WHC 12/2010 + Casa Mare

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, no siis eihän pikkuluokan osalta ole odotettavissa juuri mitään muutoksia eli pistekertymää voi simuloita siten että jos viime vuonna 1/24 toi pisteitä 31,8 (eli reaalipisteinä ilman kerrointa 26,5) niin sijoitus 1/19 tuonee pisteitä käytännössä 5*0,5 vähemmän. Eli reaalipisteinä 24 pistettä ja kertoimen kanssa 28,8.

Sitten se simulaation vaikeampi osuus on laskea Charlottan nykyiset 58,5 pistettä yhteen em. 28,8 pisteen kanssa ja saadaan 87,3 pistettä mikä on kutakuinkin enemmän kuin Arkilla, nykyisellä rankingjohtajalla.
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Mutta olihan tuo tämän päiväinen kaunis sarja:

1. FE83
2. FE83
3. FE83
4. FE83
.
.
.

Ens vuonna sitten vielä paremmin Suomenlahden hitaimmalta "FerrobEtonilta"... ;-)
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Petri wrote:Hmm, no siis eihän pikkuluokan osalta ole odotettavissa juuri mitään muutoksia eli pistekertymää voi simuloita siten että jos viime vuonna 1/24 toi pisteitä 31,8 (eli reaalipisteinä ilman kerrointa 26,5) niin sijoitus 1/19 tuonee pisteitä käytännössä 5*0,5 vähemmän. Eli reaalipisteinä 24 pistettä ja kertoimen kanssa 28,8.

Sitten se simulaation vaikeampi osuus on laskea Charlottan nykyiset 58,5 pistettä yhteen em. 28,8 pisteen kanssa ja saadaan 87,3 pistettä mikä on kutakuinkin enemmän kuin Arkilla, nykyisellä rankingjohtajalla.
Eihän se niin vaikaa ollut. Kiitos Petri.
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kisa itsessään oli tosiaan vähän hankala kun keli oli meille aivan liian kova vaikka hekki oli vihakireällä, jengi hengasi laidalla ja iso oli reivattuna. Levankia olisi voinut laskea vielä keskilinjan alle, mutta toisaalta meidän levangilla se sitten tarkoittaisi ettei sitä enää siitä siirrettäisikään ylöspäin joten...

Kryssit menivät kelvollisesti, Larun punaisella kepillä päätettiin nostaa spinnu joka tosin sitten meni vähän reisille ja spinnun kanssa taistellessa Olli pääsi ajamaan virsikirjalla ohi alakautta. Seuraavan kerran alkoi tapahtua lähempänä Miessaaren punaista poijua, kun Anneli ensin crossasi parin veneenmitan turvin edestä styyralla ja me jatkoimme aivan poijun leikkarille paaralle josta venda. Merkillä sitten kävikin ilmi että Anneli oli jäänyt samaiset pari veneenmittaa taaksemme, joten mikäpäs siinä. Spinnu ylös ja menoksi, rutiinimerkinkierto alhaalla ja tiukkaa slööriä maaliin.

Noin yhteenvetona WHC-kaudesta voisi todeta että kehitystä ei noin tulospuolella juurikaan tapahtunut, mutta ainakin loppukaudesta oli ihan kiva purjehtia kun käytännössä joka kisassa väh 3 henkilöä veneessä oli vakiomiehistöä. Jotain kuitenkin pitäisi tehdä jotta se puuttuva draivi vielä löytyisi, mutta kun pohjatyöt kiinnostavat kutakuinkin yhtä paljon kuin itsensä ruoskiminen niin pitänee suunnata katse purjeisiin.
Hmm, notta ruotsinmaalta saisi hommattua pienen päivityksen isopurjeeseen kohtalaisella hinnalla...mitäköhän pahaa sille on tehty kun se noin nopeasti menee vaihtoon :)

Noh, kuitenkin Olgan kisakausi on nyt tässä. Huomenna vielä hoskin kölivenemestaruuksiin ihmettelemään menoa, olisi muuten näillä näkymin gastipaikka vapaana veneessä missä maisemat vaihtuvat vähän tavallista nopeammin hmm... 9 m/s etelätuulta luvannee sellaisia 15+knotsin vauhteja.
Last edited by Petri on Thu Sep 16, 2010 00:16 am, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ruotsissa haikaillaan jalompien kuitujen perään. Mistäköhän on moisen idean saanut?

FE-ranking näyttää tosiaan kyllä vähän liian turkupainotteiselta. Onneksi tilanteen voi vielä korjailla turkisregatassa ja miksei myös karvalakissa. Tervetuloa!

Charlottassa oli levanki keskiviivan ja penkin puolivälissä normina, ja puuskissa penkinreunan tasalla. Vasta lopussa kun hönkäsi vähemmän oli levanki keskemmällä, ja sitten purimme reivin.

