Page 1 of 1
Turun venenäyttelyn antia
Posted: Sun Mar 14, 2010 18:12 pm
by Artsi
Tulipa taas käytyä Turun venenäyttelyssä, vakka niin useana vuonna on vannonut, ettei koskan enää! No, vapaaliput hieman lievensivät jyrkkää mielipidettä.
Anti oli taaskin purjehtijalle kovin pieni, kuten aiempinakin vuosina. Pienen poikkeuksen teki puolalainen traileripursi Maxus 24. Jos juuri nyt olisi vaihtamassa edellistä venettä,(siis sitä, joka vaihtui FEneeseen) olisi kauppa saattanut syntyä. Ainakin Stillin voisi istuttaa ko. veneeseen pariksi tunniksi "opiskelemaan" venesuunnittelua! Ok, myönnetään, että tietotekniikalla toteutettu suunnittelu antaa tiettyjä etuja, mutta kyllä näissä uusissa veneissä on myös annettu "maalaisjärjen" vaikuttaa. Tilan käyttö on niin kannella, kuin sisälläkin jotain aivan muuta, kuin FE-83:ssa, vaikka vene on selvästi pienenpi.
No, jotain hyvääkin sentään löytyi! A-hallin pimeimmässä nurkassa oli mitätön Sähköturvallisuuden Edistämiskeskuksen osasto, jossa oli jaossa erilaisia sähköoppaita ilmaiseksi. Nappasin siitä mukaani "Sähkö ja vene" -nimisen reilut 50 sivuisen oppaan. Kotona sen luettuani tulin siihen tulokseen, että tämä opas kuuluu jokaisen veneilijän perusvarustukseen. Asiat on selitetty niin, että maallikkokin suurinpiirtein ymmärtää, ja mikä tärkeintä, ohjeet ovat selkeitä, kuin myös kaikki piirrokset. Näillä ohjeilla lähes tumpelokin selviää veneensä sähköongelmista, tai ainakin ymmärtää, mistä monissa ongelmissa on kyse. Suosittelen jokaista tutustumaan oppaaseen, jonka voi myös ladata PDF-muodossa osoitteesta:
www.stek.fi
terv. Artsi/DANIELA
edit: Pahus, käytyäni tarkistamassa STEKin sivuston, ei esitteessä olleen infon mukaista sivustoa ollutkaan vielä valmiina, joten pitänee odotella jonkin aikaa.
Re: Turun venenäyttelyn antia
Posted: Sun Mar 14, 2010 19:37 pm
by Panu
Artsi wrote:...No, jotain hyvääkin sentään löytyi! A-hallin pimeimmässä nurkassa oli mitätön Sähköturvallisuuden Edistämiskeskuksen osasto, jossa oli jaossa erilaisia sähköoppaita ilmaiseksi. Nappasin siitä mukaani "Sähkö ja vene" -nimisen reilut 50 sivuisen oppaan. Kotona sen luettuani tulin siihen tulokseen, että tämä opas kuuluu jokaisen veneilijän perusvarustukseen. Asiat on selitetty niin, että maallikkokin suurinpiirtein ymmärtää, ja mikä tärkeintä, ohjeet ovat selkeitä, kuin myös kaikki piirrokset. Näillä ohjeilla lähes tumpelokin selviää veneensä sähköongelmista, tai ainakin ymmärtää, mistä monissa ongelmissa on kyse. Suosittelen jokaista tutustumaan oppaaseen, jonka voi myös ladata PDF-muodossa osoitteesta:
www.stek.fi
terv. Artsi/DANIELA
edit: Pahus, käytyäni tarkistamassa STEKin sivuston, ei esitteessä olleen infon mukaista sivustoa ollutkaan vielä valmiina, joten pitänee odotella jonkin aikaa.
Tervehdys
Tuota samaa opusta jaettiin Vene messujen toisen kerroksen hallissa. Sellainen massakasa julkaisuja, eikä sen kummoisempia mainoksia. No opusta kotona luettuani totesin, että tuo oli ehkä parhaita esityksia venesähköjen alalta, minkä olen koskaan lukenut. Selkeyttä ei kaiketi liikaa voi kehua. Mainio opus kaiken kaikkiaan.
Huomasin itsekin saman, ettei tuo jullkaisu ole vielä ehtinyt web jakeluun, mikä on suuri sääli.
Maxus vs 741
Posted: Thu Mar 18, 2010 22:08 pm
by FE-Sillanpää
Artsi wrote:Maxus 24. .... Tilan käyttö on niin kannella, kuin sisälläkin jotain aivan muuta, kuin FE-83:ssa, vaikka vene on selvästi pienenpi.
Innostuin samasta paatista Hesan messuilla. Vertasin sattuneesta syystä sisätiloja lähinnä FE741:een, jolloin positiivista maxuksessa olisi FE:tä isompi vessa ja FE:ssä parempaa olisi huomattavasti erillisempi perähytti (Maxuksessahan perän parisänky oli "syvennys" portaiden takana ja kokonaan auki eteen päin.)
