Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Moderators: Petri, harald

rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Post by rpuustin »

Hei,

näyttää Feneily- forum aktivoituneen jälleen hämmästyttävän hiljaisen jakson jälkeen ja ajattelin, että avaan ym. aiheen jäsenistön toiveiden ja ideoiden keräämiseksi.

Eli, olisi mukava kuulla aiheesta kiinnostuneilta näkemyksiä miten FE -matkapurjehdusta voisi kehittää sellaiseksi, että kaikki saisimme siitä irti mahdollisimman paljon. Lajihan on vähintään yhtä elämyksellinen kuin veneily missä muodossa tahansa. Tähän saakka forumin sisältö ja toiminta on painottunut pitkälti kilpailemiseen, mutta meitä on jäsenistössä varmasti useita, joiden päälimmäisin mielenkiinto on veneilyn muissa muodoissa. Tarkoitus on pitää kaiken muotoinen Feneily yhdistyksessä vähintään yhtä merkittävänä ja arvostettuna, koska sitähän me yhdessä joukolla teemme.

Annetaan ideoiden lentää vapaasti ja työstetään niitä sekä täällä foorumissa että yhdistyksen vuosikokouksessa 13.2.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Post by Panu »

rpuustin wrote:Hei,

näyttää Feneily- forum aktivoituneen jälleen hämmästyttävän hiljaisen jakson jälkeen ja ajattelin, että avaan ym. aiheen jäsenistön toiveiden ja ideoiden keräämiseksi.

Eli, olisi mukava kuulla aiheesta kiinnostuneilta näkemyksiä miten FE -matkapurjehdusta voisi kehittää sellaiseksi, että kaikki saisimme siitä irti mahdollisimman paljon. Lajihan on vähintään yhtä elämyksellinen kuin veneily missä muodossa tahansa. Tähän saakka forumin sisältö ja toiminta on painottunut pitkälti kilpailemiseen, mutta meitä on jäsenistössä varmasti useita, joiden päälimmäisin mielenkiinto on veneilyn muissa muodoissa. Tarkoitus on pitää kaiken muotoinen Feneily yhdistyksessä vähintään yhtä merkittävänä ja arvostettuna, koska sitähän me yhdessä joukolla teemme.

Annetaan ideoiden lentää vapaasti ja työstetään niitä sekä täällä foorumissa että yhdistyksen vuosikokouksessa 13.2.

t. Raimo
Tervehdys

Itse olen illan hiljaisina tunteina nukku-Mattia odotellassa mietiskellyt milloin mitäkin asiaa. Yksi mieltäni arkartaneista asioista on ollut juuri tuo matkapurjehtijoiden herättäminen aktiivisuuteen.

On totta, että keskustelu on kovin kilpailullispainoitteinen. Syyt siihen ovat varmasti moninaisia, mutta ehkä yhtenä suurimpana on aktiivinen kilpaileva ydinryhmä, joka pitää keskustelua yllä. Matkapurjehdus ei ole yhtään vähä arvoisempaa taikka mielenkiinnottomampaa. Ei vain ole löytynyt niitä löylyn lyöjiä ja toisaalta tuo suomalainen "em mää" arkuus ja vaatimattomuus on ollut ilmeisenä esteenä aloittamiselle.

Seuraavassa lista mitä erilaisimmista mieleen juolahtaneita keinoista tai asioista, joiden luulisin kiinnostavan matkalaisia:

- Vierasvenesatama listaus / ranking
- Luonnossatamapaikkojen kuvaksia
- Matkakertomusten hehkuttaminen foorumissa
- Matkapurjehtijan väline- / varustuskeskustelu foorumissa
- Yhteinen lomakalenteri ja lomasuunnitelma keskustelu, jolla saadaan myös muita mukaan kiertämään samoja paikkoa taikka tapaamaan jossain
- Erilaiset työpajat / työpajakeskustelut foorumissa veneen ylläpidosta, varustamisesta taikka sen kehittämisestä
- Eskaaderit, mitä Seppo jo yrittikin tuonne Ruåtsiin...
- Kokoontumispurjehdukset lomakaudella jossain Turun saaristossa sopivasti kilpailujen välillä
- Varusteiden kimppahankinnat, purjeiden kimppahankinnan tapaan
- Sidosryhmätuotteiden markkinointi, esim FE83.org T-paidat, lippikset, pipot jne...

