Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

KaleviHarkonen wrote: Ruoanlaitto Feneessä on ehkä kolmas vähäiselle puheelle jäänyt asia. Miten teet hyvää ruokaa ilman jääkaappia 2-liekkisellä nokikeittimellä? Venelehden ruokapalsta on lähinnä vitsi, vai kuinka moni on ottanut Fenereissulle mukaan tuoreita simpukoita, kuten numerossa 11/09 ehdotettiin?
Veneen keittiö nyt on vielä varsin kehittynyt ympäristö, hyvän ruoan valmistus onnistuu erämaaolosuhteissakin jos vain huvittaa
http://koti.welho.com/psane/muotkatuntu ... g_1416.jpg

Naudan sisäfilepihvit punaviinikastikkeessa, kantarellikastiketta ja persiljaperunaa. Ravintolan sijainti kutakuinkin täällä:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... lang=en-GB
No, toki ruoan säilyvyys on Lapin loppusyksyn kylmissä keleissä ihan eri luokkaa kuin kesähelteillä. Kuitenkin pääosassa venekeittiötäkin on se kokin asenne, tahtooko ruoasta tehdä erikoista vaiko vain tehdä perusmätöt kasaan nopeasti että pääsee lukemaan kirjaa kajuuttaan sateen suojaan.

Noei, me ollaan jo monena vuonna tehty Olgan porukoitten kanssa "man-food"-retkiä joissa on purjehdittu johonkin lähisaarista, grillattu tolkuton määrä lihatuotteita ja palattu takaisin. Olennainen juttu ainakin omassa (ja tiedän vanhempien harrastavan samaa, sieltä kai se on lähtöisinkin omalta osaltani) ruoanlaitossa on se, että veneen keittiötä käytetään oikeastaan vain asioitten keittämiseen ja ruoka valmistetaan pääosin veneen ulkopuolella grillillä yms. Oikeastaan retkikeittimien avulla se keittäminenkin siirtyy yleensä rantakallioille grillin luokse.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

KaleviHarkonen wrote:
Panu wrote:Käytännön esimerkkinä FE83.org:n foorumien keskustelusta yli 60% on vain muutaman henkilön toimesta ylläpidetty. Olisikin kohtuutonta olettaa, ettämä esitetyt uudet asiat voitaisiin sälyttää näiden aktiivien hoidettavaksi. Eli niitä aktiiveja / toimijoita tarvitaan aina lisää ja jokaiselle halukkaalle löytyy varmasti kehittävää tehtävää.
Tässä taisi tulla ilmi asian ydin. Yhdistyksessä on aktiivinen ydinporukka jotka kaikki sattumoisin myös kilpailevat. Samalla tämä foorumi on yhdistyksen näkyvin rajapinta ulospäin. Nyt sitten kun nämä kisakireät aktiivit innostuvat pohdiskelemaan siitä voiko pinnamies irroittaa katseensa 0,3 sekunnin ajaksi etuliikistä vai onko 0,2 sekuntia maksimi, saa satunnainen surffailija touhusta väärän kuvan.

Hieman on vikaa matkapurjehtijajäsenissäkin. Jos he haluavat tältä foorumilta enemmän, pitää olla myös itse aktiivinen. Jos antaa lusikalla ei voi ottaa kauhalla.
Tässä ollaan nimenomaan asian ytimessä, mihin alunperinkin pyrin. Olennainen kysymys on, mistä löytyisi se matkapurjehduksen aktiivinen ydin?

Nythän tämä fe83org on olemassa pitkälti Haraldin kilpailumotivaation ansiosta. Ja tämä kilpaileva ydinporukka (joka myös matkapurjehtii) on tuottanut paljon hyvää myös matkapurjehduspuolelle (tästä lienemme yksimielisiä). Aivan vastaavasti jos löytyy uusi omanlaisensa ydinporukka matkapurjehduksen jonkun osa-alueen ympärille, niin todennäköisesti se tuottaa paljon lisää hyvää kaikille muillekin täällä. Mutta jostain täytyy löytyä se jokin, joka saa sen ydinjoukon innostumaan asiastaan. Siinä oman jutun tekemisen siivellä hoituu sitten monta muutakin asiaa.

