Page 1 of 3
Nasa Battery Manager kytketty - oikein vai väärin?
Posted: Sun May 23, 2010 22:09 pm
by redwood
http://www.flickr.com/photos/mthonkanen ... 326638058/
Yllä linkki kuvaan ja selventäviin(?) teksteihin. Hupiakun miinusnavasta lähtee kaapeli myös moottorin runkoon, pitäisikö tämäkin siirtää shuntin "toiselle puolelle"? Kaikki muut miinusnavan piuhat siirsin asennusohjeen mukaan shunttiin.
BM1 näyttää toimivan järkevästi, osaa kertoa että aurinkopaneeli lataa ja vaikkapa lämppäri kuluttaa virtaa. mutta mitenkäs tuo em. maakaapeli?
Sähkösysteemi on juuri sellainen harakanpesä, jota voi odottaa löytävänsä 29 v vanhasta veneestä:
http://www.flickr.com/photos/mthonkanen ... 326638058/
Sähköremontti ei silti tällä kaudella innosta, hommaa on tarpeeksi mutenkin. Näillä pitäisi pärjätä yksi kausi. Ellipsiksen moottoripaneeli on asennettu sitloodan etureunaan, ja kuva on otettu sitloodan puolelta ko. paneeli irrotettuna.
Vielä kuva salongin puolelta, sahasin ja saranoin sähkötaulun kääntyväksi malliksi - pääkytkimen piuhoissa ei tosin ole riittävästi löysää että tuo kippaisi kunnolla alas:
http://www.flickr.com/photos/mthonkanen ... 326638058/
Re: Nasa Battery Manager kytketty - oikein vai väärin?
Posted: Mon May 24, 2010 09:38 am
by KaleviHarkonen
redwood wrote:Hupiakun miinusnavasta lähtee kaapeli myös moottorin runkoon, pitäisikö tämäkin siirtää shuntin "toiselle puolelle"? Kaikki muut miinusnavan piuhat siirsin asennusohjeen mukaan shunttiin.
Jos et siirrä kaapelia, mittari ei näytä sitä virtaa joka kulkee moottorikaapelin kautta. Tässä piirissä on ainakin moottorin laturi. Lisäksi on mahdollista, että moottorin rungon kautta on maadoitettu muitakin kojeita.
Kyllä se ehdottomastyi kannattaa siirtää.
Re: Nasa Battery Manager kytketty - oikein vai väärin?
Posted: Mon May 24, 2010 10:09 am
by redwood
KaleviHarkonen wrote:Jos et siirrä kaapelia, mittari ei näytä sitä virtaa joka kulkee moottorikaapelin kautta.
Jotain tällaista yritin itsekin päätellä. Täytyy irrottaa tuo kaapeli, toiseen päähän pitää vaihtaa (=vaihdattaa) rengasliitin.
Re: Nasa Battery Manager kytketty - oikein vai väärin?
Posted: Mon May 24, 2010 12:06 pm
by jukkaa
redwood wrote:KaleviHarkonen wrote:Jos et siirrä kaapelia, mittari ei näytä sitä virtaa joka kulkee moottorikaapelin kautta.
Jotain tällaista yritin itsekin päätellä. Täytyy irrottaa tuo kaapeli, toiseen päähän pitää vaihtaa (=vaihdattaa) rengasliitin.
Maritimista saa akkukaapelien kaliiberia olevia rengasliittimiä, jotka saa kiinni kaapeliin kuusiokolopulttien avulla. Itse olen käyttänyt niitä tuossa samassa paikassa. Helppo asennus eikä tarvita puristustyökaluja.
Jukka
Re: Nasa Battery Manager kytketty - oikein vai väärin?
Posted: Mon May 24, 2010 12:22 pm
by redwood
jukkaa wrote:Maritimista saa akkukaapelien kaliiberia olevia rengasliittimiä, jotka saa kiinni kaapeliin kuusiokolopulttien avulla.Jukka
Kiitos vinkistä. Saapa nähdä, todetaanko Hertsikan Maritimissa näistäkin kamoista että "Larussa on, meillä ei".

Posted: Mon May 24, 2010 20:50 pm
by redwood
No niin, kytkentä on nyt muutettu niin että koneen rungosta tuleva miinuskaapelikin tulee shunttiin muiden miinusten kanssa samaan nippuun.
Hämmennystä herättää kuitenkin edelleen se, että riippumatta pääkytkimen asennosta (1, 2, 1+2) BM-1 näyttää latauksen ja virran kulutuksen. Tämähän tarkoittanee sitä, että monitori huomioi myös "väärän" (l. starttiakun) latauksen ja kulutuksen, kun vekottimen pitäisi vahtia vain hupiakkua.
Lisähämmennystä herätti se, että kuorma ja lataus tuntui kohdistuvan väärään akkuun: - starttiakun pitäisi olla kytkettynä pääkytkimen asennossa 1, ja toisinpäin. Esim. lämppäri on siis kytketty suoraan hupiakkuun, kuitenkin kokeillessani nyt lämppäriä BM-1 näytti pääkytkimen asennossa 1 että varausta puretaan. Asennossa 2 puolestaan vain 0,1 A latausta. Ei ymmärrä, täytyy tarkistaa noiden piuhojen kytkennät.
Posted: Mon May 24, 2010 21:17 pm
by KaleviHarkonen
redwood wrote:...kun vekottimen pitäisi vahtia vain hupiakkua.
Jahas, tuo on uusi speksi
Jos haluat vahtia nimenomaan toista akkua, pitäisi kaikki nollat vetää starttiakun miinukseen ja siitä johto shuntin läpi hupiakulle. Tosin tästä aiheutuu uusia ongelmia, koska shuntin yli syntyy jännite kun hupiakkua kuormitetaan. Lisäksi maasähkölaturia ei enää voi käyttää, koska se edellyttää yhteistä nollaa.
Suosittelen että käytät akkuja vastedes rinnan. Kun kerran sinulla on mittari, pitäisi sähköhukalta välttyä.
Posted: Wed May 26, 2010 08:21 am
by redwood
KaleviHarkonen wrote:Jahas, tuo on uusi speksi
Joo, amatööri ei osaa kerralla kertoa kaikkia kokonaisuuteen vaikuttavia seikkoja!
Esim. Skyllermarks
http://www.skyllermarks.se/ tekee valmiita kytkentäsarjoja, joissa on kaksoisakkurele. Kysyin sähköpostilla mihin kohtaan heidän systeemissään tällainen Nasa BM-1 pitäisi kytkeä. Vielä ei ole kuulunut vastausta.
KaleviHarkonen wrote:Suosittelen että käytät akkuja vastedes rinnan. Kun kerran sinulla on mittari, pitäisi sähköhukalta välttyä.
Näinhän taitaa olla tehty esim. Charlottassa? Akkujen pitäisi kait mieluusti olla kapasiteetiltaan ja iältään samanlaisia.
Posted: Wed May 26, 2010 09:39 am
by KaleviHarkonen
redwood wrote:Esim. Skyllermarks
http://www.skyllermarks.se/ tekee valmiita kytkentäsarjoja, joissa on kaksoisakkurele. Kysyin sähköpostilla mihin kohtaan heidän systeemissään tällainen Nasa BM-1 pitäisi kytkeä. Vielä ei ole kuulunut vastausta.
Ihan sama onko siellä kytkimet vai rele. Jos haluat mitata hupiakkua, shuntti kytketään sarjaan pelkän hupiakun kanssa ja tätä akkua mitataan. Tällöin siis BM1:n miinusjohto (valkoinen ja musta) menee samaan potentiaaliin kuin hupiakun miinusnapa, muiden kojeiden miinusjohdot samaan potentiaaliin kuin starttiakun miinusnapa. Ongelmat:
- Syntyy kaksi miinusta jotka on eri potentiaalissa ja jatkossa virhekytkentöjen riski on melkoinen (arvioisin että 100%

)
- Useat järjestelmät edellyttää että kaikki miinukset on samassa potentiaalissa, mm. juuri se maasähkölaturi
- Moottorilla ladattaessa akkujen napajännitteissä on shunttivastuksen jännitteen suuruinen ero.
redwood wrote:KaleviHarkonen wrote:Suosittelen että käytät akkuja vastedes rinnan. Kun kerran sinulla on mittari, pitäisi sähköhukalta välttyä.
Näinhän taitaa olla tehty esim. Charlottassa? Akkujen pitäisi kait mieluusti olla kapasiteetiltaan ja iältään samanlaisia.
Joo, identtiset akut.
Skyllermarks + Nasa BM-1
Posted: Wed May 26, 2010 10:16 am
by redwood
Skyllermarksin kytkentäkaavio pdf:nä:
http://docs.google.com/fileview?id=0B2w ... NGZi&hl=en
Tuosta laitoin vielä tarkentavan kysymyksen, ilmeisesti Alt 2 olisi se vaihtoehto jossa BM-1 vahtii vain hupiakkuja.
Re: Skyllermarks + Nasa BM-1
Posted: Wed May 26, 2010 10:32 am
by KaleviHarkonen
Alt 1: mihin kytkisit BM1:n plus-johdon?
Posted: Wed May 26, 2010 11:09 am
by harald
KaleviHarkonen wrote:
Ihan sama onko siellä kytkimet vai rele. Jos haluat mitata hupiakkua, shuntti kytketään sarjaan pelkän hupiakun kanssa ja tätä akkua mitataan. Tällöin siis BM1:n miinusjohto (valkoinen ja musta) menee samaan potentiaaliin kuin hupiakun miinusnapa, muiden kojeiden miinusjohdot samaan potentiaaliin kuin starttiakun miinusnapa. Ongelmat:
- Syntyy kaksi miinusta jotka on eri potentiaalissa ja jatkossa virhekytkentöjen riski on melkoinen (arvioisin että 100%

)
- Useat järjestelmät edellyttää että kaikki miinukset on samassa potentiaalissa, mm. juuri se maasähkölaturi
- Moottorilla ladattaessa akkujen napajännitteissä on shunttivastuksen jännitteen suuruinen ero.
Selosta vielä tämä maapotentiaalin ero minulle. Eikös tuonsuuruisia maapotentiaalieroja saada aikaiseksi muutenkin jos a) akut ovat hiukankin erilaisia ja b) kaapeleiden vedot ovat eripituisia? ts. onko tuo napajännite suurudeltaan ollenkaan merkityksellinen?
Itse en näe tuossa ratkaisussa ongelmaa jos lähdetään siitä että hupiakustoa käytetään aina ja vain. Starttiakku on vain ylimääräisenä pahan päivän varalle eikä siihen kytketä kuluttajia ollenkaan. Jos sitten kerran viikossa koneajon aikana käyttää 1/1+2/2 kytkimen 1+2 asennossa niin että starttiakku joskus saa latausta mutta muuten se on kytkettynä irti.
Toinen vaihtoehto on, että starttiakku kytketään shuntin taakse, samaan karvaan hupiakuston kanssa. Starttiakun plussapuoli sitten kytketään vain irti kun sitä ei tarvita (normaalitilanne, kytkentää tarvitaan vain jos akkua ladataan tai hupiakusto on päässyt niin tyhjäksi että kone ei lähde käyntiin).
Meillä on 2x80Ah akkuja pysyvästi rinnan. Mitään ylimääräistä starttiakkua ei ole, eikä tule. Toistaiseksi BM:n avulla ja suuren kapasiteetin tuoman varakapasiteetin avulla on aina lähtenyt yanmari käymään. Jos rakentaisin starttiakullisen version tekisin noin 200+ Ah hupiakuston (kaikilla mausteilla) ja varalle tulisi joku Nissan Micran 30 Ah pieni akku kytkettynä latausreleellä (menee kiinni jos napajännite on yli 13,2 V tjms).
Re: Skyllermarks + Nasa BM-1
Posted: Wed May 26, 2010 11:51 am
by redwood
redwood wrote:Tuosta laitoin vielä tarkentavan kysymyksen, ilmeisesti Alt 2 olisi se vaihtoehto jossa BM-1 vahtii vain hupiakkuja.
Ja vastaus oli että
Alt 2
- on suositeltava,
- vahtii nimen omaan hupiakkuja
- starttivirta ei mene shuntin kautta
Re: Skyllermarks + Nasa BM-1
Posted: Wed May 26, 2010 11:59 am
by redwood
KaleviHarkonen wrote:Alt 1: mihin kytkisit BM1:n plus-johdon?
Hmmm, sama kysymys kait koskee myös Alt 2:sta. Käsittääkseni hupiakkujen plussaan.
Posted: Wed May 26, 2010 12:20 pm
by KaleviHarkonen
harald wrote:Selosta vielä tämä maapotentiaalin ero minulle. Eikös tuonsuuruisia maapotentiaalieroja saada aikaiseksi muutenkin jos a) akut ovat hiukankin erilaisia ja b) kaapeleiden vedot ovat eripituisia? ts. onko tuo napajännite suurudeltaan ollenkaan merkityksellinen?
Kaikessa sähkössä, oli sitten vene tai rakennus, on yksi laadukkaan toteutuksen edellytys jämäkkä nolla (tai N). Normiasennuksessa veneessä akut on vierekkäin ja niiden miinusnapojen välissä on hyvä paksu kaapeli (joka jatkuu moottorille). Tämä on se oikeaoppinen nollapotentiaali. Jos nolla pätkitään osiin, voi siitä seurata erinäisiä ongelmia potentiaalierojen ja niiden aiheuttamien silmukkavirtojen takia.
Näin siis periaatteessa. Olet ihan oikeassa, että shunttivastus saattaa aiheuttaa niin pienen jännitehäviön, että sillä ei ole käytännössä suurtakaan merkitystä (montako ohmia, onko tiedossa?). Hapettuneet tai muuten huonot kontaktit voivat aiheuttaa suurempia jännitehäviöitä kuin shuntti. Mutta hyväksi havaittujen periaatteiden vastainen se silti tuossa paikassa on.
harald wrote:Itse en näe tuossa ratkaisussa ongelmaa jos lähdetään siitä että hupiakustoa käytetään aina ja vain. Starttiakku on vain ylimääräisenä pahan päivän varalle eikä siihen kytketä kuluttajia ollenkaan. Jos sitten kerran viikossa koneajon aikana käyttää 1/1+2/2 kytkimen 1+2 asennossa niin että starttiakku joskus saa latausta mutta muuten se on kytkettynä irti.
Toinen vaihtoehto on, että starttiakku kytketään shuntin taakse, samaan karvaan hupiakuston kanssa. Starttiakun plussapuoli sitten kytketään vain irti kun sitä ei tarvita (normaalitilanne, kytkentää tarvitaan vain jos akkua ladataan tai hupiakusto on päässyt niin tyhjäksi että kone ei lähde käyntiin).
Eikös BM1 seuraa myös akun napajännitettä, jolloin se, että mittarin näkemä jännite vaihtelee, sekoittaa sen?
harald wrote:Meillä on 2x80Ah akkuja pysyvästi rinnan.
Näin minäkin sen tekisin. Keep it simple.