Nestekaasu ja vene
-
- luti
- Posts: 664
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Arkkiin oli suunnitteilla muutama vuosi sitten kaasuhella mutta hyväksi havaittu Optimus paineistettu valopetroolikeitin edelleenkin toimii feneessä. Valitettavasti tuon valmistus on lopetettu jo kauan sitten mutta edelleenkin noita näytti olevan myytävänä tuolla: http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Op ... ?ca=20&w=3
Tuossa ei näyttänyt olevan kattilanpidikkeitä eikä keinua. Saatavuus?
Paineistetun valopetroolikeittimen plussat ja miinukset:
+ paineistettuna toimii kuten kaasukeitin - puhdas sininen liekki
+ nopea
+ noin 1.5 litran säiliöllä kokkaa useammatkin 1-4 ruokalajin ateriat
+ kun polttimen lämmitys punaisella sinolilla - geeli - ei läiky aallokossa
+ ei nestekaasua veneessä
- vaatii aina alkulämmön jotta valopetrooli höyrystyy ja palaa nätisti - muuten keltaiset korkeat liekit
- vaatii myöskin paineen toimiakseen eli tiiviys (vara O-renkaat oltava mukana painepumppuun mikäli tarvitaan.
- vanhoissa keittimissä ns pikalämmittimet reistailivat (omassani olen sulkenut ja käytän geelisinolia esilämmitykseen)
- alkuperäisiä varapolttimoita ei enää saa (kuin käytetyistä?) ja Taylorsin poltin huomattavasti kalliimpi sekä heikkotehoisempi
Eli Optimuksella mennään niin kauan kuin toimii ja varaosia jostain vielä saa.
Tuossa ei näyttänyt olevan kattilanpidikkeitä eikä keinua. Saatavuus?
Paineistetun valopetroolikeittimen plussat ja miinukset:
+ paineistettuna toimii kuten kaasukeitin - puhdas sininen liekki
+ nopea
+ noin 1.5 litran säiliöllä kokkaa useammatkin 1-4 ruokalajin ateriat
+ kun polttimen lämmitys punaisella sinolilla - geeli - ei läiky aallokossa
+ ei nestekaasua veneessä
- vaatii aina alkulämmön jotta valopetrooli höyrystyy ja palaa nätisti - muuten keltaiset korkeat liekit
- vaatii myöskin paineen toimiakseen eli tiiviys (vara O-renkaat oltava mukana painepumppuun mikäli tarvitaan.
- vanhoissa keittimissä ns pikalämmittimet reistailivat (omassani olen sulkenut ja käytän geelisinolia esilämmitykseen)
- alkuperäisiä varapolttimoita ei enää saa (kuin käytetyistä?) ja Taylorsin poltin huomattavasti kalliimpi sekä heikkotehoisempi
Eli Optimuksella mennään niin kauan kuin toimii ja varaosia jostain vielä saa.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
-
- luti
- Posts: 533
- Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
- Location: Espoo
Re: Uusi spriikeitin kehiin
Me saatiin miinojen täyttöongelma ratkaistua kun Etolasta löytyi harmaata kumia (?) oleva kartiotappi. Sillä kun tulppaa telamiinan pohjareiän, voi ylemmästä reiästä lorotella spriitä sisään ja jos kaikki ei imeydy täyteaineeseen, ylijäämän voi kaataa takaisin pulloon.FE-Sillanpää wrote:Meillä oli 80-luvun kaksiliekkinen spriikeitin (telamiinasäiliöt). Sellaiset joissa liekki sammutettiin heittämällä hattu päälle, täyttöä varten piti siirtää telamiinat laiturille ja täyttö kesti kauan.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11100
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Piti nyt sitten vähän kartoittaa tätä tilannetta, ja tuo ENO on edelleen 199,90¤ svb.de:llä. Aiemmin mainittu wilhtom pitää ilmeisesti hintansa salassa, niitä saa kysellä sähköpostilla. Nillä sama laite tarjouksessa 310¤.
Hmm, mistäköhän tilaisi?
Hmm, mistäköhän tilaisi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11100
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Nyt tuli sitten rakennettua ulkohuussi sitloodaan. Meillä rakastetaan merellistä näkymää sen verran että oli pakko saada näköala-paikka, enää ei tarvitse kömpiä sisälle edes *skalle.
Juttelin hoskilaisen Frej Granlundin kanssa, ja kyllä tuo 8 mm on ihan "laillinen", joskin vähän epätavallinen suomessa. Suomessahan käytettään 10 mm putkia, mutta ainakin saksasta tuoduissa veneissä tuo 8 mm on normi-koko.
