Page 1 of 2

Keulapurjeen rullalaite

Posted: Fri Aug 20, 2010 22:56 pm
by Artsi
Ensi kaudella taitaa kilpapurjehdus meiltä jäädä aika vähiin , joten ajatus genoan rulalaitteesta on viimeistään keväällä ajankohtainen. Siispä aloitetaan mahdollinen keskustelu jo nyt.
Idea löytyy jo viime vuodelta:

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... &id=KEULA3

mutta nyt pitäisi keksiä, mikä nykyisisistä systeemeistä olisi paras ajatellen suorituskykyä. Tietysti hintakin aika paljon vaikuttaa, mutta esim Plastimo on taitaa olla pois laskuista aivan törkeän paksun profiilin takia. Kommentteja? Profiilissa pitäisi kuitenkin olla kaksi uraa, koska ideana olisi käyttää nykyistä jennyä ja nostaa toiseen uraan retkipurjehduksissa sellainenen "suikale" jossa olisi rullajennyn "turvotuspala". (saapa nähdä mitä purjeneulojat tähän sanoo?). Normaalisti kisoissa purjetta käytettäisiin reivaamattomana, jolloin suorituskyky olisi kokolailla nykyistä luokkaa riippuen tietysti profiilin mallista.

FE porukasta ei todennäköisesti kovin paljon kokemusta aiheesta löydy ajatellen kilpapurjehdusta, mutta taitaa tätä saittia lukea muutama muukin, joten kommentteja!

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:08 pm
by harald
No mikäs nyt että kilpapurjehdus jää vähiin?

Sanoisin että ajakaa kolmosella ne päivät jolloin tuo suikale olisi ajankohtainen. Se suikale tullee räpättämään tuossa kuitenkin ja kolmonen mahdollisesti alasvetonarulla varustettuna on oikeasti toimiva vaihtoehto.

Nimim: yksi päivä ykkösgenoa esillä loman aikana, muut kolmosella (tai spinnulla).

Mutta jos nyt rulla on pakko saada, niin miten olisi joku sellainen Facnor rulla joka on isohko läpimitaltaan mutta tosi matala. Noita on jo muutama valmistajalla, joillakin on remmi kelalla joka ei vaikuta ollenkaan huonolta. Baltic Riggingillä näin, mutten muista merkkiä. Harkenillakin on joku uusi tuote;

http://www.harken.com/press/PressReleases2009.php

Sieltä tuo;

http://www.tradeonly.harken.com/pdf/Und ... ing-lr.pdf

Ja se koko zero.

Tai sitten joku Harken-malli jossa on "split drum" jonka voit poistaa kun kisaat ykkösellä. Tiesithän että se tarkoittaa purjeen vaihtoa tai korjausta muutenkin niin että siinä on teippi eikä hakasia?

http://www.harken.com/furling/Furling_Q ... nswers.php

Tuo sivu kertoo mielestäni hyvin että kisa G1 ei oikein kestä rullaamista, vaan tarkoitusta varten olisi parempi hankkia joku G2.

Toivotaan että ensi-ensi kausi menee jo ilman rullaa?

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:09 pm
by harald
Ja tuo sailing anarchy thread voi olla mielenkiintoinen;

http://forums.sailinganarchy.com/index. ... pic=112184

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:17 pm
by harald
Käytännössä laittaisin sahan pulpitin päälle, ja asentaisin mahd. matalan rullan. Mielellään juuri facnor, mutta noita on eri valmistajilla nykyään. En vain äkkiseltään löydä niitä nyt.

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:24 pm
by harald
Facnor mainosvideo "Maximum Luff length":

http://www.facnor.com/uk/main.asp?url=h ... ,67,,109,a

"Performance"

Ei ... ei ... ei...

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:35 pm
by harald
JS9000:en (sailinganarchystä bongattu) on siisti, ja sopisi mahd. FEneeseen kuin hanska;

http://www.jsyachtsusa.com/images/designer.5.big.jpg

Posted: Fri Aug 20, 2010 23:59 pm
by Petri
harald wrote:JS9000:en (sailinganarchystä bongattu) on siisti, ja sopisi mahd. FEneeseen kuin hanska;

http://www.jsyachtsusa.com/images/designer.5.big.jpg
Ja sitten erityisen hauska kun se etustaagin kiinnityskohta katkeaa kesken kryssin, been there done that :)

Mutta hyvä systeemi tuo siis on ja jibi on todella helppo rullata ja periaatteessa purjeen vaihtokin onnistuu varsin helposti, mutta toki tällöin jokaisen purjeen pitää olla ommeltu sopimaan ko. systeemiin.

Posted: Sat Aug 21, 2010 00:34 am
by Arkki
Tupla foilia olen jo useasti miettinyt keulalle mukaanluettuna kaikkien purjeiden etuliikkien uusinta eli leikkaus vähän pois + uusi kaista narulla neulottuna tilalle... samallahan loisi mahdollisuuden käyttää loma yms purjehduksilla rullaakin eli kyllä rullakin kiinnostaa jos sen saa keulaboksin sisään. Mietintään...kustannukset?Toteutus?

Posted: Sat Aug 21, 2010 01:07 am
by Handy
Meillä oli (ei-omassa) H:ssa ilmeisesti itse tehty rullalaite kannen alla. Ainoa vika siinä oli että rullan läpi meni 50cm rautaputki jonka sisällä etustaagi kulki. Staagi kiersi pohjasta plokin kautta takaisin kohti kantta jossa oli pieni välitys staagin kiristämiseksi. (Oikeasti se kiristyi vaan vanteilla).
Rullaa kun pyöritti niin se rautaputki hankasi staagia. Kaksi reissua päättyi siihen että piti palata maihin kun masto oli enää keulapurjeen varassa pystyssä.
Keulapurjeen nostosysteemi oli erikoinen (kuten koko muukin viritys). Kannen yläpuolelle tuli rautaputken pää, ja siitä lähti sivuille poikkipala. Poikkipalan päistä lähti reitettyä rautaa ylös (reiät oli siis karkeata säätövaraa). Toiselle puolelle kiinnitettiin purjeen alareuna. Toiselle puolelle tuli staagin yläpään rullan kautta kiertävä vaijeri, jonka toinen pää kiinnitettiin purjeen yläreunaan. Vaijeri kiristettiin vanttiruuvilla. Nostossa apuna oli köysi jolla vaijerin pää kiskottiin alas. Ja sitten taisteltiin hetki että sai vaijerin kiinni vanttiruuviin.
Purjetta sisään rullatessa kaikki pyöri staagin ympärillä. Purjeen nostava vaijeri kääntyi purjeen viereen ja alkoi kieputtamaan sitä staagin ympärille. Staagin yläpäässä oli jokin viritys joka salli vaijerin pyörimisen. Muisti pätkii hiukan, mutta keulapurje taisi olla hakasilla staagissa kiinni.

Tuota hässäkkää on kiva muistella kun tietää ettei sitä enää tarvitse yrittää korjata. :)

Re: Keulapurjeen rullalaite

Posted: Sat Aug 21, 2010 17:58 pm
by vvoltti
Artsi wrote:mutta nyt pitäisi keksiä, mikä nykyisisistä systeemeistä olisi paras ajatellen suorituskykyä. Tietysti hintakin aika paljon vaikuttaa, mutta esim Plastimo on taitaa olla pois laskuista aivan törkeän paksun profiilin takia. Kommentteja? Profiilissa pitäisi kuitenkin olla kaksi uraa, koska ideana olisi käyttää nykyistä jennyä ja nostaa toiseen uraan retkipurjehduksissa sellainenen "suikale" jossa olisi rullajennyn "turvotuspala". (saapa nähdä mitä purjeneulojat tähän sanoo?). Normaalisti kisoissa purjetta käytettäisiin reivaamattomana, jolloin suorituskyky olisi kokolailla nykyistä luokkaa riippuen tietysti profiilin mallista.
Tämmöinen veneen "optimointi" monenlaiseen käyttöön on aina yhtä mielenkiintoista pohdiskelua. Yleensä kaikki "kuningasideat" kuten erillinen toiseen profiiliin hissattava reivaustäyte osoittautuvat täysin susiksi tarkemmassa pohdiskelussa, mutta aina silloin tällöin joku keksii joitain oikeesti toimivaa.

Erillinen täyte tuskin on kovin toimiva ratkaisu. Täyte pitäisi kuitenkin saada kiinni purjeeseen, ei sinne staagiin voi jättää mitään irrallaan lepattavaa palasta. Lisäksi sitä reivaustäytettä ei sinne lennossa noinvaan nostaisi. Äkkiseltään ajattelisi että spinnufallilla tms. mutta eihän se toimi rullan kanssa, täytteen nosto pitäisi jotenkin tapahtua sen rullan ylähelan kautta, jotta täytteen nostonaru ei menisi rullalle purjeen mukana. Kaikki tämmöinen pohdiskelu on kuitenkin turhaa, koska käsittääkseni purjeneulomot sujauttavat sen reivaustäytteen jokatapauksessa purjeeseen ommeltuun taskuun ja sen voi kyllä ottaa sieltä pois ja laittaa takaisin jos haluaa. Eli mielestäni ei ole mitään tarvetta sotkea toista profiiliuraa tähän asiaan.

Toinen oleellinen asia on se, että kyllä siinä purjeessa on paljon enemmän muuttujia kuin vain etureunan pituus tai reivaustäytteen olemassaolo. Rullareivattavaksi tarkoitettu purje leikataan ihan eri tavalla kuin pelkkä genua, leikkauksella haetaan kompromissia ominaisuuksissa täysin auki tai rullattuna. Toki tavallisen vanhan väsähtäneen genuan voi muokata rullalle ja lisätä siihen jonkun reivaustäytteen, mutta veikkaampa että lopputulos on aika syvältä.

Itse pohdin tätä samaa asiaa, koska halusin mahdollisimman "helppohoitoisen" cruiserin, mutta kuitenkin sellaiset purjeet, joilla on kiva seilata. Ennestään oli keularulla ja siihen 140 % genua rullaustäytteellä. Useampi keulapurje oli poissuljettu vaihtoehto rajallisen säilytystilan takia, eli yksi keula, yksi iso ja spinnu oli tavoiteltu setuppi, jolla pitäisi pärjätä mahdollisimman laaja tuuliskaala järkevästi.

Aika nopeasti päädyin samantapaiseen ratkaisuun kuin mitä Harald suosittelee elikkä genua varastoon ja tilalle pelkkä 105-110 % fokka. Se 2-4 m/s tiukka sivutuuli jolla genualla olisi oikeasti cruisaillessakin huomattava merkitys osuu kohdalle aika harvoin. Fokka menee rullaamatta varsin laajan tuuliskaalan ja se erityisesti juuri ne kelit, joissa cruisaillessa tulee eniten purjehdittua. Ja sitten kun tulee se kova keli, niin pari kierrosta rullattu fokka avaa solan ja tiputtaa tehot todella tehokkaasti, mutta pysyy vielä kohtuullisen muotoisena. Jos täyden rullagenuan pyörittää samankokoiseksi eli johonkin kolmannekseen alkuperäisestä, niin se on melkoinen säkki on siinä sitten täytettä tai ei.

Vaikein pohdinta itselleni tuon fokan kanssa oli, että laittaako reivaustäytettä vai ei. Täytteen kanssa toimii paremmin reivattuna, mutta paksu täyte tappaa purjeen etureunan täysin elottomaksi ja keskituulien purjehdusnautinto kyllä katoaa täysin, kun fokan etureuna on kuollut. Tässä vaiheessa WB ehdotti experimentaalista ratkaisua, jossa purje on ilman reivaustäytettä, mutta sen etureunaan (noin 30 cm liikistä taaksepäin) laitetaan sekä ylös että alas pystylatat. Nämä latat ottavat vastaan puristusta ja pitävät rullatun purjeen etuliikin kireämpänä. Latat ajavat siis samaa asiaa kuin rullaustäyte, mutta ilman että menetetään etuliikin eloisuus. Mulla on nyt nähtävästi toinen maailman kahdesta tällaisesta purjeesta. Olen ollut ihan tyytyväinen. Kuitenkaan kun ei ole kokemusta vastaavasta täytteellä varustetusta fokasta, en oikein pysty sanomaan onko tämä lattaratkaisu nyt sitten täsmälleen yhtä hyvä tai parempi tai huonompi kuin rullaustäyte. Mutta täysin auki olevana mun purjeen etuliikki on takuulla kivempi ajettava kuin rullaustäytteellinen.

Irrotettava rulla on yksi vaihtoehto. Rulla asennettaisiin paikalleen lomalle lähtiessä ja normaalit syksyn/kevään viikkokisat ja mahdolliset viikonloppuretket vedettäisiin perinteisillä purjeilla. Elikkä normaali ykkönen kisakäyttöön siten että rulla on irrotettu. Ja cruisailua varten rullalle menevä 110 % fokka. Mulla ei ole kokemusta että kuinka helposti noi rullat purkaa ja asentaa. Siinä on sitten kuitenkin se ongelma, että nykyset purjeet menee staagiin ja rullaprofiiliin tarvitaan purje joka menee uraan. Eli vanhoja purjeita pitäisi kuitenkin muuttaa ja lopputulos olisi hankalampi käyttää kuin nykyinen staagiin litsattava purje.

Jos rullan haluaa, niin olisiko kuitenkin paras ratkaisu mennä sitten kunnolla rullapurjeisiin. Laita rulla ja teetä siihen cruising optimoitu rullafokka. Muuta nykyinen genuasi rullalle sopivaksi, sen voi ottaa sitten kisoissa tai muuten halutessaan käyttöön ajatuksella, että sitä purjetta ei ole tarkoituskaan käyttää rullattuna kuin korkeintaan poikkeustilanteissa. Toki siinä menettää tehoa täysikokoiseen ykkösgenuaan verrattuna eikä purje varmaan kovin hyvin rullaudu, mutta käytännössä tämmönen ratkaisu olisi ylivoimaisesti helppokäyttöisin ja täyttäisi kuitenkin kaikki tarpeet aika hyvin. Kisa/retkisetupin vaihto tapahtuu vain purje vaihtamalla, tai jos kovan tuulen kisa on takana, ei tartte tehdä mitään. Ei ne teidän kisat nyt kuitenkaan niin vakavia ole, että onko sillä 20 sentillä purjeen alareunassa niin hirveän suurta väliä?

T.

Ville

Posted: Sat Aug 21, 2010 18:05 pm
by harald
Musta vaan tuntuu että tuolla rahalla mitä itse rullalaitteeseen ja sen asentamiseen ja hiluihin menee ostaa vaikka uuden dacron kolmosen joka saa maata kannella vaikka koko kesän.

Edelleen kyselin että miksi rulla, onko se siivoamista helpottamaan?

Posted: Sat Aug 21, 2010 19:12 pm
by Artsi
Kiitos kommenteista. Yritän keskittyä niihin paremmin, kun saadaan tän viikonlopun kisat maalin.
Niitä kolmosia on mulla parikin kappaletta, mutta tosiaan houkutus "kannen siivoamiseen" on olemassa, ja mm. tänään kolmisin ykkösen maksimikelissä olisi ollut todella cool vaan nykäistä purje rullalle spinnuajon ajaksi.

Posted: Sat Aug 21, 2010 20:08 pm
by harald
Musta tuntuu että tuo siivoaminen on se, joka tekee rullasta mielenkiintoisen. Tuo mikä lojuu kannella lenssin aikana ei taida olla mikään ongelma.

Muistathan vain että rulla on ensimmäinen merkki laiskuudesta, seuraavaksi sitä ei jakseta edes rullata esille. Tätä "haraldin teesiä" tukee havainnot lomapurjehduksen aikana tänä kesänä, ne ketkä ajoivat koneella purjeveneellä olivat 100% rullagenoalla, ja aika usein rullaisolla. Yhtään hakasilla varustettua purjevenettä en huomannut ajavan koneella, mutta tästä jätän pläkät, satamat ja kapeat rännit pois.

Rullafokka/genoa vs. pussifokka/genoa

Posted: Mon Aug 23, 2010 14:22 pm
by FE-Sillanpää
Loistava havainto Haraldilta siitä, mikä edesauttaa purjehtijan muuttumista mastonkuljetusveneilijäksi.

Vältämme moista riskiä sillä, että pussitamme keulassa purjeen paikalleen. Jatkokehityksenä harkitaan pitkänmallista pussia, joka näyttäisi (ehkä) siistimmältä kaiteessa. Pussia voi pitää kannella (kun tönäisee tuosta kaiteen välistä sen sisäpuolelle), hakaset paikallaan vaikka nostaa toisen vaihtoehtoisen valkoisen keulapurjeen pitkälle legille. Ei se siinä alla haittaa, eikä spinnuttelua vartenkaan tuota tuosta tarvitse poistaa.

Image

Posted: Tue Aug 24, 2010 09:50 am
by Guest
harald wrote:Muistathan vain että rulla on ensimmäinen merkki laiskuudesta, seuraavaksi sitä ei jakseta edes rullata esille. Tätä "haraldin teesiä" tukee havainnot lomapurjehduksen aikana tänä kesänä, ne ketkä ajoivat koneella purjeveneellä olivat 100% rullagenoalla, ja aika usein rullaisolla. Yhtään hakasilla varustettua purjevenettä en huomannut ajavan koneella, mutta tästä jätän pläkät, satamat ja kapeat rännit pois.
Eikö lomalla saa laikotella?