Tärkeää on myös muistaa, että foorumimme toimii erittäin hyvänä vertaistukena ja neuvontapaikkana. Mikään, ei siis mikään kaupallinen toimija pysty vastaavaan palveluun, kuin me yhdistyspohjalta. Me emme ole koskaan "lomalla" taikka poissa töistä, vaan palvelu pelaa iltaisin ja viikonloppuina. Vastaukset mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin tulevat parhaimmillaan minuuteissa :-({|= .
Ystävällisin veneily terveisin PR
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Re: Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Post by KaleviHarkonen »

Panu wrote:- Vierasvenesatama listaus / ranking
- Luonnossatamapaikkojen kuvaksia
- Matkakertomusten hehkuttaminen foorumissa
- Matkapurjehtijan väline- / varustuskeskustelu foorumissa
- Yhteinen lomakalenteri ja lomasuunnitelma keskustelu, jolla saadaan myös muita mukaan kiertämään samoja paikkoa taikka tapaamaan jossain
- Erilaiset työpajat / työpajakeskustelut foorumissa veneen ylläpidosta, varustamisesta taikka sen kehittämisestä
- Eskaaderit, mitä Seppo jo yrittikin tuonne Ruåtsiin...
- Kokoontumispurjehdukset lomakaudella jossain Turun saaristossa sopivasti kilpailujen välillä
- Varusteiden kimppahankinnat, purjeiden kimppahankinnan tapaan
- Sidosryhmätuotteiden markkinointi, esim FE83.org T-paidat, lippikset, pipot jne...
Juu, oikein hyvä lista ja ajatus matkapurjehduksen profiilin nostosta tässä yhdistyksessä on muutenkin kannatettava. Kaikilla FEneilijöillä kun ei ole A. Stubbin kilpailuviettiä. Hardcore-trimmivinkit voi karkottaa ihmisiä vaikka ne osittain olisikin sovellettavissa matkapurjehduksessa.

Ja mitenkäs sitä reissupuolen profiilia muuten nostettaisiin kuin .... kilpailulla :!: Kun kerran on FE ranking, niin rinnalla voisi vuosittain palkita urheimman matkapurjehtijan. Kriteereitä voisi olla esim vuoden aikana eniten yöpymisiä FE:ssä, useimman sataman kierto, suurin käytyjen koordinaattipisteiden sisälle jäänyt pinta-ala tjsp. Kriteerithän voisi myös vaihdella vuosittain.

Tämä olisi toki leikkimielinen (niinkuin kai oikeankin kisailun pitäisi tällä tasolla olla) mutta se olisi kuitenkin yhdistyksen 'virallinen' tapa osoittaa arvostusta myös matkaseiloreille. Eli pieni teko ainaisten puheiden sijaan. Ja tuollaisen 'matkaseilorirankingin' seuranta voisi olla ihan oma mielenkiinnon- ja puheenaiheensa foorumissa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Post by Petri »

KaleviHarkonen wrote: Tämä olisi toki leikkimielinen (niinkuin kai oikeankin kisailun pitäisi tällä tasolla olla) mutta se olisi kuitenkin yhdistyksen 'virallinen' tapa osoittaa arvostusta myös matkaseiloreille. Eli pieni teko ainaisten puheiden sijaan. Ja tuollaisen 'matkaseilorirankingin' seuranta voisi olla ihan oma mielenkiinnon- ja puheenaiheensa foorumissa.
Ei ole asiaa jota insinööri ei pystyisi muuttamaan kvantitatiiviseksi suureeksi :)

Itseä matkapurjehduspuolella oikeastaan kiinnostaisivat enemmän ne vähemmän tunnetut paikat, vaikka sinänsä tokihan partiolaisten satamakirjan sähköinen versio täällä foorumissa sekin olisi ihan kiva, niin silti kiintoisinta olisi tietää juuri niistä paikoista mitä ei löydy satamakirjoista ja esim. karttapaikan karttalinkit mahdollistavat varsin hyvien navigaatiovinkkien antamisen.
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Re: Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Post by Varjo »

