Page 1 of 1

Mastonjalan takaa katto notkolla

Posted: Tue Feb 02, 2010 12:23 pm
by FE-Sillanpää
Mastonjalan takapuolella on katossa hienoinen painuma kämmenenkokoiseella alueella. Syynä voisi olla, että mastonjalan alle on laitettu huomattavasti mastonjalkaa suurempi teräslevy jakamaan painoa :?: Eihän se ole vakio-osa? Vaikuttaisi että painoa jakautuu levyn vuoksi tarpeettoman kauas maston tukiputkesta, eli teräslevyn takareuna painaa kantta. Karille ei olla mielestäni ajettu niin lujaa, että sen vuoksi tuollaista muodonmuutosta tapahtuisi. Olen pari vuotta seuraillut painumaa, eikä se siitä ole kasvanut viime vuonna. Painuma kannelta katsottuna on pahimmillaan n 5 mm.

Olisikohan järkeä laittaa levylle vastakappale alapuolelle? Tai leikata levyä takareunasta pienemmäksi? Vinkit ovat tervetulleita.

Image

Posted: Tue Feb 02, 2010 12:54 pm
by Petri
Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma, joka johtuu siitä kun se kennorakenne kastuu kattorakenteitten välissä.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... astonjalka

Joku taisi tehdäkin asialle jotain (Peter, El Sueno)?

Mastonjalan takaa katto notkolla

Posted: Tue Feb 02, 2010 15:24 pm
by FE-Sillanpää
Petri wrote:Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma
Kiitos linkistä. Kappas, olinhan itsekin tuota pari vuotta sitten kommentoinut ja kirjannut palstalle ylös löydöksiä. Siinähän oli myös alkuperäinen 83:n mastonjalka Haraldin kuvassa, jossa siis jalka on suoraan lujitemuovin päällä ilman välilevyä.

Edelleen epäilen, että ylimääräinen kannen vahvistuslevy on painumisongelman aiheuttaja, osittain. Siis koska sen alla on kaikki uudetkin ruuvinreiät (6kpl) läpi kovan aineen, niin itse katto on kova maston alta. Kova teräslätty vääntää kattoa takareunastaan alaspäin. Päätelmä olisi siis, että kun yhtä kohtaa vahvistetaan pomminkestäväksi niin viereiset rakenteet hajoavat. Mutta ehkäpä puran salongista putken yläpään irti ja porailen sieltä varmuuden vuoksi vähän tunnustelureikiä.

Re: Mastonjalan takaa katto notkolla

Posted: Tue Feb 02, 2010 16:03 pm
by Panu
FE-Sillanpää wrote:
Petri wrote:Moi tuo on kyllä kai osittain ihan rakenteellinen ongelma
Kiitos linkistä. Kappas, olinhan itsekin tuota pari vuotta sitten kommentoinut ja kirjannut palstalle ylös löydöksiä. Siinähän oli myös alkuperäinen 83:n mastonjalka Haraldin kuvassa, jossa siis jalka on suoraan lujitemuovin päällä ilman välilevyä.

Edelleen epäilen, että ylimääräinen kannen vahvistuslevy on painumisongelman aiheuttaja, osittain. Siis koska sen alla on kaikki uudetkin ruuvinreiät (6kpl) läpi kovan aineen, niin itse katto on kova maston alta. Kova teräslätty vääntää kattoa takareunastaan alaspäin. Päätelmä olisi siis, että kun yhtä kohtaa vahvistetaan pomminkestäväksi niin viereiset rakenteet hajoavat. Mutta ehkäpä puran salongista putken yläpään irti ja porailen sieltä varmuuden vuoksi vähän tunnustelureikiä.
Tervehdys

Uskoisin alkuperäisen syyn olevan rakenteellisen. En nyt muista kuka kertoi minulle korjanneesa vastaavaa ongelmaa, ja silloin syy oli kannen sisällä olen väliaineen pehmeneminen koskeuten vaikutuksesta. Seuraavassa ehkä todenäköisin arvaus mitä on tapahtunut ja miksi:

- Koskeus pehmittää kannen ydinmateriaalina olevan puuaineksen
- Mastojalan alla oleva tukiputki ei ole tarkasti maston alla, vaan sen etureunan kohdalla.
- Tällöin maston puristus kantta vastaan ja toisaalta tukiputken tukireaktio eivät kumoa toisiaan, vaan syntyy momentti, joka taivuttaa kantta mastonjalan takaosan kohdalta kuopalle.
- Tätä taipumaa on sitten yritetty korjata laittamalla mastojalan alle rosterilevy tukemaa. Koska kannen ydin on pehmeä eikä tue rosterilevyä antaa levykin pikkuhiljaa periksi.

