WHC 9/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 9/2010

Post by harald »

Windguru ulottuu näköjään jo viikon päähän. Lupailevat taas noin 20 knotsin kelejä länsilounaasta:

http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420

Katotaan sitten toteutuuko. Pieni seuranta olisi paikallaan.

yr.no sanoo 2 m/s from south-southeast.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt tarjoilee ex. fmi nyk. ilmatieteenlaitos.fi tyyntyvää 9-6-3 m/s keskiviikoksi.

http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/meri.html

Ei hyvä.

Windguru pitäytyy vielä toistaiseksi tuulessa;

http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=420

Itse asiassa tarjoavat nousevaa 18-21-22 knotsia (WRF 27km tyyntyvää 18:00 15, 19:00 13 ja vielä 11 knotsia klo. 20:00).

yr.no vurostaan tarjoaa etelänpuoleisia tuulia 5 m/s.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Helsinki Harmaja

Tuorein säähavainto: 25.8.2010 10:10 Suomen aikaa lounaistuulta 1 m/s; puuska 2 m/s; paine 995,6 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys 16 km.

Jahas. Kuviokelluntaa?

Toisaalta:

Helsinki Kasuuni
Tuorein säähavainto: 25.8.2010 10:10 Suomen aikaa Lämpötila 16,8 °C; kosteus 76 %; kastepiste 12,6 °C; etelätuulta 9 m/s; puuska 10 m/s; paine 995,2 hPa.

Voi olla siis ihan mitä vaan. Ukkosta mainittiin fmi:n sivuilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tasaisempia tuulia nyt;

Helsinki Harmaja
Tuorein säähavainto: 25.8.2010 14:30 Suomen aikaa lounaistuulta 7 m/s; puuska 8 m/s; paine 995,2 hPa; pilvisyys: selkeää (0/8); näkyvyys yli 20 km.
Helsinki Kasuuni
Tuorein säähavainto: 25.8.2010 14:30 Suomen aikaa lounaistuulta 7 m/s; puuska 8 m/s; paine 994,9 hPa.

Radalla nähdään. Ollikin lähestyy espoota latituden mukaan.

Antti sms:äili (tai yritti, FEisbook:in sisääntulevat sms:ät suljettu) että Merelli hevossalmen sillalla (miten se on sinne päässyt?). Toivottavasti tulossa länteen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote: Antti sms:äili (tai yritti, FEisbook:in sisääntulevat sms:ät suljettu) että Merelli hevossalmen sillalla (miten se on sinne päässyt?). Toivottavasti tulossa länteen?
Jep, Merelli pääsi aamusuihkun jälkeen Haukilahden satamaan eli tulossa ollaan.
Kyydissä on ainakin yksi ensikertalainen (purjeveneessä) eli nähtäväksi jää kuinka hommat sujuu...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

No ei se Merelliltä huonosti mennyt, hieman jäi harmittamaan ettei lähdetty itsekin heti spinnuttelemaan loppulegiä mutta teidän ajokulmanne näytti niin "väärältä" että päätettiin ajaa suoraan maalille.

Eli ensimmäistä kertaa käytössä oli uudistettu vitosrata, mikä kyllä tarkoitti valitettavasti slööriä, slööriä ja lisää slööriä. Välissä vähän lenssiä. Mutta lautakunta varmaan pelkäsi tuulen moinausta ja sen takia ei ajattanut esim. kakkosrataa.

Startti meni kelvollisesti, ajoitus ehkä 5s edellä ja piti vähän jarrutella piissä ettei menisi yli. Nopeasti Inferno29 ja AE sutaisivat ohi, mutta muuten sai slöörailla vapaasti kohti pohjoiskeppiä kunnes Lisbethin mallin mukaisesti spinnu ylös ja kai siitä jotain hyötyä oli tai ei, mutta merkillä sitten spinnu ylös ja sivuvastaista Miessaaren punaiselle poijulle missä spinnu ylös. Lenssi oli aika plattista, pari jiippiä tuli tehtyä ja lopulta kokeiltiin vielä josko spinnu kantaisi vihreältä takaisin lähtölinjalle toista kierrosta varten, no ei kantanut.