rpuustin wrote:Tähän saakka forumin sisältö ja toiminta on painottunut pitkälti kilpailemiseen, mutta meitä on jäsenistössä varmasti useita, joiden päälimmäisin mielenkiinto on veneilyn muissa muodoissa.
Luulisin että löytyy matkapurjehtijoiden lisäksi myös puuvenepuolelta tuttuja veneen entisöijiä ja rakentelijoita. Minulla on useita havaintoja FinnExpresseistä jotka eivät ole FEorgin listoilla joten toivotaan että tällä matkapujehtijoiden huomioimisella saadaan jo poispelästyneet ja uudet omistajat innostumaan. Uskon myös että "matkailupuolelta" moni haluaa lähteä myös kokeilemaan kilpailemista joten se palvelee myös sitä puolta.
Hienoa että rpuustin on lähtenyt veturiksi asiaan!
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei,

ja hienoa, että ollaan taas heräilty talvihorroksesta. Hyviä ideoita aiheesta ja jatketaan aiheen työstöä täällä.

Tässä muutama näkemys lisää aiheen ideointiin:

- olemme tässä lajissa aina vieroksuneet ns. suorituspaineita ja lähinnä keskittyneet lajin elämyksellisyyteen. Parasta lajissa on kun köydet irtoavat satamassa ja suunnitelmana lyhyemmälle tai pidemmälle reissulle on lähinnä pohdittu suunta esim. itä tai länsi ja matkan jälkeen sitten tiedämme kuinka kävi. Adrenaliinin on ollut tapana pilata elämyksellisyyttä. Aiheen profiilin noston kannalta pieni kilpailu oikeassa muodossa on toki paikallaan.

- Meille on tullut sellainen käsitys matka- ja retkipurjehduksesta seuroissa, että toiminta on melko vähäistä. Mistäköhän tämä johtuu? Toki toivon, että olen väärässä ja että näkymykseni perustuu vain omaan rajalliseen käsitykseeni muiden seurojen toiminnasta. Pakko sanoa, että itsekin olen huolissani tämän jutun jäämisestä torsoksi. Mutta, meistähän tämä on kiinni ja mehän tästä teemme merkityksellisen, jos vain haluamme.

- purjehduksen monipuolisuus on kiehtonut meitä aina. Aloittaessamme lajia 10 vuotta sitten ilman minkäänlaista kokemusta on koko ajan tuntunut, että olemme varsinaisia keltanokkia. Koko ajan on tuntunut, että tietää asiasta tosi vähän. Laji on pitänyt meidät myös tosi nöyränä kun tietoa ja kokemuksia on tarvinnut koko ajan enemmän kuin sitä itsellä on ollut. Eli, em. asioiden jakaminen muille on todella arvokasta eikä merkityksetöntä asiaa ole.

- FE-Forum on varmasti yksi aktiivisimmista ja monipuolisimmista purjehdusyhteisöistä ja sen edelleen kehittämiseen kannattaa kaikkien jäsenten panostaa. Olemme mielestäni etuoikeutettuja. Tässä kohdin on muuten pakko huomioida Haraldin ansiokas työ toiminnan käynnistäjänä. Pipon nosto pois päästä ja nöyrä kumarrus.

- nykyiset tekniset apuvälineet mahdollistavat monia sellaisia juttuja, joita aiemmin ei ole edes voinut uneksia. Paikkojen dokumentointi foorumiin, on-line sijaintitiedon jakaminen reissuilta, vaarallisten paikkojen sijaintitiedon jakaminen, vaativien reittien dokumentointi ja jakaminen jne. Tässähän on vain mielikuvitus rajana.

Jatketaan idointia ilman velvoitteita.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

rpuustin wrote:Pakko sanoa, että itsekin olen huolissani tämän jutun jäämisestä torsoksi. Mutta, meistähän tämä on kiinni ja mehän tästä teemme merkityksellisen, jos vain haluamme.
Epäilen itsekin että varsinkin alussa aktiivisuus saattaa olla marginaalista, mutta eipä tuolla International osastollakaan kovin vilkasta ole. Kaikki tuntemani veneilijät ovat nimenomaan matkaveneilijöitä. Jotkut saattavat joskus osallistua kisoihin satunnaisesti mutta etupäässä mielenkiinto on matkailussa ja retkeilyssä. Omasta näkökulmastani matkaveneilijät ovat siis enemmistö, joten ihmettelen suuresti jos minkäänlaista kiinnostusta asiaan ei löydy. Jos onnistutaan saavuttamaan hyvä ja mielenkiintoinen matkailuosasto FEorg:iin luulen että myös vierailijoita foorumissa riittää.
H-vene.netissäkin näyttää olevan myös matkailuosio.

T. Jouni Varonen
sy/Sara
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

veneenkunnostuskeskusteluista

Post by FE-Sillanpää »

- Erilaiset työpajat / työpajakeskustelut foorumissa veneen ylläpidosta, varustamisesta taikka sen kehittämisestä


Tämän osion nykytila on jo niin hyvä, että Fe83 org on maankuulu asiallisesta ja asiantuntevasta keskustelusta. Matkapurjehtijoitahan yanmarit sun muut kiinnostavat, ei kai sellaisia kilpailuissa käytetäkään ;-) Eli pidetään sitä yllä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ettei nyt toisaalta myöskään turhaan tule jo tässä vaiheessa muotoutuneeksi erinäisiä kuppikuntia, niin ainakin FE-piireissä suurin osa meistä palsta-aktiiveistä on kuitenkin ainakin osittain matkapurjehtijoita mutta monesti matkapurjehdus on sitä mitä tehdään oman perheen/kaverien kesken eikä siitä sitten sinänsä niin kauheasti tule puhuttua täällä palstoilla, siinä missä kilpapurjehduksessa purjehditaan yleensä muita keskustelijoita vastaan (tai muitten kanssa, jos tahtoo olla diplomaattinen) ja sitä kautta myös keskusteluakin syntyy.

Osasyyn seurojen laimeaan matkapurjehdusaktiviteettiin uskoisin löytyvän, mitenkään ketään syyllistämättä, matkapurjehtijoista itsestään. Matkapurjehdus kun tavallaan on vähän kuin mobiilia mökkeilyä ja suomalainen ei paljoa sinänsä tahdo jakaa omaa mökkikokemustaan (se joukko joka viettää 4 viikon kesälomansa putkeen jossain pikkumökissä keskellä metsää käyden korkeintaan kerran viikossa kyläkaupassa ei ole järin pieni), joten into sitten jakaa matkapurjehduskokemuksiaan/järjestää yhteisiä rientoja voi olla matalampi kuin kilpapurjehtijoilla jotka jo noin pakostakin joutuvat sosialisoimaan ja "jakamaan reviiriään". Tämä siis ihan vain hypoteesinä perustuen omiin havaintoihini, poikkeuksiakin toki on mutta jos vertaa sitä aktiviteettien määrää mitä seurojen kilpailuaktiivit pyörittävät matkapurjehduspuoleen niin ero on yleensä aika suuri.
Ja toisaalta sitten jos taas sitä itse kilpapurjehtii suurimman osan kesästä, niin ehkä sitä ei sitten oikein enää jaksakaan sosialisoida matkapurjehduksen aikana vaan silloin juuri hakee sitä eristäytymistä :)
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Minun provo-tseesini tähän asiaan: Matkapurjehtijoiden passiivisuus johtuu siitä, että matkapurjehtijoita ei kiinnosta kehittyminen paremmaksi omassa lajissaan.

Aikuisten purjehduskoulutustoiminnassa suuruusluokkaa noin 15 % jatkaa alkeiskurssia pidemmälle ja ylipäätään kursseilla käy pieni vähemmistö harrastuksen aloittavista. Moottorivenepuolen lukuja mulla ei ole, mutta olettaisin että samoilla linjoilla mennään. Navigaatioliiton kursseista ei myöskään ole lukuja, mutta jo pelkästään työväenopistojen kurssitarjonnan perusteella voi arvata, että ehkä 20 % jatkaa saaristolaivurikurssista pidemmälle.

Vapaamuotoisempaa opiskelua on vaikeampi tarkastella, mutta paljonko kotimaisissa venelehdissä on tällaisia yleisiä merimiestaitoon ja merenkulkuun liittyviä artikkeleita. Ei yhtään mitään. No venemestarissa on jotain alkeisjuttuja, mutta nekin jutut onkin käännetty ulkomaisista lehdistä. Mitään vaativampaa vapaa-ajan veneen kipparointiin liittyvää problematiikka ei löydy lehdistä, ei keskustelupalstoilta, ei kirjoista, ei mistään. Seurojen järjestämiin koulutustilaisuuksiin saa väkisin haalia osallistujia, vaikka tilaisuus olisi ilmainen. Jos tätä vertaa meininkiin jossain briteissä tai muissa perinteisissä merenkulkumaissa, niin ero on huima.