Olkaa varovaisia sen hekin kanssa ettei muoto häviä!

Ehkä te Olgassa kehityitte venevauhdissa aivan saman verran kuin ne muut. Eikö tämä ole käynyt mielessä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Voi olla että Palle tuon jo laski radalla (vaikea laskea etukäteen kun ei tiedä osallistujamäärää), mutta Charlotta olisi voittanut kokonaiskisan vaikka olisi jäänyt rannalle tänään. Vindungen olisi saanut 7.89 pistettä (1/6) voitosta joka olisi tarkoittanut että olisivat päätyneet 66.06 pisteelle (Charlotta 68.46). Jos Charlotta olis jäänyt pois olisi vaadittu 15 venettä lähdössä jolloin VU olisi saanut voitosta 10.3 pistettä joka olisi tarkoittanut VU=68.47 ja Charlotta=68.46 loppupeleissä..
Pone (s/y Charlotta, FIN-2674)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Olkaa varovaisia sen hekin kanssa ettei muoto häviä!
Muoto, onko tuossa isossa sitäkin :)
Tai jos on, niin eipä se omaan silmään pahemmin ole pistänyt, ei niin että purjeen muodoista mitään osaisinkaan sanoa.
Ehkä te Olgassa kehityitte venevauhdissa aivan saman verran kuin ne muut. Eikö tämä ole käynyt mielessä?
Toki, mutta sellainen kehitys ei silti sinänsä merkitse mitään jos kuitenkin (Olgalla) kisaa kauden käytännössä 90% samojen veneitten kesken.
Mutta kuitenkin siis Tyynen ja T-Minin haastaminen kevyemmillä keleillä on nykyvauhdilla lähes mahdotonta ja Devoninkin kanssa tekee tiukkaa. Joten jos sitä tahtoisi joskus nousta sinne kolmen kärkeen muutenkin kuin FE-keleissä, niin venevauhtia pitää parantaa enemmän kuin muut.
Ja jos on laiska eikä jaksa alkaa rassaamaan veneen pohjaa, niin jotain muuta pitää keksiä puuttuvien kymmenysten perään, etenkin kun ylipäätänsä itsellä ei nyt oikeastaan ole kauhean suurta intressiä alkaa tekemään pitkäjänteisempiä tuunauksia kun ei tiedä mitä sitä tekee tulevilla kausilla. Ensi kaudellakin voisi jo kuvitella että pitää alkaa WHC:ssa jakamaan myös kisa-ajokokemusta enemmän gasteille ja keskittyä ehkä enemmänkin ajamaan ratakisat.
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Vielä miettietä koskien sisäskuuttia... Eli tänään tehtiin niin (depower mielessä) että kun target speed lähestyi niin tein viimeiset säädöt vetämällä sisäskuuttia sisään. Sen jälkeen istuin laidalla ja kattelin ison puomia, eli kun Harald päästi isoa (levanki) tarkoitti se että hänellä oli liikaa painetta (puuska). Päästin samanaikaisesti sisäskuuttia ulos (helppo tehdä laidalta kun säätönaru löytyy luun puolelta). Kun taas isoa säädettiin takaisin kireämmälle vedin taas sisäskuuttia takaisin kireämmälle.

Vähän kovemmalla kelillä (kuten tänään, kolmosella) meillä on tapana hoitaa vendan jälkeinen kiihdytys niin että vedän vendan jälkeen nopsaa fokan skuutin ennalta merkittyyn kohtaan ja siirryn heti luuhun painoksi. Tämän jälkeen kun target alkaa lähenemään vedän vain sisäskuuttia kireämmälle. Voin siis istua luussa mukavasti koko ajan, koska säätönaru löytyy luusta. Jotta tämän kiihdytysproseduurin voisi toteuttaa tehokkaasti tarkoittaa se että uuden halssin sisäskuutti pitäisi olla löysällä jo ennen vendaa. Missä vaiheessa tämä löysä kannattaa päästää? Juuri ennen vendaa luusta (sitäseuravaa vendaa varten)? Vai juuri ennen vendaa leestä (samlla kun päästää vanhan halssin skuutin irti)? Itse olen päätynyt siihen lopputulokseen että minimoidakseni leessä sähläämisen päästän sisäskuuttia luussa juuri ennen vendaa (matkalla leehen päästääkseni vanhan halssin skuutin irti). Kyseinen sisäskuutin löysääminen ei siis koske kyseistä vendaa, vaan vasta seuraavaa vendaa. Se tekee asian ymmärtämisestä ja muistamisesta vähän mutkikkaan, mutta automatisoituu pikkuhiljaa. Onko muilla näkemyksiä asian suhteen? Kannattaisiko tuo sisäskuutin löysääminen kuitenkin tehdä leessä juuri ennenkuin päästää vanhan halssin skuutin irti?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olgan track? Entä oliko Annelissa kenties Trekbuddy päällä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Olgan track? Entä oliko Annelissa kenties Trekbuddy päällä?
Jotta meidän trackia käärmesaaren rännissä voisi ymmärtää, pitäisi nähdä tuo Annelin tracki...

