Page 1 of 1

Potkuri

Posted: Thu Dec 04, 2003 16:24 pm
by Guest
Onko kenelläkään tietoa mitkä ovat 1GM:llä varustetun FE:n potkurin kriittiset mitat (halkaisija, nousu) ?

Posted: Thu Dec 04, 2003 16:27 pm
by oikkpasi
ja vielä jatkona edelliseen, Harald löysitkö niitä huulitiivisteitä siihen potkuriakseliin?

Posted: Sat Dec 06, 2003 21:48 pm
by harald
En ole edes aloittanut stefojen hakua. Poksi on ollut auton takaluukussa
jo muutaman viikon mutta aikaa ei ole oikein riittänyt vielä tuohon.

Potkurikin on akseleineen takaluukussa, ehkä minä sen läpimitan voin mitata
tuossa illemmalla jos pitää mennä vielä haukkaamaan raitista ilmaa. Mutta
miten se nousu mitataan, ainakin pimeässä tuulessa ja mittanauhalla? ;)

Eikö tuo muuten ole 15x7" potkuri? Mutta tuo taitaa olla aivan 100-0 väärin
koska muistikuvaa tuosta ei ole kovin vahva.

Posted: Thu Apr 01, 2004 13:11 pm
by harald
Tuli tämä sitten tarkistettua. Meidän veneessä on 1GM koneella
15x10" potkuri. Eli halkaisija 15" ja nousu 10"/kierros.

Posted: Thu Apr 01, 2004 13:11 pm
by harald
oikkpasi wrote:ja vielä jatkona edelliseen, Harald löysitkö niitä huulitiivisteitä siihen potkuriakseliin?
Katso tätä säiettä:

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=208

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 14:18 pm
by Niklas
Onko kellään kokemuksia potkurin vaihdosta?

s/y Tovella oli erittäin kulunut 15x9 taittolapapotkuri (mittanauhan mukaan kuitenkin 14x9). Ostin syksyllä torista "uuden" 15x9 mutta huomasin vasta nyt että siitä puuttuu kartio, tai potkurin kartio ei ainakaan ole sama kuin akselin.

Löysin torista ja FB:stä 14x8 ja 13x9 potkureita. Uskaltaako vaihtaa pienempään?

Meillä on volvon pentan vanha Md5-kone, mutta kierrosluvuista ei ole mitään hajua.

Toinen vaihtoehto olisi project Frankenprop. Eli yhdistää "uudet" 15x9 lavat vanhaan napaan joka on vielä ehjä.

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 15:44 pm
by rpuustin
Hei.

Minulla on potkurin vaihdon myötä 1GM/SD10 kombinaatioon sopivat lavat käyttämättöminä. Jos tarkennat millainen kartio siulla on niin voin tarkistaa, josko lavat sopisivat ko. kartioon. Vaihtoehtoja näkyy veneakseliston sivuilla osoitteessa: https://veneakselisto.com/kauppa/osasto ... apotkurit/. Kartion sisällä galvanointi ei ole enää kestävä eikä sillä tee enää mitään.

t. Raimo

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 16:48 pm
by Joakim
Niklas wrote: Thu May 20, 2021 14:18 pm s/y Tovella oli erittäin kulunut 15x9 taittolapapotkuri (mittanauhan mukaan kuitenkin 14x9). Ostin syksyllä torista "uuden" 15x9 mutta huomasin vasta nyt että siitä puuttuu kartio, tai potkurin kartio ei ainakaan ole sama kuin akselin.

Löysin torista ja FB:stä 14x8 ja 13x9 potkureita. Uskaltaako vaihtaa pienempään?

Meillä on volvon pentan vanha Md5-kone, mutta kierrosluvuista ei ole mitään hajua.