Yksi asia taustalla lienee juuri kotoinen veneilykulttuuri ja yleinen asenneilmasto, jossa neuvojen kysyminen on heikkoutta ja osaamisessa on tasan kaksi tasoa: osaa tai ei osaa. Miesten asenteista (ns. Dunkerismi, kaikella kunnioituksella edesmennyttä kohtaan) kertoo ehkä jotain sekin, että purjehduskurssien oppilaista ehkä jotain ainakin 70 % on naisia. Neuvojen antaminen on puolestaan elvistelyä ja omilla kokemusvuosilla pröystäilyä. Ja valitettavasti kaiken kruunaa nämä joillain keskustelupalstoilla (ei onneksi täällä) ja laitureillakin esiintyvät totuudentorvet, jotka julistavat sitä omaa totuuttaan ainoana oikeana totuutena. Mun mielikuva näistä sankareista on, että joko heillä on todella kapea kokemus (jonka pohjalta kumpuavat neuvot he aivottomuuttaan yleistävät koskemaan kaikkia tilanteita) tai sitten ei kokemusta lainkaan. Nämä viimeksimainitut sitten tunkevat kirjoista lukemiaan ohjeita ja tekniikoita aivan älyttömiin käytännön tilanteisiin. Käsi ylös kuka on Suomessa "selviytynyt myrskystä laittamalla veneen piihin"? Kuinka moni on edes kokeillut moista temppua feneellä? (Mä muuten olen;-)

Mun näkemykseni on, että tyyppitapaus kotimaisesta matkapurjehtijasta on sellainen, että käydään joku saaristolaivurikurssi ja sitten vesille. Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa. Mutta sitten kun on kesä tai pari veneilty, niin sittehän ollaan jo kokeneita ja osataan homma, sehän on tullut todistetuksi kun ei ole kiville ajettu... Sitten kymmenen vuoden päästä ollaan erittäin kokeneita, vaikka karu totuus voi hyvinkin olla, että kertaakaan ei ole kryssitty yli 12 m/s tuulessa, ei kertaakaan yöllä saati että purjeilla yöllä, ei kertaakaan avomerellä, ei kertaakaan sumussa jne. jne.

Tämä kehittymishalu on mielestäni se mikä selittää kilpapurjehtijoiden aktiivisuuden verrattuna matkapurjehtijoihin. Suurimmalle osalle matkapurjehtijoita varmaankin riittää, että pääsee jotenkuten sinne minne haluaa ja nauttii olostaan. Eikä siinä mitään vikaa, kukin tehköön tyylillään. Kilpapurjehtijoilla harrastukseen liittyy aivan keskeisesti juuri halu kehittyä paremmaksi ja siitä se aktiivisuus kumpuaa. Matkapurjehtijatkin varmaan mielellään lukisivat satamaoppaita jne. mutta kun sellaisen kirjoittaminen ei ole järin kehittävää toimintaa kirjoittajalle itselleen niin tilanne on tämä että ottajia kyllä olisi mutta ketään ei kiinnosta tarjota.

Toinen mielestäni fakta on se, että mikään liian yleisen tason toiminta ei herätä kiinnostusta. Verratkaa esim. luokkaliittojen foorumit, puuveneilijät, plaanaa.com jne. jne. Toimii. Sitten nämä "kaikkea kaikille" tyyppiset hommat niin vaihtoehtoina on suoli24 tai sitten joku näistä lukuisista kuolleista yrityksistä herättää jotain asiallista keskustelua purjehduksesta tai veneilystä "yleensä". Ei toimi.

Mutta nyt meillä on Raimo (tm), joka on siis poikkeus joka vahvistaa säännön liittyen tähän kehittymishaluun. Raimo näkemykseni mukaan edustaa varsin kapeaa mutta arvostamaani pientä siivua veneilijöitä, joille kehittyminen omassa lajissaan on arvo sinänsä eikä vain välttämätön paha saavuttaa "riittävä" taitotaso. Jostain syystä tätä samaa vähemmistösiivua kiinnostaa yleensä myös oman lajinsa kehittäminen.

Ehdotukseni Fe-matkapurjehduksen kehittämiseksi onkin seuraava. Pyrkikää muodostamaan yhteisö, joka koostuu sellaisista (matka)purjehtijoista, joita kiinnostaa juuri tämä kehittyminen omassa lajissaan aina vaan paremmaksi. Tällaisen profiilin omaavalla käyttäjäryhmällä voisi syntyä elinkelpoista toimintaa, riittävän rajattu kohderyhmä ja aktiviteettiä synnyttävä yhteinen kehittymis- ja kehittämishalu. Tekniikka ja toteutustapa voi sitten olla mitä vaan, en kuvittele tietäväni miten tällainen yhteisö saadaan kasaan. Mutta sitten kun löytyy aktiivinen yhteisö, niin todennäköisesti sitten jossain vaiheessa syntyy "sivutuotteena" se satamakirjakin tai jotain.

Tällaisessa yhteisössä voisi sitten lähteä pohtimaan jotain oikeasti mielenkiintoisia kysymyksiä. Itse purjehdus ja varusteet ja tekniset hommat on tietysti yksi aihealue, mutta enemmän minulla on mielessä tällaiset yleisemmät veneen kipparointiin liittyvät kysymykset. Kuten esimerkiksi, mitäs teet kun Juhannusretkellä miehistön humalatila alkaa nousta suuremmaksi kuin mitä pidät sopivana? Tai klassikko: duunissa pitäis olla maanantaina, mutta keli on sellainen ettei oikein tunnu turvalliselta lähteä? Tai sitten ihan "purjehdusteknistä" peruskamaa: keli kovenee, lapset oksentaa, vaimo siivoaa jälkiä ja sun pitäis yhtäaikaa navigoida, reivata ja ohjata.

Tällaista besserwisseröintiä tällä kertaa.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hear hear! Tämähän oli Villeltä loistava kirjoitus, voisin jopa allekirjoittaa ne syyt/seuraukset mitkä hän tuossa ilmaisee.

Tuostahan tuli taas yksi klassinen viesti näitten muitten jatkoksi, kiitos!

edit: Kyllä sen toiminnan olisi hyvä tähdätä siihen että osallistujilla pitää olla halua kehittyä paremmiksi. Naulan kantaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Hear hear! Tämähän oli Villeltä loistava kirjoitus, voisin jopa allekirjoittaa ne syyt/seuraukset mitkä hän tuossa ilmaisee.

Tuostahan tuli taas yksi klassinen viesti näitten muitten jatkoksi, kiitos!

edit: Kyllä sen toiminnan olisi hyvä tähdätä siihen että osallistujilla pitää olla halua kehittyä paremmiksi. Naulan kantaan.
Tervehdys

Kyllä taas oli hyvä esimerkki Villeltä mielipiteestä, joka oli hyvin harkittu ja johon oli käytetty aikaa. Tyypillista Villeä, etten sanoisi. "Viiltävä analyysi" oli hyvinkin selvä. Kansan syviä harmaita rivejä on vaikea saada aktivoitua kehityksen ja/tai toiminnan tielle.

Eräs vanhempi herran kerran totesi minulle, että noin 2% prosenttia kansasta kävelee omin jaloin ja ajateleen omalla päällään. Muut ovat enemmän tai vähemmän perässä tulijoita :?.

Tästä huolimatta on minusta kuitenkin tärkeää, että matkapurjehtijoiden asiaa yritetään korostaa ja heille suunnataan uutta tietoa ja mahdollisuuksia osallistua.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

vvoltti wrote:Matkapurjehtijoiden passiivisuus johtuu siitä, että matkapurjehtijoita ei kiinnosta kehittyminen paremmaksi omassa lajissaan.
En ymmärrä! Mistä näin mustavalkoinen näkemys matkapurjehtijoista? En tunne yhtään purjeveneilijää joka ei halua kehittyä. Mitkä ovat ne mittarit jolla mitatataan kehittymistä matkapurjehtijana. Onko kehittymistä jos pystyy tekemään parempaa ruokaa? Oppia tuntemaan luontoa? Pystyä olemaan paikallaan ja nauttimaan hiljaisuudesta? Navigointia tähdistä?
Istuminen nuotiolla? Tutustuminen vieraisiin kaupunkeihin ja paikkakuntiin jne. Villen kirjoituksesta saan käsityksen että ainoa kehittyminen on nopeuden kehittyminen. Onko hyvä purjehdus vain suoritus joka pitää aina vain tehdä paremmin ja nopeammin? Mielestäni EI!!

Useat purjehdusta harrastavat tuttavani ovat pitkälle kouluttautuneita jotka eivät muuta teekkään kuin kehittävät itseään. Arkkitehti, insinööri, toimitusjohtaja, toimittaja.. Useinmiten purjehdus on heille vastapainona työlle ja kilpailulle. Se ei tarkoita sitä että ei haluta kehittyä omassa lajissa. Mielenkiintoa riittää, mutta mielikuva kehittymisestä lienee kovin erilainen kuin kilpailuorientoituneilla purjehtijoilla. Pitäisikö minunkin luopua juoksuharrastuksestani koska tiedän että en enää pääse samalle tasolle kuin 10v sitten?

Hiukan toivottomalta tuntuu nyt kun itse mestari Harald on tällä matkapurjehtijoita aliarvostavalla linjalla. Tämä on Helsinkiläisten kilpapurjehtijoiden mekka ja siksi taitaa myös jäädä. Alkuperäinen tarkoitus oli ymmärtääkseni FE purjehtijoiden kokoaminen yhteen?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mitä mitä, itsehän olen matkapurjehtija. Siinäkin roolissa allekirjoitan edelleen.

Kun matkapurjehtija saavuttaa tietyn tason, on vaikea kehittyä siitä eteenpäin koska osaa jo ne kaikki normaalit tilanteet. Kilpatilanteissa vuorostaan on aina joku nopeampi tai jotain mitä voi parantaa, ja ohjeita miten voi kriittisesti arvioida omaa suoritustaan on pilvin pimein. Samaa ei voi sanoa matkapurjehduksesta. Olisin iloinen jos joku voi korjata tätä käsitystäni.

Jostain syystä tämä matkapurjehtijoitten itsensäkehittäminen on aika hiljaista toimintaa. Joko matkapurjehdus on liian helppoa, ja kenelläkään ei ole kysymyksiä asian tiimoilta, tai sitten luetaan vain kirjoja kotona ja tyydytään siihen. Tätä teoriaani tukee se että matkapurjehduksesta harva edes kysy mitään.

Matkapurjehdus on itse asiassa vähän laajempi käsite kuin kilpapurjehdus, ainakin jos mittareita katsoo. Olet aivan oikeassa että jotta matkapurjehdus"suoritusta" (anteeksi ilmaisu) voisi arvioida pitäisi meidän ensin keksiä ne mittarit. Mielestäni on väärin palkita vierassatamien määrällä kauden aikana, tai purjehdtuilla maileilla. Tyytyväisyyden tasoa purjehduksen jälkeen on vuorostaan aika vaikea mitata.

Jos joku kokee kirjoitukseni matkapurjehtijoita jotenkin alentavana pyydän anteeksi, se ei ole ollenkaan tarkoitukseni. Minä olen itse oppia hakeva matkapurjehtijakin, ehkä päivissä laskettuna useammin kuin kilpapurjehtijan housuissa. Toivottavasti käsitys alentavasta sävystä ei synny siitä että itse harrastaa vain matkapurjehdusta ja mielikuva siitä on että se olisi jotenkin kilpapurjehdusta alempi harrastusmuoto...

Sinänsä Villen viesti on hyvä keskustelun avaus. Vähän pitää tökätä hiilihangolla välillä jotta keskustelua saadaan aikaiseksi :)

edit: Toinen mustavalkoinen kuva olisi varmaan että kilpapurjehtijat ovat stressattuja pinkoja jotka ostavat kullalla uusia purjeita joka vuosi. Harjoittelevatkin jotkut vielä... meitä on erilaisia.

BTW Villen teksistä en kyllä saanut sellaista kuvaa että nopeutta pitäisi kehittää.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

harald wrote: Sinänsä Villen viesti on hyvä keskustelun avaus. Vähän pitää tökätä hiilihangolla välillä jotta keskustelua saadaan aikaiseksi
Se olikin minun provovastineeni Villen provoiluun :D
Post Reply