Barcelona wold race 2010-2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Barcelona wold race 2010-2011

Post by FE-Sillanpää »

Barcelona wold race lähtee ylihuomenna matkaan.

Image

Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa. Tässä Feneenvirittäjille muutamia kuvia miten sitä sitloodaa voidaan rakennella. Näissä veneissä on leveyttä aika reilusti. Kölitkin ovat järjestään kyljillä olevia nostoeviä.

http://www.flickr.com/photos/77666669@N ... hotostream

Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä ( vrt http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1107 )


Image

Image

Image

Image
Last edited by FE-Sillanpää on Thu Aug 23, 2012 14:28 pm, edited 3 times in total.
Sasu
alokas
Posts: 49
Joined: Fri Jan 14, 2005 22:18 pm
Location: Helsinki

Post by Sasu »

Taitaa niissä olla evien lisäksi kääntyvä bulbiköli.
s/y Gaia
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Barcelona wold race 2010-2011

Post by Panu »

FE-Sillanpää wrote:Barcelona wold race lähtee ylihuomenna matkaan. Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa...

...Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä
Tervehdys

Ensiksi täytyy sanoa näin pakkaseen jo kyllästyneenä, että olen kade. Toivottavasti teillä on siellä jopa melkein liian lämmintä :^o.

Toiseksi ei tuon kokoinen vene kulje mihinkään noin pienellä sähköperämoottorilla. Kyseessä lienee sähkögeneraattori, jolla saadaan sähköä, kun muut vehkeet eivät enään pelitä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Panun arvaus lienee oikea, toimiikohan tuo myös jonkinlaisena varaperäsimenä (onhan se järkyttävän pieni toki) vai onkohan tuo vain sen takia peräsinlinjalla ettei se häiritsisi ohjausta ja latausta voi tehdä "ajossa".
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

No ihan oikeasti ton kokoinen lipare , varsinkin noilla kiinnikkeillä, ei ohjaa tuollaista venettä mihinkään. Todennäköinen syy peräsinlinjalle asennuksessa on se, että jarruttava voima jo valmiiksi rikotussa virtauksessa on mahdollisimman pieni. Jos ajatellaan , että vauhti maksimissaan olisi noin 20 solmun luokkaa, ei noin pienestä propellista saataisi juurikaan enemmän hyötyä vapaassa virtauksessa, kuin peräsimen rikkomassakaan. Vastus kuitenkin olisi todennäköisesti hyötyä suurempi.
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Eiköhän tuo ole generaattori. Uskoisin, että ei se kovin merkittävää dragia saa aikaiseksi tuon kokoisessa veneessä.

Reilu 1000nm legillä vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn... Ainakin sen generaattorin varsi oli nivelöity, jotta potkuri uisi nätisti aiheuttamatta pahoja vääntöjä ripustukseen. Eli ei sillä mitään ohjaamaan pysty.

Ja IMOCA veneet paremmin tuntevat voi tietenkin kertoa tarkemmin, mikä tuo hyrrä on.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Generaattorihan sen on toki oltava, koska tuosta yhden toisen veneen kuvasta näkee paremmin ettei tuo kiinnitysrakennelma ole liikuteltavissa sivusuuntaan. Tuossa ensimmäisessä kuvassa on näemmä budjettiversio kun sillä on vain yksi generaattori, jota sitten ehkä vaihdetaan puolelta toisella, tässä on rahamiehellä sitten molemmin puolin generaattorit valmiina käyttöön :)
Image

Paljonkohan tuollaisesta tulee hidastusta ja mikä on latausteho, ei välttämättä olisi ihan huono ratkaisu ihan FE-kokoluokkaan jos vauhdin tiputus ei olisi katastrofaalinen.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

watt&sea

Post by FE-Sillanpää »

risto wrote:vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn...

Tässä onkin näitä watt&sea laitteita:
http://www.bruceschwab.com/watt-and-sea ... rators.htm

Maximum output: Up to 500W (approx. 40A @ 12V, 20A @ 24V) Low-speed charging begins as low as 5kts."

Tuo "As low as 5kts" viittaa siihen, että FEneessä tarvitaan muut konstit sähkön tuotantoon. Meillä ainakin 5 solmua on jo "as high as" :-)
jr

Post by jr »

Cruiser-versiossa "start-up -vauhti" näytti olevan 3 solmua, joten jo neljällä solmulla saanee semmoiset 60 wattia, mikä kuulostaa ihan asialliselta. Ainakin jos vertaa aurinkopaneeleihin.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

jr wrote:Cruiser-versiossa "start-up -vauhti" näytti olevan 3 solmua, joten jo neljällä solmulla saanee semmoiset 60 wattia, mikä kuulostaa ihan asialliselta. Ainakin jos vertaa aurinkopaneeleihin.
Joo 60 W on hyvä tuotto, mutta ei synny tyhjästä. Hyötysuhde lienee 1/3 suuruusluokkaa, joten 60 W 4 knots vauhdissa tarkoittaa suuruusluokkaa 100 N lisävastusta. FEn ja vastaavien kokonaisvastus on 4 kn vauhdissa selvästi alle 200 N, joten vastus kasvaa ~50%, mikä käytännössä tarkoittaa n. 20% eli lähes solmun hidastusta vauhtiin (jolloin sitten samalla se teho tippuukin aika olemattomaksi).

Tuon 60 W tuoton saa olosuhteissa, joissa ilman tuota mentäisiin lähes 5 kn ja sen kanssa sitten 4 kn.

Suuremmissa vauhdeissa alkaa FEn vastuskin olla jo niin suuri, ettei hidastus ole enää yhtä kohtuuton, joten keskimääräisessä tuulessa FE hidastuu vain ~10% tuosta ja kovassa tuulessa ~5%.

Kyllä tuo mielestäni on ylikokoinen FEhen. Puolet pienempi tuotto olisi OK, jolloin sitä viitsisi käyttääkin silloin kun vauhtia on ~6 kn. Minä en ainakaan tuollaisella käsijarrulla viitsisi purjehtia lomallakaan.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jos joku ehti jo innostua näistä Wat&Sea-vehkeistä, niin uusimmassa Yachitssa on lyhyt uutinen noista. Cruisingmalli maksaa rapiat 9000 ja racing 16000 ¤. Siitä vaan FE myyntiin ja tuollainen tilalle!
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

FE myyntiin ja käsijarru tilalle

Post by FE-Sillanpää »

Joakim wrote:Jos joku ehti jo innostua näistä Wat&Sea-vehkeistä, niin uusimmassa Yachitssa on lyhyt uutinen noista. Cruisingmalli maksaa rapiat 9000 ja racing 16000 ¤. Siitä vaan FE myyntiin ja tuollainen tilalle!
Jees, eli veneen hinnalla saa yhden sähköä generoivan jarrun.
Taitaa olla paitsi nopeampien, myös paremmin sponsoroitujen purkkareiden laitteistoa :-P
Post Reply