Toinen vaihtoehto olisi project Frankenprop. Eli yhdistää "uudet" 15x9 lavat vanhaan napaan joka on vielä ehjä.
MD5 näyttää kiertävän 2500 rpm ja välitys 1,91:1, kun tuossa kartion perusteella lienee akseliveto
https://www.kbh-sejlklub.dk/data/Manual ... n_book.pdf

Potkuriakseli siis pyörii 1300 rpm eli varsin saman kuin mulla oli Tempossa 1GM10 + SD (kiersi n. 3450 rpm, välitys 2,64:1). Mulla oli vanha VP:n taittalapa eli se suoralapainen Radicen valmistama 14x8. Joissain muissa veneissä tuossa yhdistelmässä on ollut 13x9, esimerkiksi X-302.

14 ja 13 on oikein hyvä halkaisija 7,5 hv koneelle. Tuossa on selvästi vähemmän tehoa kuin 1GM10:ssä, joten ei ainakaan suurempaa nousua kannata laittaa. Huomaa, että potkurreissa on eroja eli eri merkin 14x8:t eivät ole samanlaisia.

Kannattaa vielä varmistaa vaihteiston välistyssuhde, sillä muitakin on ollut (2,37:1).
https://www.volvopentashop.com/epc/en-U ... 742220_043

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 16:54 pm
by Joakim
rpuustin wrote: Thu May 20, 2021 15:44 pm Minulla on potkurin vaihdon myötä 1GM/SD10 kombinaatioon sopivat lavat käyttämättöminä.
SD:ssä potkurit ovat vasenkätisiä ja akselivetoisissa oikeakätisiä. Lavat eivät siis käy ristiin.

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 21:40 pm
by harald
Meillä on 1GM noin 6 hv, ja 15x10". Käytämme murto-osan huipputehosta, yleensä matkakierrokset on 2700-2800 rpm @ 5,4 kn.

Image

Vaihteiston välitys on 1 : 3.22. Ilmeisesti 2800 rpm on 869 rpm potkurilla silloin? Maksimikierrokset @3450 rpm olisi 1071 rpm potkurilla.

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 21:52 pm
by Joakim
harald wrote: Thu May 20, 2021 21:40 pm Meillä on 1GM noin 6 hv, ja 15x10". Käytämme murto-osan huipputehosta, yleensä matkakierrokset on 2700-2800 rpm @ 5,4 kn.

Vaihteiston välitys on 1 : 3.22. Ilmeisesti 2800 rpm on 869 rpm potkurilla silloin? Maksimikierrokset @3450 rpm olisi 1071 rpm potkurilla.
Vieläkö täristää vai voitko ajaa täysilläkin? Tempolla matkakierrokset oli myös tuo n. 2800 rpm ja 5,6-5,8 solmua, jolloin kulutus n. 1 l/h ja n. 5 hv käytössä tuolloin. Kaasu pohjassa 6,4 solmua 3450 rpm.

Re: Potkuri

Posted: Thu May 20, 2021 22:11 pm
by harald
Suurin piirtein 6,4 kn maksimit muistaakseni. Täristää toki, akseli tai potkuri ei ole tasapainossa eikä viitsi rääkätä vanhaa konetta.

Re: Potkuri

Posted: Fri May 21, 2021 08:31 am
by Niklas
Joakim wrote: Thu May 20, 2021 16:48 pm 14 ja 13 on oikein hyvä halkaisija 7,5 hv koneelle. Tuossa on selvästi vähemmän tehoa kuin 1GM10:ssä, joten ei ainakaan suurempaa nousua kannata laittaa. Huomaa, että potkurreissa on eroja eli eri merkin 14x8:t eivät ole samanlaisia.

Kannattaa vielä varmistaa vaihteiston välistyssuhde, sillä muitakin on ollut (2,37:1).
https://www.volvopentashop.com/epc/en-U ... 742220_043
Kiitos tästä! Käyn vielä tarkistamassa vaihteiston. Toivottavasti saan veneeseen toimivan potkurin ensi viikon aikana että päästäis merelle vielä toukokuussa. :D