Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

Post by VVille »

Syksyllä tutkittiin peräsimen kuntoa ja kun kokeilureiästä valui vettä kuin pienestä Niagarasta niin eipä juuri jäänyt arvailua tarttisko tehrä jotakin. Näytti tuo hyvin ohjeistettu ja testatusti toimiva halkaisu sauman kohdalta vaan aika vaikealta ja työläältä niin päätettiin kokeilla josko asian voisi tehdä yksinkertaisemmin, ja ainakin tähänastisen perusteella näyttäisi toimivan näinkin.

Homma toimi sillä tapaa että ensin peräsimen kylkeen sipaistiin rälläkällä melkein koko kyljen kokoinen aukko. Toki siihen kylkeen jossa akseli ei ole kiinni, wikistä löytyikin kätevästi tieto siitä kummalle puolelle on laminoitu se. Tämän jälkeen "luukku" aukesi aika pienellä suostuttelulla, ja paljasti ruskehtavan mehukasta vesimelonia muistuttavan sisuksen.

Sisus kaivettiin pois ja jätettiin peräsin kuivumaan sisälle varastoon muutamaksi kuukaudeksi. Akselia ei irrotettu lavasta, koska sen kiinnitys näytti terveeltä ja mattoa oli käytetty ns. riittävästi.

Uutena täytteenä käytettiin epoksivaahtoa, koska peräsimestä haluttiin "ikuinen", ja sen käsittely on helppoa, koskapa ei tunge kovalla paineella ylös. Sisusta hiottiin ja putsattiin huolella jotta vaahto tarttuu hyvin, ja sen jälkeen kaadettiin täyteen. 250kg/m^3 vaahtoa menee vajaat viisi purkkia. Vaahtoa kannattaa olla käsillä kerralla niin paljon että saa valmiiksi, jos käy kuten meillä että ekalla kertaa loppuu vaahto kesken mutta se tarttuu jo luukun reunaan jostain, on turha haaveilla luukun irrottamisesta ehjänä. Toki vaahtoa saa ujutettua luukkua raottamalla lisää niin että lapa täyttyy, mutta se on ikävän sotkuista hommaa. Toisen yritelmän jälkeen vaahtoa tursui joka puolelta yli eikä onttoja kohtia jäänyt, joten käy näinkin. Vaahto on aluksi senverran notkeaa että se leviää kohtuullisen hyvin.

Luukun sai passattua oikealle korkeudelle siihen kiinnitetyillä puunpalasilla ja parilla puristimella pitämässä luukkua paikallaan. Kovin kovaa vaahto ei luukkua nosta, mutta hiukan kuitenkin, joten ihan omalla painollaan se ei paikallaan pysyne, meillä alareuna tuli pari milliä ylös, joka teettää lisätyötä hiomisessa.

Kun vaahto on kuivunut, saa ylimääräiset turseet helposti pois taltalla ja vasaralla tai hiomalla, vaahto on sitäverta jäpäkkää tavaraa jotta puukolla ei tahdo pystyä. Nyt lapa on jo hiottu gelkkarille, joten edessä on enää sauman hiominen auki ja laminointi kiinni, jonka jälkeen epoksiprimer ja myrkky pintaan ja vene veteen.

Kuva luukusta löytyy http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P1010816 , enempää ei valitettavasti tullut räpsittyä, mutta toivottavasti tuokin senverran selventää että näkee mistä on kyse.

Standardimenetelmään nähden etuna on paljon helpompi toteutus, kun luukun saa tehtyä rälläkällä aika nopeasti ja peräsimen kokoaminen oikeaan muotoonsa hoituu myös aika näppärästi, eikä mene kovin helposti vinoon. Huonona puolena on toki sauma peräsimen kyljessä.

Ville Valtonen
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Vaikuttaa oikein pätevältä menetelmältä. Tuosta saumasta vielä. Jos sen laminoi lasikuitunauhalla, eikö silloin peräsimeen jää sauman muotoinen kohouma.

Ilmeisesti peräsimen täyttöön käytetty vaahto liimaa luukun paikalleen. Jos sitten sauman pakkeloi ja hioo vastaavilla aineksilla kuin kölirempassa, eikö lopputuloksena ole yhtä sileä peräsin kuin alkuperäinen.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Sauma tehtiin siis siten että hiottiin kaltevaksi koko kuoren paksuudelta ja reilun viiden sentin leveydeltä. Koko tämä kolo sitten laminoitiin lasikuitunauhalla täyteen. Kun tuon hioo tasaiseksi, niin jäljelle jää lasikuitua joka kohtaan ja tosiaan tulee lopuksi tasaista kun pakkeloi ja hioo. Itse saumaa ei kuitenkaan pakkelilla täytetä, vain tasoitetaan. Tavoitteena tosiaan olisi saada tasaista.

Epoksivaahto liimaa kyllä itsessäänkin tuon luukun aika tehokkaasti kiinni, en usko että peräsin on enää avattavissa ehjänä ikinä. Toisaalta ei pitäisi olla tarvettakaan availla...

Ville Valtonen
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Aivan liian helppo ja fiksu tapa ollakseen hyvä :) Tosiasiassa mielestäni varsin varteenotettava vaihtoehto työläälle peräsinremontille. Ongelma tässä on se että raudan kunto jää perusteellisemmin tarkastamatta ja märkä uretaani, jota on myös raudan alla jää poistamatta. Ei varmaankaan kovin iso ongelma?
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Toinen tapa tehdä peräsinremppaa

Post by mihor »

Näyttää hyvältä. Tuo on varmasti helpoin tapa uusia lavan vaahdot. Tekemällä luukun pääsee eroon monesta hankalasta työvaiheesta ja samalla lapa pysyy hyvin muodossaan. Tietysti tuossa ei akselin kiinnitystä uusita ja lattojen alle jää todennäköisesti muutama tippa vettä. Mutta haitanneeko tuo -- lavassahan on ollut 10 litraa vettä viimeiset 20 vuotta...

Eli, jos ei aio irroittaa akselia, tuo on varmasti parempi tapa korjata peräsin. Ja vaikka akselin irroittaisikin, kannattanee harkita pelkän luukun avaamista. Leikkaamalla luukku siten, että akselin yläosan ympärillä leikataan aukko auki keskilinjaan asti olettaisin, että akseli lienee poistettavissa luukunkin kautta ja lapa pysyy edelleen muodossaan.

Keskeltähalkaisun yksi suuri ongelma on, että lapapuoliskot menettävät "muotojäykkyytensä". Irralliset lapapuoliskot ovat yllättävän taipuisia ja niiden kokoaminen taitaa olla yksi hankalimmista vaiheista.

Uskoisin, että valitsemallasi tavalla saavutetaan 80% korjauksen tuomista eduista, 20% työpanoksella.
VVille wrote:Luukun sai passattua oikealle korkeudelle siihen kiinnitetyillä puunpalasilla ja parilla puristimella pitämässä luukkua paikallaan. Kovin kovaa vaahto ei luukkua nosta, mutta hiukan kuitenkin, joten ihan omalla painollaan se ei paikallaan pysyne, meillä alareuna tuli pari milliä ylös, joka teettää lisätyötä hiomisessa.
Ville Valtonen
Tuosta tukemisesta ja epoksin laajentumisesta vielä kysymys. Käytitkö kiinnityksessä luukun pintojen tukena rimoja tms. vai miten puristit sen puristimilla paikoilleen? Riittääkö (epoksi)vaahdon laajentuminen taivuttamaan (suhteellisen ohutta) kantta ja jos, niin miten pitkällä jännevälillä tuo alkaa taipua?
s/y Mariko, FIN-2380
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Näissähän on sitten vielä hyvin usein yläpäästä halki tuo peräsimen etureuna, eli vaikka lapaa ei avaa saumasta, niin kannattaa ehkä kuitenkin laminoida kiinni ulkopuolelta. Toisaalta, jos sen ylänurkan sieltä akselin etupuolelta skegin kohdalta on jotenkin saanut tyhjennettyä vanhoista täytteistä ja pakkelista, niin sitten epoksivaahtokin varmaan paikkaa sen halkeaman...
Olli Niemi
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Tuo sauman mahdollinen halkeilu ajateltiin korjata kääräisemällä koko peräsimen ympäri kerros kuitua. Ei varmasti paranna profiilin muotoa, mutta toisaalta varmistaa paketin pysymisen kasassa. Toki hyvin tasoitettuna vaikutus profiiliinkin on aika minimaalinen. Lisäksi epoksivaahdon ominaisuuksiin kuuluu se, ettei ime vettä hän, joten pienet halkeamat eivät liene kriisi.

Luukkua ei mitenkään sen suuremmin tuettu muotoonsa epoksin laajetessa, koska se vaikutti näppituntumalta riittävän jäykältä epoksia vastaan, voimaa vaahdossa ei kovin paljoa ole. Jos saamme aikaan mittailla profiilia niin sitten näkee menikö oletus oikein vai tuliko luukkuun taipumaa. Tuenta tehtiin laittamalla luukun reunoihin kiinni pieniä puunpalasia jotka kannattelevat luukkua aukossaan. Näistä puunpaloista muutama sitten vielä vedettiin puristimilla kiinni peräsimeen vaahdon kaatamisen jälkeen, jottei luukku olisi noussut. Alas ei pistetty puristinta ja alaosa nousi vajaat kaksi milliä.
Guest

Post by Guest »

Kierros kääräistyä kuitua peräsimen ympäri ei takuulla ole kestävämpi ratkaisu kuin tehdä se tällä periaatteella.

http://www.terpol.fi/korjla.htm

Säästää myös aikaa kun ei tarvitse kitata ja hioa koko peräsintä.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Peräsimen kylkeen avatun luukun sauma laminoitiin juurikin Vieraan linkin mukaisella periaatteella. Se vastaa siis kestävyydeltään jotakuinkin alkuperäistä laminaattia. Ylimääräinen matto peräsimen ympäri on lähinnä varmistamassa alkuperäisen kittisauman kestävyyttä ja tarjoamassa mielenrauhaa.

Hiomisajasta suurin osa meni joka tapauksessa sauman tasoitteluun, kääntöpuolen hiominen on siihen verrattuna nopea homma.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Lopulta pienen takaraivon raapimisen jälkeen tehtiin tuo etureunan saumakin ihan aukihiomalla ja laminoimalla ja luovuttiin tuosta peräsimen ympäri kääräisystä. Jättöreunalla sauma on niin paksu että kestänee kitattunakin, mihin se sieltä lähtisi kun ei ennekään, vai miten se nyt meni. Nyt vielä kitti & maalit ja sit veteen.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Valmiiksi tuli ja venekin kelluu. Tosin senverta kiire meinasin tulla ettei ehtiny hioa ja kitata ihan viimesen päälle, ja epoksiprimer jäi kokonaan hiomatta myrkyn alta joten pinnankarheutta on rutkasti. Mutta toisaalta on hyvä selitys sille miksei kulje kisoissa, ja ainakin tuo nyt kestää joka tapauksessa. Täytyy sit ens keväänä hioa sileeks.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin, mekin sitten tavallaan teimme peräsinremppaa tänä vuonna.
Peräsin revittiin talveksi lähes lasikuituun asti puhtaaksi ja vietiin huhtikuun alussa sisätiloihin maalattavaksi. Siihen maalattiin 7 kerrosta primeriä välihiontoineen, sen jälkeen pintaa hiottiin 120, 240 ja 320 papereilla sileäksi* ja tarkoitus oli pestä pinta fairyllä ja maalata myrkyt, jonka jälkeen vesihionta 400 ja 600-papereilla.