Kisa meni meiltä lähtöä lukuunottamatta hyvin. Veneessä oli taas Heikki, Mikko ja Ville. Villen hyviksi osoittautuneita lähtöstrategioita ei päästy nyt soveltamaan, kun ei meillä vielä minuutin paukun kohdalla ollut edes kaikki purjeet ylhäällä. Se mitä luultiin neljän minuutin merkiksi paljastui lähtöpaukuksi vasta kun muut FEneet näyttivät ihan siltä että ajaisivat kilpaa. No, ei se huono lähtö meidän kisaa kaatanut, Charlottan vauhti oli taas sellainen, ettei me siihen pystytty, eikä lähtöäkään olisi voinut paremmin ajaa kuin Charlotta, vaikka oltaisiin oltu tietoisia ajasta ja paikasta.

Saatiin Vindungenia vähän kiinni ennen vihreää, mikä ei johtunut meidän hyvästä ajosta, vaan heidän ongelmista. Siihen sitten harmillisesti keskeyttivätkin.

Kryssillä punaiselle poijulle oltiin jo aika lähellä Olgaa, joka puolestaan oli aika lähellä Annelia. Punaiselle viitalle ajettiin jonossa melko samaa vauhtia. Olgan reivatusta isostakaan ei näyttänyt olevan heille mitään haittaa.

Lenssi punaiselta KoPulle päin meni mukavasti virsikirjalla surffaillessa, spinnun nostoa harkittiin, mutta päätettiin sitten ottaa vain hyöty Olgan epäonnistuneesta spinnuttelusta.

Kryssi rännissä alkoi meillä paremmin kuin Annelilla, joka ajoi tosi ylös. Siinä rännissä oli vaan hiton vaikeaa päästä ohi, ajettiin alemmas ja kovempaa kuin Anneli, mutta Panu oli hereillä, ja piti meidät koko ajan p*skoissa. Käärmesaaren rannassa onnistuttiin luikahtamaan ohi, ja mentiin menojamme.

Lenssi vihreälle menikin jo spinnulla leppoisasti, kun tuuli moinasi. Ennen Jedaa alkoi jo olla selkeästi liian vähän rättiä ylhäällä, mutta meidän perässä tulleet saivat kärsiä tyyntyvästä tuulesta paljon pitempään. Annelissa taisi jossain kohdassa vaihtua ykkönen keulille.

Hauska kisa oli sateesta huolimatta, Pizza ja seura olivat hyviä Casa Maressa.
Olli Niemi
User avatar
pone
kokelas
Posts: 88
Joined: Thu Sep 19, 2002 15:12 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by pone »

Olli wrote: ...eikä lähtöäkään olisi voinut paremmin ajaa kuin Charlotta, vaikka oltaisiin oltu tietoisia ajasta ja paikasta.
Toisaalta on helppo lähteä hyvin kun miltei koko loppufliitti on pallo hukassa lähtölaskennan kanssa. Päästiin lähtölogiikasta jyvälle vasta minuutin kohdalla, mutta se riitti hyvin, ja moni muu hoksasi varmaankin vasta lähdön jälkeen että siinä se lähtö taisi olla. Mielestäni vain me ja Olga oltiin edes lähellä linjaa "paukun" kohdalla, eli siellä oli tilaa vaikka hurmycket tehdä vaikka mitä.
Olli wrote:Hauska kisa oli sateesta huolimatta, Pizza ja seura olivat hyviä Casa Maressa.
Kyllä, kiitoksia kaikille mukavasta iltaseurasta. Kiitos Harald, Sampsa ja Freda sekä kaikki muut Charlotalla kauden aikana gastanneet hauskasta ja voitokkaasta WHC-kaudesta. Kiitos myös kaikille vastustajille.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Meillä gastit nappasivat vitosen lipusta, tai mikä nyt olikaan ja ei sitten sen enempää keskitytty siihen mitä lautakunta rannalla tekee vaan ajettiin vain aikaa vastaan. Pientä säätöä tuli genuan noston kanssa, joten sijoittuminen lähdössä ei ollut hyvä, mutta ajoitus kohtalainen tuossa kelissä.

