WHC 10/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 10/2010

Post by harald »

Ensi viikolle Windguru mainailee noin 20 knotsia sunnuntaista torstaihin asti koillisesta. Uskokoon ken haluaa, toivossa on hyvä elää.

http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

FE-keliä luvassa?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt ei tosiaan näytä siltä ei. FMI huhuilee tyyntyvää ja suunaltaan vaihtelevaa 2.5 m/s, yr.no vuorostaan 3->1 m/s etelälounaan ja luoteen välistä. Windguru on samaa mieltä, kello 18 lounaasta 5 (6) knotsia, ja kelloa 21 4 (4) pohjoisluoteesta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Toivottavasti pitää paikkansa. Tuossa kelissä voi olla mahdollisuus saada veneitä mun ja Tompan väliin. Tasaisessa yli 8 kn tuulessa se on ollut mahdotonta ja sitten noissa FE-keleissä jo Tompan voittaminenkin on ollut mahdotonta.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Toivotaan ettei. Noissa keleissä Vindungen karkaa turhan helposti, etenkin jos ei ole hyvä kryssi ja riskihän on että tämän päivän idioottilautakunta ( :) ) lähettää veneet taas sivutuuli-lenssi-sivutuuliradalle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No, Harmajalla on nyt kutosta, eli mikäpäs siinä.

Mutta tuo iltamoinaus kyllä pelottaa, vähän pelkään ettei lautakunnalla ole ennusteitten valossa oikein muuta mahdollisuutta kuin pistää taas vitosrataa kehiin, no, kakkosenkin toki vielä ehtisi ajaa jos vain tuuli pysyy.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Niin no, kakkonenhan on siinä mielessä parempi että tuolla on legejä jotka ovat n 90° ja 120° kulmissa toisiinsa nähden, joten todennäköisyys puhtaalle sivutuuliskaballe on pienempi. Ehkä?

Vitosrataa pitäisi varmaan miettiä hiukan ensi kaudelle, olisiko se monikäyttöisempi jos mentäisiinkin vihreälle, miessaaren poijulle, takaisin vihreälle, maaliin jne?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuosta iltalehden säätutkasta saa vähän vihiä siitä miksi tuuli tullee tekemään tepposet illalla;

http://www.iltalehti.fi/saa/sadetutka_k ... tml?ref=kn

Image

Perjantaiksi luvataankin sitten jo 40 knotsia puuskissa (windguru).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Vitosrataa pitäisi varmaan miettiä hiukan ensi kaudelle, olisiko se monikäyttöisempi jos mentäisiinkin vihreälle, miessaaren poijulle, takaisin vihreälle, maaliin jne?
Tuohon kiertosuunnan valintaan vaikutti se että miten maaliintulon saa tehtyä helpolla lyhennettäessä rataa. Jos taas radan kiertosuunnan vaihtaisi, mutta "lähtöpoijun" kiertosuunnan pitäisi samana niin edessä olisi pahimmillaan ikäviä merkkitilanteita.

Yksi vaihtoehto on pidentää rataa marginaalisesti ottamalla mukaan myös Miessaarenselän eteläisen vihreän kierron, tällöin todennäköisesti sivutuulta olisi vähän vähemmän mutta toisaalta ne pitkät pätkät lähtöalueelle olisivat silti sitä mitä ovat.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olipa mielenkiintoinen, ja aivan oikea ratavalinta tuo vitonen tänään. Ihmettelin vain ettei ksiaa lyhennetty ekalle kierrokselle, no tuuli nousikin välillä joten ei siinä mitään.

Minä, Pone, Peik ja Sampsa

Tuulta alussa 3 m/s etelälounaasta, joka sammuillen ja hötkyillen kääntyi yli 180° niin että se olikin maaliintulon jälkeen pohjoiskoillisesta.

Lähdössä punnitsimme ajoissa tulleina monta eri vaihtoehtoa ja päädyimme grosshandlar-starttiin spinnulla. Arvelimme että tuuli moinaa aivan pois lähdössä ja poijulla jäisi Charlottan mentävä aukko. Harmittavasti meni juuri niin kuiin olimme ajatelleet, että moinasi aivan täysin lähtöhetkellä. Noin -30s kohdalla nostimme spinnun ja pyrimme alas lähtoviivalle. Samalla kun moinasi niin se kääntyi länteen, jotain suoraan metsän takaa.

Alla nousi H valkopurjein, muttei mitenkään aggressiivisesti joten pääsimme menemään vastaantulevaa paaran St.Olgaa väistäen, Olga taisi varastaa.

Kohta lähdön jälkeen kun pääsimme hiukan nostamaan H:n yli, rupesi H:n alta näkymään joku pahvilaatikko joka ajoi kryssiä koko fleetin läpi. T-minihän se yritti aiheuttaa hämmennystä. Nostin kurssin niin että overlap loppui, ja laskin takaisin alas. Onneksi pikku kiihdytys vei meidät T-minin keulan edistse ja pääsimme jatkamaan kohti merkkiä. Ei olisi jaksanut pitää luentoa T-minille nosto-oikeuksista ja miten overlap syntyy.