Ydinporukalla (ja koko porukalla) pitää olla jotain yhteistä, mutta harvemmin tulee mieleen, että on myös eduksi, jos se yhteinen on mahdollisimman "omaa", "vain meidän juttu". Tällaisia ydinporukoita on pursiseuroissa ja kaikkialla muuallakin pilvin pimein, en tarkoita etteikö useammalla kuin yhdellä porukalla voisi olla "sama vain meidän juttu". Öh, vähän epäselvästi ilmaistu mutta ymmärtänette mitä haen.

Mutta em. syystä esim. luonnosta nauttiminen tai ruoanlaitto eivät ole mielestäni sellaisia ydinporukkaa yhdistäviä tekijöitä, joista voisi mitään ihmeempää syntyä tälle foorumille. Ne kuuluvat ihan yhtä lailla karavaanareille, melojille, moottoriveneilijöille, telttailijoille... Siksi en usko että niistä täällä mitään kauhean isoa juttua syntyisi ja sitäpaitsi osa feneilijöistä lienee aivan tyytyväisiä purkkimuonaansa.

Jos ajatellaan edellistä viestiä ruoanlaitosta feneessä, niin siihen kysymykseen saadaan kaikkien osapuolien kannalta mielenkiintoisampi ja antoisampi keskustelu jossain, missä ruoka on se pääasia ja porukan suurin intohimo. Ei ole mitään järkeä rajata mestarikokin etsintää yhden venetyypin omistajiin.

Kokeilepa Kalevi piruuttasi etsiä joku kokkipalsta (kunnollinen, ei mitään suomi24 ruokapalstaa!) ja esitä kysymyksesi siellä. En pidä ollenkaan mahdottomana, että löydät porukan ruoanlaittoguruja, joiden mielestä tämmöinen dilemma on tosi mielenkiintoinen haaste pohdittavaksi. Ja sitten voit viikon päästä postata tänne kokonaisen feneilijän keittokirjan.

Mutta palatakseni tähän fe asiaan ja alkuperäiseen pointtiini. Uskon ihan aidosti, että tuollaiset Raimon kaltaiset aktiiviset ja omien purjehdustaitojensa kehittämisestä kiinnostuneet feneilijät voisivat olla sellainen porukka, joka sen kaivatun ytimen muodostaisivat. Se oma juttu voisi olla nimenomaan sellaista vähän haastavampaa ja tavoitteellisempaa omien taitojen laajentamista ja kehittämistä. Silloin siihen tulee se oma motivaatio mukaan, kun oppii itsekin muiden kanssa asioita pohtiessa. Aloittelijoita toki neuvotaan täällä ja muuallakin, mutta siitä ei kehkeydy isompaa juttua, koska se ei neuvojalle ole kauhean antoisaa.

Täkynä heitän, että tämmöinen muutaman kaverin ydinporukka voisi vaikka aloittaa lähtemällä kimpassa suorittamaan SPL:n päällikkötutkintoa tsekkauttaakseen omat taitonsa jonkun ulkopuolisen arvioijan toimesta. Yhden päivän "inssiajo" siis käytännössä. Päällikkötutkinto ei itsellenikään ollut mikään triviaali juttu suorittaa, joten ihan läpihuutojutusta ei ole kysymys. Mutta mitään kilpapurjehtijan taitoja siinä ei tarvita ja voisin kuvitella, että esim. Raimolle tutkintopurjehdus voisi olla mielenkiintoinen ja opettavainen tilaisuus (jos ei ole jo käyty).

Jutustelin tuossa aiemmin tästä matkapurjehdustaitojen kehittämisen vaikeudesta. Hyvä puoli asiassa on se, että kun kilpailutaitoja ei opi kuin harjoittelemalla, niin matkapurjehdukseen voi hyvinkin saada monenlaisia vinkkejä ja ajatuksia, jotka osaa heti ottaa käyttöön ihan harjoittelematta, kunhan vain joku vinkkaa asiasta kun ei itse ole tullut ajatelleeksi. Ja monet vaikeat asiat on myös sellaisia, ettei niitä edes voi harjoitella, voi ainoastaan varautua tilanteeseen pohtimalla sitä porukalla etukäteen.

