Page 1 of 2
Takakaiteen irrotus? - Irtosi!
Posted: Thu Oct 29, 2009 11:07 am
by redwood
Takakaide pitäisi saada irti, tarkoituksena palastella se kaksiosaiseksi.
Etummaisten kiinnitysjalkojen ruuvit lähtivät vihdoin CRC-kylvyn ja oikean kokoisen ruuvitaltan avulla irti. Vaan eipä silti kaide irtoa noista jaloista, ei hievahdakaan. Tuntuvat olevan kuin yhtä "rautaa".
En keksi mitään ruuvia/pulttia/muuta, joka enää pitelisi kaidetta paikallaan, joten ilmeisesti nuo ovat vain niin kiintyneet toisiinsa 28 vuoden jälkeen.
Joku on varmaan taistellut saman homman kanssa, löytyisikö neuvoja irrotukseen?
Posted: Thu Oct 29, 2009 12:01 pm
by msalmi1
Jotain messinkisiä heloja olen ottanut ruuvipenkissä kovalla voimalla rosteriputkesta irti. Jos ehjänä haluaa irrottaa, niin lämmittäminen on varmaan ainoa keino. Ulompi kehä nopeasti kuumaksi kaasulla ja sisempi putki nopeasti kylmäksi vedellä/crc:llä. Kaasulla on helppo myös pilata osat jos liikaa kuumentaa.
Posted: Thu Oct 29, 2009 12:56 pm
by harald
Sinun pitää saada ainakin se toinen jalka irti kaiteesta niin voit nostamalla saada sen toisenki puolen käännettyä varvaslistasta ulos.
Käytännössä joudut rikkomaan sen alumiinisen jalan toiselta puolelta sillä se on melko varmasti niin kovaa kiinni putkessa että se ei millään irtoa siitä.
Alkuperäinen jalka halkeaa ehkä taltalla aika helposti, sillä ne ovat aika heppoista tekoa. Ellei tämä toimi ja/tai pelkäät taltan osuvan lasikuituun jää vaihtoehdoksi nylkyttää rautasahan terällä pitkittäinen viilto jalkaa kunnes se irtoaa.
Kaasun kanssa en tohtisi mennä tohottamaan lasikuituveneessä.
Tuossa kuvaa meidän korjatusta kaiteesta, ja toisen puolen uudesta jalasta;

Posted: Thu Oct 29, 2009 13:01 pm
by harald
Posted: Thu Oct 29, 2009 14:00 pm
by Panu
harald wrote: Käytännössä joudut rikkomaan sen alumiinisen jalan toiselta puolelta sillä se on melko varmasti niin kovaa kiinni putkessa että se ei millään irtoa siitä.
Tervehdys
Jos on pakkoa rikkoa, niin riko se tolpanjalka vasemmalta (paaran) puolelta, koska uuden jalan asentaminen on sillä puolen helpompi tehdä ulkosäilytystilasta käsin. Yleensä pientä lämmitystä ja vasaralla naputusta käyttäen on osat lähteneet irti. Toivottavasti nytkin.
Toinen vaihtoehto voisi olla irrottaa jalka ensin kannesta, jota sitä pääsisi lämmittämään, vääntämään ja/tai hameroimaan vapaasti ilman pelkoa rungon vaurioista. Jalkahan on yhdellä täkkipultilla kannen läpi kiinnitetty. Peräkaiteen pitäisi olla sen verran joustava, että saat jalan kyllä taivuteltua varvaslista alta pois pultin irrotuksen jälkeen.
harald wrote: Alkuperäinen jalka halkeaa ehkä taltalla aika helposti, sillä ne ovat aika heppoista tekoa. Ellei tämä toimi ja/tai pelkäät taltan osuvan lasikuituun jää vaihtoehdoksi nylkyttää rautasahan terällä pitkittäinen viilto jalkaa kunnes se irtoaa.
Nuo jalat ovat valualumiinia (yli 8% piitä), joka on varsin haurasta ja huokoista verrattuna pursotettaviin laatuihin. Isommalla massavasaralla kunnon kumaus jalan kylkeen, niin rikki on. Ei tarvita sahaa taikka talttaa siihen hommaan...
Jos kovasti pelkää rikkoa jalkaa, niin Dremelillä ura kylkeen ja sen jälkeen terävä vasaranisku pitäisi jo riittää...
Posted: Thu Oct 29, 2009 14:19 pm
by redwood
Panu wrote:Peräkaiteen pitäisi olla sen verran joustava, että saat jalan kyllä taivuteltua varvaslista alta pois pultin irrotuksen jälkeen.
Ok, koitanpa ensin naputella lisää ja jos se ei auta, niin tuota pultin irrotusta ja "jumppaamista".
Posted: Thu Oct 29, 2009 14:48 pm
by harald
Itse en lähtisi vääntämään tuota irti, tuo varvaslista on melkoisen pehmeää kamaa ja sen saaminen takaisin muotoonsa niin, että uusi jalka pysyy vastaisuudessa urassaaan voi olla vaikeaa.
Ei ole merkitystä ottaako paaran- vai styyranpuoleisen jalan irti. Molempien alle pääsee mutteria vääntmään ihan sitloodan luukuista käsin.
Jos sen täkkipultin saa irti voi ajatella offset-pellinpalasen tjms liuttamista jalan alle ennen kaasutohottimen käynnistämistä?
Posted: Thu Oct 29, 2009 16:27 pm
by redwood
harald wrote:Jos sen täkkipultin saa irti voi ajatella offset-pellinpalasen tjms liuttamista jalan alle ennen kaasutohottimen käynnistämistä?
Koitin koputella pulttia alapuolelta irti, ei tapahtunut mitään. Ilmeisesti pultti on tavalla tai toisella kiinnitetty jalkaan - tai sitten vain jumiutunut sekin.
Offset-peltiä, hmmm
Monikohan tällä foorumilla tietää mitä se on? (Minä tiedän, ja taidanpa napata kotiin lähtiessäni palan kainaloon!)
Posted: Thu Oct 29, 2009 16:28 pm
by harald
Jos sinulla on sitä tarvisisin itsekin palasen

Posted: Thu Oct 29, 2009 16:40 pm
by Olli
redwood wrote:Offset-peltiä, hmmm
Monikohan tällä foorumilla tietää mitä se on? (Minä tiedän, ja taidanpa napata kotiin lähtiessäni palan kainaloon!)
Jos sulla on tota enemmänkin joutilaana työpaikan nurkassa, ja jos satut tulemaan FE-pikkujouluihin, niin ota mukaan niin paljon kuin jaksat kantaa
Toi on erittäin käyttökelpoista tavaraa kaiken maailman projekteihin...
Posted: Thu Oct 29, 2009 16:47 pm
by redwood
Olli wrote:Toi on erittäin käyttökelpoista tavaraa kaiken maailman projekteihin...
Niinpä. Mietin mm. kylmäboxin tekemistä tuosta + sopivasta eristelevystä . .
Työsuhde saattaa olla koetuksella, jos täytän autoni rahan arvoisella alumiinilla!

Irtosi
Posted: Sat Oct 31, 2009 19:12 pm
by redwood
Kaide irrotettu.
Tänään päivänvalossa selvisi, että edelliskerran kolkuttelu oli murtanut paapuurin kiinnitysjalan. Styyrpuuri irtosi sitten avaamalla pultti kannen alta, kilkuttamalla se pois reiästään ja nostamalla kaide pois poikkisuunnassa kallistamalla.
Nyt pitäisi löytää 90 asteiset kulmat kaiteen yläputkeen, vahvuus 1". "Ulkokurvissa" pitäisi mielellään olla valmiit paikat takakaidevaijerille. Lisäksi tarvitaan varvaslistaan jalat rikkimenneen vanhan tilalle (eikä se toinenkaan välttämättä ehjänä kaiteesta irtoa). Mistähän näitä kannattaisi (pk-seudulla tai netissä) etsiä?
Re: Irtosi
Posted: Sat Oct 31, 2009 19:22 pm
by Panu
redwood wrote:... Lisäksi tarvitaan varvaslistaan jalat rikkimenneen vanhan tilalle (eikä se toinenkaan välttämättä ehjänä kaiteesta irtoa). Mistähän näitä kannattaisi (pk-seudulla tai netissä) etsiä?
Tervehdys
Tuo Feneen kaidetolpanjalka kuuluu Vestekin mallistoon. Osia ei välttämättä ole heti hyllyssä, joten kannattaa laittaa tilaukseen. Kannattaa myös katsoa saisiko jostain alemman hintaluokan maan nettimyymälästä edullisemmin.
Re: Irtosi
Posted: Sat Oct 31, 2009 21:31 pm
by Olli
redwood wrote:Nyt pitäisi löytää 90 asteiset kulmat kaiteen yläputkeen, vahvuus 1". "Ulkokurvissa" pitäisi mielellään olla valmiit paikat takakaidevaijerille. Lisäksi tarvitaan varvaslistaan jalat rikkimenneen vanhan tilalle (eikä se toinenkaan välttämättä ehjänä kaiteesta irtoa). Mistähän näitä kannattaisi (pk-seudulla tai netissä) etsiä?
Eipä ole omakohtaista kokemusta, mutta Arifin ainakin tekee kaiteita:
http://www.arifin.fi/tuotteet/?kategoria=39
Eipä just tommosta löydy netistä, mutta tekevät varmaan tilauksesta mitä vaan. Osaavat varmaan tehdä venehilpettä, mutta osaavat myös veneilijän hinnoittelun...
Joskus olen jotain rosterimatskua ostanut edullisesti Järvenpäästä Aristeelistä (Miksi nämä kaikki rosteriputiikit ovat Ari-alkuisia?)
http://www.aristeel.fi/
Sieltäkin voi kysäistä, jos teetettäväksi menee. Rosterihan pitää sitten kiillottaa, jotta kestää meriympäristöä...
SVB:ssä on jotain, mutta ei juuri tommosta osu silmään. Kulmapaloja löytyy kyllä, jos haluaa tee-se-itseratkaisua ilman hitsauksia:
http://tinyurl.com/ycevrd2
Taitaa löytyä ihan maritimistakin vastaavia kulmaliitospalikoita, jos niillä haluaa pelata...
Posted: Sun Nov 01, 2009 22:36 pm
by redwood
Mieluummin hitsaten, peräkaiteessa tulee roikkumaan mm. jollan perätuuppari. Noita ruuvikiristeisiä paloja voisi tietystin niitäkin hitsailla putkeen kiinni.
Meredinin katalogissakin näyttää olevan suht' samanlainen tolpanjalka, hinta 37 e (tuotenumero 0509581).