Kun pääsimme irti, olikin vauhti jo parasta A-luokkaa. Vielä paremmin meni Lisbeth ja heidän edessän vielä Express American Beauty. Vindungen otti lähdön rannasta ja leikkasi näin parempia kulmia kohti mellstenin selän p-e porttia. Tässä ajoimme kiltisti hiukan Lisbethin kölilinjan leen puolella sillä en halunnut aiheuttaa hämmenystä ja hidastumista. Yhdessä purjehdimme nopeammin, ja ajammehan kelloa eikä toisia vastaan. Taakse syntyi mukava aukko muuhun fleettiin nähden.

Kun portti lähestyi nousi VU koko ajan lähemmäs, mutta laskin että se tuli niin paljon kovempaa että se tulee menemään juuri keulamme edestä, ja nosti sitten Lisbethin siitä pois. Merkinkierrossa tulikin sitten vähän mielenkiintoinen tapaus kun nostin jo kurssia kohti seuraavaa ja Vindungen tuli alaspäin. Siihen väliin pökkäsi sitten vielä Lisbethin keula. No, sopu sijan antaa ja matka jatkui.

Kohta tuuli kääntyi lisää myötäpäivään, ja tuli pikku 6 knotsin puuskiakin. Tuulimittarista on kyllä todella helppo nähdä siftit lenssillä, ja otimmekin tässä muutaman jiipin aina kun käääntyi myötäiseksi. Tässä pääsimme hiukan Lisbethistä irti.

Miessaaren poijulla edessämenevät VU ja AB näyttivät että kryssiksi kääntyi joten teimme merkin ympäri meksikolaisen jiipin. En saanut ison skuutista otetta, ja Lisbeth oli aivan perässä kiinni. Kun sain skuutin sisään ampaisimme matkaan hurjat 3,5 knotsia. Tässä Lisbeth jäi, sillä kryssiä tämä legi ei ollut vaan pitkä paaran kryssihalssi seuraavalle merkille eli vihreälle.

Vihreältä kohti maalia (uskoin), tuulen käntymisten mukana seuraten. Pääsimme yhdellä halssilla lähtöviivan poijulle, kun VU joutui mellstenin selän kareikon takia vendaaman pari kertaa.

Lähtöviivan poíjulla ihmettelin ettei meitä otettu maaliin jo tässä vaiheessa, niin pliisulta vaikutti tuuli sillä hetkellä. Nosto-jiippi meni vähän puihin kun spinnu nousikin keulaharuksen ja maston väliin, mutta tämän selvitimme ilman että Lisbeth pääsi kiinni sen suuremmin. Edessä VU ja AB tekivät meille kyllä horizon-jobin.

Kohti e-p porttia isot veneet ohittivat, ensin Hilja ja sitten Blue Café. Portin jälkeen tuli jopa 11 knotsin puuskia voimakkaasti suuntaa kääntäen ja ajoimmekin Hiljaa alemmas reilusti, Hilja jatkoi vain suoraan. Ehkä siellä ei ajettu siftejä? Jiippailimme todella usein tällä legillä pysyen aina puuskien rytmissä ja edessä myös suoraan jatkaneet VU ja AB lähestyivät perä edellä.

Miessaaren poijulta legi olikin jo täyttä kryssiä ja vendasimme kohti Espoon päällä makoilevaa mahtavaa mustaa pilveä. Tarkoitus oli myös lähestyä paaran leikkari maatuulen ollessa kyseessä. Edessä vendaavat VU, AB, Blue Café ja Hilja häiritsivät hiukan mutta kaameeta vauhti kyllä vene, paikoin 3,5 knotsi 4 solmun tuulessa.

Vihreältä kohti maalia tyyntyvässä tuulessa. Edessä VU oli vihreällä vain 4 min etumatkassa, ja AB vain 100 m edessä. Tuulimittari kertoi AWA:ksi 60° joten vanha uskollinen latteampi spinnu vetämään. Samalla sekunnilla nousi VU:n ja Hiljan spinnut edessä ja AB:ssakin viriteltiin puomia ylös. Aivan emme saavuttaneet AB:ta, ja takana Lisbeth ei ollut kovin kaukana. Lisbethin takapaksissa edelleen T-mini.

Tyyntyvässä tuulessa Peik komensi vendan pohjoiseen kohti rantaa, sillä tuuli näytti paremmalta siellä. Samalla VU:lle ja AB:lle kääntyi vastaan niin että rupesi näyttämään vahvasti siltä että he eivät pääse ilman vendaa maaliin. Paaralla takaraivossa sihisi Lisbethin kulku, ei olisi tarvittu kuin että tuuli olisi kääntynyt vielä hiukan lisää myötäpäivään niin he pääsisivät ilman vendaa maaliin. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan ohitettuamme yhden First 36.7:an paaralla ja vendattuamme kohti maalia seisoi sekä Lisbeth, AB että VU melkein paikallaan kun me tulimme vajaat 4 knotsia kohti maalia.