Tämä oli siis suunnitelma, todellisuus oli sitten se että kohdan * tienoilla joku tampio oli päättänyt siirtää peräsintä maalaustiloissa, arvioinut ilmeisesti väärin sen painon ja mitä ilmeisemmin paukauttanut peräsimen (joka seisoi akselinsa varassa ylösalaisin) maahan. Tuloksena syvät urat kyljissä ja ilmeisesti osumakohtana toimineeseen kulmaan lasikuituun asti ulottuva kolo. Samalla upouuteen primeriin tuli iso halkeama ja luonnollisesti primeri on lohkeillut iskukohdasta. Kuvia on mutta en taida jaksaa laittaa niitä esille, vituttaa vaan liikaa.

Lisäksi tämän jälkeen sitten peräsin alkoi valuttaa vettä akselia pitkin ylösalaisin ollessaan.

Noh, naarmut sai vedettyä piiloon hiomalla, mutta tuo lasikuituun asti ulottuva kolo vaatii nyt taas lisää primeriä ja koska yleensä meillä ei mikään remppa mene putkeen, peräsimen kiinnityspalan jengat (ts. se rinkula joka pitää peräsimen paikallaan pinnan alapuolella) ovat menneet jostain syystä rikki. Maanantaina pitää käydä näyttämässä osia protoshopissa ja sitten toivoa että saa teetetyä halvalla uuden upotetulla kuusiokolokannalla olevan M10-happoruuvin eivätkä itse istukankin kierteet ole paskana.

Kiitos siis vitusti sille TKK:n arkkitehtiosaston kaverille joka päätti alkaa siirtelemään painavaa peräsintä omin neuvoin kysymättä keneltäkään mitään ja ei sitten edes vaivautunut jättämään mitään lappua tapahtuneesta peräsimen luokse.

Samapa tuo, ei se sileä peräsin olisi kilpailumenestystä parantanut mutta olisipa kerrankin ollut jotain hyvin tehtyä veneessä, mutta ei, nyt pitää taas lähteä juosten kustuihin ratkaisuihin ja toivoa ettei samalla käynyt mitään vakavampia rakenteellisia vaurioita (ts. akselin taittumista, lavan sisäpuolisten kiinnitysten irtoamista yms.). Pikaisella testailulla mitään ihmeempiä ongelmia ei näyttänyt olevan eikä lapa hölsky jos akselia vähän vääntelee pitäen lapaa paikallaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Valpurin remppa;

http://www.valpuri.org/blog/blog20110530111659.html

Mainio idea käyttää tuollaista laseria! Myöskin epoksivaahdon valaminen ylhäältä aukinaiseen lapaan vaikuttaa fiksulta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jr

Post by jr »

Sopivan työtilan puute on sitten tästä lähin kielletty tekosyy. Tosimies tekee peräsinrempan olohuoneessa :twisted:
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Tehdään nyt tuo sama remppa myös ElecTripiin (ex. Kumiankka II), ja koitetaan tällä kertaa ottaa kuvia niin tulee dokumentoitua menetelmä paremmin siltä varalta jos joku muukin haluaa tuon tehdä. Näin tehden kun ei ole edes mahdottoman vaivalloista. Kuvat ja tarinaa löytyy eVeneprojektin blogista http://e-vene.blogspot.com/ sitä mukaa kun homma etenee. Nyt availtiin lapa ja poistettiin vanhat vaahdot, vielä pitäisi keksiä millä helvetillä tuon yläpään kiinnikkeen ja sitäkautta koko peräsimen saa irti, kuusiokolot kun ovat kokoa jossa 5mm pyörähtää ja 5.5mm ei mahdu. Pitänee viilailla joko tuosta 5.5mm avaimesta tai jostain Torxista sopiva kärki tuohon...
Post Reply