BOW 2011 Tallinnassa - Ei pitkää avomerta

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

BOW 2011 Tallinnassa - Ei pitkää avomerta

Post by Petri »

Erinäisissä paikoissa onkin jo keskustelua ensi kesän uutuudesta, eli Baltic Offshore Weekistä missä formaattia on muokattu siten ettei pitkää yönyli-avomerikisaa enää ole vaan kilpailu koostuu yhdestä 40-50nm pitkästä päiväkisasta, saaristokisasta ja isosta nipusta ratakisoja.

Ja ainakin joittenkin lähteitten mukaan ORC Club-mittakirjalla pääsisi mukaan. Ja tämä kustantaisi n. 30¤, eli ei mikään valtava summa.
Ja kun kisaviikonloppu on siis käytännössä vain pitkä viikonloppu, niin aika pienellä vaivalla saisi ajettua paljonkin ratakisoja kun FE-rankingissa taas niitten painoarvo on vähäisempi.

No, vähän tylsäähän siellä olisi olla ainoana alle 30 jalkaisena veneenä, mutta tämä muutos jos mikään on omiaan ehkä ORCi4-luokan uudelleenherättämiseen. Jos nyt into keväällä pohjan hinkkauksen kanssa riittäisi edes jonnekin asti niin pitänee vakavasti harkita asiaa kun Tallinnakin paikkana nostaa miehistön kiinnostusta :)

Ja tietenkin jos nyt sitä erehtyisi Club-mittakirjan hommaamaan, niin silloin myös WB RTB voisi olla mahdollinen ratakisana ihan huvin ja urheilun vuoksi, eipä sitä kuitenkaan menestystä tuonne lähtisi hakemaan.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

ORC Club mittakirjalla pääsee myös BOWille ja se maksaa 50/60 euroa (2010 hinnat).

Tallinnassa on tuskin pelkoa joutua ainoaksi alle 30-jalkaiseksi 80-luvun veneeksi, sillä siellä on aktiivinen fleetti pikkuveneitä. Tässä esimerkiksi 30.10. (!!) pidetyn kauden viimeisen ORC-kisan tulkoset, jonka pienimmässä luokassa oli 11 venettä samassa nopeusluokassa kuin FE.
http://kjk.ee/upload/events/doc12884468061.htm
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mutta eipä noita pieniä tainnut paljoa toissavuoden Tallinnan BOW:ssa olla?
Ehkä juuri pitkän avomeren takia?

Pääsikö ORC Clubilla siis WB RTB:hen, koska 50/60e nyt lippulappusesta on vähän turhan paljon vain yhtä mahdollista kisaa varten, kahdella kisalla siitä ehkä jo saisi jotain hyötyäkin. Ja käytännössä Arkin ja Charlottan IMS-todistusten takia ORC Clubin hakeminen ei taida vaatia mitään mittauksia, miten paljon sitten 200kg pienempi miehistöpaino vaikuttaa GPH:n?

AMP:n Orc Club-sivut eivät ole järinkään informatiiviset, ajantasaisuudesta puhumattakaan. Vai pitäisikö vain odotella noitten ORC/IRC-uutisten selkiytymistä, jos ensi vuodeksi onkin tulossa joku uusi sääntö...
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

BOW oli Tallinnassa 2008. Tuolloin ei päässyt vielä ORC Club mittakirjalla mukaan ja Tallinnassa kisaavilla pienemmillä veneillä ei monella ole ORCi-mittakirjaa. Muistaakseeni ajoivat muutenkin lähinnä LYSiä 2008. 2009 ei Hangon BOWille tullut ainuttakaan pikkuvenettä Eestistä, mutta 2010 tuli ESF:lle tuore eestinmestari.

Ensi vuodelle ei tule mitään uutta sääntöä. Koska FE:lle on OD-säännöt, sillä voidaan halutessa kehittää ORC OD-mittakirjakin, jolloin mitään mittauksia ei vaadita (ORCi-mittakirja vaatii leimatut purjeet).
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Pari kyssäriä tuli mieleen. Miten paljon miehistöpaino vaikuttaa mittalukuun ts. kannattaisiko todistusta hakea normi-kisamiehistön painolla n. 280-300kg vaiko onko sillä mitään väliä jos hakee sitten vielä tilaa viidennelle hengelle ts. laittaa painoksi 350kg. Eli mikä on 50 kilon vaikutus mittalukuun.

Ja ottiko ORC Club huomioon purjeitten ikiä vähennyksinä, vai onko se vain ORCi:n ominaisuus?
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Pahus. Lupauksesta "olla ensi vuonna kilpailematta" huolimatta alkaa pahasti kutkuttaa ajatus osallistua kyseiseen kisaan.
Entisenä Polarispurjehtijana, mitenkään aliarvioimatta heimoveljien taitoja, ei FEneillä pitäisi olla mitään vaikeuksia sijoittua hyvin, varsinkin, jos tuulta on yli 5m/s. Olisiko jollain hyviä vinkkejä, millä paremman sukupuolen päätöksiä saa kumottua ilman täydellistä katastrofia? :shock:
terv. Artsi/DANIELA
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Tuosta miehistöpainosta; meillä (FF 36) 80 kiloa +/- vaikutti keskimäärin vähän alle puoli sekuntia/maili. Tuo on meillä 12% 660 kilon miehistöpainosta. ORC- laskenta kyllä ottaa tuon painon huomioon tuulen mukaan (toisin kuin LYS/IRC) joten ei kai tuolla pärjäämiseen merkittävää vaikutusta ole.

Joakimilla voi ajaa testimittakirjan (muistaakseni 30 ¤/kappale) niin saa tarkan vaikutuksen mittalukuun.

Ja ei kai se ORCi tai ORC Club sääntö purjeiden ikää hyvitä. Rungon ja designin kyllä; eli FE 83 saa täydet ikälisät. Eli mukaan vaan. WB:n ratakisa (kolme lähtöä) keväällä on hienoa kisaamista ja BOW Tallinnassa vielä parempaa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Okei, eli jos vaikutus on mittakirjamielessä minimaalinen niin tällöin miehistöpainon kasvatus (tai ainakin sen mahdollistaminen) kannattaa koska ainakin meillä painolla on kyllä väliä. Sitten pitää vain keksiä miten saada mittaluku vastaamaan meidän venettämme, eikä Charlottaa :) OD-todistus kun ei silloin oikein toimi, vaan pitäisi olla "tämä vene ei oleCharlotta"-OD-todistus.

WB RTB:ssä olen jo kisannut useita vuosia muilla veneillä, mutta en nyt ihan heti kutsuisi sitä hienoksi kisaamiseksi, toisaalta, parempien puutteessa keskinkertaisenkin on kelvattava.

Artsi, olen ymmärtänyt että ennenvanhaan tuollaiset asiat ratkaistiin "Shanghaijaamalla" ja merellä sitten on turha enää valittaa :)

Kelin osalta voisi kyllä itseasiassa kuvitella että sellainen keskikevyt keli olisi optimaalinen Feneelle, jos siis kevyen kelin purjehdus on hallussa, koska mittaluku tietenkin olettaa että Fene on pelkkää ferrobetonia kevyessä kelissä joten lienee helpompaa purjehtia yli ennusteen tällöin kuin kovemmassa kelissä. Tai sanotaan nyt niin, ettei kevyt keli ole ainakaan este menestykselle, kuten Charlottan IMS-mitaleista voi päätellä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Bongasi tuolta avomeripurjehtijain sivuilta että tähän BOW-tapahtumaan tulee ORCi4 luokka, nopein vene olisi 710,1 s/mi. Nyt alkoi ihan oikeasti kiinnostamaan nämä kisat, etenkin jos sinne saataisiin sen verran veneitä että 2012 kisat olisivat sitten suomenmestaruuskisat pikkuluokassa!

Olisiko tulijoita?

Millonkahan NOR tulee?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kimmo L
kokelas
Posts: 56
Joined: Sat Nov 27, 2010 16:17 pm

Post by Kimmo L »

Joopa. Virossa on iso kasa kisaavia vanhoja IOR- mini- tai onko ne varttitonnareita "Polaris". Tämän johdosta heillä on ollut ja on nyt tässäkin kisassa 4:s luokka >710. Yksi tuollainen oli viime kesän Espoon BOW:lla ja pärjäsi ihan kohtuudella. Että mukaan vaan, saatte kunnon lähtöjä. Ja Virolaiset purjehtijat eivät tunnetusti ole mitään heittopusseja.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No ainakin mulla menee kyllä työpaikan vaihdoksen myötä kesäsuunnitelmat vähän uusiksi kun lomaa ei varsinaisesti ole, LM:t Hangossa saavat sitten jäädä ainoaksi "ulkomaan kisaksi". Joten eipä sitten toisaalta oikein houkuta maksaa ORC Club-maksua edes jostain WBRTB:stäkään.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote: Olisiko tulijoita?
Kyllähän tätä voisi harkita...
Järjestelyjen puolesta tämä kyllä tuntuu aika massiiviselta projektilta.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei se nyt niin massiivinen ole, kai? Vene purjehditaan tallinnaan, joka on lähempänä ja helpommin navigoitavissa kuin hanko. Siellä kisataan hangon-regatan verran ja sitten spinnuslööriä kotiin, vene huomattavan paljon syvemmällä vedessä :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Veneen kuskaaminen on ehkä se pienin osuus järjestelyistä ja helpoiten toteutettavissa kun miehistön jäseniä ei välttämättä tarvitse tuohon operaatioon.
No katsotaan nyt kun kevät etenee ja kesän aikataulut selviävät.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mikä sitten on ongelmana, veneessähän nukutaan ja tehdään safkat! :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply