Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Varjo wrote:
vvoltti wrote:Matkapurjehtijoiden passiivisuus johtuu siitä, että matkapurjehtijoita ei kiinnosta kehittyminen paremmaksi omassa lajissaan.
En ymmärrä! Mistä näin mustavalkoinen näkemys matkapurjehtijoista? En tunne yhtään purjeveneilijää joka ei halua kehittyä. Mitkä ovat ne mittarit jolla mitatataan kehittymistä matkapurjehtijana. Onko kehittymistä jos pystyy tekemään parempaa ruokaa? Oppia tuntemaan luontoa? Pystyä olemaan paikallaan ja nauttimaan hiljaisuudesta? Navigointia tähdistä?
Istuminen nuotiolla? Tutustuminen vieraisiin kaupunkeihin ja paikkakuntiin jne. Villen kirjoituksesta saan käsityksen että ainoa kehittyminen on nopeuden kehittyminen. Onko hyvä purjehdus vain suoritus joka pitää aina vain tehdä paremmin ja nopeammin? Mielestäni EI!!

Useat purjehdusta harrastavat tuttavani ovat pitkälle kouluttautuneita jotka eivät muuta teekkään kuin kehittävät itseään. Arkkitehti, insinööri, toimitusjohtaja, toimittaja.. Useinmiten purjehdus on heille vastapainona työlle ja kilpailulle. Se ei tarkoita sitä että ei haluta kehittyä omassa lajissa. Mielenkiintoa riittää, mutta mielikuva kehittymisestä lienee kovin erilainen kuin kilpailuorientoituneilla purjehtijoilla. Pitäisikö minunkin luopua juoksuharrastuksestani koska tiedän että en enää pääse samalle tasolle kuin 10v sitten?

Hiukan toivottomalta tuntuu nyt kun itse mestari Harald on tällä matkapurjehtijoita aliarvostavalla linjalla. Tämä on Helsinkiläisten kilpapurjehtijoiden mekka ja siksi taitaa myös jäädä. Alkuperäinen tarkoitus oli ymmärtääkseni FE purjehtijoiden kokoaminen yhteen?
Tervehdys

Saanko hieman valaa öljyä laineille? Villen kirjoitus oli jo lähtökohtaisesti voimakkaasti kantaa ottava ja hyvä sellainen. Hän jopa aloitti lausahduksella "Minun provo-tseesini tähän asiaan...". Kaikki kirjoituksessa esille otetut seikat olivat varmasti tarkoin punnittuja, eikä hetkellisen mielenjohteen tulosta.

Minulle ei jäänyt kirjoituksesta matkapurjehdusta vähättelevää kuvaa, vaan hän valaisi taustoja siitä miten vaikeaa on tuota matkapurjehdusta edistää. Matkapurjehtijat ovat niin iso heterogeeninen joukko, jolla on hyvinkin erilaisia tarpeita ja vaikuttimia. Itse listasit mielestäni erittäin hyvin niitä "kehittymisen" kohteita. Melkein jokainen niistä on varmasti oman keskustelunsa arvoinen. Tärkein kysymys onkin mitä me voisimme tehdä juuri näiden asioiden edistämiseksi tai mihinkä niistä yleensä pystyisimme keskittymään?

Koska minulla ei ole kristallipalloa käytössäni, sellaista toimivaa ja kalibroitua mallia, niin olen joutunut miettimään omassa päässä asioita joiden luulisin kiinnostavan ja joissa voisimme aktivoitua. Ongelmana vain näen nykykeskustelun niukkuuden ja sen tähden mielipiteiden edustavuus on kovin kapealla pohjalla. Jos ja kun sitä todellista ja laajaa palautetta ei ole saatavilla, sitä ei synny tai ole syntynyt, on kaikki toiminnan kehittäminen enempi arvailua tarpeista.