Toisella kierroksella tuli havaittua pari asiaa:
1. Charlottan venevauhti on käsittämätön
2. Olisi pitänyt pitää spinnu ylhäällä viimeisellä vihreällä, Merelli jatkoi spinnulla ja me ei joten turpiinhan siitä tuli.
Toisaalta vähän epäilen että jos olisimme lähteneet spinnuskabaan Merellin kanssa niin Charlotta olisi päässyt vapaissa ohi molemmista.

Kokonaissijoitus todnäk n. 7./13, kärkiveneet pääsivät aivan liian kauas kevyessä tuulessa ja toisaalta Tyyne ja T-Mini pysyivät aivan kannassa kiinni. Guy 27 Ellidakin saattoi olla aivan liian lähellä. Mutta minkäs teet kun kovempaa ei pääse.
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Oltiin ensimmäistä kertaa kokeilemassa, miten Inferno liikkuisi kisaolosuhteissa ja ihan kivastihan se liikahti myös keulakannelta katsottuna. :-)

Ehkä hämmentävin osa koko illan kilpailua oli VU:n radan kiertäminen spinnu kokoajan ylhäällä. Kuinka korkealle tuuleen sillä oikein pääsee?! Myös venda spinnulla oli aika erikoisen näköistä. Nopeaa se ei ollut, mutta onnistui.

Hienon näköistä oli kyllä katsoa, kun FE-fliitti ajoi melkoisen lähellä toisiaan koko kisan.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joo, naureskeltiin kanssa Pallen kanssa kryssillä että sehän on tähän asti ajanut kryssit aina ihan väärällä purjeella kun genaakkerillakin kulkee :)

FE-fliitti toisaalta pysyi hyvin kasassa kun me toimittiin tulppana ja eivät sieltä muut päässeet paskoista ohi, paitsi nyt sitten Merelli kun se lähti kokeilemaan alabanaania maalisuoralla.
Muistan joskus JS:llä kryssineemme genaakkerilla maaliintulon jälkeen 25 asteen apparentteja, eli sikäli sopivissa tuulissa se toimii yllättävänkin ylös. Vauhtia oli siinä ehkä 4-5 solmua, eli TWA:ta voi siitä sitten naputella. Takanatulleessa LutraLutrassa ainakin naureskeltiin sitten satamassa meidän kryssipurjeelle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joo, ei tästä kisasta jää paljon kerrottavaa. Paska ratavalinta, paska tuuli, paska startti, paska kaikki.

Allekirjoittanut, Sampsa skuuteissa ja Réa keulassa.

Antti FEneitten nopeimpana saa nyt vuorostaan kirjoittaa perusteellisen jutun siitä miten meni. Kirjoitan vuorostani sitten kun olemme ehkä joskus taas FEne fleetin nopein.

Ihan tyhmä tuo rata, sivutuuli, lenssi, sivutuuli, sivutuuli, lenssi, sivutuuli. Mikä kisa se semmoinen on?

Oh well. Track tulee kohta.

Millä tavalla Charlottan venevauhti on käsittämätön? Ei kertaakaan päästy Olgasta ohi niin itse nostan hattua Olgalle miten taktisesti järkevästi ajoitte koko kisan, riittävällä nopeudella. Charlottan alakerta pitää kyllä nyt hieroa kunnolla ennen lauantaita.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Porkkalasta kun posottelin tulemaan täysin plattikseen, olin ihan varma että ampuisivat kolmosradan, kun siinä olisi ollut ihan suora kryssi-lenssipätkä.

No, ei se mitään, tämä taisi olla historian ensimmäinen kerta tällä radalla? Onneksi löytyi orderit läppäriltä, kun pelkän kartan perusteella oltaisiin kierretty rata väärään suuntaan.

Meillä oli veneessä tänään Mikko, Ville ja Ilmari. Startissa meillä oli aika vähän hukassa, mutta ei se nyt aivan surkea ollut. Ei vaan taas tämä kevyt keli kulkenut, mutta kivaa oli purjehtia.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ranking ennen tämän päivän luikuttelua;

Code: Select all

Sijoitus	Etunimi	Sukunimi	Seura	Purjenumero	Veneen nimi	Venetyyppi	LYS-luku	Osakilpailutulokset	Yhteispisteet
1.	Harald	Hannelius	NJK	FIN-2674	Charlotta	FE-83	1.07	2 (6.82) - (0.00) 4 (6.36) 3 (7.61) - (0.00) 1 (7.89) 1 (9.54) 1 (9.54)	47.75
2.	Olli	Niemi	HSK	FIN-2741	Lisbeth	FE-83	1,07	3 (5.66) 1 (9.27) 6 (4.57) 5 (5.95) 3 (6.31) 2 (6.11) - (0.00) 2 (8.15)	46.02
3.	Palle	Eklund	hsk	FIN 9152	VindUngen	FG 28e	1,14	1 (8.48) 2 (7.80) - (0.00) 1 (9.76) 2 (7.37) - (0.00) 5 (5.47) 7 (3.68)	42.55
4.	Petri	Sane	Smer	FIN-2949	St. Olga	FE-83	1,07	4 (4.49) 6 (3.91) 7 (3.68) 8 (3.48) 5 (4.18) 3 (4.84) 6 (4.57) 6 (4.57)	33.73
5.	Olli	Mustonen	EM	FIN 3730	T-Mini	Teemin	0,99 (LYS todistus)	- (0.00) - (0.00) 3 (7.25) 4 (6.78) 1 (8.93) DNF (0.00) 2 (8.15) 10 (1.00)	32.10
6.	Niko	Roschier	EMK	FIN-746	Devon	H-vene	1,08	- (0.00) 3 (6.83) OCS (0.00) 6 (5.13) 4 (5.24) 4 (3.56) 3 (7.25) - (0.00)	28.01
7.	Kaarlo	Vennervirta	EMK	FIN-10008	Tyyne	RJ85	1,05	- (0.00) 5 (4.88) 2 (8.15) 7 (4.30) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 5 (5.47)	22.80
8.	Atte	Stambej	emk	fin 7465	Mary	Finnflyer 31	1.12	- (0.00) 8 (1.97) 1 (9.54) 2 (8.43) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00)	19.94
9.	Johannes 	Kankare	YP	FIN-239	Ida Maria	H-vene	1,08	5 (3.33) 4 (5.86) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 4 (6.36) - (0.00)	15.54
10.	Panu	Ranta	OV	FIN 2216	Anneli	FE-83	1,07	- (0.00) - (0.00) - (0.00) 9 (2.65) - (0.00) 5 (2.28) 9 (1.89) 4 (6.36)	13.18
11.	Timo	Urala	EMK	FIN-984	American Beauty	Albin Express	1,12	- (0.00) 9 (1.00) 5 (5.47) - (0.00) 6 (3.12) - (0.00) - (0.00) 9 (1.89)	11.48
12.	Antti	Salovuori	MP	FIN2545	Merelli	FE83	1,07	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 3 (7.25)	7.25
13.	Ville	Valtonen	Trip	FIN 2979	Trip Tease	FE83	1,07	6 (2.16) 7 (2.94) 9 (1.89) DNF (0.00) - (0.00) DNS (0.00) - (0.00) - (0.00)	7.00
14.	Torbjörn 	Koivisto	EMK	FIN-7220	S/Y Kikka	X-79	1,14	DNF (0.00) - (0.00) 8 (2.79) 10 (1.83) 8 (1.00) - (0.00) 10 (1.00) - (0.00)	6.61
15.	Henrikki 	Talvitie	HVK	FIN-728	Elle	H-vene	1,08	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) DNS (0.00) 7 (3.68) 8 (2.79)	6.47
16.	Magnus	Silen	NJK	FIN 5454	Extempore	X-79	1,14	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 8 (2.79) - (0.00)	2.79
17.	Annukka	Marjamaa	TPS	FIN 757	Vanilia	H-Vene	1,08	- (0.00) - (0.00) - (0.00) - (0.00) 7 (2.06) - (0.00) - (0.00) - (0.00)	2.06
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Millä tavalla Charlottan venevauhti on käsittämätön? Ei kertaakaan päästy Olgasta ohi niin itse nostan hattua Olgalle miten taktisesti järkevästi ajoitte koko kisan, riittävällä nopeudella. Charlottan alakerta pitää kyllä nyt hieroa kunnolla ennen lauantaita.
No te taisitte ottaa kiinni lähemmäs kahdensadan metrin eron ja ohittaen samalla 2 muuta FE:tä ja meidätkin olisitte ohittaneet jos matkaa olisi ollut edes 100m enemmän. Ja tämä siis käytännössä jonossa ajaen ilman kummoisia mahdollisuuksia laidanvaihtoihin yms.

Lisbeth kulki järkyttävän kovaa alun spinnuslöörillä, mutta laidanvaihdos ekalla lenssillä koitui teille kohtaloksi. Paha siten sanoa mikä on oikea ratkaisu tuollaisessa tilanteessa, jäädä siihen Merellin peittoon, mutta eipä siinä Merellikään kauas pääse, vai jiipata pois ja tässä tapauksessa sitten jäädä entistäkin enemmän jälkeen.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Pienen luokan tulokset pikaisesti laskettuna:
1. Bice
2. T-Mini
3. VU

6. Merelli
7. Olga (tsiisus, olenko ennustaja vai vain saamarin taitava laskemaan tasoituksia merellä)
8. Charlotta
9. Lisbeth
Anneli 12.

Ja kun Olgalla on kisasarja nyt kasassa ja yksi kisa ammutaan niin sanoisin että loppusijoitus sarjassa tulee olemaan 6. Tyyne ja T-mini nousevat vielä ohi, Devonilla tekee tiukkaa mutta on sekin mahdollista.
Eli sijoitus sikäli parani pykälän, mutta kokonaispistesaldo Fe-rankingiin taitaa tippua johtuen pienemmästä osallistujamäärästä...
Last edited by Petri on Wed Aug 25, 2010 22:38 pm, edited 2 times in total.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No Merellin ohittaminen ei ollut vaikeaa, skuutit taisivat olla sivutuuliosuudella lukossa :)

Lisbethin ohitus onnistui salakavalalla ala-banaanilla, ensin spinnulla jonkun matkaa ja sen jälkeen genoalla ylemmäs. Tämähän on tosin ihan perus VMC-juttua jonka kaikki jo osaavat.

Teistä emme olisi päässeet millään ohi ennen maalia, kaikki vaihtoehdot oli jo pöydällä ja pelattu. Ihan fiksusti purjehditte, etenkin sen tokan lenssin kun peitimme teidät. Ensi kerralla vedätte sata lasissa maaliin asti niin olette nopein.

Se on pakko sanoa että tiukkaa seilaamistahan tuo kyllä oli, vieri vieressä totuttua enemmän. Olgan p-se on harvinaista herkkua meiile.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No, onneksi Bice oli mukana kokonaisrankingia ajatellen, ja se että T-mini oli vielä ennen VU:ta on kai vielä OK. Miten Ellida sitten? Tyyne on varmaan korkealla myös, ollessaan peräpeilissämme maalisuoralla.

http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=186
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply