Barcelona wold race 2010-2011
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Barcelona wold race 2010-2011
Barcelona wold race lähtee ylihuomenna matkaan.
Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa. Tässä Feneenvirittäjille muutamia kuvia miten sitä sitloodaa voidaan rakennella. Näissä veneissä on leveyttä aika reilusti. Kölitkin ovat järjestään kyljillä olevia nostoeviä.
http://www.flickr.com/photos/77666669@N ... hotostream
Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä ( vrt http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1107 )
Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa. Tässä Feneenvirittäjille muutamia kuvia miten sitä sitloodaa voidaan rakennella. Näissä veneissä on leveyttä aika reilusti. Kölitkin ovat järjestään kyljillä olevia nostoeviä.
http://www.flickr.com/photos/77666669@N ... hotostream
Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä ( vrt http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1107 )
Last edited by FE-Sillanpää on Thu Aug 23, 2012 14:28 pm, edited 3 times in total.
Re: Barcelona wold race 2010-2011
TervehdysFE-Sillanpää wrote:Barcelona wold race lähtee ylihuomenna matkaan. Käytiin katsomassa paatteja lähtövalmisteluissa...
...Mielenkiintoisia myös sähkömoottorit peräpeileissä
Ensiksi täytyy sanoa näin pakkaseen jo kyllästyneenä, että olen kade. Toivottavasti teillä on siellä jopa melkein liian lämmintä .
Toiseksi ei tuon kokoinen vene kulje mihinkään noin pienellä sähköperämoottorilla. Kyseessä lienee sähkögeneraattori, jolla saadaan sähköä, kun muut vehkeet eivät enään pelitä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
No ihan oikeasti ton kokoinen lipare , varsinkin noilla kiinnikkeillä, ei ohjaa tuollaista venettä mihinkään. Todennäköinen syy peräsinlinjalle asennuksessa on se, että jarruttava voima jo valmiiksi rikotussa virtauksessa on mahdollisimman pieni. Jos ajatellaan , että vauhti maksimissaan olisi noin 20 solmun luokkaa, ei noin pienestä propellista saataisi juurikaan enemmän hyötyä vapaassa virtauksessa, kuin peräsimen rikkomassakaan. Vastus kuitenkin olisi todennäköisesti hyötyä suurempi.
terv. Artsi/DANIELA
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Eiköhän tuo ole generaattori. Uskoisin, että ei se kovin merkittävää dragia saa aikaiseksi tuon kokoisessa veneessä.
Reilu 1000nm legillä vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn... Ainakin sen generaattorin varsi oli nivelöity, jotta potkuri uisi nätisti aiheuttamatta pahoja vääntöjä ripustukseen. Eli ei sillä mitään ohjaamaan pysty.
Ja IMOCA veneet paremmin tuntevat voi tietenkin kertoa tarkemmin, mikä tuo hyrrä on.
Reilu 1000nm legillä vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn... Ainakin sen generaattorin varsi oli nivelöity, jotta potkuri uisi nätisti aiheuttamatta pahoja vääntöjä ripustukseen. Eli ei sillä mitään ohjaamaan pysty.
Ja IMOCA veneet paremmin tuntevat voi tietenkin kertoa tarkemmin, mikä tuo hyrrä on.
Generaattorihan sen on toki oltava, koska tuosta yhden toisen veneen kuvasta näkee paremmin ettei tuo kiinnitysrakennelma ole liikuteltavissa sivusuuntaan. Tuossa ensimmäisessä kuvassa on näemmä budjettiversio kun sillä on vain yksi generaattori, jota sitten ehkä vaihdetaan puolelta toisella, tässä on rahamiehellä sitten molemmin puolin generaattorit valmiina käyttöön
Paljonkohan tuollaisesta tulee hidastusta ja mikä on latausteho, ei välttämättä olisi ihan huono ratkaisu ihan FE-kokoluokkaan jos vauhdin tiputus ei olisi katastrofaalinen.
Paljonkohan tuollaisesta tulee hidastusta ja mikä on latausteho, ei välttämättä olisi ihan huono ratkaisu ihan FE-kokoluokkaan jos vauhdin tiputus ei olisi katastrofaalinen.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
watt&sea
risto wrote:vedettiin tuon tyyppistä generaattoria perässä aina kun loki näytti yli 5kn, tuota hitaammin mentäessä latausta kertyi melko vähän ja drag oli tuntuva. Nuo veneet vaan taitaa mennä vähän kovempaa kuin 5kn...
Tässä onkin näitä watt&sea laitteita:
http://www.bruceschwab.com/watt-and-sea ... rators.htm
Maximum output: Up to 500W (approx. 40A @ 12V, 20A @ 24V) Low-speed charging begins as low as 5kts."
Tuo "As low as 5kts" viittaa siihen, että FEneessä tarvitaan muut konstit sähkön tuotantoon. Meillä ainakin 5 solmua on jo "as high as"
Joo 60 W on hyvä tuotto, mutta ei synny tyhjästä. Hyötysuhde lienee 1/3 suuruusluokkaa, joten 60 W 4 knots vauhdissa tarkoittaa suuruusluokkaa 100 N lisävastusta. FEn ja vastaavien kokonaisvastus on 4 kn vauhdissa selvästi alle 200 N, joten vastus kasvaa ~50%, mikä käytännössä tarkoittaa n. 20% eli lähes solmun hidastusta vauhtiin (jolloin sitten samalla se teho tippuukin aika olemattomaksi).jr wrote:Cruiser-versiossa "start-up -vauhti" näytti olevan 3 solmua, joten jo neljällä solmulla saanee semmoiset 60 wattia, mikä kuulostaa ihan asialliselta. Ainakin jos vertaa aurinkopaneeleihin.
Tuon 60 W tuoton saa olosuhteissa, joissa ilman tuota mentäisiin lähes 5 kn ja sen kanssa sitten 4 kn.
Suuremmissa vauhdeissa alkaa FEn vastuskin olla jo niin suuri, ettei hidastus ole enää yhtä kohtuuton, joten keskimääräisessä tuulessa FE hidastuu vain ~10% tuosta ja kovassa tuulessa ~5%.
Kyllä tuo mielestäni on ylikokoinen FEhen. Puolet pienempi tuotto olisi OK, jolloin sitä viitsisi käyttääkin silloin kun vauhtia on ~6 kn. Minä en ainakaan tuollaisella käsijarrulla viitsisi purjehtia lomallakaan.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
FE myyntiin ja käsijarru tilalle
Jees, eli veneen hinnalla saa yhden sähköä generoivan jarrun.Joakim wrote:Jos joku ehti jo innostua näistä Wat&Sea-vehkeistä, niin uusimmassa Yachitssa on lyhyt uutinen noista. Cruisingmalli maksaa rapiat 9000 ja racing 16000 ¤. Siitä vaan FE myyntiin ja tuollainen tilalle!
Taitaa olla paitsi nopeampien, myös paremmin sponsoroitujen purkkareiden laitteistoa