Kuittasimmekin AB:n maaliviivalla, ja olimme turvallisen tuntuisesti VU:n jälkeen maalissa. Lisbeth tuli aivan rinta rinnan AB:n kanssa maaliin myös.

Kaikenkaikkiaan erittäin haastava ja mielenkiintoinen kisa. Lisää tällaisia, 10 m/s Rysäkarikierroksilla höystettyinä!

ARvailen että lopputulokset ovat jotkuinkin noin;

1. T-mini
2. Tyyne
3. Charlotta
4. Rakkauden Karavaani
5. AB
6. VU
7. ?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Pah, typerä strateginen virhe maksoi käytännössä varmasti yhden sijan rankingissa.

Olimme viivalla mielestäni selvästi yli, mutta lautakunta ei liputtanut tai paukuttanut varastaneita, päätin silti lähteä takaisin linjan taakse ja sehän tuollaisessa kelissä merkitsi kuolemantuomiota kisalle.
Kisan aikana jo avautui, että koska ko. kisa on meille joka tapauksessa "turha" (poisheitot käytössä) niin olisi kannattanut ajaa täydellisestä lähtöasemasta kisa loppuun ja sitten miettiä miten kävi.
Nyt käytännössä olisimme varmasti olleet pari sijaa ylempänä mikä olisi tarkoittanut bonuspisteitä kokonaissaldoon.

Mutta ei, nyt tuli sitten lilluteltua fleetin perällä maaliin, Devon onneksi luovutti leikin kesken joten sentään kahden sijan tappiota ei tullut. Taakse jäi Anneli ja Devon eli sijoitus todnäk 8/10 tai kenties 9/11.
Jos Lisbethin varasti (mutta Ollilla järki pelasi paremmin ja jatkoivat kisan loppuun) niin sitten ehkä loppuunajamisesta oli jotain hyötyäkin.
No ihan kivaa lenssitappelua oli kuitenkin Devonin kanssa vaikka Nico antoikin aika paljon tasoitusta likaisella pohjallaan ja Anneli sitten kuitattiin tylysti yläkautta ensimmäisen kierroksen "maalislöörillä", ihan puhtaasti aktiivisen trimmauksen ja ajamisen tuloksena. Normitrimmari oli poissa, joten tilaisuus oli hyvä kouluttaa muita gasteja myös trimmauspuuhiin.
Last edited by Petri on Wed Sep 01, 2010 21:42 pm, edited 1 time in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11060
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

2010 HAR Tuorein säähavainto: 1.9.2010 17:40 Suomen aikaa lounaistuulta 4 m/s; puuska 4 m/s; paine 1012,7 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8); näkyvyys yli 20 km.

2010 HAR Tuorein säähavainto: 1.9.2010 18:40 Suomen aikaa Lämpötila 15,9 °C; kosteus 63 %; kastepiste 8,8 °C; länsituulta 3 m/s; puuska 3 m/s; paine 1012,7 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8);

2010 HAR Tuorein säähavainto: 1.9.2010 19:50 Suomen aikaa pohjoistuulta 2 m/s; puuska 4 m/s; paine 1012,8 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8); näkyvyys yli 20 km.

2010 HAR Tuorein säähavainto: 1.9.2010 20:40 Suomen aikaa koillistuulta 4 m/s; puuska 5 m/s; paine 1013,0 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys yli 20 km.

Melko samalla lailla kun mitä itse koin veneestä käsin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Pakko kommentoida:
harald wrote:Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan ohitettuamme yhden First 36.7:an paaralla ja vendattuamme kohti maalia seisoi sekä Lisbeth, AB että VU melkein paikallaan kun me tulimme vajaat 4 knotsia kohti maalia.
Ette te meitä ohittanut, vaan me ohitettiin teidät. Menitte kyllä keulan edestä paaralla, mutta taakse jäitte. Ihailtiin teidän oivallusta, että tulitte sieltä kuolleesta alueesta pois, missä veneet näytti seisovan paikallaan. Meidän ei tarvinnut vendata loppusuoralla kun nostimme vihreältä kepiltä ylös kun vaikutti, että tuuli kääntyy vastaan. :-)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Hmm, eikö se ole ohittamista jos menee edestä :)
No okei, kait sitä pitäisi olla takana ja sitten mennä edestä että se lasketaan ohittamiseksi.

Hmm, ehkä kisa ei mennytkään täysin reisille, AB saattoi jäädä taakse. Tosin, Lisbeth ei varastanut, eli ei mekään sitten varmaan varastettu...prkl, miksi piti ruveta mamoilemaan.

Eli 10 venettä ja sijoitus todnäk 7/10 tuoden 3,68 pistettä eli vähän pääsee ottamaan lisäpisteitä.
Post Reply