Korjausehdotukseni on seuraava:

- Pura maston tukiputki pois.
- Avaan katon verhoilu siististi
- Poraa koe reikiä kattoon mastojalan alle. Jos porauksesa syntyvät lastut sisältävät "märkää puuta", niin hommaa pitää jatkaa avaamalla kantta sisäpuolelta isommalta alueelta.
- Poistetaan kostunut väliaine tässä tapauksessa puu. Muistaakseni puuta on kahdessa kerroksessa! Altapäin katsottuna ensin sisälaminaatti - paksumpi pala puuta - laminaatti eli kannen taso - taas puuta mastonjalan alla - lopuksi pintalaminaatti. Ilmeisesti mastojalan paikka (se kohouma) on tehty laminoimalla vaneripala kannelle. Näin syntynyt rakenne on sitten monikerroksinen.
- Annetaan rakenteen kuivua jonkun aikaa. Lämpöpuhallin / puhaltimet lienee suositeltava.
- Valmistetaan ja sovitetaan kovasta muovista (esim nylon) tai aluministä sopiva pala väliaineeksi
- Liimataan uusi ydinmateriaali kanteen epoksista ja mikropalloista sekoitetulla massalla. Tuetaan alapuolelta tiukasti, kunnen liimaus on jämähtänyt.
- Laminoídaan sisäkatto umpeen, jos katsotaan tarpeelliseksi
- Peitetään sisäkatto irrotetulla verhoilulla
- Sovitetaan tukiputki paikoilleen ja tarvittaessa tehdään uusi sopiva kiilapala putken ja sisäkaton väliin.

Re: Mastonjalan takaa katto notkolla

Posted: Wed Feb 03, 2010 10:23 am
by vvoltti
Panu wrote:En nyt muista kuka kertoi minulle korjanneesa vastaavaa ongelmaa, ja silloin syy oli kannen sisällä olen väliaineen pehmeneminen koskeuten vaikutuksesta. Seuraavassa ehkä todenäköisin arvaus mitä on tapahtunut ja miksi:
Saatoin olla minä, koska kyseessä on Albineissa melko tavallinen ongelma (paine tulee mastonjalan takosaan kun rakea on listätty). Em. arvaukset oli ihan hyviä. Ongelman perimmäinen syy on kosteuden pääsy väliaineena olevaan vaneriin. Jos tuon haluaa korjata, niin märkä/lahonnut väliaine pitää saada pois. Tilalle voi laittaa uutta, mutta yksi hyvä vaihtoehto on laminoida se kokonaan umpeen ilman mitään väliainetta. Meillä tuo tehtiin kannen puolelta ammattipajalla, meillä ongelma oli aikaisemman omistajan tupeloinnin takia kertaluokkaa pahempi kuin "yleensä".

Lähinnä poitti oli että kannattaa etsiskellä myös Expressfoorumi, siellä on ollut paljon keskustelua tuosta, joskin uudistusten takia vanhimmat viestit ei taida tällä hetkellä olla jaossa. Tuosta saattoi olla jotain myös ruotsin sivuilla expresseglare.org.

Jokatapauksessa tuo ei mun mielestä ole mitenkään älyttömän akuutti ongelma. Se kansi painuu pikkuhiljaa, mutta ei siinä sen kummempaa tapahdu. Jokatapauksessa se pitää jossain vaiheessa kuivattaa ja korjata, mutta ei tuo mun mielestä semmonen ongelma ole, etteikö veneellä voisi noinkin purjehtia vuoden tai muutaman.

Ville