Aidosti uskon kaikkien keskusteluun osallistuneiden haluavan tehdä asialle jotain ja pystyä tarjoamaan matkapurjehtijille sisältöä. Tällä hetkellä tieto ja toiminta on niin hajallaan, että yhdestä norsunluutornista katsottuna kentällä ei juuri tapahdu mitään. Kuitenkin lomakaudella kaikki veneet ovat yllättäen vesillä ihan tungokseen asti. Eli tilanteessa on jonkinlainen paradoksaalinen asetelma, missä toiminnan ja tekijöiden välistä yhteyttä ei ole pystytty tunnistamaan taikka ei ole ymmärretty toiminan tarvetta. Kaikki toiminta on joka tapauksessa henkilösidonnaista. Käytännön esimerkkinä FE83.org:n foorumien keskustelusta yli 60% on vain muutaman henkilön toimesta ylläpidetty. Olisikin kohtuutonta olettaa, ettämä esitetyt uudet asiat voitaisiin sälyttää näiden aktiivien hoidettavaksi. Eli niitä aktiiveja / toimijoita tarvitaan aina lisää ja jokaiselle halukkaalle löytyy varmasti kehittävää tehtävää. Mielestäni on hienoa, että Raimo on ottanut tässä suhteessa haasteen vastaan. Kuka muu haluaa mukaan...?

Ei ole olemassa sitä henkilöä JOKU jonka pitää tehdä sitä ja kirjoittaa tätä tai järjestää tuota. Kyllä kaikien pitää ottaa vastuu yhteisistä asioista ja jos ei ota, niin on turha valittaa...? Se on varmaa, ettei mikään muutu, jos mitään ei tehdä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Varjo wrote:
harald wrote: Sinänsä Villen viesti on hyvä keskustelun avaus. Vähän pitää tökätä hiilihangolla välillä jotta keskustelua saadaan aikaiseksi
Se olikin minun provovastineeni Villen provoiluun :D
Tervehdys

Eikös tuo ole jo ns tupla negatiivinen, eli jo positiivinen asia :? ? Niin ja täsmennykseksi kaikille, että tämä ei siis ollut enää provokaation :D :roll: :wink:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Olisiko FEorg edelläkävijä ja pikkuhiljaa hävittäisi tämän kummallisen vastakkainasettelun kilpa- ja matkapurjehtijoiden väliltä? Itse olisin valmis tekemään töitä (realiteettien mukaan) jotta asia edistyisi. Meillä kaikilla on kuitenkin pohjimmiltaan se sama motivaatio. Purjehdus! No menipä imeläksi.. :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse asiassa sellaista vastakkainasettelua ei täällä koskaan ole ollutkaan. Eikä tuoda sitä, eihän?

Me purjehdimme kaikki, that's it!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Varjo wrote:Olisiko FEorg edelläkävijä ja pikkuhiljaa hävittäisi tämän kummallisen vastakkainasettelun kilpa- ja matkapurjehtijoiden väliltä? Itse olisin valmis tekemään töitä (realiteettien mukaan) jotta asia edistyisi. Meillä kaikilla on kuitenkin pohjimmiltaan se sama motivaatio. Purjehdus! No menipä imeläksi.. :)
Tervehdys

Minkä ihmeen vastakkainasettelun :?. En ihan oikeasti ole huomannut täällä sellaista. Se seikka, että keskustelumme on monesti kilpailuvoittoista ei meistä tee matkapurjehdusvastaisia. Kiitoksia ilmoittautumisestasi Raimon "oikeaksi kädeksi" =D>.

Minulle purjehtiminen on vastapainoa arjen touhutuksille. Se on tapa viettää laatuaikaa itsensä ja ystäviensä kanssa. Turhan kireät pipot ja muut asusteet on syytä jättää rantaan taikka mielummin ihan kokonaan hankkimatta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

harald wrote:Itse asiassa sellaista vastakkainasettelua ei täällä koskaan ole ollutkaan. Eikä tuoda sitä, eihän?
Kutsun tuota hurskasteluksi. Edellä olevat kirjoitukset eivät tue tuota väitettä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Varjo wrote:
harald wrote:Itse asiassa sellaista vastakkainasettelua ei täällä koskaan ole ollutkaan. Eikä tuoda sitä, eihän?
Kutsun tuota hurskasteluksi. Edellä olevat kirjoitukset eivät tue tuota väitettä.
Voidaan siis vain todeta että olemme eri mieltä. En ole asettanut mitään tai ketään vastakkain, mutta asioita voi tietenkin lukea erilaisilla laseilla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

No niin, no niin. Aletaan pääsemään asian ytimeen. HIENOA.