Maxuksen keulapiikin punkat taas ovat käyttökelpoiset sellaisenaan, 741:ssä täytyy laskea pöytä alas jotta keulassa on mukava nukkua.
Mutta kaikenkaikkiaan pohjaratkaisu on siis hyvä Maxuksessa. Riittävästi on Ron Hollandia matkittu
Maxuksen kääntökölilaatikko keskellä salonkia oli tietty sisätilojen kannalta miinus, mutta minkäs sille mahtaa.
Posted: Fri Mar 19, 2010 15:13 pm
by vvoltti
Kävin kyseisessä paatissa kaverin "neuvonantajana". Ihan mielenkiintoinen, vaikka ei nyt suoranaisesti mikään "minun vene".
Ensin pisti silmään vinsseistä törröttävät metallivarret, joissa oli rapulukot. Ihan hieno yritys, mutta kyllä vaan helkutin väärään paikkaan tuollainen törrötin oli laitettu. Sitäpaitsi täysin turha, saman asian ajavan rapulukon voi kiinnittää suoraan ruffin päätyyn.
Mutta sitten kun rupesin tapani mukaan tutkimaan, että miten tuota itse virittäisin jos tämän veneen omistaisin, niin huomasin sen sisäkuoriratkaisun. Eli "pystyseinän" sisäpuoli oli kauttaaltaan muovista sisämodulia, notkahteli vähän jo sormella tökkimällä, selvästi ilmaa siellä välissä ennen ulkopuolen varsinaista runkolaminaattia. Ei tuossa muuten mitään, mutta miten siihen laipioon asentaa yhtään mitään?!?! Esim. semmoinen pikkuasia kuin kompassi, joka puuttui näyttelyveneestä.
Kysyin asiaa myyjältä, että mites tuohon seinään nyt sitten laitetaan kompassi, plotteri, muut mittarit ja sen semmoista. Sisäkuoreen voi tietysti porata plotterinmentäviä reikiä, mutta mites ne johdot vedetään? Ei osannu myyjä vastata. Otti nimen ylös ja lupasi palata. Nyt sieltä (yllätys yllätys) tuli jotain mainoslärpäkettä "HEI OLIT KIINNOSTUNUT MAXUS VENEESTÄ BLAH BLAH". Vastasin että esitin tällaisen selkeän kysymyksen, että miten veneeseen asennetaan kompassi. Olen tästä asiasta kiinnostunut, mutta mitään mainosmateriaalia on turha lähettää, ellette pysty kysymykseen vastaamaan.
Eipä ole vastausta kuulunut, enkä ole mitenkään yllättynyt.
Mutta joo, ihan hyvää yritystä siinä veneessä oli monella tapaa, mutta ei tuu kyllä kauppoja jos minun suositusta kysytään.
Ville
Posted: Fri Mar 19, 2010 23:49 pm
by Varjo
vvoltti wrote:
Mutta sitten kun rupesin tapani mukaan tutkimaan, että miten tuota itse virittäisin jos tämän veneen omistaisin, niin huomasin sen sisäkuoriratkaisun. Eli "pystyseinän" sisäpuoli oli kauttaaltaan muovista sisämodulia, notkahteli vähän jo sormella tökkimällä, selvästi ilmaa siellä välissä ennen ulkopuolen varsinaista runkolaminaattia. Ei tuossa muuten mitään, mutta miten siihen laipioon asentaa yhtään mitään?!?! Esim. semmoinen pikkuasia kuin kompassi, joka puuttui näyttelyveneestä.
Ville
Tämähän on nimenomaan trailerivene joten rakenteiden keveys lienee yksi suunnittelun lähtökohtia. Vene on suunniteltu nimenomaan retkeilyyn saaristo- ja järviolosuhteissa joten kiinteän mittaroinnin tarve on mielestäni varsin epäoleellinen asia. Kompasseja löytyy nykyään helpostiasennettavina mm. Suunto Commander joka toimii myös käsisuuntimakompassina. Käsi-GPS rittää hyvin traileriveneen "elektroniikaksi". Kävin kyseisessä veneessä ja täytyy todeta että sisätiloiltaan tämä on tilavin traileroitava nostokölivene jonka olen nähnyt. Jos haluaa viettää kesäloman esim. Laatokalla purjehtien tällä venellä se on mahdollista. Vaatii kyllä aika järeän vetoauton.
Posted: Tue Mar 30, 2010 17:39 pm
by Artsi
"Sähkö ja vene" opas on nyt ilmestynyt myös sähköisessä muodossa STEKin sivustolla:
http://www.stek.fi/html/sahko_ja_vene/
Tässä versiossa pitäisi olla myös painotuotteen virheet korjattuina, joten jokaisen, jolla on painettu versio, kannattaisi lukea myös tämä. Itse en ole vielä kerinnyt, joten en voi kommentoida mahdollisista virheistä.
terv. Artsi/DANIELA