Sitten keskusteltiin vähän siitä että vain valtuutettu asentaja saa asentaa nestekaasu-järjestelmiä. Kyllähän se on niin että veneeseen saa rakentaa itse vaikka mitä putkia, hanoja sekä läpivientejä mutta kaasua niihin ei saa laittaa ennen kuin (ja jos) asennus on hyväksytty. Toisaalta, ammattimiehen tekemästä asennuksesta saa asennustodistuksen, joka voi ainakin vakuutusyhtiötä kiinnostaa jos jos jos. No, eiköhän tässä saada sovittua joku kultainen keskitie tämän asian kanssa. Ei nimittäin huvita harjoitella helmien ja kupariputkien kanssa ekaa kertaa vuosiin juuri tässä kohtaa.
Kaasu on tarkoitus tuoda maustekaapin styyrpuurin puolelta laipiosta läpi. Tällöin se sulkuhana on paras asentaa juuri keittiön vetolaatikoiden yläpuolelle, tiskialtaan etureunaan. Miten siitä sitten tuodaan kaasu sulkuventtiilistä itse keittimen alle on vähän auki. Mietin vähän että pentrin läpi voisi viedä 38 mm viemäriputken niin, että se kumiletku sukeltaisi pentrin kulman läpi keittimen laatikon pohjalle mutta tätä ideaa pitää vissiin vähän miettiä vielä.
Juttelin hoskilaisen Frej Granlundin kanssa, ja kyllä tuo 8 mm on ihan "laillinen", joskin vähän epätavallinen suomessa. Suomessahan käytettään 10 mm putkia, mutta ainakin saksasta tuoduissa veneissä tuo 8 mm on normi-koko.
Sitten keskusteltiin vähän siitä että vain valtuutettu asentaja saa asentaa nestekaasu-järjestelmiä. Kyllähän se on niin että veneeseen saa rakentaa itse vaikka mitä putkia, hanoja sekä läpivientejä mutta kaasua niihin ei saa laittaa ennen kuin (ja jos) asennus on hyväksytty. Toisaalta, ammattimiehen tekemästä asennuksesta saa asennustodistuksen, joka voi ainakin vakuutusyhtiötä kiinnostaa jos jos jos. No, eiköhän tässä saada sovittua joku kultainen keskitie tämän asian kanssa. Ei nimittäin huvita harjoitella helmien ja kupariputkien kanssa ekaa kertaa vuosiin juuri tässä kohtaa.
Kaasu on tarkoitus tuoda maustekaapin styyrpuurin puolelta laipiosta läpi. Tällöin se sulkuhana on paras asentaa juuri keittiön vetolaatikoiden yläpuolelle, tiskialtaan etureunaan. Miten siitä sitten tuodaan kaasu sulkuventtiilistä itse keittimen alle on vähän auki. Mietin vähän että pentrin läpi voisi viedä 38 mm viemäriputken niin, että se kumiletku sukeltaisi pentrin kulman läpi keittimen laatikon pohjalle mutta tätä ideaa pitää vissiin vähän miettiä vielä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11100
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuli sitten käytyä wilhtom:issa josta hain 10 mm karan helmiliitoksella, jolla toivottavasti saadaan kumiletku kiinni keittimeen. Eilen Pone sitten väkersi putken kiinni laminoimalla se sitloodan penkkiin kiinni.
Galleriassa enemmän kuvatekstejä.
Kyllä se tämä tästä, kaasuasentaja ehtinee ennen juhannusta paikan päälle. Toivotaan että Joakim löytää sen saranan myös.
Galleriassa enemmän kuvatekstejä.
Kyllä se tämä tästä, kaasuasentaja ehtinee ennen juhannusta paikan päälle. Toivotaan että Joakim löytää sen saranan myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11100
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kävihän siinä juuri niin kuin oletin. Kahden kumiletkun ja kupariputken asennus, sulkuhana ja tarpeita 293¤. Asentaja oli 1,83 h paikan päällä.
Itse keitin maksoi 199.
Summassa on tosin kyllä koeponnistus ja todistuskin mutta kuitenkin...
edit: esimerkkinä niin tuo aiemman viestin kuvassa näkyvä L-kappale messingistä 22 ¤.
Itse keitin maksoi 199.
Summassa on tosin kyllä koeponnistus ja todistuskin mutta kuitenkin...
edit: esimerkkinä niin tuo aiemman viestin kuvassa näkyvä L-kappale messingistä 22 ¤.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11100
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Kävin tattarinsuolla Ame Huolto paikassa teettämässä uuden putken pentrin sisään. "Anna vitonen", verrattuna tuohon Wilhtomin 300¤ laskuun antaa vähän osviitta siitä minkälaista laillistettua ryöstöä tuo edellinen toimittaja harrasti.
Kyseessä kuitenkin noin 50% koko putkistosta.
Kyseessä kuitenkin noin 50% koko putkistosta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020