouraan. Purje ei välttämättä silloin nouse toppiin asti, ja pahimmillaan sen lasku ei onnistu ilman ylenmääräistä väkivaltaa...
Tervehdys
Joo kahdella popparilla tuo hela on kiinni maston liikkiuran pohjalla. Jos popparit ovat "kulahtaneet" ja hela alkanut heilua ja takerrella, niin tuo vaihto kiinteään helaan ei varmasti ole huono valinta. Kuitenkin tuostakin alkuperäisestä helasta saa ihan kelvollisesti toimivan, kun uusi nuo mainitut popparit ja sen kumijousen palasen.
Tuota poppariniittausta hieman haittaa, että niittipihtien kärki on yleensä liian iso mahtuakseen tuohon uraan. Itse ratkaisin sen hiomalla kärjen sopivaksi nauhasantaajalla. Porasin vanhat popparit irti ja niittasin uudet sekä vaihdoin sen kumipalasen vaahtokumista tehtyyn palaseen. Löysin tuon kumin askartelutarvikkeista , josta leikkaamalla ja liimaamalla sain sopivan ja ehdottomasti toimivan härpäkkeen aikaan.
Nyt ei hela heilu eikä läpilattojen ratsastajat aiheuta ongelmia. Kulujakaan ei tästä kovinkaan paljoa syntynyt. Paljon edullisempaa kuin helahoidon vaihtaminen. Kukin tyylillään

.
Posted: Thu Jan 13, 2011 08:32 am
by Olli
Panu wrote:Tuota poppariniittausta hieman haittaa, että niittipihtien kärki on yleensä liian iso mahtuakseen tuohon uraan. Itse ratkaisin sen hiomalla kärjen sopivaksi nauhasantaajalla.
Tähän niksipirkka-vinkki; niittipihtien kärkeä voi jatkaa sopivalla putkenpätkällä, tai vaikka läjällä pieniä muttereita. Yleensä niitin varressa on sen verran ylimääräistä pituutta, että pihdit tarttuvat silti vielä hyvin. Tässä tapauksessa tietysti ainakin mutteriratkaisu luultavasti helähtää sinne purjeuraan, ja putoaa pohjalle kun niitin varsi katkeaa, ellei ole varmistanut muttereita pihteihin teipillä.
Panu wrote:
Nyt ei hela heilu eikä läpilattojen ratsastajat aiheuta ongelmia. Kulujakaan ei tästä kovinkaan paljoa syntynyt. Paljon edullisempaa kuin helahoidon vaihtaminen. Kukin tyylillään

.
Jännää on muuten tuo hinnoittelupolitiikka, kun Bennsin katalogia katsoo, niin uusi hela, joka siis on vain profiilin pätkä ilman yhtään liikkuvaa osaa, maksaa tuplat verrattuna siihen alkuperäiseen haarukkamalliin, jossa sentään on pari monimutkaista valukappaletta... Jotikolla hinnathan menevät niin, että mikä tahansa nyrkinkokoinen maksaa 60¤. Nyrkkiä isommat, mutta metriä lyhyemmät esineet on 400¤, siitä isompia en onneksi ole joutunut ostamaan...
Posted: Thu Jan 13, 2011 18:25 pm
by Panu
Olli wrote:Tähän niksipirkka-vinkki; niittipihtien kärkeä voi jatkaa sopivalla putkenpätkällä, tai vaikka läjällä pieniä muttereita. Yleensä niitin varressa on sen verran ylimääräistä pituutta, että pihdit tarttuvat silti vielä hyvin. Tässä tapauksessa tietysti ainakin mutteriratkaisu luultavasti helähtää sinne purjeuraan, ja putoaa pohjalle kun niitin varsi katkeaa, ellei ole varmistanut muttereita pihteihin teipillä.
Tervehdys
Kiitos vinkistä, muttei tuokaan olisi auttanut. Niitin kanta oli turhan lyhyt ja / tai ura liian syvä, ettei tuola keinolla olisi oikein pärjännyt. Pidämme mielessä vastaisuuden varalta.
Olli wrote:...Jännää on muuten tuo hinnoittelupolitiikka, kun Bennsin katalogia katsoo, niin uusi hela, joka siis on vain profiilin pätkä ilman yhtään liikkuvaa osaa, maksaa tuplat verrattuna siihen alkuperäiseen haarukkamalliin, jossa sentään on pari monimutkaista valukappaletta... Jotikolla hinnathan menevät niin, että mikä tahansa nyrkinkokoinen maksaa 60¤. Nyrkkiä isommat, mutta metriä lyhyemmät esineet on 400¤, siitä isompia en onneksi ole joutunut ostamaan...
Tuo hinnoittelu onkin korkeampaa matematiikkaa, eikä se koskaa tule noudattamaan mitään mielekkyysperiaatetta.
Vanha neuvoja oli kertoa ostohinta Piillä niin saatiin myyntihinta. Pahat kielet sanovat tämän olevan nykyään vanhanaikaista ja siten suositellaan kertomista G:llä.
Kaupallinen prosenttioppi meni siis siten, että kun eurolla ostaa ja kahdella myy jää 1% voittoa

.
Posted: Thu Jan 13, 2011 18:35 pm
by Petri
Panu wrote:Vanha neuvoja oli kertoa ostohinta Piillä niin saatiin myyntihinta. Pahat kielet sanovat tämän olevan nykyään vanhanaikaista ja siten suositellaan kertomista G:llä.
Perinteiseen FE-insinööripilkuviilaukseen nojaten toki todettava että tarkoitit tietenkin g:tä eli putoamiskiihtyvyyttä, ts. 9,81, etkä G:tä eli gravitaatiovakiota joka on taas ~6,6*10^-11 ja sen varaan ei varmaan bisnestä voi rakentaa

Johnmast versio
Posted: Sun Jan 16, 2011 21:20 pm
by FE-Sillanpää
Vertailun vuoksi Johmastin versio FE maston aukosta.
Siinä on vain alumiiniprofiilissa toispuoleinen leikkaus josta purje syötetään. Leikkauksen päälle liukuu muovinpala. Muoviklipareessa on pultti (käsin kierrettävä), jolla se lukitaan aukon toiseksi reunaksi, ei siis aukon peitoksi. Tällöin ratsastajat kulkevat asianmukaisesti alas asti niin, että pystyy reivaamaan reivikoukulla.
