Kolmosvoitto toki;
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=180
Code: Select all
Sijoitus Venetyyppi LYS-luku Etunimi Sukunimi Seura Purjenumero Veneen nimi Purjehdittu aika Tasoitetettu aika Muuta
1. FE-83 1.07 Harald Hannelius NJK FIN-2674 Charlotta 2:13:48 2:23:10
2. FE-83 1,07 Olli Niemi HSK FIN-2741 Lisbeth 2:16:57 2:26:32
3. FE-83 1,07 Petri Sane Smer FIN-2949 St. Olga 2:20:28 2:30:18
4. H-vene 1,08 Niko Roschier EMK FIN-746 Devon 2:19:26 2:30:35
5. FE-83 1,07 Panu Ranta OV FIN 2216 Anneli 2:27:27 2:37:46
6. FE83 1,07 Ville Valtonen Trip FIN 2979 Trip Tease 0:00:00 0:00:00 (DNS)
7. H-vene 1,07 Henrikki Talvitie HVK FIN-728 Elle 0:00:00 0:00:00 (DNS)
8. Teemin 0,99 (LYS todistus) Olli Mustonen EM FIN 3730 T-Mini 0:00:00 0:00:00 (DNF)
Harald, Pone, Réa ja Aleksi!
Ei olisi pitänyt lähteä, näin jälkikäteen ajateltuna. Olin melko varma että jotain menee rikki, mutta kun mitään ei mennyt niin yllätyin. Mitä nyt koko vene on täynnä vaihteistoöljyrasvaista pilssivettä punkkien alapintoja myöden. Koko keulapiikki täynnä vettä, Aleksi äyskäröi pari sangollista vettä keulapiikin hyllyiltä. Samanlainen naurunremakka tuli Aleksilta kun spinnu piti nostaa. Keulaboksi oli aivan piripintaan täynnä vettä, ja Aleksi läiski sitä vedenpintaa avokämmenellä. Samalla minulle juolahti mieleen että ankkuriboksin laipiota ei kukaan ole vieläkään tiivistänyt kanteen veneessämme. Täystuho valmiina. Kaikki keulapatjat, kaikki keulapurjeet, pelkkareita, vaatekaapissa olleet liivit ja sade-asut jne jne. Ei kiva.
Kun vielä spinnun pussi on hävinnyt jossain välissä niin pitää miettiä että kannatiko. No kannatti! Keli oli upea, lämmintä sekä ilmassa että vedessä, valoisaa ja hyvä porukka veneessä. Jos joskus pitää kokeilla kovan kelin purjehtimista niin tämän parempaa tilaisuutta ei saa.
Takaisin alkuun. Tulin seuralle 16 aikaan mitatakseni purjeen, ja tunsin kun parkkipaikan kivenmuruset hiekkkapuhalsi koipeni. Veneet laiturissa kallistuivat yli 10° tuulen seurauksesta ja harvoin näkee että aallot pärskyvät NJK:n aallonmurtajan yli. Veneen mittari näytti aika ajoin tasaista 30 knotsia, joka on paljon aallonmurtajan ja muitten veneitten takana. Keliseuranta kertoikin että Harmajalla on 14 (19) m/s.
Code: Select all
2010 HAR Tuorein säähavainto: 4.8.2010 15:40 Suomen aikaa etelätuulta 11 m/s; puuska 13 m/s; paine 1003,6 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys yli 20 km.
2010 KAS Tuorein säähavainto: 4.8.2010 15:40 Suomen aikaa etelätuulta 13 m/s; puuska 18 m/s; paine 1003,1 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 4.8.2010 16:40 Suomen aikaa lounaistuulta 17 m/s; puuska 20 m/s; paine 1004,6 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 4.8.2010 16:40 Suomen aikaa lounaistuulta 15 m/s; puuska 18 m/s; paine 1004,4 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 4.8.2010 17:40 Suomen aikaa lounaistuulta 14 m/s; puuska 17 m/s; paine 1005,7 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 4.8.2010 17:40 Suomen aikaa lounaistuulta 14 m/s; puuska 17 m/s; paine 1005,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 4.8.2010 18:30 Suomen aikaa lounaistuulta 12 m/s; puuska 14 m/s; paine 1006,2 hPa; pilvisyys: melkein selkeää (1/8); näkyvyys yli 20 km.
2010 KAS Tuorein säähavainto: 4.8.2010 18:30 Suomen aikaa lounaistuulta 14 m/s; puuska 16 m/s; paine 1005,9 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 4.8.2010 19:20 Suomen aikaa lounaistuulta 13 m/s; puuska 15 m/s; paine 1007,1 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 4.8.2010 19:50 Suomen aikaa lounaistuulta 12 m/s; puuska 14 m/s; paine 1007,1 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 4.8.2010 20:40 Suomen aikaa lounaistuulta 12 m/s; puuska 14 m/s; paine 1007,9 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 4.8.2010 20:50 Suomen aikaa lounaistuulta 12 m/s; puuska 13 m/s; paine 1007,8 hPa.
Reipasta keliä siis
Ensin olin haluton lähtemään, minulla ei ole mitään todistettavaa ja aina on jotain sattunut näissä keleissä kuitenkin. "Vain" viikkokisa kuitenkin kyseessä. Aleksi oli kuitenkin sitä mieltä että "lähdetäänhän", ja tuumin että onhan meillä se nelos-genoa jota ei ikinä olla käytetty. Uuden isopurjeen venäyttämistä ei hirveästi huvittanut, joten otimme ensimmäistä kertaa vuosiin reivin. Otimme itse asiassa kaksikin heti kättelyssä. Kukaan ei ole vieläkään pidentänyt reiviköysiämme joten reivien laitto jälkeenpäin on hiukan vaikeaa.
No, kun saavuimme lähtöalueelle tuuli tasaantui hiukan, ja asettui 20-22 knotsin tienoille. Keli tuntui kyllä tätä raikkaammalta, ehkä tuuli tuli jotenkin yläviistosta sillä puuskat ainakin tuntuivat!
Spinnu pysyi visusti pussissaan, olimmehan vain tulossa katsomaan.
Lähdön lähestyessä käärmeilin kohti ulkopoijua, ja Devon näyttikin valkkaavan jonkun toisen paikan. Saman teki Lisbeth, joka jiippasi pois. Kun lähtö tuli lähdimmekin sitten seisovin jaloin, Lisbeth ja Devon allamme. Rinta-rinnan näytti lähteneen St.Olga myös, komeana rintamana kohti vihreää.
Kun sitten Devon nosti spinnun, ja tuuli hetkeksi moinasi tuli sitten kiire kytkeä keulapallokas nyöreihin kiinni. Réa sai kuin saikin purjeen toppiin, vaikka hetki ajettiinkin spinnu puolitangossa. Tämä ei näyttänyt haittaavan kauheasti, sillä Devon kompastui vähän väliä myös.
Vihreän kiersimme siis ekana, perässämme Lissu ja Devon. Rajoittajapoijun jälkeen kurssi laski tuulen nähden 20° lisää, joten spinnu taas vetoon. Tämä sujuikin jo paljon paremmin, mutta takan nouseva Devonin spinnupuomi kertoi että syytä oli olla tarkkana.
Tarkkana ajoimmekin, välillä nega-kulmilla jiippiä vältellen kohti käärmesaarten p-puolta. Merkin kierto, ja kokka kohti länsiviittaa ja Melkin e-kärkeä. Aallokko oli melko raju, tuoreena.
Melkin e-puolella totesimme että P-poijua ei enää ole, joten kiersimme p-viitan sen sijaan. Rata piteni hiukan, mutta kun muutkin kiersivät niin tämä ei nyt loppujen lopuksi merkkaa paljon mitään. Kryssille käännyttäessä loki näyttä 5,9-6,0 knotsia, joka on liikaa. Mutta vene oli siitä huolimatta melko helppo ajaa, ja pitää vauhdissa. Levanki alapenkin reunan kohdalla, ja sisäskuutit auki antoi sellaisen groovin että pystyi ajamaan vähän aaltoja. Aika moni aalto yllätti kuitenkin, ja sukelsimme niistä läpi. Pärskeet olivat melkoiset.
Pone katsoi leikkarit tosi hyvin, joskin nousukulmat aina vain yllättävät joka kerta näissä keleissä. Portin jälkeen kun "ylämerkille" tultiin oli vähän vaikeaa laskea kurssia, ja löytää Rönnkobben. Kun muistin Miessaaren kupeessa majailevan purjelaivan niin homma helpottui. Samalla löytyi sellainen trimmi joka toimi jotenkuten. Takana tuli Lisbethin kannoilla ison luokan eka vene. Tässä rupesi maistumaan siltä että paukku pitää ottaa!
Rönnkobbenin kohdalla spinnu ylös, tuntui siltä että vene kaatuisi keulan kautta ympäri. Vettä oli veneessä niin paljon että turkkilevyt uivat, ja keulaboksissa oli reippaasti yli 100 l vettä, piripintaan asti. Spinnu saatiin ylös, mutta pumppaaminen ja äyskäröinti alkoi. Käytännössä Réa otti sangolla ja Aleksi pumppasi koko lenssin. Keulaboksista ensin 3/4 täydestä kahdeksan sangollista! Sitten sisältä vielä sen verran mitä pilssiluukusta sai pari sangollista. Onneksi tyhjennyspumppu tuli koeponnistettua hangossa HUS:illa, ja korjattua.
Vihreällä spinnu alas, ja hiukan löysin skuutein kryssiä kohti maalia. Hilja lähestyi kovaa vauhtia, mutta ehdimme maaliin ennen heitä.
Kaiken kaikkiaan ihan mukava kisa, vaikka laiskuus olikin ottamassa yliotteen rannassa kun tuuli niin ettei kuullut mitä kaveri puhui laiturilla. Opettavaista, ellei muuta! Lisää tällaisia.
Omasta mielsestäni pitäisi saada pisteitä ilmoittautuneista veneistä, eikä vain lähteneistä. On mielestäni väärin, että "kauniin kelin veneet" yleensä voittavat rankingin sillä että voittavat ne kisat jolloin kaikki tulevat kellumaan hienossa kesäillassa.