Joku ydinporukka mielestäni jokatapauksessa tarvitaan. Tottakai minustakin olisi hienoa, että olisi satamakirjaa, reissukuvauksia jne. jne. mutta en vain usko että niitä syntyy ilman sitä ydinporukkaa. Motivaatio täytyy aina löytyä jostain että mitään lusikoitavaa syntyisi. En minäkään tätä vain lämpimäkseni kirjoittele. Minä käyn omia "kehityskeskustelujani" muutamien reaalimaailman porukoiden kanssa sekä ulkomaisten lehtien ja palstojen kautta. En panis ollenkaan pahakseni jos jotain virikettä löytyis täältäkin.

Koko ketjuhan lähti siis siitä, että miten tämä matkapuoli saataisiin aktivoitumaan. Mun teesini oli, että tarvitaan ydinporukka ja mun paras arvaus mistä se ydinporukka löytyisi, oli tämä aktiivisten omien taitojen kehittämisestä kiinnostuneiden vähemmistö.

Enköhän mä ole nyt sanonut ihan riittämiin.

V.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

KaleviHarkonen wrote: Tässä taisi tulla ilmi asian ydin. Yhdistyksessä on aktiivinen ydinporukka jotka kaikki sattumoisin myös kilpailevat. Samalla tämä foorumi on yhdistyksen näkyvin rajapinta ulospäin. Nyt sitten kun nämä kisakireät aktiivit innostuvat pohdiskelemaan siitä voiko pinnamies irroittaa katseensa 0,3 sekunnin ajaksi etuliikistä vai onko 0,2 sekuntia maksimi, saa satunnainen surffailija touhusta väärän kuvan.

Hieman on vikaa matkapurjehtijajäsenissäkin. Jos he haluavat tältä foorumilta enemmän, pitää olla myös itse aktiivinen. Jos antaa lusikalla ei voi ottaa kauhalla.
Tervehdys

Näin se vaan aina menee. Se 2%:n vähemmisto saa aikaan suurimman osan aktiviteeteistä. Ei tässä sinällään mitään uutta ole, mutta joskus hämäränä hetkenä tulee mieleen ajatus "miksi aina minä?" Niin kauan kuin vastaukseni on: "koska tämä on kivaa, antoisaa ja saan kehittyä yhdessä muiden samanlaisten kanssa" olen valmis jatkamaan tätä hämmentämistä riemulla ja tarmolla.

Kalevi tuossa mainitsi tämän aktiivisen ydinporukan. Mielestäni Feneilijöissä olemme olleet hyvin avoimia ja positiivisia melkein kaikkea ja kaikkia kohtaan. Jokainen joka on hivenenkään halunnut mukaan, neuvoja tai apuja on saanut mitä on kaivannutkin. Aina on mukaan mahtunut ja pyydettykin. Mikään suljettu kuppikunta emme ole, emmekä haluakaan olla. Hyvät ideat on laitettu joskus hyvinkin nopeasti käytäntöön ja lopulta vielä raportoitu foorumissa kaikkien iloksi. Ei siinä ole hirveästi ihmetelty, että pitäisikö vai ei. Ja hyvä niin.

Paljon olemme saaneet aikaa ja vielä enemmänkin jos vain resursseja enempää olisi ollut. Siis uutta verta pakkiin ja jokainen mukaan tekemään oman osansa aikansa, tarpeidensa ja kykyjensä mukaan [-o< :-k =D> :-({|= .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Ville! Aloitat kirjoituksesi näin.
vvoltti wrote:Matkapurjehtijoiden passiivisuus johtuu siitä, että matkapurjehtijoita ei kiinnosta kehittyminen paremmaksi omassa lajissaan.
Myöhemmin jatkat
vvoltti wrote:Tämä kehittymishalu on mielestäni se mikä selittää kilpapurjehtijoiden aktiivisuuden verrattuna matkapurjehtijoihin.
Eikö tämä ole vastakkainasettelua vai onko vika todellakin minun päässäni. Muutenkin tämä matkapujehtijoille vähemmän mairitteleva analyysi perustuu karkeisiin yleistyksiin ja olettamuksiin eikä vastaa omaa näkemystäni asiasta. Erityisesti kirjoituksen ajoitus toimii tehokkana karkottimena uusille "naamoille" joita ymmätääkseni tällä matkapurjehdusasialla tavoitellaan. Ehkäpä kijoituksesi onkin provo, niinkuin alussa mainitset, mutta kun se sai kiitosta FE-konkareilta en halunnut sivuuttaa asiaa. Mielikuvaksi mahdollisille uusille tulokkaille tulee helposti että tämä on myös FE.orgin kanta. Vaikenen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eikös tässä peräänkuuluteta enemmän aktiviteettia (keskustelua) matkapurjehduksesta?

Ville selittää miksi me kilpapurjehtijat keskustelemme paljon kilpapurjehduksesta.

Ville arvailee miksi me matkapurjehtijat emme keskustele yhtä paljon matkapurjehduksesta. Ville (ja minä) arvaamme että keskustelun vähyys on merkki vähäisestä kehittämishalusta. Olemmeko väärässä?

Eikös se ole tosiasia että matkapurjehtijoina emme ole yhtä aktiivisia foorumissa?

Minun pitää hankkia paksummat lasit, ehkä sitten näkisin sen vastakkainasettelun tuossa...

Minä haluan edelleen kiittää kaikkia jotka keskustelevat aiheesta, eiköhän näistä pikkuhiljaa saada jotain aikaiseksi. Hyvä vain ettei tästä syntynyt sellainen "sik oossoom"-ketju :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Varjo, jos olisit nainen, olisit varmaan feministi. Kovasti vaatimuksia miten asiat pitäisi olla ja jatkuvaa mäkättämistä miten kaikki muut on väärässä. Tolkuton yksisilmäisyys tyyliin miehet (=vrt kilpapurjehtijat) on sikoja ja näiden sikojen pahin vika on se että he tekevät karkeita yleistyksiä (että kehtaavat). Asiallisiin faktoihin, perusteluihin ja pohdintoihin tulee vastaukseksi kasa kysymyksiä ja nypitään yksittäisiä lauseita irti asiayhteydestään. Tuolla minun ja muiden kirjoituksissa on kuitenkin hyvin perusteellisesti perusteltu niitä kantoja, miksi kukakin on mitäkin mieltä. Et ota niihin perusteluihin yhtään mitään kantaa vaan vänkkäät vaan olevasi eri mieltä ja esität perustelemattomia väitteitä.

Esitit esimerkiksi väitteen, että täältä puuttuvat fe83 purjehtijat ovat pelästyneet tätä kilpapurjehduspuolta ja lähteneet pois. Siis mihin hemmettiin tommonen väite voi perustua. Väitätkö sä tietäväsi, että ne jotka eivät ole tänne rekisteröityneet ovat a) joskus käyneet täällä ja b) poistuneet paikalta sen takia, että toiminta on liian kilpailupainotteista. Kyseessä on vain omista ennakkoluuloistasi kumpuava täysin perustelematon väite. Ihan yhtä hyvin mä voisin väittää, että tuommoinen perusteeton mutta äänekäs huutelu matka- ja kilpapurjehtijoiden vastakkainasettelusta karkottaa täältä matkapurjehtijoita. Paitsi että mun väite on paljon uskottavampi.

Itse asiassa luin nuo viestisi vielä kaikki läpi ja oikeastaan sä et ole sanonut yhtään mitään siitä, mitä mieltä itse olet tai mitä matkapurjehduksen kehittämiseksi pitäisi sun mielestä tehdä (kuningasajatus "pitää aktivoitua" ei oikein vielä riitä). Puhumattakaan siitä että osaisit kertoa kuka tekee.

Kyllä pitäis vähän hälytyskellojen soida kun huomaat, että olet itse asiassa ainoa keskusteluun osallistunut, joka näkee missään mitään matkapurjehduksen "alempiarvoisuutta" tai matka- ja kilpapurjehtijoiden vastakkainasettelua.

Naurettavaa tässä koko hommassa on se, että mun "teesini" perustuu nimenomaan siihen oletukseen, että matkapurjehtijoiden valtajoukolle maisemista nauttiminen, ruokailu, luonnonrauha, rentoutuminen blah blah mikä nyt kenellekin ovat nimenomaan koko homman pointti. Ja tämän takia purjehdustaidot on vain väline, ei itseisarvo. Ja tämän takia niiden purjehdustaitojen kehittäminen ei ole matkapurjehtijalle kovin olennaista. Mikä tässä ajatusketjussa on sun mielestä väärin?

Mutta minä en siis laske ruoanlaittotaitoa tai rentoutumiskykyä ominaisuudeksi, joka vastaa kysymykseen minkälainen on hyvä matkapurjehtija. Matkapurjehdus ei edellytä ruoanlaittotaitoa. Hyvä ruoanlaitto ei myöskään tee kenestäkään hyvää matkapurjehtijaa. Ruoanlaittotaito on oikein mukava ja hyödyllinen taito, josta on paljon iloa muun muassa matkapurjehduksilla. Mutta ruoanlaiton opiskelu on enemmän itsensä kehittämistä kokkina kuin itsensä kehittämistä matkapurjehtijana.

Osaatko Varjo kertoa konkreettisesti, mitä ne sinun itseään kehittävät kaverit käytännössä tekevät kehittääkseen itseään matkapurjehtijoina?

Minä heitin tossa aiemmin hatusta viisi kysymystä, joiden perusteella voisi arvioida onko henkilö X hyvä matkapurjehtija. Niihin kysymyksiin ei mahtunut mukaan ruoanlaittotaitoa tai rentoutumiskykyä. Mitkä olisivat sinun viisi kysymystäsi?

Tuollaisiin kysymyksiin vastaaminen ja vieläpä vastausten perusteleminen voisi ehkä viedä asiaa jotenkin eteenpäin.

Ihan henkilökohtaisesta intressistä minua kiinnostaisi myös, että voisit lainauksin ja selityksin osoittaa sen kohdan alkuperäisessä viestissäni, joka mielestäsi tarkoittaa: ainoa kehittyminen on nopeuden kehittyminen.

Hintto mitä vänkäämistä. Koitan lopettaa.

V.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:Ville arvailee miksi me matkapurjehtijat emme keskustele yhtä paljon matkapurjehduksesta.
Köhöm. Esitin ensinnäkin tiettyjä tarkistettavissa olevia kvantitatiivisia faktoja. Sitten esitin epämääräisempiä havaintoja, jotka kuitenkin ovat tavallaan tarkistettavissa, koska jokaisella meistä on omat vastaavat havaintonsa. Sitten esitin ne päättelyketjut, joilla tietyistä oletuksista johdettiin tiettyjä seurauksia. Näillä päättelyketjuilla johdetut tulokset täsmäävät varsin hyvin alussa esitettyjen selitettävien faktojen kanssa. Kutsuisin tekosiani vähintään valistuneeksi arvaukseksi, ellen peräsi asiantuntija-arvioksi.

V.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tässä ketjussa on nyt kaikenlaisia ehdotuksia tullut mistä pitäisi foorumilla keskustella ja mitä pitäisi wikiin laittaa jne. Hyvä niin. Mutta tämä foorumi, ja netti yleensäkin on kuitenkin vain tiedotuskanava, eikä koko elämä.

Jos ihan oikeesti halutaan asioita parantaa, niin pitäisi kyllä olla jotain konkreettista toimintaakin. Kilpapurjehdusjutuista näkyy niihin osallistumattomille vain nämä jutut täällä foorumilla, mutta kyllä siinäkin touhussa sisältö on se, että tehdään yhdessä juttuja siellä merellä, käydään kisan jälkeen pizzalla ja jutellaan mukavia. Tarinaa tänne foorumille syntyy sitten jälkikäteen ihan itsestään.

Jos retki/matkapurjehduspuolelle halutaan jotain vastaavaa, niin kyllä sitten täytyy tehdä jotain ihan konkreettista. Ehdottaisin, että otetaan aluksi vuodelle 2010 pari riittävän realistista tavoitetta:

1. Järjestetään kesällä yksi retkipurjehdustapahtuma
2. Järjestetään talvella yksi veneilyaiheinen teemailta

Kohta 1 voi olla esimerkiksi yhteinen tapaaminen saaristomerellä, tai sitten vain paikallislippueen viikonloppuretki johonkin saareen. Homman voi tarvittaessa yhdistää vaikkapa johonkin "spinnu ylös"-tapahtumaan tai FE-regattaan, jossa jokainen voi sitten itse valita kisaako vai ei. Pääpaino on kuitenkin siinä, että mennään johonkin paistamaan makkaraa ja heittämään läppää.

Jos näihin juttuihin saadaan osanottajia ja porukalla on mukavaa, niin nostetaan sitten rimaa seuraavalle kaudelle.
Olli Niemi
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Ville arvailee miksi me matkapurjehtijat emme keskustele yhtä paljon matkapurjehduksesta. Ville (ja minä) arvaamme että keskustelun vähyys on merkki vähäisestä kehittämishalusta. Olemmeko väärässä?
Onhan täällä ollut paljonkin keskustelua matkapurjehduksesta. Tuskin moottorijuttuja, akkuja ja -latureita, aurinkopaneeleja, kylmäboksin rakentelua, kulkuvalojen miettimisiä jne. voi pistää kilpapurjehduksen piikkiin.

No ehkä se ei ole matkapurjehdustakaan vaan veneen korjausta ja parantelua, mutta sitten ollaan jo Villen mainitsemassa kohdassa eli yhteyttä venetyyppiin ei enää juuri ole, jos keskustellaan yleisemmin matkapurjehduksesta (tai kilpapurjehduksesta).

Tuntuu olevan tämän talven muoti-ilmiö puoliväkisin yrittää saada vastakkainasettelua kilpa- ja matkapurjehduksen välille, vaikka itse molempia aktiivisesti harrastavana sellaista saa etsiä kuin neulaa heinäkasasta.
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Peli kovenee joten vastaan samalla mitalla:
Osasin odottaa purkaustasi koska arvasin että olet niitä miehiä jotka eivät kritiikkiä kestä. Olen arvostellut vain tuota yhtä kirjoitustasi joka on analyyttisestä ulkoasustaan huolimatta varsin kehno. Jos leimaisit julkisessa mediassa jonkin kansanryhmän yhtä huonoilla perusteilla, olisit todennäköisesti raastuvassa. Haluat itse esiintyä henkilönä joka määrittelee mikä on "oikein purjehdittu" ja nostat itsesi saaristolaivurikurssin käyneiden matkapurjehtijoiden yläpuolelle jotka laiturilla snobbailevat. Itse olet samanlainen mutta verhoat sen mukamas analyyttiseksi älykkyydeksi. Olethan kryssinyt 12m/s tuulessa ja pistänyt veneen piihin myrskyssä. Hyökkäys on paras puolustus joten siirryt henkilökohtaiselle tasolle ja syytät minua mm. feministiksi ja valittajaksi.
Tämä on siis vastauksesi kritiikille jonka esitin? Olet ilmeisesti nuorehko mies koska niin keskenkasvuiselta tekstisi vaikuttaa.

vvoltti wrote:Esitit esimerkiksi väitteen, että täältä puuttuvat fe83 purjehtijat ovat pelästyneet tätä kilpapurjehduspuolta ja lähteneet pois.
Perustan tämän väitteeni siihen että itse ajattelen niin. Olen saanut paljon tietoa FEorgista ja myönnän että en itse ole tuonut juurikaan lisäarvoa keskusteluihin. Olenkin ollut etupäässä sivustaseuraaja mutta en ihmettele yhtään että ihmiset eivät maksa jäsenmaksujaan. He ns. "äänestävät jaloilaan". Tiedän että tämä on varsin radikaalia mutta en näe muuta vaihtoehtoa kuin tässä julkisesti erota FEorgista. Kiitoksia kuitenkin asiallisista neuvoista joita olen saanut matkan varrella.

t.Jouni Varonen
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Varjo wrote: Perustan tämän väitteeni siihen että itse ajattelen niin. Olen saanut paljon tietoa FEorgista ja myönnän että en itse ole tuonut juurikaan lisäarvoa keskusteluihin. Olenkin ollut etupäässä sivustaseuraaja mutta en ihmettele yhtään että ihmiset eivät maksa jäsenmaksujaan. He ns. "äänestävät jaloilaan". Tiedän että tämä on varsin radikaalia mutta en näe muuta vaihtoehtoa kuin tässä julkisesti erota FEorgista. Kiitoksia kuitenkin asiallisista neuvoista joita olen saanut matkan varrella.

t.Jouni Varonen
Aika jyrkkä ratkaisu keskustelusta, jonka toinen osapuoli ei edes ole yhdistyksen jäsen, jos siis tätä tarkoitit fe.orgista eroamisella. Se, että jättää keskustelupalstan on toki vain oma valinta ja saahan näitä keskusteluita silti seurata (ja osallistuakin anonyymisti) ulkopuolisetkin.

Mitä yhdistyksen "jäsenkatoon" tulee, niin uskoisin kyllä siihen olevan ihan muitakin syitä kuin keskustelupalstan sisältö, mutta vaikka nyt olet päättänyt jättää toiminnan niin noin jälkiviisaana ei voi kuin kysyä että mitä yhdistyksen pitäisi tehdä toisin? Koska kyse on vapaasta keskustelupalstasta matkapurjehdussisällön vähäisyys on vain käyttäjistä itsestään kiinni ja vähän oudolta tuntuisi, että kilpapurjehduskeskustelua pitäisi jotenkin sitten kenties ilmeisesti vähentää jotta foorumi ei vaikuttaisi niin kilpapurjehdus-orientoituneelta?

Tai sitten pitää vain pistää Villelle IP-bannit, ettei yhdistys kuihdu ihan kokonaan :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No niin, koska päästään takaisin aiheeseen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Varjo wrote:Perustan tämän väitteeni siihen että itse ajattelen niin.
No hei, tästä me ollaan samaa mieltä.
Petri wrote:Tai sitten pitää vain pistää Villelle IP-bannit, ettei yhdistys kuihdu ihan kokonaan
JOO, BANAANIA MULLE!! Oonhan mä ..ttumainen jätkä, mutta että saan jonkun eroamaan yhdistyksestä, johon en itse kuulu. Tää alkaa lähennellä kyllä henk. koht. ennätystä.
Harald wrote:No niin, koska päästään takaisin aiheeseen?
Olli wrote:Kohta 1 voi olla esimerkiksi yhteinen tapaaminen saaristomerellä
Olli on mun mielestä aivan oikeassa tuon peruslinjansa kanssa, että jotain pitäis oikeasti tehdä eikä vaan lässyttää täällä. Mutta toteutustapaa kannattais ehkä miettiä vähän laajemmalla haravalla kuin tuo perinteinen "treffit saaressa".

Tässä keskustelussa on tullut ilmi jotain tämäntapaisia pointteja mm. (vedän näitä hatusta, joten lista ei liene kattava eikä virheetön)
- moni haluaa olla lomapurjehduksellaan rauhassa
- mikä tahansa mihin liittyy tietty päivämäärä on lähtökohtaisesti vähän huono juttu lomapurjehduksella
- fe83 purjehtijoita on ympäri suomea, jos tapaaminen perustuu omilla veneillä paikalle saapumiseen, se on sitten parin viikon urakka isolle osaa jäsenistöä
- kaikilla on fe83, joten itse asiassa, siinä että purjehtii fe83 veneellä saareen ei oikeesti pitäis olla kenellekään mitään kauhean uutta ja erityistä (kai?)
- yhdessä pitäis kuitenkin päästä jotain tekemään, se on selvä
- mun visiossani se vois olla jotain "kehittävää" toimintaa, ainakin sen pitäis olla jotain mielenkiintoista ja vähintään jotenkin edes löyhästi veneilyyn liittyvää

Mä lähtisin ihan rohkeasti kyseenalaistamaan semmosetkin asiat, että tarviiko sen jutun tapahtua nimenomaan fe83 veneellä? Kyllä mä veikkaisin, että jos feneilijöille tarjoutuisi tilaisuus kimpassa kokeilla nimenomaan jotain MUUTA kalustoa kuin Fe83 venettä, niin sehän voisi olla oikein mielenkiintoinen juttu, eikö? En tiedä suostuisiko joku maahantuoja järkkäämään vaikka 10 hengen porukalle koeajon kahdella edustamansa venemerkin mallilla, tiedä vaikka suostuisi jos lupaisitte kirjoittaa (lähes objektiivisen) arvioinnin venetyypistä jollekin suositulle suomalaiselle keskustelupalstalle;-) Antaahan ne niitä veneitä venelehtien ja ostajaehdokkaidenkin kokeilla.

Tai tarviiko sen tapahtuman edes olla vesillä ollenkaan? Meriturvan koulutusallas, siitähän on täällä ollut kai jotain juttua, ryhmäkoko muistaakseni jotain 20 henkeä ja sinne saa räätälöityä ihan mimmosen ohjelman haluaa. Joku VTT:n simulaattori, missä voitte kokeilla miltä viikkarin kuskista tuntuu väistellä jaloissa pyöriviä pikkupurkkareita? Ekskursio jonnekin VTS keskukseen, rajavartiolaitokseen tms. Eikös jossain järjestetä jotain suosittuja kokkikursseja, muistan lukeneeni jotain. Roudatkaa itsenne sinne ja jokainen ottaa sen origonsa mukaan ja sitten ootte siellä origot rivissä ja sille opettajakokille että tämmösillä pitäis nyt jotain syötävää saada laitettua.

Elikkä mä lähtisin kyllä hakemaan sitä matkapurjehdusaiheista tapahtumaa varsinaisen kesälomakauden ulkopuolelta, jotenkin niin että kaikilla on sinne kohtuulliset mahdollisuudet päästä ja vielä niin, että siinä olis jotain minkä vois kuvitella olevan jengille jotain uutta, ennenkokematonta, hyödyllistä tai muutenvaan mielenkiintoista.

V.

edit: ja sitten nää supersuosituiksi muodostuvat häppeningit on tietysti jäsenille only, joten tulopuolikin tulee ratkaistuksi siinä ohessa.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

vvoltti wrote: Tai tarviiko sen tapahtuman edes olla vesillä ollenkaan? Meriturvan koulutusallas, siitähän on täällä ollut kai jotain juttua, ryhmäkoko muistaakseni jotain 20 henkeä ja sinne saa räätälöityä ihan mimmosen ohjelman haluaa. Joku VTT:n simulaattori, missä voitte kokeilla miltä viikkarin kuskista tuntuu väistellä jaloissa pyöriviä pikkupurkkareita? Ekskursio jonnekin VTS keskukseen, rajavartiolaitokseen tms. Eikös jossain järjestetä jotain suosittuja kokkikursseja, muistan lukeneeni jotain. Roudatkaa itsenne sinne ja jokainen ottaa sen origonsa mukaan ja sitten ootte siellä origot rivissä ja sille opettajakokille että tämmösillä pitäis nyt jotain syötävää saada laitettua.
Tässä mielestäni Ville heittää kyllä hyviä esimerkkejä siitä, mitä sitä oikeastaan voisi tehdä ja oikeastaan sinänsä jo jonkinlaista vinkkiä Raimolle siitä mitä kenties voisi yrittää organisoida. On pakko myöntää, että talvikaudella lippukunnan toiminta vie suurimman osan mun organisointi-innosta ja kesällä taas sitten kilpailujutut syövät aikaa, joten tässä tosiaan olisi hyvä jos tämän aktiivisen kilpailijajoukon ulkopuolelta joku viitsisi järjestellä em. tapaisia juttuja talvikaudelle. Esim. juuri joku vierailu Helsingin VTS:ään voisi olla varsin mielenkiintoinen.

Viime talvellahan tuli käytyä Utössä pursiseuran (no ei edes oman varsinaisesti) excursiolla ja se oli varsin hieno reissu, eli vaikka moni pursiseura tuollaisia järkkääkin, ei toiminnan tarvitse välttämättä olla vain pursiseurojen heiniä.

Niinjoo, PS. Ville, ei täällä kaikki FE83:illa purjehdi, yhdistyshän on FE-purjehtijat ry ja Raimokin siis purjehtii juuri 741:llä.
Guest

Post by Guest »

Ainiinjoo. Mutta rajaus mikä rajaus. Tehän missaatte mun kymppini vain koska ette ole "millä tahansa nykran valmistamalla veneellä purjehtijat ry". Mun veneenihän on se mistä povattiin sitä seuraavan sukupolven fe-venettä, homma vaan kosahti lamaan, tiesitkö sitä.

Mutta tuosta sain vielä semmosen vähän löysän idean että ottakaa pari seiskanelosta ja pari kasikolmosta ja teette vaihtarit ja pikku pyärähdyksen lähivesillä?

ville (kännyllä)
Post Reply