Toiveita, ideoita ja ehdotuksia FE- matkapurjehdukseen

Moderators: Petri, harald

Guest

Post by Guest »

Eikö tältä sivustolta saa matkapurjehtijakin hyvin monenlaisiin ongelmiin asiallista apua. Esim. moottorit, lämppärit jne. Itse ainakin olen hakenut täällä apua ongelmiin, jotka liittyvät enemmänkin / vähintään yhtälailla matkapurjehdukseen.

Asiallisuudessaan ja asiantuntevuudessaan tämä sivusto on ehkä paras purjehdusfoorumi mitä tiedän. muitakin asiallisia on, mutta tämä on huomattavasti aktiivisempi.

Kumma jos se karkottaa jäseniä? Itse en ole jäsen, enkä purjehdi FE:llä, mutta sivu on yksi perustyökaluista, kun jotain veneen kunnossapitoon / paranteluun liittyvää ongelmaa rupean työstämään.

Kilpapurjehdukseen etsin sitten vinkkini lähinnä muualta. Vaikka nekin ovat täällä usein yleispäteviä ja varmaan FE-purjehdukseen erinomaisia.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

vvoltti wrote:Tässä keskustelussa on tullut ilmi jotain tämäntapaisia pointteja mm. (vedän näitä hatusta, joten lista ei liene kattava eikä virheetön)
- moni haluaa olla lomapurjehduksellaan rauhassa
- mikä tahansa mihin liittyy tietty päivämäärä on lähtökohtaisesti vähän huono juttu lomapurjehduksella
- fe83 purjehtijoita on ympäri suomea, jos tapaaminen perustuu omilla veneillä paikalle saapumiseen, se on sitten parin viikon urakka isolle osaa jäsenistöä
- kaikilla on fe83, joten itse asiassa, siinä että purjehtii fe83 veneellä saareen ei oikeesti pitäis olla kenellekään mitään kauhean uutta ja erityistä (kai?)
Kellekään tuskin on kovin uutta purjehtia saareen. Mutta kyllä mulle ainakin on aina erityistä purjehtia sinne, ja viettää aikaa mukavassa seurassa. Se on juuri se mitä tältä harrastukselta haen, jos ei se olisi erityistä, niin tuskin lähtisin saaristoon harva se viikonloppu.

Ajatuksena oli se, että aloitetaan pienestä ja tutustutaan porukkaan. Turha lähteä heti suunnittelemaan yhteisiä välimeren kiertueita, jos ei porukka viihdy yhdessä edes Gåsgrundin nuotiolla.

Tuo aikataulupuoli on tietysti kesällä aina ongelmallinen. Siksi heitin ehdotuksen, että tämän voisi yhdistää johonkin muuhin tapahtumaan. Esimerkiksi meidän oma FE-regatta on lomakauden ulkopuolella, ja jo nyt luonteeltaan perhetapahtuma. Päivämäärä on tiedossa ennakkoon, ja kun kuitenkin moni on silloin lähdössä saareen viikonlopun viettoon, niin kuinka iso juttu on muuttaa suunnitelmaa sen verran, että lähteekin muutaman kaverin kanssa samaan saareen? Osa voi ajaa sinne kisaa, osa kruisailee rauhallisemmin, mutta lopputuloksena kaikki ovat saman nuotion äärellä.

Toinen vaihtoehto olisi saaristomerellä luokkamestaruuskisan jälkeen. Saattaisi osua monella matkapurjehtijallakin loman aloitukseen, ja siitä voisi sitten matka jatkua omille teille.
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Kilpa- tai matkapurjehduspalsta vai purjehduspalsta

Post by FE-Sillanpää »

Guest wrote:Eikö tältä sivustolta saa matkapurjehtijakin hyvin monenlaisiin ongelmiin asiallista apua. Esim. moottorit, lämppärit jne. Itse ainakin olen hakenut täällä apua ongelmiin, jotka liittyvät enemmänkin / vähintään yhtälailla matkapurjehdukseen.
Näin on. Tunnustan, että olen melko aktiivinen tällä palstalla (Total posts 101) sekä FE-purjehtijana, mutta edellisistä purjehduskilpailuistani (naapurinpoikia vastaan optarilla) on kulunut n. 30 vuotta. Fe83.org:ssa kaikki veneen virittelyyn liittyvä on kiinnostavaa. Lukijan vastuulle jää ottaako niistä oppia, ja kiinnostaako maksiminopeus vai vaikkapa jääkaapin asennus tai muuten vaan näppärät jutut kuten ledivalot.

Jos järjestetään fe-treffejä jossain päin mertamme, on huomattavaa että mulla kuluu kesäisin useita viikkoja ilman nettiä, seilaamme tuulten mukaan ja onhan matkanopeuskin keskimäärin 4kn... joten tapahtumaan osuminen oikeaan aikaan voi olla mahdotonta. Älkää pahoittako mieltänne jos järjestätte kivan tapahtuman eikä paikalle tultukaan... oltiin me tulossa, mutta välimatkaa jäikin jotain 50 mailia ja Byxholmenissa sauna oli kuumana ja satoi ja oli vastatuuli. Tultiin kyllä tapahtumapaikallekin viikon myöhässä, mutta olitte jo lähteneet.

8)
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Oho, onpa käyty reipassanainen keskustelu sitten edellisen vierailukerran!

Näköjään matkapurjehdukseen tulisikin suhtautua keskimääräistä suuremmalla kunniotuksella, sen verran on aallokkoa syntynyt melkein tyhjästä. Keskustelun hätäisesti läpilulukenena näyttäisi mielestäni siltä, että Varjo on nyt ottanut turhaa "pulttia" kuvittellisella asialla. Kaikki FE-purjehtijat ovat retki- ja matkapurjehtijoita! Jos joku kehtaisi väittää hankkineensa tällaisen "kelluvan vessan" kilpaveneeksi, niin johan siitä riemu syntyisi, ainakin plaana.comissa!

Osalle meistä feneilijöistä ei vaan kertakaikkiaan sovi tälle venetyypille ominainen rauhallinen elämänmeno. Ad-hd -oireilu ilmenee kilpailun tarpeella. Toki FE on aivan mainio kilpavenekin, mutta pidetään siitä matalaa profiilia, niin säästytään laituriparlamenttien irvailulta. Harald on tietysti poikkeus! Sille varmasti riittää respektiä useimmilla laitureilla.

Jos joku feneilijä tuntee alemmudentunnetta näiden "kilpailijoiden" rinnalla, niin se on kyllä aivan oma vika. Mitään syytä moiseen ei ole. Me kaikki ollaan "samassa feneessä", tasa-arvoisia! Kun tällä palstalla pääosa jutuista jotenkin sivuaa kilpaveneilyä, johtuu se vain tuosta aiemmin toteamastani ad-hd tilasta: kokemuksia vaan on PAKKO päästä jakamaan muiden kanssa! Siinä samalla tulee monesti analysoitua monenlaisia purjehdukseen liittyviä ongelmia, joista on aivan ilmeisesti (ainakin pitäis olla) huomattavaa hyötyä myös matkapurjehtijoille. Eli, Varjo hyvä, jos jotain vastakkainasettelua on mielestäsi olemassa, olet sen itse luonut.

Meidän perheessä FE on ollut yllättäen se vene, joka on saanut vaimonkin hyväksynnän. (se seisomakorkeus ja vessa!) Purjehdittu on yli 30 vuotta kaikenlaisilla härveleillä C-katamaraanista lähtien. Albin Express -kaudella "innostui" vaimokin vastahakoisesti aktiivisemmasta kilpailusta, mutta vasta nää viimeiset kaksi vuotta FE:llä ovat saaneet hänetkin "täysillä" mukaan! Ikää on 55v ,muttei kerrota julkisesti, naiset kun eivät tykkää omasta iästään. Pääasiallisina tehtävinä pianisti ja spinnuajo, vaikka luu ja lee menevätkin joskus sekaisin. Kohtuullisesti on pärjäiltykin ja hauskaa on (useinmiten) ollut. Pientä nikottelua on ollut (siis spinnuajossa) yli 15 metrin keleissä, mutta kaikki on mennyt hyvin ja samalla luottamus niin veneeseen, kuin omiin ja miehistön taitoihinkin on kasvanut roimasti. Retkipurjehduksillekin on mukavampi lähteä kelistä riippumatta, kun tietää, että homma toimii. Ei riitä, että kerrotaan veneen olevan turvallinen ja helppo hallita vaikeissakin keleissä. Nää asiat pitää itse kokea ja kilpapurjehduksessa niitä ei ajan mittaan voi välttää. Retkipurjehtija harvoin lähtee "ylittämään taitojaan", eikä siihen tietysti ole syytäkään. Mutta ne taidot voi opetella kilpapurjehtimalla. Silloin retkipurjehduksellakin tositilanteessa (ukkosmyrsky tms.) tietää, miten ongelmista selviää.

Mennään sitten lopuksi asiaankin: Kuten keskustelussa monessa kohtaa on tullut esiin tarve kehittää joku yhteinen tapahtuma, niin mielestäni sellainen on jo valmiina! Tietysti FE-luokkamestaruus Hangonkylässä! Paikka sopii mainiosti niin itä-, kuin länsisuomalaisillekin venekunnille. Kun joka tapauksessa (todennäköisesti) toistakymmentä venekuntaa saapuu kilpailemaan, niin miksi ei samalla voisi tulla vähintään yhtä suuri joukko retkipurjehtijoitakin yhteiseen tapaamiseen. Yhdistys voisi houkuttimeksi järjestää saunomista ja makkaraa myös matkaveneilijöillekin ja yhteistä ohjelmaa voisi suunnitella perinteisen (?) lisäksi. Päivällä voisi käydä merellä katsomassa "tosi toimia" ja saattaisihan tuossa olla muutama käyttökelpoinen gastikin niille, joilta miehistöä puuttuu. Katsottaisiin sitten siellä iltanuotiolla, minkälaista vastakkainasettelua saadaan aikaan! Tästä olisi ainakin helppo aloittaa edes jonkinlainen yhteistoiminta.


terv. Artsi/DANIELA
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

Artsi wrote: näyttäisi mielestäni siltä, että Varjo on nyt ottanut turhaa "pulttia" kuvittellisella asialla..
Artsi wrote: Kaikki FE-purjehtijat ovat retki- ja matkapurjehtijoita! Varjo hyvä, jos jotain vastakkainasettelua on mielestäsi olemassa, olet sen itse luonut.
Ei kai se auta kuin velä kerran perustella näkemystäni. En ole ottanut pulttia vaan kritisoinut Villen kirjoitusta. Olen kyllä kieltämättä dramatisoinut asiaa saadakseni kirjoituksiini tehoa. Pahoittelen tätä inttämistä ja siitä on kyllä ollut varsinaiselle asialle enemän haittaa kuin hyötyä, mitä alunperin tavoittelin.

Useimmat kertovat olevansa Kilpa- JA matkapurjehtijoita.
Jos Artsi olet pointistani kiinnostunut ota esille Villen kirjoitus ja vastaa sen pohjalta mielessäsi seuraaviin kysymyksiin.

Oletko matkapurjehtija ja siis et halua kehittyä lajissasi?
Oletko kilpapurjehtija ja haluat kehittyä lajissasi?
Jos olet kilpa- ja matkapurjehtija voitko yhtäaikaa kehittää itseäsi ja olla kehittämättä?
Onko tämä vastakkainasettelua?

Nyt kun minulle selvisi erään yhteydenoton perusteella ketä tässä kritisoin, ymmärrän että kirjoittajalla on myös taloudellisia perusteita olla närkästynyt siitä että ihmiset eivät kurssita itseään tarpeeksi jotta pääsisivät Villen arvostamaan kapeaan sektoriin purjehtijoista.

Pulttia myönnän ottaneeni henkilökohtaiselle tasolle laskettuihin arviohin itsestäni. Sen verran olen munaton mies että perun eroamiseni FEpurjehtijoista koska vastaväittäjäni ei kuulukkan yhdistykseen kuten luulin. Uskon ja toivon että joskus hävittykin sota saa jotain hyvää aikaiseksi.

T.Jouni
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Artsi wrote:Jos joku feneilijä tuntee alemmudentunnetta näiden "kilpailijoiden" rinnalla, niin se on kyllä aivan oma vika. Mitään syytä moiseen ei ole. Me kaikki ollaan "samassa feneessä", tasa-arvoisia!
Joo. Mutta Varjo ei suinkaan ole ainoa tai ensimmäinen joka on nostanut asian esille. Yhdistyksen dilemma lienee siinä, että touhu näyttää kilpailijoiden inside jutulta. Vaikka se ei aidosti olisikaan sitä, niin silti moni niin syystä tai toisesta kokee.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

KaleviHarkonen wrote:
Artsi wrote:Jos joku feneilijä tuntee alemmudentunnetta näiden "kilpailijoiden" rinnalla, niin se on kyllä aivan oma vika. Mitään syytä moiseen ei ole. Me kaikki ollaan "samassa feneessä", tasa-arvoisia!
Joo. Mutta Varjo ei suinkaan ole ainoa tai ensimmäinen joka on nostanut asian esille. Yhdistyksen dilemma lienee siinä, että touhu näyttää kilpailijoiden inside jutulta. Vaikka se ei aidosti olisikaan sitä, niin silti moni niin syystä tai toisesta kokee.
Tervehdys

Jos saisin luonnehtia, että kaikki toiminta näyttää tekijöiltään. Jos "me aktiivit" nyt sattumoisin kilpaillaan, niin siitähän meillä usein sitten puhe, varsinkin kun se on se ainoa juttu jota me teemme erilailla kuin muut. Samalla tavalla on kilpailijoiden veneet perhekäytössä ja saaristoa koluamassa viikonloppuisin jne...
Ystävällisin veneily terveisin PR
rpuustin
kokelas
Posts: 224
Joined: Mon Feb 17, 2003 16:25 pm

Post by rpuustin »

Hei.

Kiitos arvokkaasta keskustelusta, jossa mielestäni on hyvin tullut esiin oleellisin tästä upeasta lajista. Nyt suunnataan ajatukset tästä eteenpäin.

Yhdistyksen sääntöjen mukaisesti tarkoituksena on siis jatkossakin kehittää ja edistää Finn Express purjehtijoiden yhteenkuuluvuutta ja vesillä liikkumisen tietoja ja taitoja. Harrastuksen jakaminen lyhyt- ja pitkäkestoisiin purjehduksiin tuo mielestäni esille uusia näkökulmia ja asioita, joita meidän pitää tuoda enemmän esille jatkossa.

Pitkäkestoisissa purjehduksissa toistojen myötä hankittuja taitoja pystyy parhaiten kehittämään lyhytkestoisissa ja intensiivisissä purjehduksissa. Toki, vuosien kuluessa toistojen myötä taidot kehittyvät, mutta oppimista voi nopeuttaa intensiivisillä ja lyhytkestoisilla purjehduksilla. Pitkäkestoisissa purjehduksissa hankittuja tietoja ja taitoja, kuten toiminta pienellä miehistöllä, miehistön jaksaminen pienissä tiloissa, uudet vesialueet jne. pystyy myös hyödyntämään lyhytkestoisissa purjehduksissa. Eli, näin kokonaisvaltaisesti ajateltuna, kaikki aiheeseen paneutuminen tekee lajista aina vain antoisamman riippumatta miten lajia harrastaa.

Ehdotan, että syksyisen päätöksen mukaisesti pitkäkestoisten purjehdusten edellytysten kehittämissä ja valmiuden nostossa huomioitaisiin seuraavia asioita:
- Tiedot ja kokemukset kaupallisista ja luonnonsatamista sisältäen faktat, sijainnit, ajo-ohjeet, vaaralliset ja huomioitavat asiat kohteisiin mentäessä ja poistuttaessa ja siellä oltaessa, erilaiset ja veneen kiinnitystavat, veden, polttoaineen, venetarvikkeiden ja ruokatarvikkeiden saatavus, yhteydet erilaisiin kulkuvälineisiin
- lähteet alueiden merikortteihin, satama-, purjehdus- ja palveluoppaisiin
- kohteiden nähtävyydet ja tutustumisen arvoiset asiat
- lähteet vesialueiden säätietoihin
- vakuutusten kattavuus ja toiminta havereissa
- Meripelastustoiminnan sisältä, kattavuus ja yhteystiedot
- Henkilökohtainen ja veneen varustus, huomioiden tilojen rajallisuus ja riippumattomuus ulkopuolista palveluista

- Manööverit pienellä miehistöllä, esimerkkinä mm. kahden käsiparin spinnusulkeiset
- Ruokailuun liittyvät vinkit kulussa olevassa veneessä pienellä miehistöllä
- Viihtyvyys veneessä sekä purjehdus ja maakrapupäivien jaksotus ja sopiva suhde
- Yöpurjehdusten ja pitkien päiväpurjehdusten työnjako
- Toiminta pienten lasten kanssa huomioiden viihtyvyys ja turvallisuus
- Vinkit sopivasta koulutusohjelmasta


Vinkkien pohjalta ehdottaisin että:
- Keräämme jäseniltä tietoa kohteista ja tarvittavista tietolähteistä
- Järjestämme kauden ulkopuolella vuosikokouksen yhteydessä tms. ajankohtana tilaisuuden, jossa keskitytään pitkäkestoisiin purjehduksiin
- Pyritään aktivoimaan kerran kaudessa venekunnat yhteiseen tapahtumaan veneillen
- Kunkin ym. aiheen tiimoilta voisimme tehdän oman jutun ja näin saada kootuksi kattava paketti

Uskoisin, että tällä konseptilla edeten saamme varmistettua kaikille Feneilijöille hyvät perusedellytykset ja riittävät valmiudet pitkäkestoisille purjehduksille, joihin toki tarvitaan vielä sopivat mahdollisuudet.

Eli, tässä koonti ja ehdotukseni aiheesta ja minun puoleen voi kääntyä kysymyksillä aiheeseen liittyen.

t. Raimo

P.S. tulevan kauden suunnittelu on aloitettu ja laitan aiheesta kysymyksen eri juttuun.
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Varjo wrote:Nyt kun minulle selvisi erään yhteydenoton perusteella ketä tässä kritisoin, ymmärrän että kirjoittajalla on myös taloudellisia perusteita olla närkästynyt siitä että ihmiset eivät kurssita itseään tarpeeksi jotta pääsisivät Villen arvostamaan kapeaan sektoriin purjehtijoista.
Hei Sherlock, eiköhän täällä suunnilleen kaikki muut kuin sinä ole tiennyt että mä olen myös purjehduksenopettaja. Tienaan siinä niin sikana massia, että hyvinä vuosina menee prosentti vuosituloista rikki. Mielelläni toki vetäisin paljon enemmänkin kursseja, mutta joudun kieltäytymään aika usein aikataulullisista ja taloudellisista syistä. Lainatkin pitää kato maksaa ja kun noiden opehommien vaikutus mun vuosituloihin on käytännössä negatiivinen niin kauhean paljoa niitä ei kärsi tehdä.

BTW jos et ole vielä tajunnut, niin siihen kapeaan sektoriin kuuluminen tai kuulumattomuus ei ole riippuvainen purjehdustaidoista mitenkään.

Ihmiset odottaa vielä sun vastausta siihen kysymykseen, että mitä feorgin pitäis sun mielestä tehdä asian eteen.

V.

PS. Sori harald, koitin olla vastaamatta mutten kyenny.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

KaleviHarkonen wrote:Yhdistyksen dilemma lienee siinä, että touhu näyttää kilpailijoiden inside jutulta.
Mä en sinänsä ole oikein koskaan sisäistänyt tuota FE ja offtopic jaottelun logiikkaa, vaikka kannatankin haraldin peruslinjaa olla pilkkomatta keskustelua tusinaan aiheeseen. Ymmärrän kyllä mitä siinä on ajettu takaa mutta ei se mielestäni ole koskaan toiminut. Jos noi kisaraportit nyt näyttää joitain häiritsevän niin voisihan sen pahimman vuodatuksen siivota pois. Noista jälkipeleistä tulee kieltämättä aika vuolas viestivirta, joten sikäli ne olis ihan perusteltua siivota häiritsemästä sellaista keskustelua, jolla on ns. laajempi kuulijakunta. Elikkä jos olis vain FE palsta, jossa höpötetään mistä vaan (eli nykyiset fe+offtopic yhteen) ja sitten "kisaraportit ja jälkipelit" osasto, jossa spekuloidaan kisojen tapahtumia. Kaikki muu kisa-aiheinenkin kama esim. veneiden virittely, tekniikkaneuvojen kysely yms. sais säilyä tuolla pääasiallisella FE-kanavalla. Siirrettäis siis vaan se lähinnä paikallaolleita kiinnostava keskustelu silleen sivuun ettei kaikkien tartte sitä lukea.

V.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

rpuustin wrote:Eli, tässä koonti ja ehdotukseni aiheesta ja minun puoleen voi kääntyä kysymyksillä aiheeseen liittyen.
Et sitten ihan lyhyeen listaan tyytyny... Mutta pitkien purjehduksien valmisteluhan on sikäli oikein hyvä aihe, että se tuntuu yleensä kiinnostavan vaikkei heti seuraavana kesänä lähdössä olisikaan.

V.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

vvoltti wrote:Noista jälkipeleistä tulee kieltämättä aika vuolas viestivirta, joten sikäli ne olis ihan perusteltua siivota häiritsemästä sellaista keskustelua, jolla on ns. laajempi kuulijakunta. Elikkä jos olis vain FE palsta, jossa höpötetään mistä vaan (eli nykyiset fe+offtopic yhteen) ja sitten "kisaraportit ja jälkipelit" osasto, jossa spekuloidaan kisojen tapahtumia. Kaikki muu kisa-aiheinenkin kama esim. veneiden virittely, tekniikkaneuvojen kysely yms. sais säilyä tuolla pääasiallisella FE-kanavalla. Siirrettäis siis vaan se lähinnä paikallaolleita kiinnostava keskustelu silleen sivuun ettei kaikkien tartte sitä lukea.
Nyt en ihan pysty ymmärtämään miten jotkut viestiketjut pystyvät häiritsemään toisten lukemista. Kaikilla viestiketjuillahan on otsikko, ja jos siinä lukee vaikkapa WHC #12 tai KLV tiistis, niin ei kai ole kovin iso juttu olla lukematta sitä, jos kisaraportit eivät kiinnosta? Tietysti kesäaikaan syntyy pari uutta kisa-aiheista ketjua viikossa, mutta eivät ne nyt vielä muita aiheita hautaa.

Jos seuraa foorumin RSS-feediä, niin viestien lukemiseen ei vaikuta (onneksi) yhtään, millä foorumin osastolla mikäkin ketju on. Täällä homma pelaa muutenkin hyvin, kun ei tarvitse koko ajan surffata osastolta toiselle, ja toivon ettei ylläpidon resursseja haaskata turhaan uudelleenjärjestelyyn. Vertailukohdaksi voisi ottaa vaikka plaanaa.comin, jossa on naurettavan monta eri osastoa, eikä edes RSS-feediä. Yhdistelmä tekee siitä foorumista lähes lukukelvottoman.

Käsittääkseni ketään ei täällä jurpi kisatarinoiden liian suuri määrä, vaan muiden juttujen vähyys. Ja sehän korjaantuu vain kirjoittelemalla niistä muista jutuista...
Olli Niemi
Varjo
kokelas
Posts: 71
Joined: Wed Mar 11, 2009 22:26 pm

Post by Varjo »

vvoltti wrote: Hei Sherlock, eiköhän täällä suunnilleen kaikki muut kuin sinä ole tiennyt että mä olen myös purjehduksenopettaja..
Meilläpäin sinua ei tunne kukaan joten olet ilmeisesti paikallinen julkkis.
vvoltti wrote:Ihmiset odottaa vielä sun vastausta siihen kysymykseen, että mitä feorgin pitäis sun mielestä tehdä asian eteen.
Tuntuu mahtavalta että ihmiset oikein odottavat kannanottoani. Ehdottomasti olen sitä mieltä että meidän TÄYTYY aktivoitua!

BTW Sherlock Holmes on juuri tällä hetkellä elokuvateattereissa. Sitä on kehuttu!!

Eiköhän Ville jo lopetella... mehän ollaan lähestulkoon ystävystytty näin foorumin välityksellä :D
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Olli wrote: Nyt en ihan pysty ymmärtämään miten jotkut viestiketjut pystyvät häiritsemään toisten lukemista.
No en oikeastaan minäkään, mutta tuossahan muut ovat esittäneet, että kisailijoiden yliaktiivisuus antaa väärän kuvan toiminnan painotuksista ja karkottaa matkapurjehtijoita.
Olli wrote:Jos seuraa foorumin RSS-feediä, niin viestien lukemiseen ei vaikuta (onneksi) yhtään, millä foorumin osastolla mikäkin ketju on. Täällä homma pelaa muutenkin hyvin, kun ei tarvitse koko ajan surffata osastolta toiselle, ja toivon ettei ylläpidon resursseja haaskata turhaan uudelleenjärjestelyyn. Vertailukohdaksi voisi ottaa vaikka plaanaa.comin, jossa on naurettavan monta eri osastoa, eikä edes RSS-feediä. Yhdistelmä tekee siitä foorumista lähes lukukelvottoman.
Tuosta feediasiasta olen kyllä eri mieltä. Jos lukee kaiken, tuollainen feedi on hyvä. Mutta jos kaikki lukijat tekisi niin, niin mihin koko fe-offtopic jaottelua tarvitaan, kaikki samaan vaan. Mutta jos nyt ajatellaan että osastot on tarkoitettu auttamaan lukijaa siten, että voi informaatiotulvasta valita itselleen vain sen mielenkiintoisen sisällön mitä haluaa seurata, niin sellaiseenhan tuollainen kaikensisältävä feedi ei auta mitään. Jos esim. plaanaa.comissa (missä tosiaan on aivan liikaa osastoja) olisi feedit osastoille erikseen, ainakin mun olis sitä paljon helpompi seurata, koska tilaisin vain about kolme niistä viidestätoista osastosta. Kaikensisältävä plaanaa feedi olisi täysin käyttökelvoton.

Ajattelin siis asiaa lähinnä sitä kautta, että jos kerran tuo kisatarinointi on sellaista, joka osaa porukasta ei kiinnosta pätkääkään, niin jos se olisi omassa osastossaan ja osastoissa olisi omat erilliset feedit, niin silloinhan joku kisatarinoista näppyjä saava matkapurjehtija voisi tilata itselleen vain sen yleisen fe-feedin tai jos käyttää perinteistä selaustapaa, niin lukisi vain sitä osastoa. Nykyisellä jaottelulla erillisistä feedeistä ei olisi apua, koska en voi kuvitella ketään joka lukisi toista aihealuetta mutta ei olisi lainkaan kiinnostunut toisesta, ihan sikin sokin samoja asioita siellä mun mielestä on tällä hetkellä.

Mutta tärkein periaate nyt kuitenkin on, että se kuka tekee saa päättää, joten eiköhän tuo ole aikalailla Haraldin asia tehdä miten lystää. En usko että tarvitsee kauheasti pelätä, että Harald tuhlaisi resurssejaan turhaan uudelleenjärjestelyyn;-)

V.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Erkkaa tuskin haittaa jos linkitän tännekin H-venepuolen kauden päättäjäisissä esitettyä satama-esitystä
http://www.h-vene.net/h-vene/misc_pub_files/satamat.pdf

Pari mielenkiintoista ja itselleni tuntematonta paikkaa ja pitääkin miettiä ensi kesän reissuja noitten pohjalta.
Post Reply