Näkemyksiä osa 2:

- olen tosiaan samaa mieltä, että halu kehittyä ja oppia uusia asioita on ollut parasta mitä itsekin olemme saaneet purjehduksesta. Nollasta liikkeelle lähtiessämme kaikki on ollut uutta ja riittämättömyyden tunne on vuosien myötä tullut tutuksi tunteeksi. On vaikea kuvitella mitään muuta lajia missä tietoa tarvitsee niinkin erilaisista asioista kuten veneen kunnostus, rikin säätäminen, moottorin kunnostus, sääoppi, navigointi, meriliikenteen säännöt, lasikuidun korjaus, purjeiden säätäminen jne. jne. Listahan on loputon. Mitä enemmän on tietoa hankkinut ja tietoa käytännössä hyödyntänyt, sitä enemmän lajista on myös voinut nauttia. Korostan edelleen, että tällaisessa yhteisössä ei ole niin vähäpätöistä asiaa etteikö sitä kannattaisi jakaa ja etteikö siitä olisi jollekin hyötyä.

- Hyvin alussa teimme päätöksen, että teemme sitten mitä tahansa, niin meillä täytyy olla tilanne hallinnassa. Moneen kertaan olemme havainneet näinkin yksinkertaisen asennoitumisen joko unohtuneen tai olevan merkityksetön. Tähän kun lisätään toinen oppi, eli kun veneessä kenelläkään ei ole kurjaa, niin yleensä silloin kaikilla on mukavaa. Hieman naivihkolta tuntuva oppi, mutta tarkoittaa huikeita onnistumisen ja kehittymisen hetkiä veneessä olevalle tiimille. Näiden myötä olemme sitten kesäisin viettäneet yhdessä veneillen kolmesta kymmeneen viikkoon odotellen innoissamme tulevaa kautta. Tässä kohdin haluan korostaa yhdessä oppimisen ja kokemisen merkitystä ja että laji on tiimilaji vaikka yksinkin siitä voi nautiskella.

- Mitä tulee arvostamiseen tai arvostamattomuuteen, niin jos tätäkin asiaa tekee itsensä vuoksi ja itselleen eikä muiden vuoksi ja muita varten, ei tällaiset jutut tule edes mieleen. Oleellista on tunnistaa omat motiivit lajiin ja keskittyä harrastukseen niiden mukaisesti.

- Samanhenkisyydestä. Varmaan kaikki olemme törmänneet tämän lajin myötä saman henkisiin ja samoja asioita arvostaviin venekuntiin. Tämän myötä on sitten syntynyt mukavaa kanssakäymistä joka on myös rikastuttanut harrastusta. Uskaltaisin väittää, että veneilyn syvimmän oivaltaneet ovat niitä, jotka ovat auttamassa muita tilanteissa kuin tilanteissa vinkeillä, satamiin saapumisissa, ongelmien ratkomisissa jne. Tylsää mutta pakko sanoa, että Ruotsin puolella satamissa samanhenkisyys on yleisempää kuin meillä täällä Suomessa. Meillä on siis mahdollisuus saada lajista irti vielä huomattavasti enemmän kun tässä asiassa tapahtuu muutoksia. Omalla esimerkillämme voimme kaikki vaikuttaa tähän.

Mitä tulee toiminnan sisältöön, niin näkemysten pohjalta on toki helppo työstää suunnitelma ja nostattaa odotukset pilviin todellisuuden jäädessä sitten vaatimattomaksi. Mutta, tätähän me emme varmaan kukaan halua. Annetaan yhteisöllisyyden laajentaa Forumia, koska siten se parhaiten tapahtuu.

t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Noniin. Sillä aikaa kun te täällä väittelitte, meillä oli pursiseuran solmuilta. Siellä oli niin matka- kuin kilpapurjehtijoita, aina junnuista kommodoriin. Kaikki opettelivat yhtä innoissaan uusia solmuja. Parissa tunnissa opittiin varmaan ainakin viisi uutta hyödyllistä solmua, ja kivaa oli. Eipä tullut kellekään mieleen siinä touhutessa kysellä harrastavatko muut oikean vai vääränlaista purjehdusta.

Tämmösiä kaikkia harrastajia yhdistäviä juttuja pitäisi miettiä. Aika kevyellä organisoinnilla järjestyisi talvisaikaan jonkun mukavan veneilyaiheisen teeman ympärille illanistujaiset. Olisi tärkeää saada tähän talveenkin jotain mukavaa harrastushommaa, kun näyttäisi netissä keskustelut kärjistyvän juuri talvella, kun jengi murjottaa yksin kotona koneen ääressä...
Olli Niemi
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Varjo wrote:
vvoltti wrote:Matkapurjehtijoiden passiivisuus johtuu siitä, että matkapurjehtijoita ei kiinnosta kehittyminen paremmaksi omassa lajissaan.
En ymmärrä! Mistä näin mustavalkoinen näkemys matkapurjehtijoista?
Olen sitä "mustavalkoista" näkemystäni selittänyt tuossa edellä noin 40 riviä. Ehdotan että luet ne.
Varjo wrote:Villen kirjoituksesta saan käsityksen että ainoa kehittyminen on nopeuden kehittyminen. Onko hyvä purjehdus vain suoritus joka pitää aina vain tehdä paremmin ja nopeammin? Mielestäni EI!!
Harald tuossa viittasikin jo värillisiin laseihin. Kaleidoskooppi olisi ehkä osuvampi vertaus. Suoraan sanoen on aika vaikea tässä vaiheessa pidättäytyä käyttämästä rumasanoja.

Voin kertoa pari faktaa viime kauden purjehduksistani:
- Uuden veneeni varustelussa ensimmäinen ja kallein operaatio oli, kun heivasin veneen mukana tulleen uudenkarhean genuan varastoon ja ostin tilalle fokan. Permanenttireivi siis noin alkuun.
- Viime kesän "kovissa" tuulissa tuli lähes puolet ajasta vedeltyä kakkosreivillä. (Edellinen omistaja oli puhdas matkapurjehtija, joka ei kuulemma ollut juuri koskaan käyttänyt kakkosreiviä.) Mitään varsinaista reivaustarvetta ei oikeastaan yleensä ollut, mutta vene on vaivattomampi pyöriteltävä kun ei tarvitse barskoja hoitaa. Varsinkin lasten kanssa voi tulla yllätyksiä eteen jolloin on eduksi olla liikkeellä ketterällä setillä.
- Nyt kun veneessäni on rulla keulassa, niin ajelin aika usein keskituulen slööripätkät keula puoliksi rullattuna. Vauhti toki kärsii, mutta jippo oli siinä, että pari kierrosta rullattuna alaliikki nousee sen verran, että näen fokan alta eteenpäin eikä tartte hyppiä laidalta toiselle kurkkimassa vastaantulevaa liikennettä.

Siinä sulle mun suoritusta malliksi. Tapa ei ole nopeampi, mutta on kyllä mielestäni parempi. Väittäisin jopa hyväksi suoritukseksi.
Varjo wrote:Hiukan toivottomalta tuntuu nyt kun itse mestari Harald on tällä matkapurjehtijoita aliarvostavalla linjalla.
Mitään aliarvostavaa linjaa ei Haraldilla ole, eikä kellään muullakaan täällä, ainoastaan sinulla omassa päässäsi. Valitit tuossa myös kahtiajaottelusta, jota täällä ei todellakaan ole koskaan ollut ennenkuin nyt kun sinä yrität sen tänne tuoda.

Palaan vielä varsinaiseen asiaan erikseen.

V.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Panu wrote:Käytännön esimerkkinä FE83.org:n foorumien keskustelusta yli 60% on vain muutaman henkilön toimesta ylläpidetty. Olisikin kohtuutonta olettaa, ettämä esitetyt uudet asiat voitaisiin sälyttää näiden aktiivien hoidettavaksi. Eli niitä aktiiveja / toimijoita tarvitaan aina lisää ja jokaiselle halukkaalle löytyy varmasti kehittävää tehtävää.
Tässä taisi tulla ilmi asian ydin. Yhdistyksessä on aktiivinen ydinporukka jotka kaikki sattumoisin myös kilpailevat. Samalla tämä foorumi on yhdistyksen näkyvin rajapinta ulospäin. Nyt sitten kun nämä kisakireät aktiivit innostuvat pohdiskelemaan siitä voiko pinnamies irroittaa katseensa 0,3 sekunnin ajaksi etuliikistä vai onko 0,2 sekuntia maksimi, saa satunnainen surffailija touhusta väärän kuvan.

Hieman on vikaa matkapurjehtijajäsenissäkin. Jos he haluavat tältä foorumilta enemmän, pitää olla myös itse aktiivinen. Jos antaa lusikalla ei voi ottaa kauhalla.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:Kun matkapurjehtija saavuttaa tietyn tason, on vaikea kehittyä siitä eteenpäin koska osaa jo ne kaikki normaalit tilanteet.
Tässä Harald osuu oikeaan ja kyseessä on yksi hyvin oleellinen ero kilpa- ja matkapurjehtijana kehittymisen välillä. Ja nyt seuraa analyysia ilman mitään v..tun vastakkainasettelua.

Kilpapurjehduksessa kaikki oleelliset taidot ovat käytössä joka kisassa. Niitä vaan hierotaan paremmiksi ja paremmiksi, joka kerta samat jutut noin karkeasti yleistäen.

Matkapurjehduksessa tilanne on täysin erilainen. Hyvin suuri osa oleellisistakin taidoista on sellaisia, että niitä tarvitsee hyvin harvoin ja osa vielä sellaisia, että jokainen toivoo ettei tarvitsisi niitä koskaan. On myös hyvin helppoa välttää sellaisia tilanteita, joihin taidot ei riitä ja niitä taitoja ei sitten näin ollen koskaan tule oppineeksi.

On mielestäni aivan päivänselvää, että tällaisten harvoin tarvittavien tai "tarpeettomien" taitojen opettelu vaatii aivan toisenlaisen motivaation verrattuna sellaisten taitojen opetteluun, joita käyttää jatkuvasti.

Jos harrastuksen primäärinen motivaattori on luonnonrauhasta nauttiminen, ruoanlaitto, laiturillaelvistely tai mikä vaan muu ei-purjehdusspesifi asia, on vaikea kuvitella mistä löytyisi motivaatiota opetella enempää kuin "on tarpeen" ja miksi pitäisikään? Jos taas primäärinen motivaattori on itse purjehdus ja ehkä yleisemmin merenkulku ylipäätään, niin silloin alkaa tapahtua ihan toiseen malliin. Lievä turvallisuusfriikkiys siihen päälle niin avot. (Ja tämähän ei sitten mitenkään estä harrastamasta myös ruoanlaittoa tai lintujenbongausta siinä ohessa, mutta mukavaksi oheistoiminnaksi minä nämä todellakin lasken enkä varsinaisiksi purjehdustaidoiksi.)
harald wrote:Jostain syystä tämä matkapurjehtijoitten itsensäkehittäminen on aika hiljaista toimintaa.
Vrt. edellä.
harald wrote: Olet aivan oikeassa että jotta matkapurjehdus"suoritusta" (anteeksi ilmaisu) voisi arvioida pitäisi meidän ensin keksiä ne mittarit. Mielestäni on väärin palkita vierassatamien määrällä kauden aikana, tai purjehdtuilla maileilla. Tyytyväisyyden tasoa purjehduksen jälkeen on vuorostaan aika vaikea mitata.
Mun mielestä matkapurjehduksessa pitäisi ennemminkin arvioida omia valmiuksia kuin mitään suorituksia. Aihepiiri on niin laaja, että jokainen voi päättää omat kriteerinsä, mutta esimerkiksi voi pohtia:
Joudunko välttelemään jotain olosuhteita? (kova tuuli, pimeä tms.)
Hallitsenko suuremmat tai pienemmät hätätilanteet? (mies yli laidan, masto poikki, kone rikki)
Rajoittaako taitoni purjehdusaluettani? (esim. vuorovesi)
Pystynkö purjehtimaan erilaisilla veneillä? (esim. iso vuokravene)
Osaanko purjehtia yksin / erilaisilla miehistöillä?
Jne. jne.

Ja sitten jos joku vastaa liian monta kyllää niin aina voidaan ottaa noi kaikki yhtä aikaa;-) Ihan heti ei opeteltava tästä lajista lopu jos opetella haluaa...

Ville
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Alkuperäiseen aiheeseen vielä: foorumiin mahtuisi hienosti lisää matkakertomuksia. Jokainen voisi aktivoitua silloin kun tulee käytyä mainitsemisen arvoisessa paikassa. Jäsenistöä ehkä vaivaa jonkin sortin Dunckerismi, Tyynen valtameren ylitystä vähempiä seikkoja ei tohdita mainita. Mutta kokemuksia voisi vaihtaa vaikka Suomenlahden ylityksestä tai Kotkan Haapasaaressa käynnistä. Minä ainakin luen kaikki kisaraportit, matkaraportit lukisin myös.

Käymisen arvoiset satamat, varsinkin luonnonsatamat, ovat aina arvokasta tietoa. Ainakin minua on haitannut se, että saarista puhutaan milloin milläkin nimillä, ainoa yhdistävä tekijä on ruotsin kieli. Olisiko Wikissä tms mahdollisuus kerätä kohdetietoa karttapohjaan? Tämä helpottaisi matkasuunnitelmien tekoa.

Ruoanlaitto Feneessä on ehkä kolmas vähäiselle puheelle jäänyt asia. Miten teet hyvää ruokaa ilman jääkaappia 2-liekkisellä nokikeittimellä? Venelehden ruokapalsta on lähinnä vitsi, vai kuinka moni on ottanut Fenereissulle mukaan tuoreita simpukoita, kuten numerossa 11/09 ehdotettiin?
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

harald wrote:Jostain syystä tämä matkapurjehtijoitten itsensäkehittäminen on aika hiljaista toimintaa.
En tiedä sopiiko 'matkapurjehtija' ja 'itsensäkehittäminen' edes samaan lauseeseen.

Kisakireä kehittää itseään ja venettään, sehän on selvä.

Matkapurjehtijan motiivit on ihan muualla. Köydet irti ja nauttiminen alkaa. Oppi tulee siinä sivussa, se ei ole itsetarkoitus.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

KaleviHarkonen wrote:Olisiko Wikissä tms mahdollisuus kerätä kohdetietoa karttapohjaan? Tämä helpottaisi matkasuunnitelmien tekoa.
Luultavasti on, koska niin on tehty esimerkiksi tuolla: http://venesatama.com/wiki/mediawiki-1. ... le=Etusivu

Tuolla on niukasti tietoa luonnonsatamista, mutta mikään ei kai estä lisäämästä. Voisi myös miettiä olisiko meidän järkevää osallistua jonkun tuollaisen sivun kehittämiseen, eikä keksiä pienellä porukalla hommaa täällä uudelleen.
Olli Niemi
Post Reply