Tämän tietenkin mahdollisti paljolti se, että joku C-lipun ero turvaliiviin (tms.) ei meidän gastien silmissä ole kauhean olennainen, joten vaikkei paukkua kuulunut niin lipuntapaisen mukaan pystyi toimimaan :)

Tracki on, en vain ole vielä ehtinyt ottamaan sitä ulos vekottimesta, tosin sama aikavirhe siinä yhä varmaan on.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Noista trackeista puheenollen niin kiinnostuneet voivat vertailla Trekbuddy/N95 trackin meidän tietokoneen tuottamaan trackiin;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/tracks/466.gpx
http://penti.org/~harald/charlotta-whc- ... kbuddy.gpx

Ero on niin suuri että luulisi että kaksi eri venettä kisaavat keskenään tosi tiukasti. Toinen vene saa huimia siftejä jne. Johtuuko siitä että känny oli taskussa sadetakin alla, jotain se piippasi siinä kisan aikana.

On ehkä parempi että me tulevaisuudessa käytämme niitä oikeita loggereita. Jos kaikilla on samanlainen laite uskon että virheet tasaantuvat niin että kisa on samannäköinen kuin todellisuudessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Se on sitten siinä. Meinaan Annelin tämän kauden kapinat. Jotain ihmettä vielä pitäisi tapahtua, jotta Anneli saataisiin mukaan radalle.

Sitten eiliseen kisaan. Mukana veneessä olivat Harri, Juha ja Vesa.

Lähtömerkit / huitomiset olivat hieman "epäselvät" Sain kelloon ajan hetkellä, millä lautakunta nosti lippuja ylös. Tämän oletin olevan 5 min merkin. Tällä mentiin, muttemme ihan uskoneet ja otimme varovaisesti.

Noin minuutti ennen oletettua paukkua (jota ei siis kuultu) oltiin Charlotan takana noin 5-8 veneen mittaa, mutta eri halssilla. Venda ja perään. Ajattelin, että kyllä lautakunta yrittää huutaa Charlotan takaisin, jos se varasti. Huono lähtöhän siitä tuli, mutta yleisesti muiden joukossa ihan mukiin menevä.

Olga ajettiin kiinni ja ohi yläpuolelta ennen kiviä matkalla vihreälle. Vihreältä jatkettiin hetki tiukkaan vastaiseen ja otetiin venda kohti miessaarta, jonka rannasta saatiin leikkari punaiselle poijulle. Poijulta käännettiin toisena Charotan perässä kohti Melkin selkää.

Punaisella merkillä Charlotta ei nostanut spinnua. Meillä oli tosin miehistödemoktaria jo päättänyt, että spinnu nousee mutta nyt sitten jänistimme :oops:. Hyvinhän vene surffaili ilman sinnuakin, ja totesin spinnulla saatavan edun kyseenalaiseksi.

Käärmeluodoilta käännettiin vastaiseen kapeaan ränniin. Lissu jo hengitti perässä. Pidin Lissua tiukasti alapuolella ja jouduin hieman piinaamaan ja ajamaan turhankin ylös varmistaakseni asemani. Käärmesaaren rannassa Lissu kauniisti pyysi meitä tekemään vendan, koska heillä alkoi rantakivikko lähestyä. Olisi siinä tosin ollut Lissulle tilaa vendatakin, mutta olisivat joutuneet heti väistämään meitä paaran veneenä. No annettin herrasmiesmäisesti tilaa ja vendattiin jaloista pois. Lissu lipui nopeasti yläpuolelta ohi ja ihmettelin sen vauhtia. Lopulta tajusun, että ei se Lissu lujaa mene vaan me hidastellaan. Genoan skuuttaajalla oli jäänyt purje löysälle tai skuutti huonosti knaapiin. Pienen trimmailun jälkeen menohalut jo paranivat.

Viimeinen venda kohti punaista poijua meni pitkäksi, kun en nähnyt poijua tarpeeksi ajoissa. Sen verran sade hämärsi näköä ja kirveli silmissä. Poijulla Olga pääsi juuri edestämme ja vetäisi spinnun ylös. Meidän spinnunnosto päättyi naisten alusasu osastolle ja sitä selvitellessämme Olga lipui tavoittamattomasti karkuun. Tässä vaiheessa päätin, että G1 keulalle, kun tuuli himmaan noin voimakkaasti. Muuten ei ole mitään mahdollisuuksia saada Olgaa edes kiinni.

Vihreällä merkillä saatiin Genoa vetoon ja spinnu alas ja alkoi armoton takaa-ajo. Tällä kertaa tuuli ei lopulta himmannut tarpeeksi ja matkakin loppui kesken. Hyvä yritys ja keulamiehistöltä kelposuoritus ensikertaa lennossa purjetta vaihtaessa.

Hauskaa oli, vaikka hieman kastuimmekin. Päätettiin lähteä porukalla päättämää WHC Casa Mareen ja viettämään heti hyvässä seurassa.

Kiitokset kaikille kilpakumppaneille ja kaikille niille, jotka ovat panoksensa veneen kannella antaneet :D
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply