Spinnun skuuttien ja barbereiden asennus - vinkkejä?

Moderators: Petri, harald

Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Spinnun skuuttien ja barbereiden asennus - vinkkejä?

Post by Rea »

Ollaan asentamassa frendini 35-jalkaiseen barduunalliseen veneeseen spinnun skuutit ja barberit ekaa kertaa. Mitä pitäisi huomioida, jotta köydet pelittää hyvin, plokit toimii hyvin ja spinnun ajaminen sujuu myös perhemiehistöltä? Mitä pitäisi siis huomioida plokien laadun, toiminnallisuuden, asennuspaikan jne kanssa, erityisesti millaiset ovat taakse tulevat parhaat plokit - siis kannattaako niissä olla lukko tms?

Mitä sellaista kannattaa huomioida, mitä en edes osaa kysellä? Kiitos kaikista vinkeistä ja käytännön kokemusten jakamisesta jo etukäteen =D>
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Takaplokien kannattaa olla suuret ja kestävät. Niissä ei välttämättä tarvitse olla lukkoja, meillähän on lukkoplokit varvaslistassa ruffin takareunan tasalla. Ei nämäkään välttämättömiä ole, aivan yhtä hyvin voi käyttää vinssiä jos sellainen on vain vapaana.

Laadussa ei kannata tinkiä plokeissa, spinnun skuuteissa voi olla hyvinkin paljon voimia ja niitä plokeja käytetäänkin sitten varmaan 10-20 vuotta jos on alunperin vain ostanut hyviä.

Sama koskee barbereiden kamoja. Kestävät ovat kivat kun niihin voi luottaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Loistavaa, tack och kram! Kyllä feneilijän apu on paras apu - ja käsittämättömän nopea!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Varsågod. Huomaa vain että em. wiki-sivun tuotteet ovat varmasti ainakin pykälän verran liian rimpuloita 35-jalkaiseen. Vaikka noita 35-jalkaisia onkin sitten hirveästi erilaisia. Kerro mikä venetyyppi.

edit: Ja ehdottomasti sitten dyneema-skuutteja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

harald wrote:Takaplokien kannattaa olla suuret ja kestävät. Niissä ei välttämättä tarvitse olla lukkoja, meillähän on lukkoplokit varvaslistassa ruffin takareunan tasalla. Ei nämäkään välttämättömiä ole, aivan yhtä hyvin voi käyttää vinssiä jos sellainen on vain vapaana.
Automaattijarrut on aika kivat noissa spinnun plokeissa. Eli kun paine kasvaa, menee ploki jarrulle, kevyessä ploki pyörii vapaasti. Ehkä vähän kalliimmat, mutta todella kivat käyttää.
harald wrote: Laadussa ei kannata tinkiä plokeissa, spinnun skuuteissa voi olla hyvinkin paljon voimia ja niitä plokeja käytetäänkin sitten varmaan 10-20 vuotta jos on alunperin vain ostanut hyviä.

Sama koskee barbereiden kamoja. Kestävät ovat kivat kun niihin voi luottaa.
Aamen.
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Joo, niin ajattelinkin. Tosta Charlottan listasta on hyvä kuitenkin aloittaa.

Hirveä oikosulku iski venetyypin nimen suhteen. Ilmeisesti Suomessa suunniteltu, Virossa v. 2000 valmistettu vene. venetyyppi alkaa V:llä ja on pari tavua - tai sitten on ihan jotain muuta :oops:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Suosittelen myös vahvasti Harken Carbo Ratchamatic plokeja, joissa tuo automaattijarru-omituisuus on. Sekä FEneeseen että kaikkiin muihinkin. Niitten kanssa ei ole kiire saada gaija vinssille vaan jonkun aikaa jaksaa kyllä pitää "mitä vaan".

En ole kokeillut normaaleja räikkäplokeja joissa on on-off nappi. Arvaan että hermoistuisin niistä, näitä ratchamaticceja en edes huomioi millään tavalla, ne "vaan on siinä". Se on mielestäni hyvän varusteen merkki.

Vähän hinnakkaita ovat vain.

http://www.harkenstore.com/uniface.urd/ ... Z56LC7UP4E


75 mm ratchamatic 130 $US ei tosin kuullosta pahalta. Ota samalla henkari-malli, jottan plokin saa nostettua kannesta irti kuminarulla. Suomessa maksavat varmaan 180¤/kpl :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Tämä V:llä alkanut venetyyppi olikin Ridas 35, eh...
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Miten se jiipataan? Onko siinä end-to-end puomi, vai kisko mastolla johon spinnupuomin toinen pää lyödään kelloon eli dip-jibe?

Onko siis kahdet skuutit käytössä, vaiko neljä?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

En oikein tiedä, kun ei sillä ole vielä koskaan ajettu spinnulla. Tarkistelen tarkemmin omistajalta.

Skuutteja ei ole vielä eikä mitään muitakaan köysiä, kun vasta ekaa kertaa ollaan koko spinnua ajokuntoon virittämässä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Katso puomia, jos se on symmetrinen voi olla että sama yksinkertainen malli kuin meilläkin riittäisi. Ridas 35 ei liene kovin halukas kaivelemaan kuoppaa, ja jos puhtaasti matkakäyttöön tulee uskon että end-for-end on riittävä. Ellei se puomi sitten ole mikään mahdoton puhelintolppa siis :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply