Aika kunnianhimoinen projekti:
http://www.openseamap.org/
Tarkoituksena siis open-source menetelmällä luoda merikarttoja. Aika työläs opensource-projekti, ainakin näin meidän saariston tuntien. Toisaalta, jos nyt yhdestä satamasta aina yksi veneilijä tekisi työn niin eihän tuossa kauaa menisi kun muurahaiset jättikokoisen keon kasaisivat.
Helsingin alueella on jo jotain, lauttojen ajoreitit...
edit: Ja toinen vastaava projekti: http://www.freietonne.de/
OpenSeaMap
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
OpenSeaMap
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Re: OpenSeaMap
Hyvä aloittaa projekti just Warnemündesta, missä on jo kaikki alueen merkit pistetty tuohon kartalle. On muuten hyvä paikka ajaa kisaa, kun ei ole häiritseviä saaria. Virtauksia kylläkin yllättävän kaukana merellä.harald wrote:Aika kunnianhimoinen projekti:
http://www.openseamap.org/
Tarkoituksena siis open-source menetelmällä luoda merikarttoja. Aika työläs opensource-projekti, ainakin näin meidän saariston tuntien. Toisaalta, jos nyt yhdestä satamasta aina yksi veneilijä tekisi työn niin eihän tuossa kauaa menisi kun muurahaiset jättikokoisen keon kasaisivat.
Helsingin alueella on jo jotain, lauttojen ajoreitit...
edit: Ja toinen vastaava projekti: http://www.freietonne.de/
Näkisin kyllä että pitää olla jo aika vannoutunut OS-fanaatikko että uskaltaa luottaa OS-tuotteisiin asioissa joissa luotettavuudella yms. on oikeasti väliä, ainakin itselle kun kartat noin yleisesti ovat asioita joissa en tingi laadusta. Tosin eivätpä nuo kaupallisetkaan toimijat hommia aina holdaa, pari Lapin alueen maastokarttaa on niin surkeita tekeleitä, että vituttaa kun mistään ei enää saa (helposti) vanhoja topografikunnan karttoja.
Mutta sikäli toki olisihan tuollainen yleisenä nettipalveluna ihan kätevä reittisuunnitteluun yms. mutta toisaalta aika hyödytön toisaalta jos se kuitenkin sisältäisi vain merkatut reitit eikä sitä olennaisempaa infoa syvyyksistä, yllärikivistä keskellä selkää jne.
Mutta sikäli toki olisihan tuollainen yleisenä nettipalveluna ihan kätevä reittisuunnitteluun yms. mutta toisaalta aika hyödytön toisaalta jos se kuitenkin sisältäisi vain merkatut reitit eikä sitä olennaisempaa infoa syvyyksistä, yllärikivistä keskellä selkää jne.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ai niin kuin internetin ja monen monen muun kriittisen järjestelmän laatuun?
Eiköhän OS-menetelmällä saavuteta iteroimalla ajan myötä laadukkaampikin suoritus, kun se "wow, it kinda works, let's shrinkwrap and ship it"-pajat, jotka tekevät just niin hyvää että liikaa ei valiteta laadusta.
En minä pidä sitä fanaatikon asiana, vaan tiedon vapaa saatavuus ja työmenetelmä (moni tekee yhdessä, myös tarkastavat toistensa työt) on se mikä tuossa minua kiehtoo. OS-puolella työt tehdään yleensä mielenkiinnosta, eikä palkansaajana ja tämäkin mielestäni näkyy kyllä tuotteihin panostetun ajan muodossa.
Tuossahan on myös se hyvä puoli että me voisimme aloittaa vain niistä alle 3 metrin syvyyden omaavista ylläreistä, ja vielä lisätä siihen ne omat havaintomme, kuten se käärmesaarten kaakkospuolella oleva merkkaamaton kivi (heti tuli se OS-idea esille että miksi).
Eiköhän OS-menetelmällä saavuteta iteroimalla ajan myötä laadukkaampikin suoritus, kun se "wow, it kinda works, let's shrinkwrap and ship it"-pajat, jotka tekevät just niin hyvää että liikaa ei valiteta laadusta.
En minä pidä sitä fanaatikon asiana, vaan tiedon vapaa saatavuus ja työmenetelmä (moni tekee yhdessä, myös tarkastavat toistensa työt) on se mikä tuossa minua kiehtoo. OS-puolella työt tehdään yleensä mielenkiinnosta, eikä palkansaajana ja tämäkin mielestäni näkyy kyllä tuotteihin panostetun ajan muodossa.
Tuossahan on myös se hyvä puoli että me voisimme aloittaa vain niistä alle 3 metrin syvyyden omaavista ylläreistä, ja vielä lisätä siihen ne omat havaintomme, kuten se käärmesaarten kaakkospuolella oleva merkkaamaton kivi (heti tuli se OS-idea esille että miksi).
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Toki näin, mutta jos sen iteroinnin aikana sitten pamauttaa täysillä kiville tai eksyy metsään niin ei se lohduta sitä yksittäistä ihmistä.harald wrote:Ai niin kuin internetin ja monen monen muun kriittisen järjestelmän laatuun?
Eiköhän OS-menetelmällä saavuteta iteroimalla ajan myötä laadukkaampikin suoritus, kun se "wow, it kinda works, let's shrinkwrap and ship it"-pajat, jotka tekevät just niin hyvää että liikaa ei valiteta laadusta.
Vaikka noin teoriassa monen kriittisen järjestelmän runko voi olla teknisesti OS:a, niin laadullinen ero laadunvarmistuksessa keskimääräiseen OS-tekeleeseen on aika valtaisa.
Ja nyt tosin pitää huomioida noin filosofiselta puolelta, että tällainen OS-kartta ei kylläkään ole varsinaisesti edes OS:ää, vaan enemmän tai vähemmän luultavasti tekijänoikeudellista immateriaalitiedon "lainausta", heittäisin pienen epäilyn ettei kukaan noita esim. merimerkkien paikkoja ole tuonne pistänyt käymällä koppaamassa itse koordinaatteja talteen. Paljon helpompaa kun on vain ottaa koordinaatit olemassaolevista kaupallisista (tai sellaisista joissa jokatapauksessa on tekijänoikeudet) tuotteista ja lämäistä ne tuonne.
Hyödyt nyt ovat selvät, esim. juuri tuon Käärmeluodon kiven osalta jota Merenkulkuhallitus ei varmaankaan jaksa ihan heti päivittää karttoihin (ties vaikka uusimmissa tosin se jo olisi siellä, kyllähän ne päivittävät karttoja ilmoitusten perusteella etenkin jos havainto on noin helposti varmistettavissa), mutta toisaalta ei sellainen kartta paljoa lohduta missä näkyvät vain ne kivet mitä eivät näy muissa kartoissa
Ja toisaalta jos sitten ko. karttaan merkattaisiin myös "ne muut kivet" tällöin etenkin Suomen kivimäärällä kyse olisi selvästi sinänsä lähinnä kopioimisesta ja herää aina kysymys miten luotettavasti paikkatiedon kopiointi tapahtuu...tosin vielä huolestuneempi olisin siitä jos paikkatietoa ei kopioitaisi mistään vaan annettaisiin itse (näin ihmisten keskimääräisen suunnistustaidon huomioiden).
Ongelmahan juuri merikartassa on näin suomalaisesta perspektiivistä se, että vaikka ehkä Euroopasta katsoen on ihan riittävää nähdä esim. ilmakuvista rantaviivat yms. niin täälläpäin pitäisi kyllä nähdä myös pinnan alle.
Missäs kohtaa tämä Käärmeluodon merkkaamaton kivi tarkalleen sijaitsee? Oletan puhuttavan Helsinki-Espoo rajan Käärmeluodoista. Trippiläisille paikka on lähin luonnonsatamarantautumistreenikohde.
Kartta on tietysti yhtä hyvää kuin aineisto johon se pohjautuu. Nykyisillä luotaimilla karttojen uusinta ja tarkastaminen olisi kohtalaisen nopeaa ja tarkkaa touhua. Onko esim yli 10m syvyyksiltä löytynyt yllätyksiä viime vuosina?
Ruotsin saaristopurjehduksella vältettiin kokonaan epävarmasti luodattua aluetta vaikka kortin mukaan vettä yli 10m ja useimmiten yli 20m. Kuinka paljon merikortteihin yleensä voi luottaa?
Suoli24:n luottolähteen mukaan merkkaamattomia kiviä löytyy sieltä täältä.
Merikortissa tässä on 7.1m syvää.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11857258
Kartta on tietysti yhtä hyvää kuin aineisto johon se pohjautuu. Nykyisillä luotaimilla karttojen uusinta ja tarkastaminen olisi kohtalaisen nopeaa ja tarkkaa touhua. Onko esim yli 10m syvyyksiltä löytynyt yllätyksiä viime vuosina?
Ruotsin saaristopurjehduksella vältettiin kokonaan epävarmasti luodattua aluetta vaikka kortin mukaan vettä yli 10m ja useimmiten yli 20m. Kuinka paljon merikortteihin yleensä voi luottaa?
Suoli24:n luottolähteen mukaan merkkaamattomia kiviä löytyy sieltä täältä.
Merikortissa tässä on 7.1m syvää.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11857258
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Se on siinä 3m viivan kohdalla, luotojen eteläkaakon puolella. Tuossa näkyy aika hyvin kohdassa 16:57 eteenpäin:
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=174
Kartta ei ole ehkä tarkka, mutta XML-tiedoston sijainti on.
http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=174
Kartta ei ole ehkä tarkka, mutta XML-tiedoston sijainti on.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020