Ilmavaivoja
Posted: Fri Oct 22, 2010 09:46 am
Moi!
Pientä pähkinää dieselmiehille. Tai itse asiassa, kun nyt luin foorumilta moottoriaiheisia kirjoituksia, niin omani ei ehkä täytä pähkinän kriteereitä. Tuli näet sellainen mielikuva, että kaikki jotka täällä keskustelevat moottoreista, ovat vähintäänkin tasolla "purin tossa iltapuhteena koneen ja säädin vähän sitä sun tätä, nyt toimii kuin unelma". Tätä lukiessa kehottaisin palaamaan lähemmäksi tasoa "moottori on se iso monimutkaisen näköinen rautamötikkä, joka pyörittää potkuria".
Potilas: Kubota Beta 14, vuodelta 2006, toiminut täysin moitteetta, asennuksen tehnyt edellinen omistaja on ymmärrykseni mukaan ollut asiansa osaava ja pedantti kaveri. Tankkia ei tietääkseni ole putsattu aikoihin/koskaan ja pa-suodattimet alkuperäiset, vedenerottimeen on kertynyt kauden aikana ihan pikkasen vettä ja moskaa.
Oire 1: Kesän mittaan kone teki semmosta, että jos vene oli seisonut pari viikkoa, kone lähti käyntiin, mutta yskähteli / pudotti kierroksia ja sitten sammui. Tämä tapahtui 2–4 käynnistyksen verran ja sen jälkeen kävi moitteetta. Kulussa ja muutenkaan koneen käydessä ei mitään ongelmaa koskaan. Eikä myöskään mitään ongelmia ensikäynnistyksessä silloin, kun venettä käytettiin peräkkäisinä päivinä eikä viikkojen välein.
Toimenpiteet 1: Ei mitään, kun ei kerran koskaan tullut "todellisia" ongelmia. Pohdintaa sen verran, että veikkaisin, että jossain on pikkiriikkinen ilmavuoto polttoainejärjestelmässä, joka oireilee vasta kun se reikä on hyvän tovin saanut valuttaa sitä ilmaa sisään.
Syyshuolto: Öljynvaihdon lisäksi vaihdon molemmat polttoainesuodattimet (koneen oma + vedenerottimen yhteydessä oleva esisuodatin tms.). Yritin letkulla imeä tankin pohjalta moskaa pois, mutta en saanut saaliiksi kuin puhdasta dieseliä, en tosin voi tietää päätyikö letku lopulta tankin pohjalle vai ei (ei ole manusluukkua). Vimmattu ilmaus, jonka jälkeen muutaman yskivän käynnistysyrityksen jälkeen kone toimi taas moitteetta.
Oire 2: Pari viikkoa suodattimien vaihdosta ja edellisestä käynnistyksestä, vene maissa ja yritin ajaa makeavesihuuhtelun + glykolit sisään. Kone ei edes yskäissyt. Muutaman täysin ponnettoman startinvinguttamisen jälkeen avasin ilmausruuvin ja pumppasin käsipumpulla. Ilmaa tuli vallan mahottomasti, aika pitkään sai pumpata, ennen kuin tuli edes niitä "kuplia" sieltä, ja siihen päälle vielä pumppausta sen verran että tuli puhdasta dieseliä. Johan lähti käyntiin.
Toimenpiteet 2: Ei mitään tietenkään, kun glykolit meni jo sisään. Mutta ensi kevättä varten pohdintaa: suodattimien vaihdossa lienee käynyt joku kämmi ja joko a) siitä pienestä ilmavuodosta tuli iso ilmavuoto tai sitten vielä pahempi vaihtoehto b) mulla on nyt järjestelmässä kaksi ilmavuotoa jossain.
Avunpyyntö 1: Olenko oikeilla jäljillä?
Avunpyyntö 2: Miten etsitään tuollaista ilmavuotoa käytännössä? Mikään saippuavesisysteemi tyyliin kaasulaitteet ei toimi, kun ilma liikkuu "väärään suuntaan", ulkoilmasta putken sisään. Jos taas ruuvaan jonkun liitoksen auki, niin johan nyt siellä takuuvarmasti on sen jälkeen ilmaa putkistossa, mistä minä tiedän oliko se liitos syypää vai ei. Onko tähän olemassa joku logiikka miten edetä? Liitoksia on sen verta paljon, että jos alan hommaan tyyliin rukkaa liitosta 1, ilmaa, käynnistä, odota 2 viikkoa, totea tulos, rukkaa liitosta 2, ilmaa, käynnistä, odota 2 viikkoa, totea tulos jne. ollaan jossain ensi vuosikymmenellä kun saan järjestelmän läpikäytyä. Tuskin sitä vuotavaa paikkaa sentään silmämääräisellä tarkastelulla tunnistaa, vaikka liitoksen avaisikin?
Asialla ei siis ole tällä kertaa kiire, ensi keväänä sitten pitänee alkaa asiaa ihmettelemään.
T.
Ville
Pientä pähkinää dieselmiehille. Tai itse asiassa, kun nyt luin foorumilta moottoriaiheisia kirjoituksia, niin omani ei ehkä täytä pähkinän kriteereitä. Tuli näet sellainen mielikuva, että kaikki jotka täällä keskustelevat moottoreista, ovat vähintäänkin tasolla "purin tossa iltapuhteena koneen ja säädin vähän sitä sun tätä, nyt toimii kuin unelma". Tätä lukiessa kehottaisin palaamaan lähemmäksi tasoa "moottori on se iso monimutkaisen näköinen rautamötikkä, joka pyörittää potkuria".
Potilas: Kubota Beta 14, vuodelta 2006, toiminut täysin moitteetta, asennuksen tehnyt edellinen omistaja on ymmärrykseni mukaan ollut asiansa osaava ja pedantti kaveri. Tankkia ei tietääkseni ole putsattu aikoihin/koskaan ja pa-suodattimet alkuperäiset, vedenerottimeen on kertynyt kauden aikana ihan pikkasen vettä ja moskaa.
Oire 1: Kesän mittaan kone teki semmosta, että jos vene oli seisonut pari viikkoa, kone lähti käyntiin, mutta yskähteli / pudotti kierroksia ja sitten sammui. Tämä tapahtui 2–4 käynnistyksen verran ja sen jälkeen kävi moitteetta. Kulussa ja muutenkaan koneen käydessä ei mitään ongelmaa koskaan. Eikä myöskään mitään ongelmia ensikäynnistyksessä silloin, kun venettä käytettiin peräkkäisinä päivinä eikä viikkojen välein.
Toimenpiteet 1: Ei mitään, kun ei kerran koskaan tullut "todellisia" ongelmia. Pohdintaa sen verran, että veikkaisin, että jossain on pikkiriikkinen ilmavuoto polttoainejärjestelmässä, joka oireilee vasta kun se reikä on hyvän tovin saanut valuttaa sitä ilmaa sisään.
Syyshuolto: Öljynvaihdon lisäksi vaihdon molemmat polttoainesuodattimet (koneen oma + vedenerottimen yhteydessä oleva esisuodatin tms.). Yritin letkulla imeä tankin pohjalta moskaa pois, mutta en saanut saaliiksi kuin puhdasta dieseliä, en tosin voi tietää päätyikö letku lopulta tankin pohjalle vai ei (ei ole manusluukkua). Vimmattu ilmaus, jonka jälkeen muutaman yskivän käynnistysyrityksen jälkeen kone toimi taas moitteetta.
Oire 2: Pari viikkoa suodattimien vaihdosta ja edellisestä käynnistyksestä, vene maissa ja yritin ajaa makeavesihuuhtelun + glykolit sisään. Kone ei edes yskäissyt. Muutaman täysin ponnettoman startinvinguttamisen jälkeen avasin ilmausruuvin ja pumppasin käsipumpulla. Ilmaa tuli vallan mahottomasti, aika pitkään sai pumpata, ennen kuin tuli edes niitä "kuplia" sieltä, ja siihen päälle vielä pumppausta sen verran että tuli puhdasta dieseliä. Johan lähti käyntiin.
Toimenpiteet 2: Ei mitään tietenkään, kun glykolit meni jo sisään. Mutta ensi kevättä varten pohdintaa: suodattimien vaihdossa lienee käynyt joku kämmi ja joko a) siitä pienestä ilmavuodosta tuli iso ilmavuoto tai sitten vielä pahempi vaihtoehto b) mulla on nyt järjestelmässä kaksi ilmavuotoa jossain.
Avunpyyntö 1: Olenko oikeilla jäljillä?
Avunpyyntö 2: Miten etsitään tuollaista ilmavuotoa käytännössä? Mikään saippuavesisysteemi tyyliin kaasulaitteet ei toimi, kun ilma liikkuu "väärään suuntaan", ulkoilmasta putken sisään. Jos taas ruuvaan jonkun liitoksen auki, niin johan nyt siellä takuuvarmasti on sen jälkeen ilmaa putkistossa, mistä minä tiedän oliko se liitos syypää vai ei. Onko tähän olemassa joku logiikka miten edetä? Liitoksia on sen verta paljon, että jos alan hommaan tyyliin rukkaa liitosta 1, ilmaa, käynnistä, odota 2 viikkoa, totea tulos, rukkaa liitosta 2, ilmaa, käynnistä, odota 2 viikkoa, totea tulos jne. ollaan jossain ensi vuosikymmenellä kun saan järjestelmän läpikäytyä. Tuskin sitä vuotavaa paikkaa sentään silmämääräisellä tarkastelulla tunnistaa, vaikka liitoksen avaisikin?
Asialla ei siis ole tällä kertaa kiire, ensi keväänä sitten pitänee alkaa asiaa ihmettelemään.
T.
Ville