Hej igen
Ser att ni i Charlotta sätter och tar ner spinnakern från ankarboxen.
Brukar dra min från ruffluckan men med boxen fram så fyller/sätter man den snabbare. Har ni städat bort beslagen på luckan eller fungerar det bra ändå? Hoppas på lite tips ifrån er.
Hälsn från FE125 i Gbg
Vi har en rejäl vinter i år,isen ligger i hamnen vilket inte hänt sedan -86.
Hur får man in bilder på forumet?[/img][/b]
Spinnsättning från ankarboxen
- harald
- Hallitus
- Posts: 11314
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: Sibbo
- Vene: Charlotta
- Contact:
Det har ju många andra fördelar, som att man kan lyfta på vilken bog som helst utan förberedelser. Man behöver aldrig mera flytta spinnakern till andra sidan. Vi kan t.ex. riva på tajt slör styrbord och hissa på nytt på en tajt slör på babords hals.
Dessutom är det bombsäkert att hala ner i boxen, så länge man kan synca mellan pianisten och fördäckaren och man kollar att fördäckaren har tagit i spinnaren före man låter fallet gå. Och fallet skall ju släppas, så att det löper. Före det har man släppt skotet helt löst så att spinnaren flyger ut runt förstaget.
Lovarts skotet släpps först när fördäckarn har största delen av spinnaren nere på däck.
Nackdelen med kättingboxen är att den blir våt. Allt vatten som kommer på däck rinner ner på spinnaren. Lönar sig att ha en korg upp och ner i bottnet så inte spinnen rinner ut genom hålet och/eller blockerar dräneringen.
En annan fördel är att sittbrunnen blir fredad, tre killar av fyra kan fortsätta göra sitt jobb utan att han spinnaren fladdrande runt i sittbrunnen ackompanjerade av en massa viftande armbågar. Det här är säkert en av de största fördelarna tycker jag.
Vi har tagit bort beslagen från kättingboxen. Det som många har märkt (den svåra vägen) är att det kan finnas skruvar som sticker ut i kättingboxen. De har då fått en meters reva i sin nya spinnaker...
Vi har inte så mycket is, för mycket snö på isen. Hoppas på en inte alltför sen islossning.
För att sätta in bilder bör man ladda upp dem i vårt galleri först. För detta torde du ha ett annat konto?
Dessutom är det bombsäkert att hala ner i boxen, så länge man kan synca mellan pianisten och fördäckaren och man kollar att fördäckaren har tagit i spinnaren före man låter fallet gå. Och fallet skall ju släppas, så att det löper. Före det har man släppt skotet helt löst så att spinnaren flyger ut runt förstaget.
Lovarts skotet släpps först när fördäckarn har största delen av spinnaren nere på däck.
Nackdelen med kättingboxen är att den blir våt. Allt vatten som kommer på däck rinner ner på spinnaren. Lönar sig att ha en korg upp och ner i bottnet så inte spinnen rinner ut genom hålet och/eller blockerar dräneringen.
En annan fördel är att sittbrunnen blir fredad, tre killar av fyra kan fortsätta göra sitt jobb utan att han spinnaren fladdrande runt i sittbrunnen ackompanjerade av en massa viftande armbågar. Det här är säkert en av de största fördelarna tycker jag.
Vi har tagit bort beslagen från kättingboxen. Det som många har märkt (den svåra vägen) är att det kan finnas skruvar som sticker ut i kättingboxen. De har då fått en meters reva i sin nya spinnaker...
Vi har inte så mycket is, för mycket snö på isen. Hoppas på en inte alltför sen islossning.
För att sätta in bilder bör man ladda upp dem i vårt galleri först. För detta torde du ha ett annat konto?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Spinnsättning
Tack för dina utförliga och proffsiga svar. Expresserna här i Gbg sätter från förpiksluckan vilket funkar bra oxå. Visst går det att tjäna placeringar på detta sätt men är ändå mest vanligt bland vissa entypklasser. Ser på Charlottas resultat att "risken" för höjning av lystalet är överhängande....
Har gjort om däcks layouten en hel del och tänkte ta lite bilder på detta när presseningen faller av till våren. Fråga....brukar du/ni segla o tävla med andra båt typer? Är själv med både som rorsman o gast på ett flertal.Detta är mkt givande,man märker direkt om båt o trim är ok. Stora skillnader på samma båt typ.Visst lönar det sej att hålla god finisch på köl o botten annars har man ingen chans.Vi har många här som klagar på sitt lystal men att segla med beväxning bekommer dem inte.
Har enl Henrik Ottosson (numera North sails) satt fock skotskenan längst ut på rufftakskanten......få se om det funkar till våren.
Har gjort om däcks layouten en hel del och tänkte ta lite bilder på detta när presseningen faller av till våren. Fråga....brukar du/ni segla o tävla med andra båt typer? Är själv med både som rorsman o gast på ett flertal.Detta är mkt givande,man märker direkt om båt o trim är ok. Stora skillnader på samma båt typ.Visst lönar det sej att hålla god finisch på köl o botten annars har man ingen chans.Vi har många här som klagar på sitt lystal men att segla med beväxning bekommer dem inte.
Har enl Henrik Ottosson (numera North sails) satt fock skotskenan längst ut på rufftakskanten......få se om det funkar till våren.